Gå til innhold

Fysisk størrelse på hovedkort


frodelil

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte å kjøpe meg et nytt hovedkort (og prosessor) og lurer på om jeg fortsatt kan bruke det gamle kabinettet mitt. Er det samme størrelse og fysiske spesifikasjoner nå som for ca 3-4 år siden? Det er en P-II maskin med USB-utganger, om det hjelper med å tidfeste maskina...

 

Jeg lurer på å kjøpe Abit BE7 som er oppgitt med ram DDR 333. Kan jeg likevel bruke den rammen som står i gamlemaskina mi? vet ikke helt hva det er, men kjøpte ny brikke for et par år siden som egentlig var ganske billig..

 

Peace!

---frode---

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme størrelse er det nok, men resten er neppe brukbart, fordi

kabinettet er trolig ikke P4-ready m.h.t. strømforsyning:

det er en liten kontakt for nettverk/WakeOnLan i tillegg til den normale ATX-kontakten er blitt ny standard til P4-kort.

 

Er usikker på hvor nødvendig P4-ready er egentlig - på enkelte kort går det greit med vanlig ATX, men siden du vet så lite om maskina kan det godt være AT-strømforsyning på den, og da går det absolutt ikke. Hvis PSU yter 200 watt er det også i minste laget for stabil gange.

 

Ram fra gamlemaskina er bare å glemme ( er nok PC100 SDRAM ). Selg hele burken med innmat, så får du litt for den - bitevis får du så & si ingenting for delene fra en så gammel traver.

Lenke til kommentar

Hvorfor beholde et gammelt, slitent kabinet?

 

Det er overveiende sansynlig at du minst må bytte strømforsyning, og da er det nesten like billig å kjøpe nytt kabinett. Nye kabinetter får du fra 500 ->.

 

PII kom vel i ATX, men det er ikke utenkelig at du har et microATX kort. Bør sjekkes. Vil tro at det er fint lite og ingenting du kan bruke på din nye maskin, sorry :) HD vil nok fungere, CD Rom/CD-R/DVD og floppy likeså. Men hvorfor kjøpe ny, sprek PC og la den slite med en gammel HD?

 

DDR333 RAM har du nok ikke. Det ville ikke ha passet i en så gammel PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...