Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Det stemmer forsåvidt, men en mer korrekt plassering om man skal være pirkete er på trappene utenfor slottet. Haha, selvfølgelig får du den!

 

Lublin er Polens 9. største by med omkring 350 000 innbyggere. Det er svært mye studenter og en ung befolkning. Gamlebyen er flott og har en del små spennende gater, men den er ikke så altfor stor og jeg vil si jeg har vært i mer facinerende gamlebyer. Utenom gamleby med stort utvalg av utesteder finner du litt moderne by med gode shoppingmuligheter og et stort spennende marked med alt du kan tenke deg mellom himmel og jord. Absolutt verdt turen, men det holdt med rundt 2 døgn der for min del, det er ikke så mye å se og oppleve om man bare holder seg i nærheten av sentrum, i alle fall for meg. Kjør på med nye oppgave :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer forsåvidt, men en mer korrekt plassering om man skal være pirkete er på trappene utenfor slottet. Haha, selvfølgelig får du den!

Grunnen til at jeg tippet riktig var at jeg tok et nokså likt bilde for en snau uke siden (vedlagt). Denne gågatestripen er forøvrig det eneste jeg fikk med meg av byen.

 

Oppgaven er fri.

post-1944-0-15573300-1435552845_thumb.jpg

post-1944-0-15600500-1435552852_thumb.jpg

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Søren også, håpet den skulle være vanskeligere :). Montreal er Canadas nest største by, etter Toronto. Den er også den største byen i provinsen Quebec. Montreal er samtidig verdens nest største franskspråklige by, etter Paris. Jeg likte meg her. Vi snakker om en storby, men Montreal virker likevel intim og trivelig. På bildet ser man 45 meter høye Montreal Clock Tower. Det ble bygd til minne om canadiske sjøfolk som døde under første verdenskrig. I bakgrunnen ser man Jacques Cartier Bridge over St. Lawrence River.

 

robertaas er neste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ligner veldig på Risør.

Det har det all grunn til å gjøre, for det er helt rett :) Risør er en perle på Sørlandet som viser seg fra sin beste side på sommeren. Befolkningen øker til minst det dobbelte, butikkene femdobler omsetningen, turister strømmer til fra hele verden for å oppleve de mange ulike festivalene som arrangeres i løpet av sommeren. Ellers er byen kjent for å ha en bykjerne hovedsakelig bestående av hvite hus, dessuten er en hvitmalt fjellklump i åssiden "Risørflekken" en populært attraksjon. Kjør på videre! 

Endret av crazylazyboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...