Gå til innhold

Rød prikk på bilder... ?


Anbefalte innlegg

Huff, nå er jeg litt lei meg..

 

Når jeg ser igjenom bilder jeg har tatt i det siste, ser jeg at på mørke bilder, kommer det fram en rød prikk! Den er på samme plass på alle bildene. U T R O L I G T irriterende, selv om det tar 2 sec og fjerne den i photoshop... men alikavel, det er så unødvendig.

 

Hva kan være årsaken til denne "prikken" ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kameraet har 6-12 millioner målepunkter. At et fåtall av dem ikke oppfører seg som de skal må man rett og slett leve med, ellers ville prisene på utstyret tatt helt av. Et fåtall defekte punkter, som i realiteten ikke påvirker sluttresultatet, er uproblematisk.

 

Det er det samme med LCD-TV'er etc.

Lenke til kommentar

Har selv et par slike "hotte" piksler på mitt kamera. Det er nok ingen bytte-grunn, men jeg har hørt at det skal være mulig å kunne levere inn kameraet og få disse "mappet ut" i softwaren på kameraet (på Olympus-kameraer skal man kunne gjøre dette selv).

 

Men jeg vet ikke om det kreves et visst antall slike piksler før man får gjort dette. Det har muligens også noe å si hvor i bildet de er (mine to er ganske nært midten av bildet :( )

Lenke til kommentar

Hvis bildet er tatt med speilrefleks på en lukkertid som er relativt kort så er det klart en garantisak. Da har du ikke fått den varen du har betalt for men en feilvare.

 

Et kamera kan på ingen måte sammenlignes med en LCD skjerm siden defekte piksler er mappet ut i programvare uten kostnad for produsenten. Olympus har alltid vært flinkest siden de lar brukerne selv kunne mappe ut defekte piksler. Hos Nikon og Canon så må kameraet sendes inn for den operasjonen.

 

Årsaken er enten at fabrikken har slurvet under kalibreringen, at bildebrikken har for mange feil til at de kan korrigeres eller at det har oppstått en defekt etter at kameraet forlot fabrikken. På lange eksponeringstider så er defekte piksler ganske normalt og kameraene har en spesiell funksjon får å minimalisere problemet.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...