Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er dette riktig Haynes bok til bilen min?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
post-97018-1199568623_thumb.jpg

Om boka:

PLEASE NOTE that these manuals are intended for petrol engine cars (except where diesel is specifically mentioned) built to US specifications. Whilst many of them are useful for the same make and model of car built for other markets, such vehicles may have different features, especially in areas concerned with safety and emission control. Please also note that these manuals have a soft (paperback) cover.

Lenke til kommentar
Gå for den som Lastrada linker til da?

 

Men der står det jo A to J registration..hva betyr det da?

 

Det er det britiske systemer for bilskilter svjv, hvor bokstavene på skiltet angir årsmodell.

Det eneste som kan være ett aber med denne er at de ofte kun forholder seg til biler med høyreratt, dog så vil jo dette stort sett komme i forbindelse med styring, pedaler og dashboard.

De fleste slike bøker er svært mangelfulle når det kommer til innhold dessverre.

Lenke til kommentar

Kommer ann på nivå men de fleste vil lære masse av de, og du er nødt til og ha de for og gjøre de vanlige jobbene på bilen. Det som plager meg er at mye av det jeg trenger bøker til så står det så vakkert på engelsk: Lever inn bilen på verksted, det hjelper meg fint lite.

Lenke til kommentar
Kommer ann på nivå men de fleste vil lære masse av de, og du er nødt til og ha de for og gjøre de vanlige jobbene på bilen. Det som plager meg er at mye av det jeg trenger bøker til så står det så vakkert på engelsk: Lever inn bilen på verksted, det hjelper meg fint lite.

Det har ikke jeg sett i denne boka hvertfall, her står det bare vansklighetsgrad. Jo vanskligere, jo mer skills kreves og de anbefaller at du lar noen andre gjøre det for deg. Men mulig dette gjelder nyere biler..? Der er det jo umulig å gjøre ting selv i forhold til gamle biler!

 

 

Har heller ikke tenkt noe over om det gjelder høyreratt eller ikke, siden jeg ikke har brukt den til interiør, pedaler o.l. som er forskjellig, men skal se om jeg finner boka litt seinere for å sjekke det!

 

Men jeg har hvertfall lært masse av disse bøkene. Det står forklart med tegninger og er forklart slik at så og si hvem som helst vil forstå det. Man får også bøkene på svensk for de som sliter med engelsken, men vil ikke si at alle de svenske ordene er så mye lettere å forstå :p

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en rep.håndbok som inneholder absolutt alt du trenger å vite for å fikse hva som helst på bilen, gå for en fra Bentley Publishers. Bentley-bøkene er vel ett sted mellom fire og fem ganger så tykk som en gjennomsnittlig Haynes-bok, sier vel sitt? Utvalget er noe tynt, men jeg mener de har en til nettopp Golf II.

Lenke til kommentar

Man kommer langt med Haynes-bok. Selvfølgelig dekkes ikke alt, og jo mer man kan fra før, jo mer av det som står der er selvfølgeligheter, men min erfaring er at det i det minste er mange nyttige tips om hvilken rekkefølge man skal løsne/demontere elementer i.

 

Man må jo også ha i bakhodet at man skal operere på en 1200 kg stålklump som skal bevege seg i 100+ km/t etterpå, så man bør jo ha den nødvendige respekten for sine egne ferdigheter og begrensninger.

Lenke til kommentar

Selv har jeg denne boken: 51S9SX4G36L._SS500_.jpg

 

Man kommer langt med Haynes-bok. Selvfølgelig dekkes ikke alt, og jo mer man kan fra før, jo mer av det som står der er selvfølgeligheter, men min erfaring er at det i det minste er mange nyttige tips om hvilken rekkefølge man skal løsne/demontere elementer i.

 

Man må jo også ha i bakhodet at man skal operere på en 1200 kg stålklump som skal bevege seg i 100+ km/t etterpå, så man bør jo ha den nødvendige respekten for sine egne ferdigheter og begrensninger.

 

 

Kloke ord, meget kloke ord! Å følge anbefalingen til produsenten med vansklighetsgradene i boken lønner seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...