Gå til innhold

Dumt med kreatin i min alder? (14år)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har aldri brukt kreatin selv nei. Har gått idrettsfag på vgs. og lært litt om hvordan kroppen reagerer på trening og om kreatin. Der fikk vi også høre at det var lite vits i å bruke kreatin hvis en trente mindre enn 5-6 dager i uka.

 

 

der har vi det.. tror du dere lærer mye om bygging på idrettsfag? hvis jeg ikke tar helt feil har dere ett eget fag i tredjeklasse som omhandler steroider og ulovlig dopingmidler innen idrett som rett og slett er skremselspropaganda... ikke det at jeg er positiv til steroider, da jeg er imot ALLE former for doping innen idrett, men de gjør det farligere enn det der er er mitt inntrykk...

Lenke til kommentar
Jeg har aldri brukt kreatin selv nei. Har gått idrettsfag på vgs. og lært litt om hvordan kroppen reagerer på trening og om kreatin. Der fikk vi også høre at det var lite vits i å bruke kreatin hvis en trente mindre enn 5-6 dager i uka.

 

 

der har vi det.. tror du dere lærer mye om bygging på idrettsfag? hvis jeg ikke tar helt feil har dere ett eget fag i tredjeklasse som omhandler steroider og ulovlig dopingmidler innen idrett som rett og slett er skremselspropaganda... ikke det at jeg er positiv til steroider, da jeg er imot ALLE former for doping innen idrett, men de gjør det farligere enn det der er er mitt inntrykk...

 

Da tar du nok helt feil ja. Vi har ett fag som heter treningslære som går over tre år. I førsteklasse er vi da innom generell treningslære (utholdenhet, styrke, spenst osv.), andre og tredje året er vi innom dopingmidler, men det er veldig kort. Ellers er vi innom en del mekanikk samt hvordan kroppen fungerer. Da spesielt hvordan muskler fungerer og spalting av glykogen, fett og kreatinfosfat. Der var vi også innom en tur når det gjaldt tilskudd av kreatin.

 

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke er den som er mest positiv til tilskudd da jeg har veldig stor tru på ett variert og godt kosthold, og sammen med en del søvn burde det holde når en trener 3 ganger i uka. Når du nærmer deg 5-6 ganger i uka skjønner jeg behovet for tilskudd, men før det hadde jeg aldri selv vurdert å ta noe som helst av kosttilskudd, da jeg ser på det som dyrt og unødvendig. Synes også at tilskudd har fått altfor stort fokus rundt om, og folk skal begynne å ta tilskudd så fort de ser hardt på en vektstang, noe jeg personlig synes er helt bak mål da det vil gi ca. 0 effekt å bøtte innpå med kreatin og proteiner uten å forbrenne mer enn du vanligvis tar i deg. Mange som ikke skjønner at det av næringsstoffer du ikke trenger går nesten rett gjennom systemet.

 

Siste delen av innlegget mitt var ikke påtenkt noen spesiell person, bare en generell holdning jeg har vært borti som jeg er fryktelig imot og synes er helt på trynet. Kjente jeg ble litt irritert mens jeg skrev og måtte bare få det ut uten at det har noe relevans for noen diskusjon i denne tråden.

Lenke til kommentar

Jeg deler vel egentlig din holdning, og ser en lei tendens når jeg til stadighet på treningsforum kommer over 15-, 16åringer som ikke kan dra og trene fordi de er tomme for proteinpulver.

 

Men angående kreatinen; i tillegg til å raskere fylle opp igjen kreatinfosfatlagrene etter belastning, som igjen fremskynder restitusjon - som du riktig påpeker - øker vel også konsentrasjonen av kreatinfosfatet i muskelfibrene, som gjør at du kan opprettholde en lengre nedbrytning at ATP, som igjen fører til en forsinkelse av nedbrytelse av glykogen, som igjen da utsetter melkesyreproduksjon, som resulterer i at du kan belaste musklene i en større grad enn hva du vanligvis kunne ha gjort, og igjen da får et større treningsutbytte.

 

Er det ikke det som er litt greia, eller har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar

Hvis noen kan dokumentere at kreatin øker kreatinfosfatlagrene i musklene kan jeg gå med på at kreatin hjelper når en trener 3 ganger i uka. Derimot tviler jeg litt, da vi fikk vite at det ikke var påvist at kreatinfosfatlagrene i det hele tatt kan økes, men at det var mange teorier om hvordan de kunne økes uten at noen av de hadde dokumentert effekt. Men det vil jo, i teorien (i praksis vil det vel bli så mye at det blir omgjort til fett), si at en kan dytte i seg kreatin og bli sterkere pga. det siden kreatin spaltes mye raskere enn noe annet stoff, da kan du drive på lenger uten å bli tom og dermed kunne øke mer. Men hadde vært fint om noen hadde klart å dokumentere akkurat den.

Lenke til kommentar
Når vi inntar kreatin og kreatinet lagres i muskelen, omdannes kreatinet til kreatinfosfat. For å utføre muskelarbeid, er vi avhengig av kreatinfosfat. Alt muskelarbeid krever energi fra ADP (adenosindifosfat) som omdannes når ATP (adenosintrifosfat) brytes ned. Kreatinfosfat er den viktigste kilden for produksjon av ATP. Ved å fjerne fosfatgruppen fra ATP og danneADP, frigjøres energi som muskelcellen kan nyttegjøre seg av. Dersom (teoretisk) muskelen går tom for ATP kan den ikke lengre fungere. Kroppen har en egen mekanisme for å gjenskape ATP fra ADP, og det er her kreatinet kommer inn ved at kreatin fosfat donerer sin fosfatgruppe til ADP molekylet, og skaper ATP molekyler. Dette betyr igjen at man ved å innta kreatin har tilgang på mer energi til bruk for muskelcellene. Dette ble veldig ”kjemitime”, men for å si det enklere så vil man ved inntak av kreatin kunne ha mer energi tilgjengelig under trening, noe som gjør at man kan trene hardere og med tyngre vekter og resultatene vil dermed kunne komme raskere på bakgrunn av raskere progresjon. I tillegg så drar kreatinet vann med seg inn i muskelen ved inntak. Vi sier at muskelcellen volumiseres, noe som også er med på å gi et større trykk i muskelen slik atmusklenes vekst- og styrkepotensial øker. Vannbindingen i muskelen er altså både uunngåelig og ikke minst meget fordelaktig. På grunn av denne vannbindingen er det ikke uvanlig å gå opp ca. 1 kg når man starter på kreatin. Det er også en myte at kreatin binder vann i kroppen og at man dermed kan se pløsete ut – det er snarere tvert i mot; det at kreatin bindes i muskelen, gjør at musklene faktisk ser både hardere og større ut.
Lenke til kommentar

1) Sto ingen steder der at det faktisk øker mengen kreatinfosfat kroppen kan holde på. Eneste som sto var at kroppen hadde mer kreatinfosfat, som kan komme av at det de sikter til er at kroppen ikke har fylt opp lagrene sine helt og at kreatin dermed fyller på det gjenværende slik at du har fulle lagre da du trener.

 

2) Jeg ser ikke på ett firma som selger kosttilskudd som veldig gode kilder i en sak som dette. Når jeg mener kilder tenker jeg forskningsfakta. Tech Nutrition har nemlig en økonomisk vinning av at folk bruker kreatin og kan derfor komme med fakta som er litt på kanten.

 

Så for å omformulere litt: Hvis noen kan komme med forskningsresultater som viser at inntak av kreatin øker kreatinfosfatlagrene skal jeg gå med på at kreatin i seg selv har en virkning.

 

Ja, ser at kreatin binder vann, noe jeg gjerne tror på. Så noe virkning har det jo utenom restitusjonstiden, hvor mye effekt noe slikt gir vet jeg dog ikke.

Lenke til kommentar

NevroMance så du tror du har mer peiling på kreatin og styrketrening enn rutinerte folk som trent lengre enn du har levd? skeetptisk til det....

 

gidder ikke utdype meg mer...

 

""Trenger jeg Kreatin?

 

Med mer energi orker man å trene hardere og mer. Kreatin er ikke spesielt effektivt for langdistanse idretter, som maraton og 5 mila på ski. Men for idretter som krever eksplosiv styrke og mellomdistanse løp er det utrolig bra. For folk som bruker anabole steroider er også kreatin effektivt.

 

Poenget er jo å trene så intensivt og hardt som mulig, for å "skade" muskelfibre. Det trenger man energi til. De som vil merke best effekt er folk som har trent noen år og kjenner kroppen sin og grensene sine. Å begynne med kreatin før man har trent vekter for første gang vil nok gi effekt, men det er viktigere å bli kjent med kroppen sin.

 

Når man stagnerer, dvs ikke øker mer i styrke og muskelmasse. Kan Kreatin gjøre at man kommer et skritt lengre.

 

Når man bruker kreatin vil man oppleve å øke i kroppsvekt. De fleste går opp 1-3 kilo relativt fort. Dette er vann, og ikke muskelmasse, som fyller muskelcellene. De fleste merker også økning i styrke ganske fort.""

 

kan også bruke google :new_woot:

Lenke til kommentar
Og, hvis en ser bort fra vannopptaket er det som sto der så og si akkurat hva jeg har sagt. Eneste forskjellen er at de hevder at det å ta kreatin øker kreatinfosfatlagrene, noe jeg stiller meg veldig skeptisk til uten noe som helst vitenskapelig dokumentasjon på det.

 

 

du sier at du ikke trenger kreatin hvis man trener 3 ganger i uka eller mindre... hvis du leser det som står der, så står det at det øker intensiteten på treningen... mao, du får mer overskudd og du kan trene lengre fordi melkesyre terskelen økes... det jeg har sitert inn er skrevet av Ståle Wadsworth... en kjent trenings guru som bla har blitt interjuvet av Vi menn.. tviler på at du har mer kunskap enn han

Lenke til kommentar

Beklager trodde dette var allmannsviten

 

Bivirkninger av kreatin?

Enkelte kan oppleve bivirkninger som kvalme, magebesvær, krampe og hodepine ved inntak av kreatin, men dette er sjelden. De fleste av disse bivirkningene er mest sannsynlig et resultat av økt vannbinding i muskulaturen og man anbefaler derfor økt vanninntak ved kreatinbruk. Langtidsstudier har slått fast at kreatininntak ikke har skadelig effekt på nyrene, som enkelte er bekymret for (Poortmans og kollegaer 1997; Mayhew og kolleger 2002). Man anbefaler ikke bruk av kreatin for unge under 18 år.

 

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=271

Til avsnittet: Bivirkninger av kreatin?

Lenke til kommentar
Beklager trodde dette var allmannsviten

 

Bivirkninger av kreatin?

Enkelte kan oppleve bivirkninger som kvalme, magebesvær, krampe og hodepine ved inntak av kreatin, men dette er sjelden. De fleste av disse bivirkningene er mest sannsynlig et resultat av økt vannbinding i muskulaturen og man anbefaler derfor økt vanninntak ved kreatinbruk. Langtidsstudier har slått fast at kreatininntak ikke har skadelig effekt på nyrene, som enkelte er bekymret for (Poortmans og kollegaer 1997; Mayhew og kolleger 2002). Man anbefaler ikke bruk av kreatin for unge under 18 år.

 

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=271

Til avsnittet: Bivirkninger av kreatin?

 

 

ikke leik så freidig a.... har ikke vist noen negative bivirkninger på yngre folk... noen utvikler seg tidligere enn andre, den "aldersgrensen" der er mer ment som en pekepinn...

Lenke til kommentar

som alle tror, jeg blir super sterk av kreatine, hadde du blitt det hadde det vart ulovelig, det gir bare mere veske til musklene. Bevist det gjOr ikke stort, dere som prOver og overbevise meg pA at det hjelper utrolig bra, da tror jeg du mA sjekke ned pA dopinglista, fordi hvis KREATINE hadde hjlupet meg og fremheve resultatet hadde kreatin vaert pA dopinglista.

 

Kreatine kan fOre til unOdvendige kramper, og det hjelper dessverre ikke som de fleste tror. Hadde jeg vaert deg ville jeg kjOpt meg Multivitamer for kroppen og vaert flink til A spise, drikke protein pulver, sove, leve et sundt liv :)

 

EDIT : Det helper ikke en dritt, sorry, nei det gjOr det ikke, ikke tenk pA A si i mot meg. igjen hadde det hjulpet deg md stOrre muskler, sterkere fortere, bedre prestasjoner, det er bevist pA at ikke helper for noe av dette. Det er en grunn til kreatin ikke er pA dopinglista. nei ikke kast bort penga.

Endret av andiss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...