Gå til innhold

Hva er galt med å spise kjøtt?


Anbefalte innlegg

Herregud me er jo plantetere kvifor ellers skulle me hatt firkanta tenner???

 

Eg et altså kjøt sjøve, men sinnet mitt er vegetariansk (Det vil seie at eg skulle ynskje eg var vegetarianer, men ikkje er deet fordi eg synes kjøt er godt)

 

Vi steker og tilbereder maten. Spiser den ikke rå. Gud skapte oss smarte nok til det. Derfor trenger vi ikke spisse dinosaurtenner, lol. Tror du mennesker hadde vært pene med slike tenner, eller?

Det er vel ikkje akkurat relevant i denne saken, viss det var Gud som skapte mennesket så trur eg han ga lange faen i om dei var skapte styggje eller fine. Viss alle mennesker hadde hatt skarpe dinosaurtenner hadde me vore vante til det, og ingen hadde sett på det som unormalt.

Eg seier berre at det er ei grunn for kvifor alle kjøttetande dyr har skarpe tenner, medan alle planteetande dyr har firkanta tenner. Menneska har firkanta tenner og liker planter, men et kjøt for det som siden me likar det og kan steike kjøtet og er smarte nok til og bruke andre redskap enn tenner.

 

men på ei anna side så trur eg det er lurt menneske et dyr siden det er så mange mennesker, og det ikkje ville vore nok planter og ete til alle, pluss dei planteetande dyra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dei er ovale og uskarpe, og kan ikkje ein gong samanliknas med rovdyrtenner

Ok, det var litt overdrivelse, men om man sammenligner dem med rovdyrtenner og legger til noen "få" år med evolusjon der vi gradvis har tilpasset oss et annet kosthold så ser du likeheten.

 

 

Er hjørnetennene våre dinosaurformet? Ikke mine...Link?

Dinosaurformet? Hva vil det si? Det fantes både kjøttetende og planteetende dinosaurer. Og de hadde vidt forskjellige tenner

Lenke til kommentar
Herregud me er jo plantetere kvifor ellers skulle me hatt firkanta tenner???

 

Eg et altså kjøt sjøve, men sinnet mitt er vegetariansk (Det vil seie at eg skulle ynskje eg var vegetarianer, men ikkje er deet fordi eg synes kjøt er godt)

 

Fordi vi har brukt redskaper til å ta dyr og kutte de opp og derfor har ikke hatt noe behov for å utvikle skarpere tenner.

 

Nettopp! Endelig noe fornuftig fra den kanten. Men sett fra et ateistisk synspunkt skjønner jeg ikke hvorfor du tror vi er kjøttetere. Apene er jo vegeterianere?

 

Nå har jeg aldri sagt jeg er ateist har jeg vel? Forøvrig så spiser vi både kjøtt og planter, vi er avhengig av næringene fra begge kildene.

 

Det finnes også både planteetende og kjøttetende dyr. Korrekt again.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Har ikkje lest gjennom hele posten, men mesteparten.

 

Så det kakestykke meiner er at om ein er ateist og ikkje synst at dyr er mindreverdige, så er man automatisk kanibal osv osv osv ?

 

Vi mennesker har noke som heiter empati, medfølelse. Det sannsynlegvis ein av våras beste eigenskaper. om ein er ateist eller ikkje så er humanetiske og behandling av dyr fortsatt noke av det som gjer oss til menneska vi er. det som er farleg er derimot det å tru at andre er mindre verd enn deg sjølv, og å kunne bruke dette til å gi deg sjølv god samvittigheit rundt ueatisk behandling av andre. bare sjå på nazismen. trur ikkje dei følte at dei gjorde nokke ondt når dei drepte tusen på tusen av jøder.

 

Kristendom er ikkje farleg, Islam er ikkje farleg, Ateisme er ikkje farleg.

 

DET som derimot er farleg er folk som kan bruke religionen sin til å utføre uetiske handlinger uten å få dårleg samvittigheit for det!

 

Trygve out :)

 

Jeg er enig i at religion ikke er farlig. Ekstremister som tar ting bokstavelig og ikke bruker hodet er farlige. Ateisme er som regel heller ikke farlig direkte, men det er lettere å begå uetiske handlinger som ateist, fordi man ikke tror på noen absolutt moral.

Lenke til kommentar
Nei, jeg synes ikke det er greit å mishandle dem for å mishandle dem. Men det er langtfra så ille som å mishandle mennesker. Er du uenig? Er det like ille å knuse en menneskeskalle som å tråkke på en bille?

 

Det fleste buddhister mener vell det ja. Og jeg er igrunn litt enig. Å tråkke på en bille bare på gøy er respektløst overfor alt liv.

 

Så du mener det er passelig med 21 år i fengsel for en slik handling? Eller mener du folk som knuser en menneskeskalle bør gå fri?

 

Tja jeg skrev "litt enig". Så jeg mener ikke fengsel er veien å gå. Nå er jeg ikke en ekspert på buddhiseme heller. Men selv om de mener at alt liv er hellig tviler jeg på at det hadde såtte deg i fengsel fordi du har tråkket på en bille.

 

Men uansett jeg mener man bør ungå å ta liv ved uhell eller med vilje bare fordi man har lyst. Når man tar et liv bør det ha en mening, ofr eksempel at man spiser det, eller fordi det er ett skadedyr osv.

 

Vill tro de fleste mennesker føler de gjør noe galt når de tar et liv på gøy.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
[quote name='Kakestykke' post='10204178'

Litt skremmende at det eneste som hindrer deg i å drepe og spise mennesker er at mennesker er "mer verdt" en "dyr".

 

Nei, jeg synes også det er litt ekkelt. Men dersom jeg mente mennesker var like verdiløse som dyrene, ville jeg jo så klart spist dem hvis jeg hadde lyst på dem. Hvorfor ikke? Hva er deres grunn til ikke å gjøre det, foruten at dere frykter straff fra et samfunn hvis lover bygger på den kristne kulturarven?

 

Til å begynne med vil jeg bare si at kannibalisme ikke er spesielt utbredt blandt de fleste arter. Grunnen til det er vell at fra et evolusjonsmessig syn, vil dyr som spiser sine egene bli utryddet ganske kjapt da dette med å drepe sine egene ikke er en spessielt god måte å føre genene videre på. Ta dingoer for eksempel. De spiser sine egene, men de gjør kun dette når de er ekstremt sultene og det individet de spiser er skadet, sykt eller svakt på en annen måte.

 

Og siden jeg antar at ikke kristendommen er spesielt utbredt blant dyr tror jeg nok at det er mer en religion som stopper oss fra å spise dyr. Og dermed er det ikke noe som tilisier at ateister burde vere kannibaler. Så grunnen til at vi ikke spiser andre mennesker er nok ikke bare at det ikke er lov, men fordi vi har instinkter som hindrer oss i å gjøre det.

 

OK, jeg aksepterer at ateisme ikke fører til kannibalisme. Bra innlegg, jeg skjønte faktisk hva du mente sett fra en ateistisk vinkel.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at religion ikke er farlig. Ekstremister som tar ting bokstavelig og ikke bruker hodet er farlige. Ateisme er som regel heller ikke farlig direkte, men det er lettere å begå uetiske handlinger som ateist, fordi man ikke tror på noen absolutt moral.

 

Se mitt siste innlegg jeg er ateist, og man skulle tro mitt inlegg sa noe om at jeg faktisk har en moral.

Lenke til kommentar
Schnell: Mennesker er ikke planteetere. Vi har spist kjøtt (og planter) siden tidenes morgen.

korleis veit du det, har du kilder frå tidens morgen

 

Ja, det er ganske kjent at mennesker alltid har spist kjøtt. Det er ingen skriftlige kilder selvsagt, men man ser av urgamle leirplasser og redskapene de brukte da, at mennesker drepte og spiste dyr.

Lenke til kommentar
Schnell: Mennesker er ikke planteetere. Vi har spist kjøtt (og planter) siden tidenes morgen.

korleis veit du det, har du kilder frå tidens morgen

 

For å omformulere, hvis vi er planteetere, hvorfor spiser vi kjøtt?

fordi mennesker utvikler unaturlige egenskaper heile tio, og å ete litt kjøtt er den minste tingen me gjer.

Lenke til kommentar
2. Tull, kjøtt er godt. Alle liker kjøtt dersom de er vokst opp med det.

Smak er objektivt, og jeg ser ikke akkuret deg reklamere for insektspising, selv om det samme prinsippet gjelder slikt.

 

Haha, så da er du også for kanibalisme? Siden vi er likeverdige? Ærlig talt, du er en skam for menneskeheten. Avkristningen av Norge kommer til å få meget uheldige konsekvenser.

Vel, det blir i hvert fall ikke så ille som blodbadet kristningen var.

 

GT, GT, GT, GT!!! Symboler og utgåtte lover. Norges lover forandres også. NÅ er det nestekjærlighetsbudet som gjelder, og ingenting annet. Prøv å leve etter ættesamfundets regler i 2007 og se hvor langt du kommer.

 

GT er langtfra så troverdig som NT. Jeg har ingen tro på at det er Gud som sendte disse ufyselige lovene til menneskene. Tvert imot tror jeg det er mennesker som har laget dem for å utøve politisk makt.

Jesus sier selv i NT at han ikke har kommet for å forandre lovene fra GT.

 

Har du oversett hele tråden min som beviser Jesu oppstandelse, eller?

Lest den, lo, gikk videre med livet mitt.

 

Gud kunne sikkert gjort dette, men han vil at vi skal velge selv! Skjønner du? Fri vilje. Han vil ikke tvinge deg til å tro på ham. Så høyt elsker han deg!

Ja, så høyt at han vil dømme alle som ikke tror til evig pine. For en jovial kar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herregud me er jo plantetere kvifor ellers skulle me hatt firkanta tenner???

 

Eg et altså kjøt sjøve, men sinnet mitt er vegetariansk (Det vil seie at eg skulle ynskje eg var vegetarianer, men ikkje er deet fordi eg synes kjøt er godt)

 

Fordi vi har brukt redskaper til å ta dyr og kutte de opp og derfor har ikke hatt noe behov for å utvikle skarpere tenner.

men det er jo ein unaturleg utvikling

 

Herregud me er jo plantetere kvifor ellers skulle me hatt firkanta tenner???

 

Eg et altså kjøt sjøve, men sinnet mitt er vegetariansk (Det vil seie at eg skulle ynskje eg var vegetarianer, men ikkje er deet fordi eg synes kjøt er godt)

Vi har både tenner for tygging av planter og rovdyrtenner. Bare se på hjørnetennene dine :)

Dei er ovale og uskarpe, og kan ikkje ein gong samanliknas med rovdyrtenner

 

Det er ikke unaturlig, nei. Husk at mennesker er skapt i Guds bilde til å forvalte skaperverke. Vi er MYE smartere enn de andre dyrene. Derfor skiller vi oss ut. Vi går ikke rundt og klør oss under armene og spiser bananer og henger i trær.

Lenke til kommentar
Dyr like mye verdt som mennesker? Haha, den var god! Hvordan har det seg da at mennesker er skapt i Guds bilde, mens de andre dyrene er underlagt oss?

Hvorfor har menneskene så mange feil og mangler om vi ble skapt i Guds bilde?

 

Red.: Dumme autosammenslåingsfunksjon, jeg vil ha tilbake multiquote!

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Ikke alle trenger en ekspert. Men hvis du har kjørt deg fast i gamle lover som ikke lenger gjelder, og nekter å se den røde tråden, trenger du det kanskje. Det er ikke vanskelig å skjønne at en god gud aldri ville laget lover om steining og barnedrap, er det?
Jeg hadde i alle fall aldri trodd på en slik gud. vent litt. Jeg tror ikke på gud. Ser du den røde tråden?
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
ok den der var bare på ert. Håper du tåler den spøken :)
Din KVERRULANT.
And you say that like it's a bad thing? :hmm:

Å komme med motargumenter er da kjernen i en debatt er det ikke?

 

Joda, det er lov å argumentere. Men å kverrulere er idiotisk. Du misforstår med vilje. Det blir det ingen god diskusjon ut av.

Lenke til kommentar
Det er ikke unaturlig, nei. Husk at mennesker er skapt i Guds bilde til å forvalte skaperverke. Vi er MYE smartere enn de andre dyrene. Derfor skiller vi oss ut. Vi går ikke rundt og klør oss under armene og spiser bananer og henger i trær.

Hvis gud er så perfekt og skapte oss i sitt bilde... hvorfor i helvete gjør vi en så dårlig jobb med å forvalte skaperverket hans da?

Lenke til kommentar
Schnell: Mennesker er ikke planteetere. Vi har spist kjøtt (og planter) siden tidenes morgen.

korleis veit du det, har du kilder frå tidens morgen

 

For å omformulere, hvis vi er planteetere, hvorfor spiser vi kjøtt?

fordi mennesker utvikler unaturlige egenskaper heile tio, og å ete litt kjøtt er den minste tingen me gjer.

 

Hvilke unaturlige egenskaper har vi? Og hvorfor er det å spise kjøtt unaturlig? Spise kjøtt gir oss masse viktige næringer , gjør oss sterkere og generellt sikrer vår egen overlevelse i større grad (sånn urtankegang).

Lenke til kommentar
Huh?? Du har fri vilje, men absolutt moral eksisterer likevel. Ser du et paradoks her? Forklar!

 

Du sier at vi trenger en gud for moral, men vi har fri vilje, så vi kan velge moral uavhengig av gud.

 

Ja, du kan velge moral, men det finnes bare en GOD MORAL. Du kan også velge denne uten å tro på Gud, men sjansen er mindre. De sykeste personenen i historien hadde ikke tro på likeverd blant menneskeraser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...