Gå til innhold

RiksTV - antenne problemer


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en Grundig tuner og Rikspakken hos Expert, har sjekket dekningkartet hos rikstv.no og har fått svaret at dekningen er god(grønt felt).

 

Har dog problemer med etterslep/hakking pr. 10 sekund på alle kanalene, ellers er bilde og lyd bra.

Vurderer å kjøpe en signalforsterker å montere på antennen, har dere noen forslag?

 

Min antenne ligner på den øverste her:

 

Antenner

Endret av Johnx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp kjøpt meg en Grundig tuner og Rikspakken hos Expert, har sjekket dekningkartet hos rikstv.no og har fått svaret at dekningen er god(grønt felt).

 

Har dog problemer med etterslep/hakking pr. 10 sekund på alle kanalene, ellers er bilde og lyd bra.

Vurderer å kjøpe en signalforsterker å montere på antennen, har dere noen forslag?

 

Min antenne ligner på den øverste her:

 

Antenner

 

Vær klar over at du kan få dårlig signal dersom det fester seg snø/is på antennen. Det er lurt å ta en sjekk om antennen er snø og isfri.

 

Grundig mottageren har fortsatt en tendens til å ikke alltid velge de beste frekvensene. For å unngå dette problemet gjør jeg et vanlig kanalsøk uten antennen tilkoblet og så søker jeg inn manuelt de kanalnummerene jeg vet beste sender benytter.

 

Sender/frekvensoversikt finner du på http://www.norkring.no/upload/Kanalplan.xls

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Søsteren min kjøpte en Sagem tuner nå rett før jul. De bor i Bergen og har klar sikt mot senderen på Ulrikken. Tross dette var det mye hakking når de koblet til uteantennen. Antenna var kjøpt for ca 2-3 år siden og kabelen var lagt der for ca 5 år siden.

 

Med en gang de koblet til ei billig bordantenne fra Biltema var hakkingen borte.

 

Uforståelig.

Lenke til kommentar
Har nettopp kjøpt meg en Grundig tuner og Rikspakken hos Expert, har sjekket dekningkartet hos rikstv.no og har fått svaret at dekningen er god(grønt felt).

 

Har dog problemer med etterslep/hakking pr. 10 sekund på alle kanalene, ellers er bilde og lyd bra.

Vurderer å kjøpe en signalforsterker å montere på antennen, har dere noen forslag?

 

Min antenne ligner på den øverste her:

 

Antenner

 

Har du nyeste programvare på boksen? Den skal i standby en halvtimes tid, også får du beskjed om å oppdatere etter du har skrudd den på.

Lenke til kommentar
Hvor bra signalstyrke og signalkvalitet har tuneren?

Har du prøvd å snu på antennen?

 

Signalkvalitet: 98%

Signalstyrke: 40%

 

Alle kanalene funker nå uten NRK-kanalene :hmm:

"denne kanalen sender ikke"

 

Har også søkt etter siste software versjon på tuneren, og den nyeste var innlagt.

 

Kan godt være at antennen må snus litt mer.

Lenke til kommentar
Hvor bra signalstyrke og signalkvalitet har tuneren?

Har du prøvd å snu på antennen?

 

Signalkvalitet: 98%

Signalstyrke: 40%

 

Alle kanalene funker nå uten NRK-kanalene :hmm:

"denne kanalen sender ikke"

 

Har også søkt etter siste software versjon på tuneren, og den nyeste var innlagt.

 

Kan godt være at antennen må snus litt mer.

 

Jeg har sjekket mux1 (der NRK sender) med et USB DVB-T kort og mottageroppgradering sendes på samme frekvens som "NRK mux". Dersom du ikke får signal fra mux1(NRK) så vil du få beskjed om at ingen ny software er funnet.

 

Her er system detaljene på min Grundig som er blitt oppgradert en gang:

Mottager type:DTR-8720

Hardware versjon: ADB 180.80.75

Software versjon: 89

Applikasjon versjon: 150.9

 

 

Hvor bor du og hvilken sender er nærmest deg ?

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar
Hvor bra signalstyrke og signalkvalitet har tuneren?

Har du prøvd å snu på antennen?

 

Signalkvalitet: 98%

Signalstyrke: 40%

 

Alle kanalene funker nå uten NRK-kanalene :hmm:

"denne kanalen sender ikke"

 

Har også søkt etter siste software versjon på tuneren, og den nyeste var innlagt.

 

Kan godt være at antennen må snus litt mer.

 

Her er system detaljene på min Grundig som er blitt oppgradert en gang:

Mottager type:DTR-8720

Hardware versjon: ADB 180.80.75

Software versjon: 89

Applikasjon versjon: 150.9

 

 

Har samme som deg der.

Endret av Johnx
Lenke til kommentar
Vær klar over at du kan få dårlig signal dersom det fester seg snø/is på antennen. Det er lurt å ta en sjekk om antennen er snø og isfri.

 

Grundig mottageren har fortsatt en tendens til å ikke alltid velge de beste frekvensene. For å unngå dette problemet gjør jeg et vanlig kanalsøk uten antennen tilkoblet og så søker jeg inn manuelt de kanalnummerene jeg vet beste sender benytter.

 

Finner ikke noen kanaler på K25, K28 og K55 når jeg foretar et manuelt søk uten antennen tilkoblet.

Tar også aldri inn nå mer styrke enn 42% på noen av kanalene, og K28 fungerer best. Signalkvalitet er 100%

Synes det er så rart at bare noen av kanalene funker :mad:

Endret av Johnx
Lenke til kommentar
Vær klar over at du kan få dårlig signal dersom det fester seg snø/is på antennen. Det er lurt å ta en sjekk om antennen er snø og isfri.

 

Grundig mottageren har fortsatt en tendens til å ikke alltid velge de beste frekvensene. For å unngå dette problemet gjør jeg et vanlig kanalsøk uten antennen tilkoblet og så søker jeg inn manuelt de kanalnummerene jeg vet beste sender benytter.

 

Finner ikke noen kanaler på K25, K28 og K55 når jeg foretar et manuelt søk uten antennen tilkoblet.

Tar også aldri inn nå mer styrke enn 42% på noen av kanalene, og K28 fungerer best. Signalkvalitet er 100%

Synes det er så rart at bare noen av kanalene funker :mad:

 

Siden du allerede har siste software versjon så er det ikke sikkert problemet er at mottageren ikke lagrer de beste frekvensene.

 

Jeg går ut fra at du har skrive feil men for sikkerhets skyld.. du søkte vel manuelt med antennen tilkoblet?

 

Mente at du kun skulle gjøre en "installer kanalliste på nytt" mens antennen ikke var tilkoblet. Deretter kobler du til antennen og gjør manuelt kanalsøk på de aktuelle frekvensene fra din antatt beste sender. I manuelt kanalsøk kan du også bla gjennom kananalnummerene og notere kvalitet/styrke før du gjør søk. Det gir deg muligheten til å finne de beste frekvensene.

 

Går ut fra at du befinner deg et sted i Sør-Trøndelag siden kombinasjonen K55-K28-K25 kun benyttes i Sør-Trøndelag. Senderene i Nord-Trøndelag er vel ikke satt i drift men i AVForum er det poster som tyder på at Mosvik senderen er slått på.

 

Sør-Trøndelag	Kopparen	26	40	45
Sør-Trøndelag	Myrafjellet	50	54	59
Sør-Trøndelag	Stjørnafjord	26	40	45
Sør-Trøndelag	Åfjord	26	40	45
Sør-Trøndelag	Ålmenberget	31	32	59
Sør-Trøndelag	Berkåk	38	40	50
Sør-Trøndelag	Oppdal 1	38	40	54
Sør-Trøndelag	Melhus	55	28	25
Sør-Trøndelag	Fannrem	55	28	25
Sør-Trøndelag	Hommelvik	39	42	59
Sør-Trøndelag	Hovin i melhus	55	28	25
Sør-Trøndelag	Kvål	55	28	25
Sør-Trøndelag	Løkken	55	28	25
Sør-Trøndelag	Meldal	55	28	25
Sør-Trøndelag	Selbu 1	22	51	54
Sør-Trøndelag	Skaun	55	28	25
Sør-Trøndelag	Støren 1	55	28	25
Sør-Trøndelag	Svorkmo	55	28	25
Sør-Trøndelag	Vardheia	55	28	25
Sør-Trøndelag	Ålen 2	55	28	25
Nord-Trøndelag	Hell	44	47	25
Nord-Trøndelag	Meråker 1	44	47	25
Nord-Trøndelag	Mosvik	44	47	46
Nord-Trøndelag	Borrsåsen	44	47	46
Nord-Trøndelag	Hjellebotn	44	47	46
Nord-Trøndelag	Malm 1	44	47	46
Nord-Trøndelag	Offenåsen	44	47	46
Nord-Trøndelag	Grong	21	31	35
Nord-Trøndelag	Bangsund	28	51	54
Nord-Trøndelag	Binde	21	31	35
Nord-Trøndelag	Falkhetta	21	31	35
Nord-Trøndelag	Kolvereid 1	21	31	35
Nord-Trøndelag	Namsskogan 2	21	31	35
Nord-Trøndelag	Nordli	21	31	35
Nord-Trøndelag	Røyrvik	21	31	35
Nord-Trøndelag	Snåsa	21	31	35
Nord-Trøndelag	Spillumsaksla	21	31	35
Nord-Trøndelag	Øyenskavlen	21	31	35

klippet fra http://www.norkring.no/upload/Kanalplan.xls

Lenke til kommentar

Ja, jeg koblet først av antennnen og "installer kanalliste på nytt". Da fant den ikke noe, så slo jeg av tuneren og koblet til antennen. Og søkte på min beste kanal K28.

 

Og nå tar jeg faktisk inn alle kanalene, og de fungerer utmerket unntatt litt små hakking på Discovery og Animal Planet(som faktisk var de som funket best før :hmm: )

 

Tusen takk for hjelpen så langt karer, og ja jeg bor i Sør-Trøndelag Bobben1.

 

 

Frekvensene får jeg ikke til å stille på...

Endret av Johnx
Lenke til kommentar

Det er viktig at du kjører manuelt kanalsøk på alle tre kanalpakkene etter at du har satt inn antennekabelen igjen. I dette tilfelle må det gjøres på K25, K28 og K55, men det har du kanskje gjort i og med du har alle kanalene i kanallista? Hvis du har signalkvlitet på 100% og styrke på 42% på alle tre kanalpakkene, så skal dette være OK signal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...