rulleguru Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Mye rare svar her synes jeg. Hvor grafisk blodig volden er er ikke nødvendigvis den faktoren som avgjør om et spill egner seg for et barn. Selvfølgelig tåler en 13åring å SE volden som fremstilles i et spill som Oblivion, spørsmålet er om han har godt av å utøve den, noe man gjør i et spill fremfor å være en tilskuer som i en nyhetssending. Tror ikke han har vondt av å spille spillet, men det er jo en evig debatt. Det finnes langt verre ting han kan spille, som Manhunt og GTA, der volden er mer sentral og spekulativ.
Slimmey Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Tror nok ikke det er noe galti å la 13 åringen din spille Oblivion det kan gjøre engelsk ferdighetene hans mye mye bedre. [quote Først av alt. Jaja, da ve jeg også her på forumene til diskusjon.no. Vel. Hvis du vil ha et spill som gjør det engelske ordforrådet bedre kan man vel tenke på Sam & Max. Men over til Oblivion. Jeg ville ha sagt det var greit for denne personen på 13 å spille det. Jeg har selv spilt igjennom det. Først av alt vet jeg jo selvsagt ikke noe om denne personens vaner . dvs. har denne personen spilt flere slike spill, ser personen vanligvis på filmer med 15 års-aldersgrense. Jeg forstår det klart. Jeg er 16 og mor klager bestandig over mine spill og filmer med 18 års-grense. Jeg personlig har aldri hatt noe problem med det. Oblivion er litt vanskelig å forklare, men det er visse sekvenser som kan virke litt skumle. (huler, mørke rom osv). -S liberal-radikal-misantrop-sosialist-
Crossfire Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 (endret) Det beste rådet jeg kan gi er å lese anmeldelser / se noen bilder/ videoer / trailer fra spillet og bestemme saken selv - du kjenner forhåpentligvis sønnen din godt nok til å vite hva han tåler se feks http://www.gamespot.com/pc/rpg/theelderscr...=summary;review eller http://pc.gamespy.com/pc/the-elder-scrolls...n/698423p1.html Endret 30. desember 2007 av Crossfire
Shifty Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Å la en 13-åring spille Oblivion er det nok ikke noe i veien med. Oblivion er jo tross alt et rollespill og ikke et actionspill.
Filamu Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Oblivion er nok helt sikkert greit for en 13-åring. Jeg kjenner folk som har spilt spill med aldersgrense høyere enn deres alder uten å ta skade av det. Og vi skal huske at PEGI lager KUN ANBEFALTE "aldersgrenser". De er det KUN for at foreldre skal få en forståelse av hvilket publikum spillet er egnet for. Det er ikke noen aldersgrense som nekter deg å gi spillet til en under alderen oppført. Det eneste landet jeg kan komme på som har ekte aldersgrenser på spill er england hvor det er ikke lov å gi et spill med aldersgrense på 12 til en som er 11,5 (Og de har blitt alt for høye spør du meg mtp. blant annet CoH som fikk 18+ (ikke skjønner jeg hvorfor))
RogueAlien Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Å la en 13-åring spille Oblivion er det nok ikke noe i veien med. Oblivion er jo tross alt et rollespill og ikke et actionspill. DET kan diskuteres. Action er jo sentralt i Oblivion i forhold til hva som regnes for ekte RPG.
Laland Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Hvis han kan god engelsk og er moden iforhold til alderen, så tenker jeg at han kan tåle Oblivion temmelig bra!
Imsvale Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 (endret) Om Oblivion passer til en 13-åring er og blir subjektivt for de fleste (som postene her også viser), på samme måte som enkelte foreldre lar barna sine se filmer med 18-årsgrense. Barn og unge er mer sårbare overfor slikt ettersom de er genetisk programmert til å ta til seg alt som blir fortalt og vist dem i ung alder. Dette gjelder spesielt fra autoritære skikkelser som foreldre og andre voksne, men det smitter også over på alt annet de observerer og deltar i. Oblivion inneholder vold, blod og monstre. Det er også tidvis ganske skummelt. Som nevnt er det snakk om en anbefalt aldersgrense, og det er opp til deg om du vil trosse denne anbefalingen hvis du mener at det er verdt risikoen. Det virkelige spørsmålet er kanskje hva 13-åringen eventuelt vil ta mest skade av: Spille Oblivion og gradvis bli tilvendt blod, vold, monstre og generelt skumle omstendigheter, eller det å måtte sitte på utsiden når "alle vennene" spiller det. Jeg synes dette er veldig enkelt. Aldersgrensen på 16 forteller deg det du trenger å vite. Hvis man ikke kan stole på aldersgrenser, hva skal man da gjøre? Spille igjennom spillet selv for så å konkludere om dette passer for 13-åringen? Hvis man vil lære engelsk er det hundrevis, om ikke tusenvis, av andre spill å velge mellom som ikke inneholder vold. Forøvrig: PEGI is a voluntary system, although once in place it is illegal for persons under the age to purchase the game. In United Kingdom, if publishers of a game choose not to use the PEGI system it will be given a rating by the BBFC or in certain cases given no rating at all. However, it is not illegal for persons under the age to play the game, as it is a system of helping parents of children make informed decisions on buying the game. It is entirely the parent's choice whether to purchase a game for a minor. http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_European_Game_Information Endret 31. desember 2007 av TrondH86
torerr Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Aldersgrensen har selvfølgelig ikke noe med hvor "avansert" engelsken/språket i spillet er, ikke som sådan ihvertfall. Må si at dette var et forsøk fra din pode på å være litt "lur" ovenfor sin mor. Ikke at jeg har dette i hodet, men aldersgrenser i spill følger vel noenlunde samme kritierer som filmer vedrørende vold, sex, stygt språk etc, og det utall av variasjoner innenfor dette.
Steina Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 FOLKENS! Husk at det heter faktisk ANBEFALT aldersgrense. Det er ingen som kan si når en person er moden nok til å spille spillet. Det er ikke straffbart på noen måte for en 13åring å f.eks. se en film med 18års aldersgrense. Oblivion er ikke noe ille. Det er litt sverdslossing, men det er vel såvidt jeg husker ikke et spor av noe blod eller lignende. Rett meg hvis jeg tar feil. (Nei, har ikke lest hele tråden)
Vrengtpolvott Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Oblivion er ikke noe ille. Det er litt sverdslossing, men det er vel såvidt jeg husker ikke et spor av noe blod eller lignende. Rett meg hvis jeg tar feil. (Nei, har ikke lest hele tråden) Er litt som havner på bakken og våpenet, men det går an å skru av i options
Shifty Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 (endret) Å la en 13-åring spille Oblivion er det nok ikke noe i veien med. Oblivion er jo tross alt et rollespill og ikke et actionspill. DET kan diskuteres. Action er jo sentralt i Oblivion i forhold til hva som regnes for ekte RPG. Men spiller fokuserer på å være et rollespill, ikke et actionspill. Endret 31. desember 2007 av Shifty
Licht Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Å la en 13-åring spille Oblivion er det nok ikke noe i veien med. Oblivion er jo tross alt et rollespill og ikke et actionspill. DET kan diskuteres. Action er jo sentralt i Oblivion i forhold til hva som regnes for ekte RPG. Men spiller fokuserer på å være et rollespill, ikke et actionspill. Nei. Det er akkurat det motsatte det gjør. Spill et skikkelig RPG, så forstår du.
stonebro Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Oblivion er ikke særlig mer voldelig enn Tom & Jerry. Om poden har spilt spill som f.eks. Diablo (som har 15-års grense), er de mye mer eksplisitt voldelige og blodige enn det Oblivion er. Kommer ikke unna litt action i de fleste spill en guttunge kan tenkes å ønske seg i dag. Det gjelder også å være rimelig sterk i Engelsk for å få noe utav dette spillet ... selv om det argumentet nok ikke holder mål . All samtale (som det er mye av i spillet), er på engelsk. Jeg spilte mye verre spill lenge før jeg var 13 ihvertfall ... Phantasmagoria 2 anyone?
Kuroneko Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Jeg hadde ikke hatt problemer med å la en 13åring jeg hadde ansvaret for spille Oblivion. Likevel tror jeg det smarteste du kan gjøre vil være å forsøke å sette deg litt inn i volden i spillet gjennom trailere osv. slik det allerede er foreslått, for deretter å fatte din egen beslutning. Spillet har noen groteske aspekter, da en viktig del av det er å reise til en slags "helvetes"-dimensjon, der man vil finne lemlestede lik og demoner. Likevel synes jeg selv disse sekvensene er så karikerte og virkelighetsfjerne at de neppe vil skade en noenlunde oppegående 13åring. Det samme tror jeg kan sies om volden ens egen karakter utøver. Til tross for at en "ser ut av øynene" til karakteren en spiller får en ikke noen direkte følelse av å utføre volden selv. Fantasy-settingen er også, tror jeg, med på å skape avstand mellom volden i spillet og virkeligheten. På den annen side tror jeg poden din godt kan ha vært klar over at aldersgrensen er satt på grunn av volden, slett ikke språket (aldersgrensen er beregnet for mennesker som har spillets språk som morsmål), og selv hadde jeg blitt så provosert over at han forsøkte å lure meg at jeg der hadde satt foten ned. Selv om jeg allerede har hevdet at volden i spillet er mforholdsvis mild tror jeg det er viktig å se at spillet til gjengjeld har mye vold, og i veldig mange situasjoner _må_ spilleren bruke vold for å løse situasjoner. Om du er generellt mot voldelig underholdning ville jeg i dine sko nektet. Til syvende og sist kommer dette an på deg og poden din.
Nacky Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Vel, det er mye vold og kanskje noen skremmende huler for en 13-åring i dette spillet, men det spørs jo litt ogsen han er, tåler han det? Vis så ville jeg sagt ja, om han drømmer mye om natten?-, NEI
Tinmar Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Jeg ville egentlig ha sagt nei, siden han lyver til sin egen mor. Hadde han snakket sant og sagt at aldersgrensen var satt på grunn av vold ville jeg antagelig sagt ja.
RooNoG Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Jeg kjøpte spillet når det var nytt og har hatt mange timer med morro. boroen min på 12 satt og så på og en dag spurte han om han kunne prøve. han spillte litt men han måtte ha konstant hjelp til lesing av oppdrag og samtaler med NPCer.
vikingkylling Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Når skal det jo sies at det ikke bare er volden som er grunnen til aldersgrensen, selv om den har mye å si. Jeg husker for eksempel at jeg gjemte meg i skyggene i en grotte og skjøt en pil i en fiende, så han ramlet ganske realistisk bakover, kræsjet inn i veggen og rullet ned trappen. Ganske morsomt for meg, men for en trettenåring? Det kommer ann på ham, mener nå jeg. Men poenget at det er mye mer enn volden som gjør at aldersgrensen er satt. Ta for eksempel et tilfeldig oppdrag jeg fant. Jeg spilte en dame og kom i snakk med to andre damer. De ville hevne seg på en mann, så hva gjør man? Først dro jeg opp til en liten hytte utenfor byen som fungerte som horehus og ventet. Mannen kom en liten stund senere, og det var ikke akkurat tvil om hva han hadde i tankene. Før vi rakk gjøre noe ble han overfalt av de to andre damene og drept, så jeg fikk betalingen min og gikk igjen. Dette har jo lite med vold å gjøre, men jobbe som hore? Kanskje ikke akkurat noe for en trettenåring. (nå skjedde det som sagt ingenting annet en at han ble drept, men likevel). Med så mange raser i spillet det klart at rasisme er en viktig del enkelte steder, og hva med demonene som angriper? Enkelte steder føles det som om vi står på en slagmark i en ekte krig, der folk dør på begge sider. Volden i seg selv er ikke så ille i forhold til resten av spillet, men selve følelsen er verre siden venner dør over alt. Alt i alt er det mer enn bare volden som gjør at Oblivion fikk den anbefalte aldersgrensen sin, så om en trettenåring bør få spille det burde være opp til foreldrene hans.
LarZen Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Oblivion for en 13 åring idag er helt ok synes jeg. Dagens 13 åringer er ikke som fks forrige generasjon. Å la ditt barn se på nyhetene er i min mening 10 ganger værre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå