Gå til innhold

Kulturo: Blade Runner –Five-Disc Ultimate Collector`s Edition


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest artikkelen sitter jeg igjen med et noen spørsmål:

- Hva er forskjellen på selve filmen? (antall minutter, spesielle scener som er tatt med etc)

 

Av de 5 utgavene, er det flest forskjeller mellom Final Cut (nyeste versjonen) og workprint, og disse har igjen flere forskjeller fra US Theatrical Cut, International Theatrical Cut og Director's Cut. En nøyaktlig liste ville bli for lang. Største forskjellen er at Theatrical Cut versjonene og workprint har fortellerstemme fra Deckard. Alt i alt har filmene noenlunde samme lengde med et par minutters variasjon.

 

- Hva i alle dager tar så mye plass at de trenger hele 5 plater for å få det med seg? Filmen inkludert 5-6 ulike dubbinger og tekster på all verdens språk, samt ulik sortering av scenene og innskudd av noen ekstra scener tar da neppe mer enn en eneste plate på 8,5GB. Så hva brukes da resten av platene til? Potensielt er det jo plass til 34GB der. F.eks nok til et halvt døgn med kjedelige intervjuer av bikkja til datteren til naboen til kompisen til Harrison Ford osv.

 

Hva med å undersøke hva utgivelsen faktisk inneholder? Final Cut sammen med diverse lydspor og 3 kommentar-spor fyller DVD 1. Dokumentaren Dangerous Days på 3.5 timer fyller DVD 2. US Theatrical Cut, International Theatrical Cut og Director's Cut med diverse lydspor fyller DVD 3. Ca. 4 timer med diverse ekstramateriale fyller DVD 4. Workprint med lydspor og kommentarspor, og en ekstra dokumentar, fyller DVD 5.

 

Totalt ville man ikke fått det på færre enn 5 disker. De 3 versjonene på DVD 3 er såpass like, at det er mulig å ha de på samme plate, ved hjelp av sømløs forgreining og alternative lydspor. Derimot ville dette ikke gått med Final Cut fordi hele filmen har et endret utseende. Samme i motsatt forstand med workprint. De trenger derfor nok plass på hver sin plate.

 

Dokumentaren på DVD 2 er ekstremt interessant. Alt ekstramaterialet på DVD 4 er for entusiastene. For de som evt. føler trang til å komme med idiotiske kommentarer om ekstramateriale, finnes det også en 2-disc utgave av Blade Runner som bare har DVD 1 og DVD 2 fra 5-disc utgivelsen.

 

- Nå, under en uke etter gaveåpning på julaften, føler jeg at jeg fortsatt at jeg har fått nok av emballasje for en god stund. Hvor mye plass tar all denne emballasjen i søppelkassa? En handlepose? To? (Jeg har for mye skrot på loftet og i garasjen til at jeg har plass der).

 

Spiller du bare teit eller er du? Hvilken emballasje er det du snakker om? Hvis du har lest tråden her, den norske 5-disc utgaven har et minimalt pappcover, som tar like stor plass i hylla som to ordinære DVD-cover. 2-disc utgaven tar like stor plass som, gjett hva, ett stk DVD-cover.

 

- Er platene framtidssikre med tanke på backup på andre lagringsmedier, enkel og billig oppgradering til HD-kvalitet osv?

 

Blade Runner bruker DVD-media som hvilken som helst annen DVD-utgivelse. Det er ingenting spesielt med platene i denne utgivelsen enn DVD generelt, inkl. formatets framtid.

 

Den nye Final Cut versjonen av Blade Runner blir også utgitt på både HD DVD og Blu-ray. I Norge kun med Final Cut filmen i HD og Dangerous Days dokumentaren på en ekstra DVD.

 

I USA er hele 5-disc utgaven gitt ut på HD DVD og Blu-ray. Alle filmversjonene er i HD, mens ekstramaterialet er på 2 DVD-plater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Er platene framtidssikre med tanke på backup på andre lagringsmedier, enkel og billig oppgradering til HD-kvalitet osv?

DVD-Jon to teh rescue!!1

DVD-Jon-unlock-iphone-hacked-at&t.jpg

 

Men seriøst: DVD er pr. idag det sikreste formatet, siden det er så utbredt. HD-spillerne er jo også bakoverkompatible. I tillegg er det en smal sak å rippe filmer til PCer og andre enheter. HD-DVD og Blu-ray er foreløpig mer klønete siden vi har to konkurrerende formater. Men denne diskusjonen blir egentlig litt på kanten, siden den ikke har noe spesifikt med Blade Runner å gjøre. Mye kunne vært endret, og f.eks. syns jeg soneinndeling er noe forbanna tull, men dette er et problem som gjelder ALLE kommersielle filmer :( Man må isåfall boykotte hele Hollywood, og ikke Blade Runner spesifikt.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Et spørsmål fra en Blade Runner-noob til feinsmeckerne her:

 

Det er lett å gå seg litt vill i alle versjonene av filmen, så hvilken anbefales om man bare skal se én versjon? Har også litt inntrykk av at Ridley Scott selv ikke er altfor begeistret for nye og "forbedrede" versjoner av filmer.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hvis det stemmer: For noe sløs. Jeg er sikker på at 90% av scenene er nøyaktig de samme. De kunne heller bare valgt å lage flere avspillingsrekkefølger på den ene plata.

 

Hehe, du snakker til filmgeeks nå. Hadde vært utrolig bittert om jeg hadde fått hele rukkelet på en enkel plate. Dette er til for samlere og filmentusiastene, det blir som å si til en frimerkesamler at han bør levere dem inn for resirkulering for å spare miljøet ;)

Lenke til kommentar

Nå har selveste Ridley Scott, som i motsetning til ordinære regissøreres lengre og kjedeligere "director's cuts", en tidvis tendens til å faktisk kutte ned på filmene når han tar på seg oppussingshatten, slik det var tilfellet med blant annet "Alien" og nettopp "Blade Runner". Mener å huske at Ridley har laget nye utgaver av #1 Alien, #2 Blade Runner (x2) #3 Legend, #4 Kingdom of Heaven, så han kan ikke hate det så veldig. Denne utgaven av Blade Runner har han også lagt ned klare føringer for hvordan skal gjennomføres, så det er antageligvis hans favorittutgave.

Lenke til kommentar
Hvis det stemmer: For noe sløs. Jeg er sikker på at 90% av scenene er nøyaktig de samme. De kunne heller bare valgt å lage flere avspillingsrekkefølger på den ene plata.

 

Hehe, du snakker til filmgeeks nå. Hadde vært utrolig bittert om jeg hadde fått hele rukkelet på en enkel plate. Dette er til for samlere og filmentusiastene, det blir som å si til en frimerkesamler at han bør levere dem inn for resirkulering for å spare miljøet ;)

 

Personlig kjenner jeg ikke særlig mange filmgeeks som synes mange plater i seg selv er noe mål. Får man samme produkt med færre, så tror jeg de fleste, selv blant filmgeeks, hadde foretrukket det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Huff og huff, jeg kunne aldri tenke meg å ha to filmer på en og samme plate. Kofferten er jo også helt rå for samlere. Du må bli kjent med flere filmgeeks ;)

 

Det er ikke to filmer, det er flere versjon av samme film, er det sånn at du gjerne håper på sesong-bokser med en DVD til hver eneste episode av serien også (med samme kvalitet som før), eller at man lager en DVD med ekstras istedet for å ha alt på DVD (fortsatt med samme kvalitet), mange plater er tungvint, og slett ikke noe mål i seg selv. Og det tror jeg ikke en eneste en av min filmgeek-venner mener det er heller ;)

 

AtW

Lenke til kommentar

Kanskje jeg bare er nostalgisk av meg, men om jeg hadde kjøpt denne:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Superman_-_The_Ultimate_Collection.jpg

 

og kun funnet en plate, så ville jeg vært skuffet. Det har vel mer med lidenskap enn med hva som kynisk sett er mest praktisk. Derfor jeg heller liker dette:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
supermancollect.jpg

 

Point of view. For min egen del er det også mer praktisk. Ødelegger jeg plata så har jeg heller ikke ødelagt 6 filmer, men kun 1. Pluss at jeg personlig liker plater med bilder som er relatert til filmen eller filmversjonen. Du kan gjerne ha andre mål, men som samler og entusiast er det så absolutt ikke mine mål (de små detaljene teller enormt mye). Dette handler om noe langt mer :)

 

En DC kan også gjøre det til en helt annen film i min verden. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Rimelig idiotisk innlegg av denne Simen.

Beklager da. Det var litt oppsamlet irritasjon som kom til overflaten der sammen med litt småprovokasjoner og spilling av dum (det er ganske effektivt provokasjonsmiddel til tider selv om det er litt risikabelt med tanke på folks inntrykk av meg. Men så er jeg ikke så selvhøytidelig heller.)

 

- Er platene framtidssikre med tanke på backup på andre lagringsmedier, enkel og billig oppgradering til HD-kvalitet osv?

DVD-Jon to teh rescue!!1

 

Men seriøst: DVD er pr. idag det sikreste formatet, siden det er så utbredt.<..>

Jeg føler det trengs en liten oppklaring for det jeg egentlig mente. (ikke spesielt rettet mot deg, Langbein). Det jeg egentlig mente var å slenge ut et stikk i siden for at filmbransjen vil at man skal kjøpe den samme filmen ørten ganger. Kjøper man filmen så kjøper man egentlig to ting:

 

1. Rettigheten til å se filmen i private sammenhenger osv.

2. Selve lagringsmediet (og diverse emallasje som kofferter og annet søppel man sannsynligvis aldri vil få særlig bruk for)

 

Kjøper man filmen i DVD-format og vil oppgradere fra "final" til "ekstra final" i HD-kvalitet senere så har man allerede kjøpt deler av pakken. Dvs. man har allerede kjøpt rettigheten til å se filmen (1). Da mener jeg det bør følge med pakken en rabattkuppong eller tilsvarende for kjøp av bare nytt lagringsmedie (2). Jeg er irritert nok over at filmbransjen ønsker å selge rettigheten til å se filmen (1) på VHS, DVD, BD, HD-DVD osv på fremtidige formater. Formatene skifter jo gjerne en gang hvert tiår (muligens strategisk kortere i framtida).

 

Hvis det stemmer: For noe sløs. Jeg er sikker på at 90% av scenene er nøyaktig de samme. De kunne heller bare valgt å lage flere avspillingsrekkefølger på den ene plata.

Hehe, du snakker til filmgeeks nå. Hadde vært utrolig bittert om jeg hadde fått hele rukkelet på en enkel plate. Dette er til for samlere og filmentusiastene, det blir som å si til en frimerkesamler at han bør levere dem inn for resirkulering for å spare miljøet ;)

En bedre sammenligning ville nok vært: Å spørre hvorfor selvere av frimerkesett bare selger følgende fem pakker med frimerkene:

Pakke 1: Frimerke A, B, C, D, E, F, G, H, I, og J

Pakke 2: Frimerke A, B, C, D, E, F, G, H, I, og K

Pakke 3: Frimerke A, B, C, D, E, F, G, H, I, og L

Pakke 4: Frimerke A, B, C, D, E, F, G, H, I, og M

Pakke 5: Frimerke A, B, C, D, E, F, G, H, I, og N

 

Og de selger det i én samlepakke, totalt 50 frimerker, i stedet for å selge en enkelt pakke med:

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M og N.

 

Klart det er sikkert gøy for frimerkesamleren å ha 20 mapper med frimerker, men det blir jo utrolig nedtur om man oppdager at samlinga hans bare består av 10 ulike typer frimerker og svært mange av hver enkelt type.

Lenke til kommentar
Klart det er sikkert gøy for frimerkesamleren å ha 20 mapper med frimerker, men det blir jo utrolig nedtur om man oppdager at samlinga hans bare består av 10 ulike typer frimerker og svært mange av hver enkelt type.

 

 

Blade Runner kan kjøpes seperat i mange versjoner det.

 

Personlig er jeg en som fortsatt har fotoalbum, selv om alle bildene kan samles på en DVD. Hadde jeg hatt penger ville jeg kjøpt meg en porsche, selv om bilen ikke er rent praktisk. Jeg skyr også å kjøpe bøker i pocketformat, uansett om de tar mindre plass og er lettere å ta med seg. Noen bøker har jeg faktisk i forskjellige utgaver, hvor sprøtt det enn måtte være. Det samme går for gamle pc-spill. Det er vel slike handlinger som skiller menneske fra maskin og som er essensen for en samler.

 

Derfor er det også enkelte filmer jeg har i flere format og enkelte formater har jeg flere like av. Grunnet kjøp av diverse pakker. Plager det meg? Nei, overhodet ikke. Det er en hobby og en lidenskap. Kapitalistene vet å utnytte det, men det er jo ikke noe nytt. Denne kofferten, med alle sine plater, er kul og som samler tiltrekker den meg. Filmen er ikke engang en av mine favoritter, men det er beyond the point.

Lenke til kommentar

Hadde egentlig planlagt kjøp av PS3 men siden de var utsolgt for 60GB versjonen og siden Sony BDP-S300 visstnok skal ha bedre bildekvalitet så ble det den. Dessuten så får man jo både Spiderman 1-3 og Pirates Of The Caribbean 1-3 for å registrere seg(ihvertfall med den spilleren jeg kjøpte). Blade Runner skal forresten være Sonefri på BD. Fungerer ihvertfall fint her på min spiller. :)

Endret av Bugs_Bergen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...