Gå til innhold

Smålig knitring og knase lyd i headsettet


Anbefalte innlegg

Morn folkens.

 

Har maken problem her hos oss, fruen sin nye Dell Xps 420 high end, som har creative x-fi.

Har headsett tilkoblet bak i x-fi, ingen knitring.

Mens foran på kabinettet så knitrer det en god del, er heller ikke relatert til hverken overklokking eller bevegelse av mus. Er heller ikke koblet noe annet i front som gjør at det er årsaken.

 

Inni maskin, går det egen kabel fra x-fi til jack-kortet i front.

Har og prøvd 2 andre headsett, så det er også utelukket at det er headsett som er feil på.

 

Har prøvd å flytta på kablen, mulig det hjalp noen timer..

Har tenkt å prøve å flytte x-fi i annen slot og se om det kan hjelpe.

 

Andre tips?

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morn.

Jeg har nå løst dette knitreproblemet på fruen sin nye Dell Xps 420 high end, som har creative x-fi.

 

De 2 kablene som går til front tilkoblingne, en for jack pluggene og en for firewire.

Firewire den låg veldig nærme ovenfor gtx kortet og det`s strømkrets og 2x12 volt tilkobling på det, før det gikk til til hk.

Ledningen fra x-fi til jack i front låg også veldig nærme gtx kortet,dog på siden til strømkrets og 2x12 volt tilkobling på det.

Samt en strømkontakt for ledig HD var nær det hele.

 

Løsnet og Ryddet hovedsaklig opp i firewire og kabelen til jack pluggene, og fikk de bort fra strømkrets og 2x12 og kontakten for ledig HD.

 

Umiddelbar virkining, knitringen forsvant. Og er enda ikke kommet tilbake.

 

En kompis som har nybygd pc, rapportet meg samme problem med front lyd seint i går kveld. (Han viste forøverig om at jeg hadde problem men at jeg prøvde å løse det.)

Fortalte han hva jeg gjorde for at knitring forsvant, han gjorde tilsvarende "kabel rydding" og hans knitirng i front jack, ble også borte umiddelbart.

 

Gjerne få høre fra dere andre her om det løser seg på samme måte.

Mvh KenBjork.

Lenke til kommentar

hmm ja, knitringen kommer og går her, men jeg har jo innebygd lydkort i hovedkortet.. og mente det kom etter jeg klokket/resatte bios.. har jo sjekket drivere osv, Men alt er av nyeste versjon.. Kan være det ble skade på lydkortet under klokking, Noe jeg ikke helt klarer og forstå, Men tror jeg vurdere og kjøpe et nyy lydkort.

 

 

Kjipe penger når jeg sitter på et hovedkort til rundt 2000 og lydkortet klarer ikke og levere en god lyd følelse :(

Lenke til kommentar

Jeg hadde slik knitring/støy, helt til jeg tilfeldigvis fjernet et trådløst kort. Uten kortet er det ingen støy. Men straks jeg setter det i, begynner støyen. Et annet tilfelle jeg har vært borti, var at en trådløs router sto for nært en PC. Det lagde samme støy. Begge maskinene har integrerte lydkort.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Finnes det ingenting som helst dokumentasjon på dette fenomenet?

 

edit: "Fjernet" knitringen ved å skru opp WAVE og skru volumet ned i volumkontrollpanelet..

 

En "billig" løsning som fungerar e denna:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=114554&mlevel=140100

Det er akkurat det lydkortet jeg plages med..

 

Hva er problemet ditt da? Uansett problemet mitt var altså at front lydutgangen gjorde at lyden i headset ble herpa. Masse knitring og jalla lyder. Men setter jeg headset direkte i lydutgang på bakpanelet, dvs i hovedkortet, så er det ingen problemer.

Ei heller ingen problemer med å bruke Logitech volumkontrolleren som følger med høytalersettet. Så det er altså interferens i frontpanelet som er på kabinettet, eller noe annet som fører til det. Har oppdatert lyd driverne noen ganger siden sist jeg svarte i denne tråden, så det kan ha hatt positiv effekt. Jeg har ett creative x-fi lydkort men synes det tapte sin verdi etter å opplevd for nte gang att det slår seg av, ved f.eks strømtap eller sånt, så funker det ikke, selv om alt annet fungerer normalt i PC-en. Må avinstallere driver og reinstallere driver. Likevel er jo det dritbra lyd ifra det da, men ork..

Lenke til kommentar
Hva er problemet ditt da?

Problemet er jo ikke løst, men jukset til via kontrollpanelet. Hører fortsatt susing, men det er ikke merkbart ved normalt volum.

 

Husker i 2002 så fulgte det med en slik stålring når jeg kjøpte meg en chifetec-kabinett. Denne tror jeg var ment til å jorde ledningene som går til power switch, reset switch etc.

Kanskje det er noen sammenheng der..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette kommer til å høres usannsynlig teit ut, men jeg skiftet kjøler på chipset på hovedkortet, og voila, ingen mer støy. Så nå har jeg fått blod på tann, ett par passive zalman kjølere til så blir det nok bra.

På mine forrige hovedkort har jeg alltid hatt slike små "mosfet" kjølere på diverse chip'r. Fulgte med i epox pakkene. Det skal nevnes at chipset på dette hovedkortet ,s2h gigabyte er rykende varmt, lett 50+, så sjekk om ting kanskje er noenlunde varmt? Det er jo integrert lyd tross alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...