Gå til innhold

Et greit surround anlegg til ca 3000kr.


Anbefalte innlegg

Til musikk er slike sett som regel litt dårlige.

Det blir ofte et litt stort gap i mellombassen grunnet små høyttalere som ikke klarer å gjegi de frekvensene så høyt.

 

Dersom du er opptatt av god musikkgjengivelse får du bedre resultater om du kjøper et par greie høyttalere.

Har du 2-3000 kroner å bruke, så kan du kjøpe to par JBL Northridge E-20 og en JBL Northridge EC25, som skal komme på ca 3000kr + kabler.

 

Det vil spille enda litt bedre enn de høyttalerene i det JBL settet du så på, men du får ingen sub. Til gjengjeld får du mye bedre lyd ellers i frekvensregisteret.

 

Det optimale for musikkbruk er å legge pengene i best og færrest mulig komponenter.

Så to høyttalere, en stereoforsterker og kanskje en sub er å anbefale til musikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha søkt litt rundt i google fant jeg hjemmesiden til Creative, og mange andre sider.

På Creative sin side var det mye dårlig snakk rundt Progamer500/550, at det sluttet å virke og slikt, så jeg fikk ikke akkurat lysst på det lenger.

 

Men på andre sider så jeg mange gode reviews, at det var godt til spilling og musikk men dårligere til film.

 

Jeg har bestemt meg for et 5.1 sett og vil helst ikke bruke mer enn 3000kr da jeg mest sannsynlig vil kjøpe et nytt og bedre annlegg om kanskje et år eller to.

 

Å kjøpe et 2.1 system kommer ikke på tale, jeg vil ha surround for å øke spilleglede osv.

Lenke til kommentar

Javel, men da tror jeg Logitech Z-5500 vil gjøre susen mens du venter på skikkelig anlegg.

 

Det blir kanskje veldig stor og romlete bass, men stapper du litt skumgummi inn i bassporten så roer den seg nok fort.

Av alle "PC-anlegg" jeg har hørt er Z-5500 det som jeg føler spiller renest, selv om jeg har hørt noen som spiller mer stramt i bassområdet.

 

En annen fordel med Z-5500 er at det er en ganske god surrounddekoder i, noe som betyr at du får maks ut av spillene dine ...

Lenke til kommentar

Tror du altså at Creative Progamer500 vil være et dårlig valg? Jeg kan få de for 2100kr på Elkjøp, altså i butikk, da slipper jeg ventetid, frakt og alt det der.

 

Forresten, en kompis av meg har Z 5500, hørte det på veldig lavt volum så var vanskelig å "bestemme" om det var dårlig/buldrende bass som dere sier.

Lenke til kommentar

Det avhenger av hva som ble spillt av, hvordan subben står og av mange avndre ting.

Og på lavt volum hører du ikke bassen så godt.

 

Hvis du liker lyden så err det et godt kjøp for deg, og siden det tydeligvis bare er midlertidit, så tror jeg ikke det er så farlig om du ikke får det aller beste kjøpet uansett ;)

Lenke til kommentar

De hadde kun 1 stk demovare igjen av dem, de som var koblet opp i butikken.. Jeg fikk heller ikke høre dem da han ikke hadde noe å koble dem opp til, han satt på noen andre høyttalere å sa at hvis jeg doblet lyden av dem, ble det sånn ca slik som Creative Progamer500 høyttalerne spilte.(LOL tenkte jeg)

 

Når jeg tenker meg om så har jeg mye mer lysst på JBl høyttalerne, men frakta blir vel ganske dyr da hele alle høyttalerne til sammen veier ca 30kg, og det er uten ledninger og presenning.

Lenke til kommentar

Ehh ... presenning? :p

 

Hvis du har lyst på de JBL høyttalerene så kjøper du de.

Ingenting er værre enn å angre på at du kjøpte noe "for billig", tro meg ;)

 

De er forventet på lager i Norge i dag, så kanskje de kommer snart.

Du kan jo eventuellt maile og spørre om de har noen dato.

Lenke til kommentar

Surround sett skal det være uansett.

 

Jeg kaller det som de pakker tingene inn i for presenning. ;)

 

Det er ikke tull engang det der med å angre etter kjøp av billige/dårlige ting, det har jeg god erfaring med.

 

Hvor er de ventet på lager? SHG er jo dansk nettbutikk, bestillte pc deler derifra, tar litt lenger enn med norske butikker, men ellers greit.

Lenke til kommentar

Jeg fikk opp dette hos SHG.no

 

Porto 30,00 Kg 250,00 NOK

Tillegg 0,00 NOK

Varekjøp 2.433,00 NOK

I alt 2.683,00 NOK

 

Stemmer dette, kjøper jeg når det er på lager :)

 

Edit : Koster jo litt mer hvis jeg bestiller som postoppkrav da. Men ikke mer enn 100kr ifølge SHG.no

Endret av !Butthead!
Lenke til kommentar

Den har et strømtrekk på 245W, noe som betyr at du får ca 29W per høyttaler.

Det er ikke noe kraftverk med andre ord, men det vil spille tålig bra på noen såpass små høyttalere.

 

Og dersom det bare er "midlertidig" frem til du har råd til noe orntlig bra noe, så vil jeg tro at det skal holde i massevis.

Lenke til kommentar

Strømtrekket er på 245W, og en forsterker av den typen omdanner ca 60% av det til strøm du kan bruke til å forsterke høyttalerene med.

Dvs. at du kan maksimalt bruke ca 147W på alle høyttalerene, og da klarer ikke strømforsyningen levere mer.

 

147W delt på 5 forsterkede kanaler blir ca 29W pr kanal.

 

I stereo vil du teoretisk kunne dra maksimalt 73,5W per høyttaler.

 

Men husk at dette er maksimalverdier, i praksis vil du bruke en del mindre.

 

Hvis du vil bruke så lite penger som mulig venter du og ser om recieveren din er bra nok for deg.

Det merker du fort.

Lenke til kommentar
Broren min har dratt mye større og kraftigere høyttalere med den, så jeg tror nok lyden blir bra nok, i det minste for meg.

 

Hvis ikke får jeg heller få tak i en bedre en :)

Håpper sent i tråden.....................

 

 

Men du snakker omm billig system.

 

Da spiller det liten rolle om du i realiteten bare får 30W.

 

Det du finner av høyttalere i din prisklasse trenger trolig ikke mer.

 

Har du satt ut link til alt. høyttalere? Jeg leste om PC høyttalere og da sier jeg att det trolig blir dårlige greier.

Lenke til kommentar

Javell? Hva betyr det første du skrev? "Håpper sent i tråden...................."

 

Jeg vet at jeg snakker om et billig system, derfor jeg har skrevet det som topic-name...

Ja jeg har satt ut link.. Du leste om PC høyttalere? Ja, for alt man leser er sant. Jeg har også lagt ut linker hvor folk har testet de, blandt annet mot JBL sine Balboa høyttalere som skal være gode, og de jeg vil ha var ikke så dårlige..

 

Det er egentlig ikke snakk om pc høyttalere, er det vel? Man må jo ha forsterker og slikt for å drive dem..

Det er jo et billig "Home Cinema System"

 

Jeg er heller ikke noe særlig audiofil heller, så jeg trenger foreløpig ikke et stort anlegg til 20 000kr osv, sånt kjøper jeg når jeg blir litt eldre.. Og, pc høyttalere kan være dårlige, men det betyr ikke at alle er.. Selv om du sier det.

Endret av !Butthead!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...