Gå til innhold

Nytt SLR ,hva bør jeg velge av disse to Nikon D80 og EOS 400D ?


Anbefalte innlegg

Takker for gode svar! :thumbup:

 

 

Amund_Blix:

Kan det stemme at film-kamera alltid har vært raskere å jobbe med enn digitalkamera? Har du erfaringer med andre digitale speilreflekskameraer? (Regner med du har grunn for å skrive at det vil "trekke det lengste strået"?)

Har begynnt å helle imot Samsung(/Pentax), men dette med "tregheten" var et lite skritt tilbake.. :ermm:

Er det andre der ute som har samme synspunkt om Samsung/Pentax?

 

En annen ting; hvorfor er Samsung så mye billigere enn Pentax dersom det er "samme" kameraet? Hva er ofret i Samsung-kameraet..? GX-10 koster omtrent det samme med kit-objektiv som K10D uten..(?)

Hvordan er kit-objektivet til Samsung GX-10, noen som vet? Ser ikke ut til å få kjøpt kun kamerahuset for tiden.. :dontgetit:

 

Nei, filmkamera kan ikke sies å generelt være raskere en dslr, men nå var jo F100 et ganske så high-tech hus i sin tid, med samme autofokus som toppmodellen F5.

Jeg hadde Nikon D70 i tre år før Pentaxen og D70`n hadde helt aksptabel af. Det er ikke det at Penatxen har direkte treg af, men av en eller annen grunn bruker huset bittelitt tid på bekreftelesen av fokus og dette irriterte meg grønn etterhvert. Og i svakt lys er også Canonhuset merkbart bedre til å finne fokus hurtig.

 

Men jeg vil allikevel anbefale deg å prøve det selv, det er da nok av fornøyde brukere rundt omkring som ikke har noen ting å klage over, det kommer an på hva du liker å ta bilder av...

 

At jeg skriver at K10D vil "trekke det lengste" strået til bruken jeg nevner er fordi det er et veldig solid hus med god søker, knallgod bildekvalitet på lav ISO, kjempefin nøytral fargebalanse, utall av muligheter for å sette opp kamera etter dine preferanser og veldig god ergonomi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har begynnt å helle imot Samsung(/Pentax), men dette med "tregheten" var et lite skritt tilbake.. :ermm:

Er det andre der ute som har samme synspunkt om Samsung/Pentax?

Autofokusen til Pentax gjør vel en ekstra sjekk ellernoe, så det stemmer sikkert at 400D er litt raskere for Amund. Jeg vet ikke om det gjelder for både AF-C og AF-S-innstillingene. For min del er autofokusen rask nok, og den treffer veldig godt. Jeg har ikke brukt kit-objektivet, så det er mulig det er litt forskjeller der.

 

I neste modell skal de visstnok ha endret autofokusalgoritmen (kontrastsammenligning ellernoe), så det blir spennende å se om det stemmer og hvordan det eventuelt blir.

 

En annen ting; hvorfor er Samsung så mye billigere enn Pentax dersom det er "samme" kameraet? Hva er ofret i Samsung-kameraet..? GX-10 koster omtrent det samme med kit-objektiv som K10D uten..(?)

Hvordan er kit-objektivet til Samsung GX-10, noen som vet? Ser ikke ut til å få kjøpt kun kamerahuset for tiden.. :dontgetit:

 

I USA er prisen den samme om du regner med cashback for Pentax, forskjellig pris her i landet har nok mest med importpriser å gjøre. Det er et par små forskjeller i menyer og slikt, men det er ikke noe som er ofret i Samsungen.

 

Kit-objektivet er visstnok ganske bra (har ikke kit-objektiv selv). Du finner tester på http://www.photozone.de/Reviews/Pentax%20Lens%20Tests

Lenke til kommentar
I USA er prisen den samme om du regner med cashback for Pentax, forskjellig pris her i landet har nok mest med importpriser å gjøre. Det er et par små forskjeller i menyer og slikt, men det er ikke noe som er ofret i Samsungen.

 

Kit-objektivet er visstnok ganske bra (har ikke kit-objektiv selv). Du finner tester på http://www.photozone.de/Reviews/Pentax%20Lens%20Tests

Pentax har vel også lagt seg litt høyere pris, ettersom de anser seg som et "premium brand" i foto-verdenen. Samsung som er fersking i SLR verdenen, må nødvendigvis pise seg deretter.

 

Det stemmer at kit-objektivet generellt får skryt; noe testen til Photozone bekrefter.

 

OT: Stilig nytt design på siten til Photozone!

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har selv Pentax K10D og opplever AF som god under de fleste forhold. En kompis kjøpte omtrent samtidig Canon EOS 400D og den har jeg også prøvd en hel del. Og jeg kan ikke si at jeg opplever noen nevneverdig forskjell i AF egenskapene på de to. Men så har jeg heller ikke forsøkt å måle forskjeller i AF hastigheten mellom kameraene. Sant å si så er bildekvaliteten er veldig bra på begge; på høy ISO er det velkjent at Canon fortsatt best av alle. Kompisen er ikke helt fornøyd med valget han gjorde når han har fått prøve mitt; men så har jeg også et par tre stk langt bedre objektiver enn hans to: kit 18-55mm og 50mm F1.8

 

Den største forskjellene jeg opplever er at det lille og lette Canonhuset føles nesten som et "leketøy" i hånda. Jeg savner også displayet oppå huset og to innstillingshjul på 400D.

Med Canon får man også en bortimot lydløs AF med USM objektivene. Skulle jeg gått for Canon idag måtte det blitt 40D og intet mindre bokstavelig talt; pga størrelsen og den solide inntrykket huset gir i motsetning til 400D.

Det som fikk meg til å kjøpe K10D var nettopp soliditet og at det er forholdsvis godt tettet mot fukt og støv. Jeg har vært i tropisk regnskog i thailand med kameraet uten å være redd for at det skulle ryke: Mulig jeg hadde mer flaks enn vett på samme tur i thailand da både jeg og kamera fikk oppleve tropisk regnskyll i en åpen "longtailboat" alt ble søkkvått, men batteriet var heldigvis tomt. Jeg tenkte først etterpå at jeg skulle tatt det ut ;o)

 

Jeg antar at Samsung selger GX-10 billigere fordi de skal inn å etablere seg og skape seg et merkenavn på DSLR markedet. Kameraene er så å si identiske både utenpå og innvendig; noen forskjeller er det visst i menyene.

 

Edith: leif ;o)

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar
En annen ting; hvorfor er Samsung så mye billigere enn Pentax dersom det er "samme" kameraet? Hva er ofret i Samsung-kameraet..? GX-10 koster omtrent det samme med kit-objektiv som K10D uten..(?)

I hovedsak er det vel kun Pentax-navnet som ofres. Design på kameraet og firmware er noe forskjellig, men såvidt jeg vet, står ikke Samsung'en tilbake for Pentax'en på noe område.

Hvordan er kit-objektivet til Samsung GX-10, noen som vet? Ser ikke ut til å få kjøpt kun kamerahuset for tiden.. :dontgetit:

Har samme kit-objektiv på mitt kamera. Virker generelt ganske robust (til kit-objektiv å være) og gir gode bilder (ikke alltid jeg ser forskjell på bilder fra denne og fastoptikk). Eneste minus er at det er ganske mye vignettering på full vidvinkel. De testene jeg har sett på nett, rangerer dette som det beste 18-55 kit-objektivet.

Lenke til kommentar
Jeg har selv Pentax K10D og opplever AF som god under de fleste forhold. En kompis kjøpte omtrent samtidig Canon EOS 400D og den har jeg også prøvd en hel del. Og jeg kan ikke si at jeg opplever noen nevneverdig forskjell i AF egenskapene på de to. Men så har jeg heller ikke forsøkt å måle forskjeller i AF hastigheten mellom kameraene. Sant å si så er bildekvaliteten er veldig bra på begge; på høy ISO er det velkjent at Canon fortsatt best av alle. Kompisen er ikke helt fornøyd med valget han gjorde når han har fått prøve mitt; men så har jeg også et par tre stk langt bedre objektiver enn hans to: kit 18-55mm og 50mm F1.8

 

Den største forskjellene jeg opplever er at det lille og lette Canonhuset føles nesten som et "leketøy" i hånda. Jeg savner også displayet oppå huset og to innstillingshjul på 400D.

Med Canon får man også en bortimot lydløs AF med USM objektivene. Skulle jeg gått for Canon idag måtte det blitt 40D og intet mindre bokstavelig talt; pga størrelsen og den solide inntrykket huset gir i motsetning til 400D.

Det som fikk meg til å kjøpe K10D var nettopp soliditet og at det er forholdsvis godt tettet mot fukt og støv. Jeg har vært i tropisk regnskog i thailand med kameraet uten å være redd for at det skulle ryke: Mulig jeg hadde mer flaks enn vett på samme tur i thailand da både jeg og kamera fikk oppleve tropisk regnskyll i en åpen "longtailboat" alt ble søkkvått, men batteriet var heldigvis tomt. Jeg tenkte først etterpå at jeg skulle tatt det ut ;o)

 

Jeg antar at Samsung selger GX-10 billigere fordi de skal inn å etablere seg og skape seg et merkenavn på DSLR markedet. Kameraene er så å si identiske både utenpå og innvendig; noen forskjeller er det visst i menyene.

 

Edith: leif ;o)

 

Med generell og dagligdags bruk merker man nok ikke stor forskjell på autofokusen nei, men for mitt bruk, hovedsaklig foto under dåp, konfirmasjoner og et og annet brylupp, ispedd noen portrettrunder, og i størst mulig grad med eksisterende lys, var forskjellen veldig stor. På det lille millisekundet Pentaxen bruker på å bekrefte fokus, har den gotteridopede snørrungen flyttet seg nok til at øyblikket er tapt :)

 

 

400D føles absolutt som et leketøy, og jeg tar aldri av batterigrepet, den er ubehagelig uten. Å bare å ha ett innstillingshjul trodde jeg at jeg ville bli et problem, men er det ikke i praksis for meg, siden jeg stort sett lever i blenderprioritet. Bruker jeg manuell er det enten med blitz(og da som regel en fast blender) eller i et lokale med fast definerte områder med forskjellig lys, og da er det lukkertid jeg styrer etter hvor jeg er(måler føst)

 

 

Jeg syntes Pentax 18-55mm var absolutt et knallgodt kitobjektiv, så lenge man holdt seg unna 18mm. Mye for pengen og lysår bedre enn Canons variant.

Lenke til kommentar
Hvordan er kit-objektivet til Samsung GX-10, noen som vet? Ser ikke ut til å få kjøpt kun kamerahuset for tiden.. :dontgetit:

Har samme kit-objektiv på mitt kamera. Virker generelt ganske robust (til kit-objektiv å være) og gir gode bilder (ikke alltid jeg ser forskjell på bilder fra denne og fastoptikk). Eneste minus er at det er ganske mye vignettering på full vidvinkel. De testene jeg har sett på nett, rangerer dette som det beste 18-55 kit-objektivet.

 

Ok. Nå har jeg prøvd å gjøre litt research og kommer frem til følgende:

 

Kamerahus:

Samsung/Pentax kamerahusene gir mer eller mindre mest for pengene i prisklassen..Men Canon er bedre på høyere ISO. Vil det si at Canon er bedre egnet til innendørs- eller dårlig belyste scener..?

 

En annen ting er rykter om at Samsung etterhvert vil lage egne kamerahus..Ikke krise om samsung-huseiere må gå over til pentax (dersom de eier mange/tungsolgte pentax-objektiver), men kanskje en bagatell å huske på..For samme ryktene vil ha det til at Samsung tar over markedet til Pentax i Europa.. Hva tror dere? Kommer Samsung til å støtte Pentax-objektiver på fremtidige kamerahus..? :roll:

 

Objektiv:

Fremdeles må jeg holde en knapp på at utvalg med objektiver til Pentax er litt begrenset..Og noen er en del dyrere. F.eks: Tokina 12-24mm koster rundt 5k og Pentax 12-24 koster 7k. Både bildene på photozone.de og de jeg har googlet på (i timesvis..!) fra tokina 12-24 synes jeg er bedre, og at pentax skuffer litt. Rart, siden jeg trodde det var omtrent det samme objektivet..(?)

 

Jeg er også særdeles lite fornøyd med bilder tatt med kit-objektivet. Iblant så kan et og annet bilde gnistre til (eks.rustbildet hos photozone), men ellers virker det som om det er et slags "grått slør" ligger over de aller fleste bildene..litt "kornete"..? (beklager dårlig beskrivelse..)

 

Jeg tar selvsagt høyde for at mange av bildene sikkert ikke er tatt av verdensmestre, men likevel er det et overlagt gjennomsnitt.. ;)

 

Dersom jeg skulle kjøpt Samsung/Pentax, hvilke objektiver vil dere anbefale av

-Sigma 17-70mm F/2.8

-Pentax 16-45mm F/4

?

Pentax-objektivet har høyere f-verdi enn kit-objektivet, likevel virker 16-45 bildene jeg har sett mer lyssterke..hvordan kan dette ha seg..? (Spes bildene på photozone.)

 

Forresten, Tamron 18-250 har fått mye god kritikk, og mange bilder jeg har sett er ganske brukbare..hvordan kan dette sammenlignes med de to overnevnte..?

 

Utenom landskapsbilder tror jeg kommer til å ta en del bilder inne, i middels belysning. Tidligere har mer vidvinkel alltid vært et savn, zoom/tele har omtrent aldri blitt brukt. Likevel tror jeg at f.eks. sigma 10-20 blir for lite i den lange enden og overkill i den korte..synd at 12-24 er så dyr, da jeg tror den kunne dekket mine behov på en allsidig måte (uten at jeg skal si det med sikkerhet), tror det er noe som kan trekke meg i retning

Canon 400D + Tokina 12-24mm.. :hmm:

 

Ble mye tankekjør dette, hehe, håper dere bærer over med meg. Takker for svarene hittil, de har vært glimrende! :thumbup:

Lenke til kommentar
En annen ting er rykter om at Samsung etterhvert vil lage egne kamerahus..Ikke krise om samsung-huseiere må gå over til pentax (dersom de eier mange/tungsolgte pentax-objektiver), men kanskje en bagatell å huske på..For samme ryktene vil ha det til at Samsung tar over markedet til Pentax i Europa.. Hva tror dere? Kommer Samsung til å støtte Pentax-objektiver på fremtidige kamerahus..?
Garantert. Samsung har satset på Pentax K-fatningen, og det er svært lite trolig at de går bort fra den. Samsung og Pentax har allerede hatt delte markeder, men det har jo vist seg å ikke fungere - mye på grunn av handel på tvers av markedene.

 

Objektiv:

Fremdeles må jeg holde en knapp på at utvalg med objektiver til Pentax er litt begrenset..Og noen er en del dyrere. F.eks: Tokina 12-24mm koster rundt 5k og Pentax 12-24 koster 7k. Både bildene på photozone.de og de jeg har googlet på (i timesvis..!) fra tokina 12-24 synes jeg er bedre, og at pentax skuffer litt. Rart, siden jeg trodde det var omtrent det samme objektivet..(?)

Noen er litt dyrere, men det har litt sammenheng med utvalg også. Dessuten koster alle merkeobjektivene typisk mer enn tilsvarende tredjepart, f.eks. er Canon 10-22 vesentlig dyrere enn Tokinaen (omtrent samme som Pentax, som du forøvrig får ned i 6000), og det sammme er Nikons 12-24.

 

Dersom jeg skulle kjøpt Samsung/Pentax, hvilke objektiver vil dere anbefale av

-Sigma 17-70mm F/2.8

-Pentax 16-45mm F/4

Helt klart Pentax 16-45 f/4. Ikke at Sigma en er dårlig, men Pentaxen er god. Sliter litt med CA, men jeg vil ikke se på det som et stort problem. Sigmaen er ikke helt fri den heller...

 

Forresten, Tamron 18-250 har fått mye god kritikk, og mange bilder jeg har sett er ganske brukbare..hvordan kan dette sammenlignes med de to overnevnte..?
Optisk ligger den nok mellom 18-55 og 17-70, kanskje like god som 17-70 med litt flaks/uflaks (er en del variasjon, særlig på Sigma). Gir dessuten et behagelig stort brennvidde-område, og vil være suverent på ferie. Er ikke kvalitetskravet på topp kan du leve med bare denne, jeg ville fint klart det ved å supplere med fastoptikk. Flere ville gjort som meg :o)

 

Utenom landskapsbilder tror jeg kommer til å ta en del bilder inne, i middels belysning. Tidligere har mer vidvinkel alltid vært et savn, zoom/tele har omtrent aldri blitt brukt. Likevel tror jeg at f.eks. sigma 10-20 blir for lite i den lange enden og overkill i den korte..synd at 12-24 er så dyr, da jeg tror den kunne dekket mine behov på en allsidig måte (uten at jeg skal si det med sikkerhet), tror det er noe som kan trekke meg i retning

Canon 400D + Tokina 12-24mm.. :hmm:

Innendørs må du påregne bruk av blits, eller fastoptikk. Selv Sigma 30mm f/1.4 kan være for snaut, da kommer du ikke utenom blits.

 

Som sagt får du Pentax 12-24 under 6000 kr, importerer du fra USA får du den til godt under 5000. Ellers er ikke Sigma 10-20 så verst, men det er klart du har litt fortegning. Det finnes forøvrig alternativer, som Sigma 15-30, som ikke koster all verden heller.

 

Edit: til slutt kan jeg jo nevne et siste alternativ - som ville vært utmerket for meg i hvert fall - å droppe både 12-24 og 16-45 til fordel for 16-50 f/2.8. 24mm vidvinkel (35mm ekvivalent) holder lenge for meg i hvert fall, og det er betydelig videre enn 27mm som 18-55mm vil tilsvare. Bare noe du bør tenke over...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Ser at betegnelsen D80, D80s, D80x brukes,hva er eventuelt forskjellen på disse om det er noen da.
D80s og D80x er mulige betegnelser på en moderat oppgradering av D80, det er ikke eksisterende modeller. 's' betegner en liten oppgradering, mens 'x' brukes om modeller med ny sensor (og evt. noen andre oppgraderinger). D80 er eneste av sitt slag (foreløpig).
Lenke til kommentar
Ser at betegnelsen D80, D80s, D80x brukes,hva er eventuelt forskjellen på disse om det er noen da.
D80s og D80x er mulige betegnelser på en moderat oppgradering av D80, det er ikke eksisterende modeller. 's' betegner en liten oppgradering, mens 'x' brukes om modeller med ny sensor (og evt. noen andre oppgraderinger). D80 er eneste av sitt slag (foreløpig).

 

 

Om du ser i linken under så oppererer de med D80s og at den skal være tilgjengelig  8 februar -

 

http://www.yaha.no/?og=29&hg=170&u...7&mfr=Nikon

Lenke til kommentar
Om du ser i linken under så oppererer de med D80s og at den skal være tilgjengelig 8 februar -
Er nok bare en liten bug. Linken på produktsiden går til Nikon D80 - uten s... Er i hvert fall ingenting i spesifikasjonene som er forskjellig fra vanlig D80, og har ikke sett pressemelding noen steder...
Lenke til kommentar

Skulle jeg kjøpt speilrefleks for første gang hadde jeg sannsynligvis havnet på Pentax.

Objektiv som dette er en god grunn:

PENTAX_40mm_F2_8_Limited_SMC_DA-p-OBPE21550.jpg

De fleste zoom-objektivene de lager er i samarbeid med Tokina, og det er ingen ulempe.

Og det at de samarbeider med Samsung gjør at de kommer til å overleve lenger enn om de hadde stått på egne ben.

 

Olympus lager også spennende saker, og ikke minst kompakte, så om man er mye på tur er det et veldig hendig system.

Lenke til kommentar

Etter mange mange timer med lesing på div forum ang 400D og D80 er jeg kommet frem til at det neppe blir noen av disse som blir mitt kamera,dette fordi de begge er moden for utskifting og det kommer sannsyneligvis nye modeller ganske snart. Da kan jeg heller vente 1 mnd eller 2 ogfå det nyeste på markede istedenfor å "hastekjøpe gammel teknologi" .

 

 

Additionally, the D80 is sadly behind on the technology curve in light of the current offerings from Nikon and other DSLR manufacturers.

 

http://www.photographybay.com/2007/12/22/nikon-d90/

 

 

 

nikon_d90.jpg

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Hvis det var meg som skulle velge ville jeg:

 

1. Ventet på lanseringene i slutten av måneden.

 

2. Aldri kjøpt noe uten stabilsator i objektivet eller i huset. Det reduserer antall aktuelle objektiver ganske betraktelig hvis du ser på Canon og Nikon. Canons nye kit-linse 18-55IS har fått bra kritikker. Nikons har jeg ikke sett noen omtale av ennå. Men personlig ville jeg hatt et større zoomområde enn 18-55 så sant det var mulig. Da blir det Canons 17-85IS det mest aktuelle for Canon. For Nikon er det da 18-200VR som gjelder. Begge har fordeler og ulemper, men er tele viktig virker jo 18-200 som det opplagte valget. Det går forøvrig rykter om Nikon 16-85mm f/3.5-5.6 VR (for eksempel hos Ken Rockwell). Hvis det stemmer kan jo det være et veldig interessant objektiv.

 

3. Huset er kanskje ikke så viktig. Noen er superopptatt av ergonomi og størrelsen på søkeren. Jeg ser ikke poenget. Selvfølgelig vil jeg ha to kontrollhjul, god ergonomi, diger søker. Men erfaringsmessig venner jeg meg til det meste av rar ergonomi i løpet av noen dagers bruk. Og for meg er det vikitig at autofokusen er kjapp og presis, søkeren er jo uansett ikke egnet for manuell foksuering. Så jeg ville opplagt valgt 400D fremfor D80 for D80 gir ikke meg noe ekstra. Jeg vil heller ha et mindre og lettere hus enn litt bedre ergonomi.

 

4. Noen av mine favoritter for tiden, hvis jeg skulle valgt en alt-i-et løsning.

Canon 400D med 17-85mm IS

Nikon D40x (eller D80) med Nikon 18-200VR

Olympus E-410 med Leica D VARIO-ELMAR 14-150mm/F3.5-5.6 ASPH./ MEGA O.I.S. (men jeg finner ingen som selger det)

Olympus E-510 med Olympus Zuiko Digital ED 18-180 F3.5-6.3 (men det gir dårlig vidvinkel)

Olympus E-510 med Olympus Zuiko Digital ED 12-60mm F2.8-4.0 SWD (hvis tele ikke er viktig)

Pentax (hva det nå vil hete) eller Sony A-200 med Tamron 18-250mm.

Alle disse oppfatter jeg som allroundkombinasjoner som noen kan greie seg med, mens andre må supplere med linser for spesielle behov.

Lenke til kommentar

Den D90'n er nok bare en photoshoppa D2x.

Det er veldig lite sannsynlig at Nikon lanserer et kamera i det formatet i mellomserien.

Det hadde sannsynligvis blitt dyrere enn D300, og så 1,8" skjerm da gitt!

 

Jeg skjønner ikke stresset om gammel teknologi.

400D eller D80 tar jo ikke dårligere bilder selv om det kommer en oppfølger,

men du får jo ikke tatt et eneste bilde om du skal vente på noe nytt hele tiden.

 

Oppgraderingene på billigkameraene er sjelden revolusjonerende, og store forskjeller i bildekvaliteten blir det nok heller ikke.

 

Et fem år gammelt kamera med fin optikk tar bedre bilder enn et flunka nytt med middels optikk, så jeg synes du skal legge mindre vekt på huset og heller se hva slags objektiv de forskjellige systemene kan tilby.

Lenke til kommentar
Den D90'n er nok bare en photoshoppa D2x.

Det er veldig lite sannsynlig at Nikon lanserer et kamera i det formatet i mellomserien.

Det hadde sannsynligvis blitt dyrere enn D300, og så 1,8" skjerm da gitt!

 

Jeg skjønner ikke stresset om gammel teknologi.

400D eller D80 tar jo ikke dårligere bilder selv om det kommer en oppfølger,

men du får jo ikke tatt et eneste bilde om du skal vente på noe nytt hele tiden.

 

Oppgraderingene på billigkameraene er sjelden revolusjonerende, og store forskjeller i bildekvaliteten blir det nok heller ikke.

 

Et fem år gammelt kamera med fin optikk tar bedre bilder enn et flunka nytt med middels optikk, så jeg synes du skal legge mindre vekt på huset og heller se hva slags objektiv de forskjellige systemene kan tilby.

 

Vet at den D90 der er fikset til, og nei jeg skal ikke vente i det uendelige,men som du sikkert har sett har jeg det ikke travelt da jeg egentlig ikke trenger nytt kamera før til våren.

Nettop derfor blir det dumt å ha hastverk akkurat nåp, spesielt når en vet at det er nye ting på gang innen få uker,blir litt dumt å springe til å kjøpe et "gammelt" kamera for så å se at et nytt kommer en uke eller to etterpå og at det muligens har nettop det du savnet :hmm:

Når det så gjelder optikk så har jeg jo sagt det flere ganger at jeg ikke blir å gå for kitobjektiv uansett,men kjøpe sikkelige linser .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Om du liker grepet på 400D kan du kjøpe med det nye IS-objektivet. Du får det som pakke hos bl.a. FotoVideo. 400D fikk terningkast 6 hos dinside også, så du blir nok fornøyd.

¨Nå er det jo helt vilt at et slikt kamra kan få en 6 hos dinside.

 

De siste testene før Jul i år blant annet Tv2 hjelper deg, som i samarbeid med DinSide kårer dette til en vinner. Bevitner at slike tester nærmest er kjøpt å betalt. Vanvitig mange aspekter ved den testen som ikke henger på greip.

 

Ville nok kjørt for et E510 fra Olympus som har veiledene pris nå på under 6000.-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...