Gå til innhold

Crossfire VS SLI?


Christian515

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen har noen formening om hva som er best HK av Crossfire og SLI... grafikk messig, jeg har råd til skjermkort til ca. 3k (enten det er to eller ett), men jeg forstod det slik at hovedkortene ikke støtter samme grafikkort, så hvilket HK støtter da beste løsningen for skjermkort?

 

Eller er jeg helt miss informed... :ermm:

 

Takk for tilbakemeldinger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den prisklassen så ligger 2x HD 3870 og 2x 8800GT, og av de to så gir nok 8800GT et lite hakk bedre ytelse, men er til gjenngjeld litt vanskelig å skaffe seg. (ikke på lager noen steder) 8800GT er Nvidia og du må da ha SLI.

 

Crossfire sliter litt med ytelsen i World In conflict og Crysis, men er absolutt et godt alternativ.

 

De beste SLI hovedkortene er i skrivende stund Nforce 780i SLI, mens de beste Crossfire hovedkortene er X38. Ikke det billigste på markedet, men det beste.

Begge disse brikkesettene er meget gode til overklokking om dette vurderes å utføre en gang i fremtiden.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Wow, det var raskt! hehe ;)

 

Okay da ser det kanskje ut som jeg går for SLI hvis Crossfire ikke leverer like bra i crysis..

 

Men jeg hørte noe om hvordan SLI og crossfire fungerer, og det var slik at

 

SLI deler opp skjermen i to (??) så skjermkortene tar for seg hver sin del av skjermen og må da synkroniserer med hverandre hvor mye de skal yte hver og bruker mer ressurers på dette?? F.eks. sa denne personen at grafikken nederst på skjermen er alltid bedre enn den øverst på skjermen så da vil ikke begge kortene bli brukt til sitt fulleste..

 

mens crossfire deler opp skjermen slik at hvert skjermkort tar for seg hver sine pixler.. eller farger... Kan dette stemme, og har dette noe å si på ytelsen av kortene?

 

Høres dette kjent ut, eller er det bare vissvass?

 

(Prøver å gjennfortelle hva en kompis sa)

 

Takk for tilbakemeldinger igjen ;)

Lenke til kommentar
Wow, det var raskt! hehe ;)

 

Okay da ser det kanskje ut som jeg går for SLI hvis Crossfire ikke leverer like bra i crysis..

 

Men jeg hørte noe om hvordan SLI og crossfire fungerer, og det var slik at

 

SLI deler opp skjermen i to (??) så skjermkortene tar for seg hver sin del av skjermen og må da synkroniserer med hverandre hvor mye de skal yte hver og bruker mer ressurers på dette?? F.eks. sa denne personen at grafikken nederst på skjermen er alltid bedre enn den øverst på skjermen så da vil ikke begge kortene bli brukt til sitt fulleste..

 

mens crossfire deler opp skjermen slik at hvert skjermkort tar for seg hver sine pixler.. eller farger... Kan dette stemme, og har dette noe å si på ytelsen av kortene?

 

Høres dette kjent ut, eller er det bare vissvass?

 

(Prøver å gjennfortelle hva en kompis sa)

 

Takk for tilbakemeldinger igjen ;)

jeg har ikke stor peiling på sånt men, "HØH?!"

____

*offtopic*

 

jeg har fått lest at Crossfire er et hakk bedre enn SLI

Endret av xninja92
Lenke til kommentar

Det stemmer faktisk at ett kort kan ta for seg øvre del av skjermen, og det andre kortet den nedre delen. Om det er noen ytelsesforskjell i hvordan nvidia og ati implementerer dette vet eg ikke (noe det sikkert er) men det er ikke så relevant da det er mye annet som spiller inn, og det blir jo fanget opp i eventuelle tester. Vil tro SLI er det beste for øyeblikket, med mulighet for 3-way og Quad SLI om du vil oppgradere senere :)

Lenke til kommentar

Ahh okay... Ja godt poeng ezet ;) haha, bra svar Xninja92! Var vel noe sånt jeg også reagerte da jeg hørte det første gang :p

 

Den fire skjermkort i en PC HK ser sweet ut.. Tror kanskje det blir SLI! ;) (da har jeg jo god mulighet for å overklokke senere og oppgradere med flere skjermkort.. ^^ )

 

Tusen takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Wow, det var raskt! hehe ;)

 

Okay da ser det kanskje ut som jeg går for SLI hvis Crossfire ikke leverer like bra i crysis..

 

Men jeg hørte noe om hvordan SLI og crossfire fungerer, og det var slik at

 

SLI deler opp skjermen i to (??) så skjermkortene tar for seg hver sin del av skjermen og må da synkroniserer med hverandre hvor mye de skal yte hver og bruker mer ressurers på dette?? F.eks. sa denne personen at grafikken nederst på skjermen er alltid bedre enn den øverst på skjermen så da vil ikke begge kortene bli brukt til sitt fulleste..

 

mens crossfire deler opp skjermen slik at hvert skjermkort tar for seg hver sine pixler.. eller farger... Kan dette stemme, og har dette noe å si på ytelsen av kortene?

 

Høres dette kjent ut, eller er det bare vissvass?

 

(Prøver å gjennfortelle hva en kompis sa)

 

Takk for tilbakemeldinger igjen ;)

Nesten riktig.

 

Det finnes flere forskjellige måter SLI kan jobbe på, og den ene er som du sier, at hvert skjermkort "rendrer"(lager) halve skjermbildet hver, for så å sy hele bildet sammen til et før det sendes videre til skjermen.

Men du har f. eks også en metode som gjør at hvert skjermkort tar ennenhver frame / bilde, slik at når det ene skjermkortet produserer det ene bildet, så vil det andre gjøre seg klar for å produsere det andre. Og slik arbeider de om hverandre. Tror også det finnes en metode til som jeg ikke kommer på akkurat nå.

MEN, det er ivhertfall slik at SLI profilen i driveren bestemmer hvilken måte SLI skal arbeide på i de aktuelle spillet. (alt etter hva som er mest effektivt)

 

Etter hva jeg vet, så arbeider Crossfire på samme måte, og det skal ikke være store forskjellen.

Det er nok sant at Crossfire kan være bedre i flere spill, men dette er veldig opp og ned, og jeg ville ikke favorisert den ene fremfor den andre på dette. Crysis og WIC er ivhertfall best på SLI, da Crytek og Nvidia har sammarbeidet veldig mye med crysis. Og siden 8800GT uansett er best i utgangspunktet (over HD 3870) så ville nok valget MITT falt på SLI med 8800GT.

Lenke til kommentar
Crossfire skalerer visst litt bedre, og to 3870 yter vanligvis bedre enn to 8800GT. Ville personlig gått for Crossfire, mest på grunn av Intels brikkesett.

 

Husk på at du må ha X38 brikkesettet som er ganske dyrt da vel og merke.

F. eks så gir P35 svært dårlig ytelse pga Pci-e 4x.

 

jeg ville gått for crossfire. siden det kan være billigere og bedre.

Heller omvendt. Crossfire hovedkort er en del dyere om du skal ha Pci-e 16x

 

Crossfire skalerer visst litt bedre.

Kommer igjen helt ann på spillet.

Crysis for eksempel, yter nok SLI en del mer.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
merk jeg sa KAN være billigere:P men jeg kan ikke så mye om dette, men de kortene som støtter crossfire tror jeg er billigere

Du får SLI og crossfire kort nede i budsjettklassen også, og jeg tror ikke vi skal dra diskusjonen så langt, for det er bortkastet penger å kjøpe SLI og crossfire om man skal bruke budsjettkort uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...