Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hull i veggen


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har et hull i veggen på typ 10x10 cm som jeg gjerne skulle tettet.

 

Dette er i en gipsplate med kanskje 10 cm rom bak plata før neste plate kommer.

 

Noen som har en formening om hvordan jeg kan få til dette?

 

Det skulle helst blitt så å si usynlig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det tapet osv over plata?

Vanligvis er gipsplatene spikret fast i stolpene bak så bytte hele plata blir nok det beste.

 

Eller så må du kutte ut en firkant helt inn til bjelkene på begge sider og sette enn en ny tilkuttet plate der og sparkle rundt( den røde firkanten)

 

Den nye platen du kjøper må være like tykk, dvs 9 eller 11 mm osv.

Tipper at det blir vanskelig å tette igjen hullet med sparkel osv når det er så stort og dypt hull.

post-64596-1199450671.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Skjær til en trebit, som er størst mulig, den kan være like bred (+ et par mm til hver side) som hullet ene veien, men så lang som mulig den andre veien. tre denne på skrå (fra hjørne til hjørnet inn i hullet. Skru den fast på de sidene som er lengre, så den dekker hullet. Sparkle hullet med sparkel i 2 omganger. Slip.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Hva med å skjære til en liten gipsbit som passer i hullet som man skrur fast i planken man allerede har skrudd fast på baksida for deretter å sparkle resten.

Blir lettere å få det pent etterpå ettersom det er mye mindre som skal fylles med sparkel på den måten.

 

Riktig.

Og du slipper å vente i 7 lange og 14 breie på at sparkelet skall tørke.

Skall det bare sparkles i hullet bør du bruke et sementbasert sparkel.

Lenke til kommentar
lan man ikke bare skomme, skjære bort overflødig og sparkle? eller blir det tungvindt?

Jeg mener skummet vil bli for mykt og porøst til å fungere.. Du vil få problemer med feste hvis du om et par år glemmer deg og skal henge opp noe tyngre enn handlelista der du har skummet. :ermm:

 

Det aller beste er å få felt inn en plate av samme materiale som resten av veggen, som foreslått lenger opp :)

Lenke til kommentar

Hehe, godt å se det er andre folk i min situasjon :p

 

Bare at jeg har et hull i stueveggen(gips) på 100cmx60cm, det er kjekt det.

 

Fikk en kamerat til å sage hullet i "vater", så tok vi og skrudde fast spikerslag til "veggene rundt, for så og skjære til en gipsplate i de målene hullet var på og skru den opp.

Så nå gjenstår det bare for meg å kutte vekk litt tapet, sparkle skruehullene og mellom erstatningsgipsen og den eksisterende. Dette har jeg tenkt å gjøre grundig siden hullet er midt på ene veggen i stuen.

 

Kan komme med forklarende bilder visst du lurer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...