Gå til innhold

Et greit surround anlegg til ca 3000kr.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg hvordan den DM kontakten ser ut i den enden som ikke skal stå i DVD-spilleren/forsterkeren.

 

_HER_ er en god kabelguide som bør gi deg alt du trenger av informasjon for å bruke den beste kabelen for ditt system.

 

Fra PCen til forsterkeren/spilleren ville jeg sendt både lyd og bilde digitalt om det var mulig.

 

Enten må du koble DVI-porten på skjermkortet ditt til forsterkeren, og lyden via en optisk utgang. Men siden du sier du ikke har optisk lydutgang, så vil det bli vanskelig.

 

Dersom du har HDMI utgang på PCen, så må du for å få lyd, koble kortet med HMDI til hovedkortets digitale lydutgang, dersom det har noen. Nå snakker jeg ikke om sånn utgang som du har bak, men sånne porter på hovedkortet, sånne pinner som stikker opp rundt om kring.

 

Les i bruksanvisningen til hovedkortet og se hvor du kan hente lyden fra, og sjekk om kortet med HDMI utgang faktisk kan sende lydsignaler også, dersom du kobler det til.

 

Fra forsterkeren til TV bruker du enten HDMI eller DVI for best mulig resultat.

Hvilken kabel lavhenger av hvilke innganger TVen har, og om du trenger lyd til TVen eller ikke :)

Lenke til kommentar

For trøtt til å lete fram hovedkort esken, men fant et bilde fra nett av utgangene bak på hovedkortet. http://www.asus.com/999/images/products/14...-E_SLI_Back.jpg

 

Hvis jeg da kjøper en skjem som har HDMI utgang, og kobler denne til dataen og hjemmekino "sentralen", forresten, hvordan får jeg lyd når jeg, ja si kun har DVI port koblet til pc fra skjerm, og HDMI til skjermen fra hjemmekino tingen. da?

 

Vet heller ikke hvordan kontakten du snakker om som er på selve hovedkortet heller ser ut så..

 

Laster opp noen bilder av bakdelen av forsterkeren, bildene er tatt med mobil, derfor dårlig kvalitet.

post-123635-1198635828_thumb.jpg

post-123635-1198635840_thumb.jpg

post-123635-1198635849_thumb.jpg

post-123635-1198635854_thumb.jpg

Endret av Butthead600
Lenke til kommentar

OK, nå tror jeg at jeg har oversikten her.

Du har altså ikke HDMI utgang på PCen?

 

Uansett hjelper det veldig lite, for du har kun to lydinnganger og ingen bildeinnganger på anlegget ditt.

Den ene lydinngangen sitter forran, ig form av en minijakck, (stereo), port, og på baksiden i form av en SCART inngang.

Det er meningen at du skal koble TVen på SCART inngangen for å kunne få lyden fra TVen ut på høyttalerene.

 

Så du må koble:

* Bildet fra PCen til TVen med den beste overføringsmetoden du kan.

* Lyden fra PCen til anleggets framre lydinngang. Du må bruke en vanlig han til han minijackkabel mellom den utgangen på PCen som gir lyd når du har stillt lydkortet til stereomodus, til den porten forran på DVD-spilleren.

* DVD-spilleren kobler du til TVen på best mulig måte, aller helst med HDMI.

* TVen til DVD-spilleren med en SCART kabel fra en av TVens SCART utganger til DVD-spillerens SCART inngang.

 

Bedre kan du desværre ikke få det uten å bytte ut anlegget :(

Lenke til kommentar

Vurderer faktisk om jeg skal høre med om jeg kan få bytte, han som hjalp meg med å velge anlegg, jeg spurte han om det jeg har nå er bra, han sa ja. Jeg spure såklart om den hadde Coaxial utgang, han svarte ja uten å tenke seg om, så jeg måtte uansett ha byttet kabel. Dårlig arbeid spør du meg.

 

Får ta en telefon til Siba så fort de har åpent :)

 

Edit : Passe på at hvis jeg får bytte, så SKAL den ha Coaxial eller optisk!

Lenke til kommentar

Anlegget har optisk lydutgang, så han løy ikke.

Men det har ikke otisk lydinngang.

Det er viktig å få med seg den forskjellen.

 

Jeg tror det du er ute etter er mer et surroundanlegg enn en hjemmekinopakke.

Prøv å bytte i et anlegg med separat forsterker/reciever, og ungå slik som du har nå, med forsterkeren integrert i DVD-spilleren (eller subben).

Eller finn i det minste noe som har litt flere innganger og muligheter :)

 

Sony HTDDW890 til 3200 for eksempel. Det er litt dyrere, men du får i alle fall overført surroundlyd til anlegget.

Bilde kan du egentlig bare koble rett i TVen og DVD-spiller trenger du strent tatt ikke når du har PC?

 

Det nærmeste jeg finner i pris er Panasonic SC-PT150, men jeg har min tvil til at det har optisk lydinngang. Finner nemlig ikke noe info eller bilde som viser hva slags type innganger den har.

Lenke til kommentar

Jo han løy, fordi jeg spurte om den hadde en slik utgang, jeg klarte ikke uttale ordet så jeg pekte på en pakke med Coaxial ledning, og han sa ja.

 

Spørs om jeg får bytte, noen av isopor delene som høyttalerne lå i er brente..

 

Skal tenke litt på Sony HTDDW890 da jeg fikk 1700kr i julegave også, så hvis jeg får byttet så spørs det om jeg ikke kjøper det.

 

Panasonic pakken ser veldig svak ut.. Fant heller ikke noe informasjon om optisk lydinngang.

 

Edit : Kan jeg koble til de høyttalerne jeg har nå, til en annen forsterker vi har?

 

Vet ikke hvordan jeg skal koble subben da forsterkeren har en liknende denne, http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Pr..._135023_932.jpg , utgang, og den som fulgte med sony pakken har bare vanlig ledning som man skruer fast.

 

Går det an at jeg bruker en slik, http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=21905421 da? Sony'en har jack utgang, jeg får lyd, dårlig, så føles det ut som om pluggen er altfor liten da jeg kan bevege den når den står i.

Endret av Butthead600
Lenke til kommentar

For å svare på det enkleste først: Ja, du kan bruke høyttalerene på en annen forsterker. Problemet ditt er at det anlegget har en passiv subb, altså en som trenger forsterker for å spille.

Jeg tviler veldig sterkt på at en eventuell forsterker dere har hjemme har tilkobling for subwoofer, så slå fra deg den tanken.

 

Panasonic oppgir ikke 850W slik som Sony, men holder seg til et litt mer realistisk tall, selv om dette også viker fra virkelighen.

Ikke tenk på effekten de oppgis til med andre ord, orker ikke bruke en halvtime på å gå gjennom alle mulige grunner, men søk litt på forumet, så skal du finne mange innlegg og poster som forklarer deg hvorfor litt nøye ;)

For å gi deg et lite hint: Sony anlegget du har trekker maks 150 watt fra stikkontakten; får du det til å bli 850 watt?

Dessuten betyr effekten svært lite i forhold til mange andre ting.

 

Eventuellt kan du vurdere Samsung HT-TX35, som i følge nettsidene deres har en optisk lydinngang.

Lenke til kommentar

Men må subwooferen kobles til et strømuttak?

Hvis ikke er den passiv, og da er det en spesialløsning fra Sonys side.

 

Dersom den er aktiv, (altså at den henter effekt fra egen, innebygget forsterker og kun trenger signal utenfra), så kan høyttalerene brukes på en hvilken som helst vanlig surroundforsterker.

Lenke til kommentar

Den må ikke kobles til et strømuttak nei, den bruker bare vanlige høyttaler kabler.

 

Det er kun + og - bakpå subben...

 

Edit : Det med at det er så forferdelig lyd i jack utgangen, går ikke det på garanti da? Seriøst, du skulle hørt lyden når jeg kobler til, det er nesten umulig å høre stemmene, det skurrer, det er faktisk så dårlig at jeg begynner å le når jeg hører på det..

 

Til og med min gamle mor smilte når jeg skrudde det på, spør du meg, er det virkelig gale da..

Endret av Butthead600
Lenke til kommentar

problemet med at subben er passiv kan vel løses med en monoblokk eller en effektforsterker

er det noe feil med anlegget trenger du nok ikke innpakninga for og få byttet det

for og få lyd og bilde fra pcen kan du kjøpe et skjermkort med hdmi

trur det går an å få lyden til og gå mellom hdmi utgangen på skjermkortet

hvis det er dårlig lyd i minijack inngangen kan du kjøpe en overgang fra rca(hvit og rød) til minijack

det er vel rca inngang på forsterkeren?

Endret av robin1379
Lenke til kommentar

Nytt skjermkort er det absolutt ikke snakk om, jeg skal ikke kjøpe noe nytt selv fordi at en ansatt hos siba feilinformerte meg om en vare.

 

Det er forferdelig lyd i jack utgangen ja, er sikker på at jeg bruker rett plugg hvis dere lurer.

 

RCA inngang er det ikke på "sentralen" som fulgte med i hjemmekino pakken, kun scart, minijack, HDMI og DMPORT.

 

Satser på å få byttet det, men jeg har ringt 3 ganger, 2 av gangene la jeg på fordi jeg var drittlei av å vente så lenge, og den andre gangen fikk jeg svar, og han sa at han skulle gi nummeret mitt til Siba så skulle de ringe meg.. Det synest jeg var litt rart fordi jeg ringte for flere dager siden, og jeg har ikke fått noe svar..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...