Gå til innhold

Telebutikken nekter å la meg heve et kjøp.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tråden flyttes til forbrukerrett.

 

Du har ingen hevingsrett eller noe som helst her. Norsk lov gir deg ingen angrerett ved kjøp over disk. Mange butikker lar kunder BYTTE uåpnede julegaver rett etter jul osv, men du har ingen krav om å få bytte.

 

Det står heller ingenting i norsk kjøpslov om angrerett. Norsk kjøpslov gjelder deg uansett ikke, norsk forbrukerkjøpslov gjelder deg.

 

Angrerett står det om i angrerettloven, og angrerettloven gjelder kun internettkjøp, telefonsalg, dørsalg osv :).

Lenke til kommentar

Stemmer det (14 dagers regelen gjelder KUN ved fjernkjøp, altså internett, over telefon osv..), men om selger har annonsert/reklamert for at en kan heve kjøpet, så er har du vel rettigheter på å kunne gjøre som først reklamert/lovet... (?)

Eller bare missforstod jeg nå...

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Tråden flyttes til forbrukerrett.

 

Du har ingen hevingsrett eller noe som helst her. Norsk lov gir deg ingen angrerett ved kjøp over disk. Mange butikker lar kunder BYTTE uåpnede julegaver rett etter jul osv, men du har ingen krav om å få bytte.

 

Det står heller ingenting i norsk kjøpslov om angrerett. Norsk kjøpslov gjelder deg uansett ikke, norsk forbrukerkjøpslov gjelder deg.

 

Angrerett står det om i angrerettloven, og angrerettloven gjelder kun internettkjøp, telefonsalg, dørsalg osv :).

 

 

Hmm, er det mulig med noen linker der det du sier her er fakta :)?

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at jeg kan heve et kjøp når varen er ubrukt? Er det noe egen lov for dette? Det står i norsk kjøpslov at man har 14 dagers angrerett til å heve et kjøp?

Da dette gjelder et forbrukerkjøp har du kun krav på å få angre kjøpet om det er kjøpt på nett eller utenfor fast salgsplass så lenge det ikke er mangler på produktet.

En butikk er en fast salgsplass og du har heller ikke krav på pengene igjen.

Dette fordi regelverket antar at kunden har mulighet til å ta produktet til nærmere betraktning og er i stand til å ta en veiloverveid beslutning, men også for å gi butikkene en økt grad av forutsigbarhet.

 

Så du har nok ikke krav på noen penger igjen etter loven.

Om andre utsalgssteder tillater en slik praksis så er det kun fordi butikken selv initierer dette.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar :)

 

Nei alt fulgte jo med, docking station, manual også selve ipoden ^_^

 

Stemmer det (14 dagers regelen gjelder KUN ved fjernkjøp, altså internett, over telefon osv..), men om selger har annonsert/reklamert for at en kan heve kjøpet, så er har du vel rettigheter på å kunne gjøre som først reklamert/lovet... (?)

Eller bare missforstod jeg nå...

 

 

Damen som ekspiditerte meg sa at heving av kjøp og garanti gjaldt også her i Tønsberg.

Lenke til kommentar

Ja, men dette er ikke en FEIL ved produktet. Reklamasjon, garanti osv gjelder dersom varen er defekt, da har man krav på å få levert den inn til reparasjon osv. Og man får kjøpet hevet dersom varen ikke lar seg reparere innen rimelig tid.

 

Du har fått rett svar, men lagt feil tankegang bak hva definisjonene betyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...