Gå til innhold

Hvilken linuxversjon i server?


olead

Anbefalte innlegg

Jeg har netopp begynt med linux og skal sette opp en server med linux.

 

Serveren består av en AMD prosessor på 1,8 ghz, 1 tb harddisk, 256 mb ram, og et dårlig skjermkort.

 

Er vant til linux mint, slik at alt kommer ferdig installert.

 

Hvilken versjon av linux vil dere anbefale?

 

Serveren skal fungere som eg slags seede-maskin/filserver og skal stå på hele døgnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt god erfaring med Debian (stable-treet) som server-OS. Siden du er vant med Linux Mint, som etter det jeg har fått med meg er en "pimpet" Ubuntu, så vil du ikke ha noen problemer med pakkehåndteringen - noe som er alfa og omega på et serversystem hvor det er uakseptabelt at ting slutter å fungere etter oppgradering.

 

Når det kommer til Solaris, vel, hvem gidder å bruke et OS hvor "Bourne shell" fortsatt er standard shell, hvor antallet brukere er færre enn antall støttede plattformer, hvor root-brukeren sin hjemkatalog er roten / ("Ja, men har root en egen hjemkatalog så vil jo alle bruke root til alle mulige oppgaver!!!") og hvor Sun sin egen versjon av ls ikke engang støtter farger (i'm not shitting you).

 

For å bruke bittorrent - nedlasting eller seeding, så har jeg bare erfaring med torrentflux, men rtorrent ser bra ut og krever ikke - i motsetning til torrentflux - en database og webserver.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Bruker Ubuntu 7.10 server edition på min, og det funker helt greit. Må sitte å knø i terminal over SSH (må vel ikke men har ikke gidda noe annet :p ), men går faktisk helt greit når du har kommet litt inn i det. Kjører min som webserver for å leke med php og mysql, og som folding at home-maskin.

Lenke til kommentar
Jeg satte opp en genial guiløs filserver med arch. Utrolig hvor smått og effektivt det ble når du bare tar deg tiden til å jobbe fra scratch..!

Hvor nyttig det er at oppsettet er "smått" er forsåvidt diskutabelt ... Arch Linux er en "rolling release", og oppstår det problemer med oppgradering så kan du pent drite og dra. Det fungerer fint som desktop-OS, men idet en oppgradering streiker og du ikke har fysisk tilgang til serveren så sitter du med skjegget i postkassa!

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Debian er en helt grei distro til server. Ubuntu server også for den saks skyld, hvis man skulle trenge en litt nyere distro.

 

At man skal trenge noe særlig mer minimalistisk enn Debian tviler jeg på *. Eldste PCen jeg kjører Debian på er en Pentium 133MHz, og det går ypperlig. Minnebruken ligger vel et sted mellom 10-15 MB RAM, og det inkluderer også noen servertjenester som sshd, pureftpd og Samba :)

 

 

* Hvis man ikke har planlagt å installere linux'en på brødrister, vaffeljern eller liknende.

Lenke til kommentar
Hvor nyttig det er at oppsettet er "smått" er forsåvidt diskutabelt ... Arch Linux er en "rolling release", og oppstår det problemer med oppgradering så kan du pent drite og dra. Det fungerer fint som desktop-OS, men idet en oppgradering streiker og du ikke har fysisk tilgang til serveren så sitter du med skjegget i postkassa!

 

I prinsippet er det vanskelig å drite seg ut hvis du ikke aktiverer ustabile og "testing" repos. Dessuten administreres serveren via webmin og SSH, så hvis en av metodene mot all forventning streiker (noe jeg nekter å tro, da jeg aldri har sett nettverket nede i arch), kan jeg bruke en annen metode. Det er bare å være litt kritisk til oppdateringer som omhandler nettverk, så kan det ikke gå galt. Enig i at det finnes tryggere alternativ, men enkelte av oss liker å starte fra "scratch", noe som også er genialt på svak maskinvare.

 

EDIT: Dattebayo.com serverene bruker arch ^^

De er forresten nesten aldri nede.

 

Problemet mitt er diskplass. Jeg er grådig på megabytene på harddiskene ^^.

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Jeg er sjokkert over at noen i fullt alvor kan anbefale Solaris (eller Arch for den saks skyld) til noen uten *nix-erfaring... Jeg har hatt en server stående som tar seg av samba, web, ssh og bittorent i noen år nå, og denne har kjørt Ubuntu hele veien. Nå har den 7.10, og fungerer som en drøm. En meget lettvint måte å lære seg grunnleggende serverfikling. Til bittorrent kan jeg på det varmeste anbefale å kjøre rtorrent i en screen. Da har du den tilgjengelig fra hvor som helst.

Endret av orjanr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er ingenting som hindrer deg i å skaffe deg grafisk grensesnitt på tjeneren. Er en guide her om hvordan du setter opp en tjener med grafisk grensesnitt. :wee:

 

Redigert: Men out-of-the-box så er Ubuntu Server Edition bare CLI.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...