Sultana007 Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Hei jeg lurte på når bør egentlig skiftes fra 1 til 2 og til 3 vet at når motor'n begynner å "klage" så er det på tide å skrifte giret men, hva er det mest effektive å skifte girte på ?? altså det r/m måler'n som viser i hvilket Tall på målere'n (turtallet) skal man skifte gir'e på fra 1 til 8 1 gir ? 2 gir ? 3 gir ? litt dumt spørsmål ,men lurer på det ..
MrLee Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 (endret) Det er vel forskjellig for hver bilmodell og motor? Endret 8. januar 2008 av MrLee
Magnum p.i. Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Skift før turtelleren blir rød. Hvis motoren er kald girer jeg ikke på noe særlig høyere enn 3000.
Fredrik Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Det kan vi ikke svare på. Du bør gire før rødmerkingen helst. Hva slags bil er det snakk om? Diesel eller bensin?
Sovesofa Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 det er stor forskjell på bensin og diesel, bensin motorer har ofte ett ett større register med omdreininger, mens diesel, utvikler kraft over ett mindre register... når det effekten angår, så er det "lurest" og gire med høyt turtall, hk i bilen måles ved ett bestemt turtall, du har ikke det antall Hk hele tiden, men det er max effekt..
Sultana007 Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Skrevet 8. januar 2008 (endret) Det er snakk om bensin Jeg pleier å gire til andre ved "2" i måler'n Det er snakk om mitsub Carisma Endret 8. januar 2008 av Sultana007
Fredrik Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Akkurat i førstegir er det jo begrenset hvor langt det er nødvendig å dra bilen ut på giret, da førstegir stort sett er til igangsetting og krypekjøring. Så at du girer ved 2 000 omdreininger der er det ingenting galt med. I de andre girene er det avhengig av hvordan bilen er giret, hva slags turtall motoren er mest effektiv ved, etc. Har du en måler i bilen som viser forbruk? Ved hjelp av den kan du se i hvilket gir, ved hvilket turtall, bilen forbruker minst drivstoff.
AlltidRett Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Så lenge det er flate veien å kjøre så girer jeg rett over 3000 rpm, da detter telleren ned til ca 2100 eller noe slikt. Da får jeg fin flyt, og motoren trives. Er rimelig sikker på at dette er mest drivstoffeffektivt med min bil også. Kjører gammel Volvo 740
Admin'c Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 girer når jeg synes turtallet lyder høyt nok og før jeg mister kraft når jeg gasser videre. Om det hjelper, jeg kjenner det på en måte på bilen når det er på tide. Er det bare landevei legger jeg den gjerne i femte selv om fjerde hadde funket for å spare bensin.
Heimert-kongen Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Har automatgir i min som vanligvis ikke girer på mer enn 3000. I oppoverbakker får jeg den til å gire på 4500-6000 avhengig av hvor travelt jeg har det. Ikke at bilen er dau altså
Lefse Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 (endret) Jeg pleier å gire mellom 3000 og 4000 ved vanlig, helst ikke over 3000 ved kald motor og ved rundt 5500 når jeg "leker" litt. Bilen min er en Toyota Corolla 1,6 XLi 1990 mod. Spørs hvor lenge den holder med min kjøring da. Endret 8. januar 2008 av Lefse
IvoCaprino Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Gå inn på mitsubishi-klubben.no og spør.. sikkert noen der som vet det eller har testet.
Forumforumforum Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Kommer ann på hvilken bil,modell,motor og girkasse du har. Hvis du er ute etter mest effektiv aks bør du gire før motoren mister krefter på registeret. Altså, du bør gire der peaken ligger på HK og NM. Vil du kjøre økonomisk er ikke dette lurt å bedrive hele tiden. Vil ikke tro motoren har godt av det hvis det er det eneste man gjør eller. (skyt meg hvis ikke dette er rett)
spøkelse Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 Hvis du er ute etter mest effektiv aks bør du gire før motoren mister krefter på registeret. Altså, du bør gire der peaken ligger på HK og NM. Best mulig aks får man ved å maksimere utviklet effekt. Det vil si at man må gire etter effekttoppen. Dreiemomentet (Nm) spiller mindre rolle i denne sammenhengen, annet enn at det er dreiemomentet som gir effekten.
SeaLion Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 Altså, du bør gire der peaken ligger på HK og NM. De to toppene ligger aldri på samme turtall for noen motorer. Dreiemomenttoppen ligger alltid på et lavere turtall enn effekttoppen, på bunndragsmotorer er avstanden mellom de to toppene mindre enn på en turtallsmotor, men de toppene er altså aldri på samme turtall. Effektkurven er nemlig dreiemomentkurven ganget med turtallet delt på vinkelakselerasjonskonstanten, altså en ren matematisk formel som er den samme for alle typer motorer: Nm • rpm ------------- = kW 9549 NB: Vinkelakselerasjonskonstanten blir kun forskjellig hvis man bruker andre enheter i formelen. Bruker man hk i stedet for kW så brukes konstanten 7021.
aklla Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 mener jeg girer ved ca 5000 rpm med manuell giring, ved automat er det veldig varierende etter motstand, hvor mye gass jeg gir og slikt...
>Jonas< Skrevet 10. januar 2008 Skrevet 10. januar 2008 (endret) Når du bør gire kommer jo som andre her har nevnt an på hvilken bil det er, hvordan motor som sitter i osv. Noe annet som spiller inn er jo også om man kjører i oppover-/nedoverbakek eller på flat mark. I nedoverbakke kan man like gjerne starte i 2. gir. I oppoverbakker kan det være lurt å dra bilen over 3000 rpm på Carismaen, da man også vil miste litt fart mens man girer. Man skal jo helst ligge på lavest mulig turtall uten at man trenger å truge bilen. Kan fint ha bilen i 4. gir og nærmest trille i 40 km/t. Dette er uansett noe du fort lærer deg etter å ha kjørt litt bil, så det er ikke noe du trenger å bekymre deg for mye over. Med dieselbiler med partikkelfilter skal man ikke hele tiden gjøre dette pga. forbrenning av partiklene som samler seg i filteret. I vår bil varsler ihvertfall en egen lampe om dette. PS. For mest økonomisk kjøring skal man komme seg fortest mulig opp i marsfart. For eksempel ved kjøring inn på europavei eller lignende; gi på og hopp gjerne rett fra 3. til 5. gir. Mulig noen mener at man skal ta i gang rolig, men dette er ihvertfall det man lærer på ecodriving kurs, samt at det ikke irriterer andre bilister. Endret 10. januar 2008 av >Jonas<
Januar333 Skrevet 10. januar 2008 Skrevet 10. januar 2008 Jeg drar den ofte til at den stangerer på turtallsperra, men det mest økonimiske er å skifte ifra 1 til 2 fortest mulig uten at du kjenner motoren "truges\rister".
Lefse Skrevet 11. januar 2008 Skrevet 11. januar 2008 Du mister vel litt akselerasjon på å dra motoren så langt, da er du jo forbi hele arbeidsregisteret til motoren.
eab Skrevet 11. januar 2008 Skrevet 11. januar 2008 Du mister vel litt akselerasjon på å dra motoren så langt, da er du jo forbi hele arbeidsregisteret til motoren. Det vet du/jeg/julenissen ingenting om før det blir snakk om en spesifikk motor, med girutvekslinger som er så og så med tilhørende effekt og momentkurve
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå