Gå til innhold

Et lite tankeeksperiment - dersom kamerabagen ble stjålet.


Anbefalte innlegg

Dersom kamerabagen ble stjålet, hva ville du kjøpt?

 

1. List opp dagens samling, med forsikringsverdi. Du vil ha denne summen minus egenandeler til rådighet.

2. Hva ville du ha kjøpt for summen du har til rådighet?

3. Dersom ditt foretrukne system "forsvant", hva ville ditt alternativ ha vært?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål. Ville vurdert å bytte system; finner ting jeg liker hos Nikon og Olympus og Pentax i tillegg til Canon. Minolta (nå Sony) har av en eller annen grunn aldri fristet meg; selv om en A700 helt klart er et bra kamera.

 

Uansett hadde jeg nok ventet til etter PMA før jeg bestemte meg - kommer kanskje noe snadder der...

 

Tom

Lenke til kommentar

Slikt liker jeg ikke å tenke på.

Tviler på at forsikringene jeg har dekker alt kamerautstyret, så jeg hadde nok måtte klare meg med noe billigere.

 

Muligens Pentax K10D med 16-45 eller 16-50 og et billig lyssterkt fastobjektiv.

 

Skulle jeg holdt meg til Canon kunne jeg nok klart meg med 400D og 18-55 IS en stund.

Lenke til kommentar

Oi, vanskelige spørsmål...

Jeg har vel utstyr for ca. 40k og fullforsikring med 1k i egenandel.

 

Jeg hadde nok kjøpt en ny A700, jeg begynner å bli ordentlig glad i det huset. Dessuten hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for å få tak i en ny 100/2, det objektivet alene er grunn god nok til ikke å bytte system. Dersom den letingen hadde gått i vasken ville det blitt en CZ 85/1.4 på meg. Ellers hadde jeg tatt en lang titt på den nye CZ 24-70/2.8G SSM som er på trappene, alternativt hadde jeg gått for en CZ 16-80/3.5-4.5. I mangel av tilgjengelighet og fornuftig prising på 70-200/2.8 i A-fatning hadde jeg slitt litt på telefronten, men jeg tror jeg hadde ventet og sett hva (om noe i det hele tatt) Sigma og Tamron kommer med for oss Sonolta-mennesker. Dersom tålmodigheten ikke hadde strukket til hadde jeg kjøpt en Minolta 200/2.8G og klart meg fint med det. Så hadde jeg slengt på en blitz og kjøpt meg en CZJ 35/2.4 til. Tror det skulle blitt sånn rimelig innen budsjett.

 

Dersom Sony skulle trekke inn årene ville jeg vurdert Nikon og Pentax. Litt usikker på prioriteringen disse to imellom, men jeg hadde uansett ikke vurdert noe annet.

 

Jeg satser likevel på at kamerabagen ikke forsvinner, det ville vært utrolig frustrerende å begynne fra scratch igjen.

Endret av jokabele
Lenke til kommentar

Om jeg hadde alt i kamerabagen som ble stjålet ville sannsynligvis utfallet av et nytt kjøp blitt et av følgende:

 

1: Nikon D3, 18-35mm f3.5-4.5 AF-D, 35mm f1.4 AIs, 50mm f1.2 AIs, 85mm f1.4 AF-D

2. Leica M8, Voigtländer 12mm f5.6 ASPH UW Heliar, Voigtländer 35mm 1.2 ASPH Nokton, Leica 50mm f2 Summicron, Leica 90mm f2.8 Elmarit

 

Ganske stor kontrast, hehe

Lenke til kommentar
Ny kamerabag, av samme sort ;o)

Den jeg har i dag er ganske tom, da jeg venter på en Samsung GX-10, og har solgt tidligere kamerahus og optikk (har dog en F50 igjen hvis noen skulle være interessert).

Geninalt.

 

Hvis jeg skulle begynt på nytt ville jeg undersøkt Pentax/Samsung - ser ut som om de har beste alterntativt i dag.

Det kunne fort ha blitt Canon igjen men et 40D-hus eller brukt MKII/5D. og stort sett samme objektiver som jeg har i dag.

Nikon, Sony og Olympus skulle jeg vurdert.

 

Er ikke en hysterisk fanboy på fotoutstyr, som er veldig bombastisk på mit mitt system er best.

 

Hvis fotoutstyrert skulle forsvinne hadde det greieste hvært at absulutt alt forsvnt så man ikke satt igjen med noen spøkelser.

Lenke til kommentar

Denne tråden fikk aldri den oppfølgingen jeg hadde tenkt, pga en datakrasj.

 

Jeg har utstyr for knappe 40.000,-

 

Dersom alt forsvant ville jeg ha kjøpt:

 

Sony A700 11000,-

Minolta 35mm f/1,4 6000,- (brukt)

Minolta 85mm f/1,4 6000,- (brukt)

Sigma 12-24mm 6000,-

Tamron/KM 28-75mm f/2,8 3000,-

Tamron 18-250mm 3000,-

 

Blits 1700,-

 

Da var hadde jeg vært i mål.

 

Et alternativt sytem måtte hatt innebygd bildestabilisator. Mao Olympus eller Pentax, mtp manglende lyssterk optikk til 4/3 hadde jeg i dag gått for.

 

Pentax K10D eller Samsung GX10

Pentax 31mm f/1,8 eller 35/2

Pentax 77mm f/1,8 eller 85/1,4

Pentax 12-24mm f/4

Tamron 28-75mm f/2,8

Tamron 18-250mm

 

blitz 1800,-

Lenke til kommentar

2 x Leica M6 = 12000,-

1 x Leica M8 = 35000,-

1 x Leica 35mm Summilux ASPH = 30000

1 x Zeiss Planar ZM 50mm = 4000

1 x Voigtlander 15mm Heliar = 2000

 

1 x Hasselblad 501CM m/80mm objektiv, søker og bakstykke = 10-15000?

1 x PhaseOne digitalt bakstykke = så godt som jeg hadde klart å oppdrive for 25 000

 

1 x Canon 40D = 9000

1 x Canon 35mm f/1.4 L = 11000

1 x Canon 17-55mm IS = 8000

 

= Et eller annet sted mellom 140-150 000.

 

Mer eller mindre det jeg har nå, men jeg hadde nok benyttet muligheten til å kvitte meg med 2 Leica M3 og 1 Leica MP, og heller kjøpt et PhaseOne bakstykke til Hasselblad-en.

Lenke til kommentar

Har Minolta/Sonyutstyr til verdi av 18tusen

 

Hadde jeg blitt frastjålet dette hadde jeg først: Begynt å grine, blitt sint,sikkert sprunget for å hente rifla og lete etter han som stjal. Så hadde jeg blitt roligere, og vurdert. Joda, hadde kjøpt meg Nikon D300 samt et normalobjektiv FAST :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...