Gå til innhold

Er astrologi farlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det største problemet med religion i forhold til ting som astrologi er at folk kan hevde at «Guds vilje» går fremfor alt annet. Man kan ikke riktig hevde det samme i astrologi. Astrologi er i prinsippet spådom, religion er (eller kan iallfall påstås å være, gjerne uten at andre kan protestere) lov fremfor menneskelige lover.

Lenke til kommentar

Ja, et godt eksempel er sirkuset kjent som den katolske kirken, så handler gud igjennom mennesker når en ny pave velges, dette også uavhengig av alle paradoksene dette skaper.

 

Men tar man astrologi dønn alvorlig, synes jeg også dette kan skape problemer, dog ikke like alvorlige som religiøse, men ihvertfall kan det skape sosiale utrygghet hos mennesker som følger horoskoper slavisk.

 

For eksempel ei jente avslår en gutt på grunn av at han er født i feil stjernetegn.

Lenke til kommentar

Ikke kom og fortell meg at astrologi er harmløst.

 

Hva er det som sannsynliggjør at planetene i solsystemet skal ha noen innvirkning på livene til mennesker på jorden? Det er to måter planetene kan påvirke oss på: gravitasjon eller elektromagnetisme (lys). Siden elektromagnetisme er 10^38 ganger sterkere enn gravitasjonen og vi knapt klarer å se planetene med det blotte øyet (vi kan vel se fem av de) kan vi trygt utelukke gravitasjon. Den mengden lys (og varme) vi får fra solen er så fantastisk mye større enn det vi får fra planetene så planetenes innvirkning vil bli overdøvet fullstendig av solen.

 

I tillegg: Astrologi ble utviklet for tusenvis av år siden da man bare var klar over fem planeter. Har man justert for de planetene som har blitt oppdaget siden?

 

Astrologi er fullstendig frikoblet fra virkeligheten. Vage fremtidsutsikter blir forespeilet... Den personen som har fått vite dette vil så (pga menneskets psykologi) bite seg merke i det som kan tolkes som treff og totalt overse det som ikke stemmer.

 

Virkningsgraden til astrologi kan testes enkelt. La 10 astrologer skrive (uavhengig av hverandre) horoskoper for 200 personer. Oppgi korrekt fødselsdato for halvparten og feil for den andre halvparten. Ikke la forsøkspersonene få vite hva som står i horoskopene. La Forsøkspersonene skrive dagbøker for testperioden. Gå gjennom dagbøkene og horoskopene for å finne treff. Finner man fler treff for de som oppga riktig fødselsdato? Er det noen av astrologene som oppnår signifikant flere treff enn andre?

 

Hva tror du man finner? Jeg vil tro omtrent like mange treff i begge kategorier, og ikke så veldig mange treff per person.

Lenke til kommentar
Til tross for alt dette tvilholder folk, spesielt kvinner, på slikt fordi det gir en slags mening til en ellers meningsløs hverdag. Det er lettere å leve i en fantasiverden enn å møte den virkelige verden uten bedøvelse.

Jeg også tror det er noe med dette. Selv leser jeg horoskop nesten hver dag, ikke fordi jeg har en slik sterk tro på at det som står der er riktig, men fordi dagen stort sett blir bedre av det. Hvis jeg leser at dette blir en bra dag, økonomien er ikke så værst, arbeidslysten min er på topp og folk liker meg og ideene jeg kommer med. Når jeg leser dette tenker jeg at det er jo egentlig sant, økonomien min er ikke så værst, og hvis jeg leser at arbeidslysten min er på topp blir den ganske raskt utrolig bra, og leser jeg at folk liker meg og mine ideer får jeg bedre selvtillit, og jeg går rundt å smiler fordi jeg vet at dette blir en bra dag!

Lenke til kommentar
Hvis jeg leser at dette blir en bra dag, økonomien er ikke så værst, arbeidslysten min er på topp og folk liker meg og ideene jeg kommer med. Når jeg leser dette tenker jeg at det er jo egentlig sant, økonomien min er ikke så værst, og hvis jeg leser at arbeidslysten min er på topp blir den ganske raskt utrolig bra, og leser jeg at folk liker meg og mine ideer får jeg bedre selvtillit, og jeg går rundt å smiler fordi jeg vet at dette blir en bra dag!

 

Men dette har jo med psykologi å gjøre, og har ingenting med sannhetsgehalten. Det å lese noe positivt og kunne konkludere med at ting er bra er jo selvfølgelig ikke skadelig. Det som er skadelig er når folk bruker astrologi til å ta politiske avgjørelser. Dette er heldigvis ikke-eksisterende i norge, men politiske avgjørelser tas på grunnlag av andre ikke verifiserbare religiøse forestillinger, og dette ser jeg på som en trussel mot det å kunne bygge et bra samfunn.

Lenke til kommentar
Hvis jeg leser at dette blir en bra dag, økonomien er ikke så værst, arbeidslysten min er på topp og folk liker meg og ideene jeg kommer med. Når jeg leser dette tenker jeg at det er jo egentlig sant, økonomien min er ikke så værst, og hvis jeg leser at arbeidslysten min er på topp blir den ganske raskt utrolig bra, og leser jeg at folk liker meg og mine ideer får jeg bedre selvtillit, og jeg går rundt å smiler fordi jeg vet at dette blir en bra dag!

 

Men dette har jo med psykologi å gjøre, og har ingenting med sannhetsgehalten. Det å lese noe positivt og kunne konkludere med at ting er bra er jo selvfølgelig ikke skadelig. Det som er skadelig er når folk bruker astrologi til å ta politiske avgjørelser. Dette er heldigvis ikke-eksisterende i norge, men politiske avgjørelser tas på grunnlag av andre ikke verifiserbare religiøse forestillinger, og dette ser jeg på som en trussel mot det å kunne bygge et bra samfunn.

Det er akkurat det det er. Du kan konfrontere folk med sannheten så mye du vil, men så lenge de tviholder på det pga. at det gir dem en følelse av trygghet, mening osv., er det ingen som kommer til å endre kurs. Man kan si at de lukker øynene og holder for ørene igjennom turbulente perioder for så å komme ut på den andre siden og fortsette å leve i lykkelig uvitenhet. Hvis de så ønsker det, ja, hvordan kan man ta det fra dem. Man får overlate sannheten og den virkelige verden til de som takler det.

 

Nå betyr ikke det at vi bare skal sitte og se på, men at man ikke skal være så opptatt av å «konvertere» den enkelte, da det er svært få som tør å gå den virkelige verden i møte når man har levd i bomull i flere tiår. Mer sannsynlig er det at det man sier får en effekt på i hvor stor grad vedkommende pusher sin overbevisning over på andre, gjerne neste generasjon. Forandring tar med andre ord tid. Lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...