Gå til innhold

Årets tre beste album 2007


Lidskjalv

Anbefalte innlegg

Her er stedet for å kreve til sin rett det tre albumene i 2007 som du synes havnet helt i toppen av utgivelser, selvfølgelig helt uavhengig av sjanger.

 

Regler må til for at dette skal bli pent og ryddig.

 

1)Bare album fra 2007

2)Post albumgrafikk ( fortrinnsvis 300x300 pixel)

3)Ikke tenk rekkefølge/prioriteringer. Alle tre er gull verd.

4)Kort og grei kommentar eller begrunnelse.

 

Her er mine:

 

 

Kelly Clarkson - My December

 

KellyClarkson-MyDecember2007.jpg

 

Stikkordene her er gåsehud og frysninger av et par av a de utrolig

sterke låtene Clarkson presenterer. Bedre enn sitt rykte.

 

 

Epica - Divine Conspiracy

 

epica.jpg

 

Skjønne Simone viser at hun ikke bare er utsjåande men først en habil vokalist.

Jansen viser muskler som låtskriver og viser hvor skapet skal stå på goth-metal scenen.

 

 

Beneath The Massacre - Mechanics of Dysfunction

 

dfb546d54959.jpg

 

Kaldt, kynisk og kalkulert. BtM's første album får håret ditt til å stå rett bakover gjennom hele platen.

Matematikk metall som ingen før har gjort det. Herlig album.

Endret av Lidskjalv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om - Pilgrimage

949756.jpg

Om gjer det igjen, magisk (gitarlaus) musikk.

 

Clutch - From Beale Street to Oblivion

740082.jpg

Meir blues enn tidlegare, groovy som alltid. Clutch skuffar ikkje og gjer ei av deira beste plater.

 

Neurosis - Given to the Rising

774728.jpg

Utrulege saker, eg er mållaus.

 

Kva plater som er på topp tre er litt tilfeldig, for det er mykje gode saker å velje mellom. No med ein gong kjem eg på Down, Electric Wizard, Riverside, Candlemass, Reverend Bizarre, Blackfield, Machine Head, Ulver, Megadeth, High on Fire og Symphony X som alle har gjeve ut solide plater.

Endret av noodles
Lenke til kommentar
Nixx: Kamelot - Ghost Opera har jeg ikke rukket å høre på hittil. Kanskje det hadde vært blant mine øverste om jeg hadde. Ellers er det mye interessante album blant favorittene deres her. Jeg kommer nok til å skjekke ut mange/de fleste etter å ha sett de her.

 

 

Er enda litt skeptisk på Foo Fighters, tok bare en ren "namedrop" egentlig.

 

Kommer nok til å bytte ut den med en annen en når jeg sjekker playlista og cd-samlinga i morgen.

 

Og Kamelot er DESIDERT, en av de tre beste, uansett!

 

 

 

 

 

High on Fire for svarte!

Argh! får gjøre opp en endelig mening i morgen og oppdatere innlegget da.

Lenke til kommentar

1. Radiohead - In Rainbows. Ikke så veldig radikalt, men jeg ble utrolig imponert over denne platen. Som stor fan må jeg si at dette var årets beste for min del.

 

radiohead-in-rainbows.jpg

 

2. My Midnight Creeps - Histamin. Ble dritimponert over denne plata. Hørte "Don't let'em bring you down" ett eller annet sted, og bestemte meg for at dette måtte sjekkes ut. Glimrende plate med mange sterke låter. Tragisk at Burås døde.

 

CD_My_Midnight_Cree_692266f.jpg

Lenke til kommentar

Har ikke hørt så mange plater fra 07, men de her er de jeg har hørt som jeg har likt best.

 

Myrkgrav - Trollskau Skrømt Og Kølabrenning er en meget sterk plate for min del. Full av steinhard metall og ekte norske folketoner. Flotte tekster.

7,5/10

trollskau_large.jpg

 

 

Dream Theater - Systematic Chaos er en veldig god plate av dette bandet, som jeg personlig liker veldig godt. Vokalen er veldig mye bedre enn det andre jeg har hørt av bandet. Denne plata er sterk innen prog metal-musikk.

8,5/10

SystematicChaosCover.jpg

 

 

Til slutt hadde jeg veldig lyst til å nevne Led Zeppelins Mothership, men siden det er en samleplate velger jeg å ikke gjøre det. I stedet vil jeg heller si Hardingrock - Grimen i mangel på noe bedre. Det er skikkelig folkemusikk dette. Ihsahn gjør det strålende på vokal og hardingfela ruller i takt med gitaren. Det er flott arbeide, denne plata.

7,5/10

f_4e3b95a63fem_915e8b4.jpg

Lenke til kommentar

Manes - How The World Came to an End - fantastisk plate. Fantastisk blanding av sjangre. Ligner ikke på noe annet, og der er en god ting.

Manes-How_the_World_came_to_an_End.jpg

 

Vulture Industries - The Dystopian Journals - Norske debutanter. Ekstrem og kanskje anvant garde metall.

Vulture_Industries__505170a.jpg

 

Alcest - "Souvenirs D'un Autre Monde" Behagelig, vakker og melankolsk Black Metal. Veldig myk. Etter skuffelsen fra Peste Noire ver det hyggelig å finne denne i platesjappa.

3cccc03e6ad4ca26f53ada2ot1.jpg

 

Rush - Snakes And Arrows - Så bra har ikke Rush vært siden Test For Echo. Fint å høre at gamlingene ennå kan skrive musikk

3276584-1973317000.jpg

 

ulver -shadows of the sun Merkelig plate... Kan ikke si jeg har satt meg helt inn i den, og det kan ta sin tid, men virker lovende. Kraftige saker - som alltid

c7d24daaacb9e3d51dd8b6aaa00ea031.jpg

 

 

Sauron - The Channeling Void - Jeg oppdaget Sauron i år. Dette er et av få band jeg lett kan kalle war-metal. så raskt og brutalt og Aggresivt. Det er få band som får til å lage slik musikk uten at det blir kjedelig. Sauron ble ikke kjedelig

sauron_thechannelingvoid.jpg

 

Agent steel - Alienigma - Pur Speed - og med bedre vokal. Denne har jeg heller ikke satt meg skikkelig inn i, men det fenget fra første Judas Priest-hyllende trommeslag!

Alienigma2.jpg

 

 

å IKKE tving meg til å velge tre. Jeg prøvde men fikk ikke til. Alle er bra på hver sin måte

Endret av svartskog
Lenke til kommentar

The Coral - Roots and Echoes

51KhZH3iaUL._AA240_.jpg

The Coral reiser seg opp fra det labre albumet "The Invisible Invasion" og gir ut en glitrende fantastisk perle av psykedelisk folkepop. Denne perlen heter Roots & Echoes og er blant de beste platene fra plateåret 2007, mye på grunn av den unike The Coral-lyden og de smarte komposisjonene.

Hør: Who's Gonna Find Me, Cobwebs, Rebecca You, Music at Night

 

Modest Mouse - We Were Dead Before the Ship Even Sank

51Ulwv5WRfL._AA240_.jpg

Med The Smiths-gitarist Johnny Marr blant personalet er nå Modest Mouse klar for å lage et brak av et album - noe de lett klarer. We Were Dead... er et eksentrisk album stappet av sjørøverrock og Tom Waits-fakter. Utvilsomt årets barskeste album, samtidig som det inneholder tankefulle og vakre sanger, og av og til er The Shins-vokalist Johnny Marcel med og synger i bakgrunnen.

Hør: March Into the Sea, Dashboard, People As Places As People, Invisible

 

The Shins - Wincing the Night Away

61bs4g7UQDL._AA240_.jpg

Allerede 23 dager etter nyttår braket det løs med en indiepop-plate uten like. The Shins var ute med Wincing the Night Away og satte lista høyt før nesten ingen album hadde kommet ut i det hele tatt. Dette her er glad og tight pop på sitt aller, aller beste, som også viser sine eksentriske og nytenkende sider iblant. Takk, The Shins.

Hør: Australia, Phantom Limb, Girl Sailor, A Comet Appears

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...