Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er sikkert en gjennomgående spørsmål, men er det noen som vet et minimum snitt for å kommer inn? Jeg vet at man må ha minimum 3 i norsk, men hvor høyt ligger standaren?

Ingen som vet?

 

 

Ifjor var det laveste snittet du kunne ha (dersom du var etnisk norsk mann vel og merke) 4,44 (usikker på desimal). Du kan selvfølgelig ha lavere snitt hvis du har div ekstrapoeng.

 

Med 8 alderspoeng, 2militærpoeng, 10 ekstra valgfag/spesfag (2bi og 3fy) kan du ha nedi 2,4 i snitt. Usikker på om du kommer noe vei hvis vitnemålet ditt er så trasig, men hvis man ser utelukkende på konkurransepoeng er det mulig.

Det skal sies at det er lettere å få gode karakterer i vanlige fag som norsk og engelsk enn det er å ta 3fy :p

Lenke til kommentar

Dette er sikkert en gjennomgående spørsmål, men er det noen som vet et minimum snitt for å kommer inn? Jeg vet at man må ha minimum 3 i norsk, men hvor høyt ligger standaren?

Ingen som vet?

 

 

Ifjor var det laveste snittet du kunne ha (dersom du var etnisk norsk mann vel og merke) 4,44 (usikker på desimal). Du kan selvfølgelig ha lavere snitt hvis du har div ekstrapoeng.

 

Med 8 alderspoeng, 2militærpoeng, 10 ekstra valgfag/spesfag (2bi og 3fy) kan du ha nedi 2,4 i snitt. Usikker på om du kommer noe vei hvis vitnemålet ditt er så trasig, men hvis man ser utelukkende på konkurransepoeng er det mulig.

Det skal sies at det er lettere å få gode karakterer i vanlige fag som norsk og engelsk enn det er å ta 3fy :p

 

 

(dersom du var etnisk norsk mann vel og merke)?? latterlig og unødvendig kommentar....sier ikke mer!

Lenke til kommentar

Hva er latterlig med det? Mange innvandrere slipper inn med 2 i norsk. Det er så dårlig at de nesten ikke kan snakke norsk. Storberget har satt et minimum på et visst antall personer med innvandrerbakgrunn som skal inn, det betyr at det slipper inn folk som snakker dårlig norsk og som ikke nødvendigvis egner seg som polititjenestemenn. Disse får en særbehandling og det blir ofte satt lavere krav til disse.

Det er komplett latterlig og helt på trynet.

Lenke til kommentar

Hva er latterlig med det? Mange innvandrere slipper inn med 2 i norsk. Det er så dårlig at de nesten ikke kan snakke norsk. Storberget har satt et minimum på et visst antall personer med innvandrerbakgrunn som skal inn, det betyr at det slipper inn folk som snakker dårlig norsk og som ikke nødvendigvis egner seg som polititjenestemenn. Disse får en særbehandling og det blir ofte satt lavere krav til disse.

Det er komplett latterlig og helt på trynet.

 

 

 

Ja ja, da får du suttre over det da vettu. Begynner å bli så drittlei av at folk ikke bare kan "get over it". Det verste er at jeg er helt enig med deg men slike unødvendige kommentarer går bare utover de av minoritetssøkerne som faktisk har 5 i norsk og består alle opptakskravene og er vel så skikkede. Ikke deres feil at Knut Storberget ikke tenker lengere enn nesa si.

 

Ikke meningen å fornærme noen eller lage enn stor diskusjon om dette nå som vi har helt andre ting å tenke på.

 

Lykke til alle sammen :-)

Endret av -chief-
Lenke til kommentar

Takk til de som ønsket meg lykke til :) Logger av nå for å styre litt før jeg skal komme meg tidlig i seng :) Forhåpentligvis gir jeg dere en rapport på hvordan det gikk i morgen ettermiddag ;) Gjør jeg ikke det så gikk det til "#"#"#""#, så da kan det ta ett par dager :tease: Men jeg tror det skal gå bra! Hvis ikke nesten tre års forberedelser holder så har jeg enten veldig uflaks eller så hadde jeg et eksepsjonelt dårlig utgangspunkt ;)

 

LETS DO THIS :D

Lenke til kommentar

Berre å gjere det ekstra bra, og bli en av dei som får jobb med engang! =) Lønner seg å gi det lille ekstra.

 

20 utlyste stillinger for i overkant av 450 studenter som står uten jobb. I det fleste av stillingene var det ubesatte stillinger som reinpoliti i Finnmark. Vet ikke hvor interessant det er for en som f.eks. kommer fra Kristiansand eller for så vidt Bodø i den forstand, evt. et tettsted. Vi mange de synlige stillingene, som i storbyene og i småbyene/tettsteder.

 

Lykke til alle som har opptak i nærmeste fremtid!

 

Trenger ikke så god utholdenhet for å svømme 200m da :p

Man kan ta inn så utrolig mye på teknikk og vendinger!

 

Kom ikke du inn i fjor?

Lenke til kommentar

Lykke til alle sammen som har opptak i nærmeste fremtid, og til de som har opptak litt senere oxo.. Husk at når du forlater de fysiske testene så skal du ikke orke å løpe en meter til, eller lette en kilo til.. All energien skal forsvinne inn i testene til PHS:)

Lenke til kommentar

 

20 utlyste stillinger for i overkant av 450 studenter som står uten jobb. I det fleste av stillingene var det ubesatte stillinger som reinpoliti i Finnmark. Vet ikke hvor interessant det er for en som f.eks. kommer fra Kristiansand eller for så vidt Bodø i den forstand, evt. et tettsted. Vi mange de synlige stillingene, som i storbyene og i småbyene/tettsteder.

 

Lykke til alle som har opptak i nærmeste fremtid!

 

 

Bare for å gjøre det klart først, jeg skulle helt klart ønske at en gikk med SIKKERHET rett inn i ny jobb om tre år når vi forhåpentligvis er ferdige...

 

Men en bør ikke velge yrke etter "antatt" jobbsikkerhet. Det har jo historien vist gang på gang med studenter som det ene øyeblikket blir headhuntet lenge før de er ferdige, til de nye studentene i kjølvannet som havner rett "på gata" etter å ha valgt det alle trodde skulle være et sikkert kort.

 

Tre år er lenge til. At staten skal utdanne nesten 750 nye studenter hvert år, i hvert fall en stund, fremover. Å bare gi ansettelse til noen ganske få av de, høres rett og slett ikke særlig logisk ut i mine ører. Det er også nytt stortingsvalg høsten vi skal ut i jobb. Politi kommer ganske sikkert til å bli et satsingsområde dersom Storberget ikke har sysakene i orden fra denne perioden, og forhåpentligvis vil det gagne oss.

 

 

Så handler det jo litt om forventninger også... Det er mulig en på politi har vært godt vant til nå med å gå rett inn i jobb, men en skal huske at det er svært få studier der en kan bare forvente å gå "rett inn" i drømmejobben. Er du ferdig med tre år på blindern, kan du fremdeles ende opp med å flytte på kaffe i ett år, før du stiger i gradene og mot den jobben du selv håpet på. Kanskje du må ta et år i fengselet?

 

Hvem vet! Kanskje vi er de heldige som går inn på bunn, og ut på topp?? :)

Lenke til kommentar

Berre å gjere det ekstra bra, og bli en av dei som får jobb med engang! =) Lønner seg å gi det lille ekstra.

 

20 utlyste stillinger for i overkant av 450 studenter som står uten jobb. I det fleste av stillingene var det ubesatte stillinger som reinpoliti i Finnmark. Vet ikke hvor interessant det er for en som f.eks. kommer fra Kristiansand eller for så vidt Bodø i den forstand, evt. et tettsted. Vi mange de synlige stillingene, som i storbyene og i småbyene/tettsteder.

 

Trekk fra de 130 som allerede har fått jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...