Gå til innhold

Kjøpe spillkonsoll hvilken burde jeg velge ?


13375k1133z

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott å høre hva folk syntes om konsollene, gjør det en del enklere for meg å vurdere hva jeg skal ha. Fyr løs med kommentarer :)

 

Må si at jeg begynnerå ha lyst på playstation 3 no også, men det er ett stort - at ingen av vennene mine har den konsollen, så må kjøpe alle nye spill - går ikke på jobb eller noe, så kan bli litt slit.

Lenke til kommentar

En PS3 vil jeg ikke kjøpt i dag om ikke spillene passer for deg, altså de som er kommet. Den versjonen som nå er ute (for det meste) er 40 Gbs versjonen og den er som kjent ikke kompatibel med PS2 spillene, noe som gjør at du har et meget tynt spillutvalg.

 

Det er greit at PS3 får spill i løpet av de neste 10 til 20 årene men trådstarter er tydeligvis lysten på å spille nå, ikke kjøpe en konsoll så vente til det kanskje kommer 1 spill han liker.

 

Som sagt tidligere, kjøp konsoll etter hva du liker av spill, da er du garantert at du får en konsoll du vil ha glede av fra første stund og som du slipper å vente på å få spille spill du liker.

Lenke til kommentar

MEd tanke på noen av inleggene her , sikler jeg mest på x-box 360.

DEt som også spiller en stor rolle for at jeg sikler for 360 er at en del venner har det, så kan muligens byttelåne spill, ¨å konsollen koster en 1-1500.- mindre en ps3.

Vurderer å kjøpe spillet Guitar hero 3, noen som kan ambefale det ?

 

HAr også lyst på ett Eventyr/rollespill, slossespill og ett skytespill. noen som har noen ideer til bra spill i de "sjangrene" ?

Vil helst ikke ha spill en blir lei av å spille i 1 time, har lyst på spill jeg kan spille i flere måneder uten å bli lei. Vet dette kommer helt an på fra person til person, men for at ett spill ikke skal bli kjedelig i lengden kreves det ett stort spekter for nye forskjellige og utforskende baner, nye ting etter hvor langt du kommer i spillet osv...

 

HAdde tideligere ett spill med navnet breath of the dragoon ( eller noe i den duren ) til ps1, noen som vet om ett lignende til 360 ? var eventyr / rollespill tror jeg... meget gøyt spill.

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Jeg har alltid ment at en spillkonsolls verdi er avhengig av spillene som er tilgjengelig for den, og pr. dags dato vil jeg si at Xbox 360 kommer best ut. Jeg har selv Xbox 360 og en Wii, og har knapt nok brukt Wii-en. Den ble kjøpt som et impulskjøp, og blir kanskje dratt frem når det kommer folk på besøk som vil prøve dette, ellers spillet jeg sjelden på den.

 

Nå skal det jo sies at de fleste av mine venner som eier en konsoll har en Xbox 360, så da var jo dette også en god grunn for å anskaffe seg en 360 over PS3 (ikke at det var noe alternativ, da jeg kjøpte min 360 2. des 05). 360-en har i alle fall ikke skuffet meg, og jeg vil kun ha en spillkonsoll. Er kjempefornøyd med håndkontrolleren, spillutvalget og Xbox Live, mindre fornøyd med bråket min konsoll produserer (nå er den ekstrem målt opp mot andre 360-er, så jeg går og håper på en RROD ;)).

 

Dersom jeg i dag skulle velge en spillkonsoll ville jeg sett på et par ting - hvilke spill jeg vil spille, hvilke konsoller vennene mine har og hvilken kontroll jeg synes er mest komfortabel.

Lenke til kommentar
En PS3 vil jeg ikke kjøpt i dag om ikke spillene passer for deg, altså de som er kommet. Den versjonen som nå er ute (for det meste) er 40 Gbs versjonen og den er som kjent ikke kompatibel med PS2 spillene, noe som gjør at du har et meget tynt spillutvalg.

 

Det er greit at PS3 får spill i løpet av de neste 10 til 20 årene men trådstarter er tydeligvis lysten på å spille nå, ikke kjøpe en konsoll så vente til det kanskje kommer 1 spill han liker.

 

Som sagt tidligere, kjøp konsoll etter hva du liker av spill, da er du garantert at du får en konsoll du vil ha glede av fra første stund og som du slipper å vente på å få spille spill du liker.

Hvilke spill er det som Xbox 360 har som ikke Ps3 har noe til nærmet?

Mass Effect---Folklore

Halo 3---Resistance Fall of Man

 

Ps3 spillene er kanskje ikke så kjent, men like gode som sine motparter.

 

Folk må få hue ut av ræva og forstå at Ps3 faktisk har mange gode spill nå. For ikke å snakke om de Xbox 360 ikke har, som Singstar og Eye of Jugement. De aller nyeste Multiplatform spillene er også like gode på begge maskiner, så det som er viktig er:

 

1) Hva har vennene dine?

2) Hvilken kontroller liker du best(Hvis dette er viktig, noe det er for mange)?

3) Trenger du Blu-Ray?

 

1) Hvis "De har Xbox 360" gå for Xbox 360, hvis "De har litt forskjellig" gå til neste punkt på listen.

2) Hvis "Ja, komfor betyr mye for meg og jeg synes Xbox 360 kontrolleren er den beste" velg Xbox 360, hvis "Det er ikke så viktig Sixaxis/Dualshock 3 ligger godt i hendene mine" gå til neste valg.

3) Hvis "Jeg har jo lyst til å se HD filmer, pga den sweet1337 full-hd super mega lcd tven min" velg Ps3, hvis "BD? huh?..." se på andre valg over.

 

:)

Edit:

Så akkurat at GansterPanda skrev akkurat det samme som meg, curses :p

Endret av Spec-ops-j
Lenke til kommentar
Hvilke spill er det som Xbox 360 har som ikke Ps3 har noe til nærmet?

Mass Effect---Folklore

Halo 3---Resistance Fall of Man

 

Ps3 spillene er kanskje ikke så kjent, men like gode som sine motparter.

 

Folk må få hue ut av ræva og forstå at Ps3 faktisk har mange gode spill nå. For ikke å snakke om de Xbox 360 ikke har, som Singstar og Eye of Jugement. De aller nyeste Multiplatform spillene er også like gode på begge maskiner, så det som er viktig er:

 

1) Hva har vennene dine?

2) Hvilken kontroller liker du best(Hvis dette er viktig, noe det er for mange)?

3) Trenger du Blu-Ray?

 

1) Hvis "De har Xbox 360" gå for Xbox 360, hvis "De har litt forskjellig" gå til neste punkt på listen.

2) Hvis "Ja, komfor betyr mye for meg og jeg synes Xbox 360 kontrolleren er den beste" velg Xbox 360, hvis "Det er ikke så viktig Sixaxis/Dualshock 3 ligger godt i hendene mine" gå til neste valg.

3) Hvis "Jeg har jo lyst til å se HD filmer, pga den sweet1337 full-hd super mega lcd tven min" velg Ps3, hvis "BD? huh?..." se på andre valg over.

 

:)

Edit:

Så akkurat at GansterPanda skrev akkurat det samme som meg, curses :p

 

Som jeg har sagt mener jeg konsoll skal velges etter spill som er kommet, ikke spill som kommer de neste årtusene. Hva er vitsen med en PS3 om ingen av de spillene som er ute nå appelerer til trådstarter? Skal han sitte å se på PS3en mens han håper at det kanskje kommer et spill snart som han liker, mens han vet at X360 har spill han liker?

 

Samt det er feil å si at PS3 har spill som X360 ikke har i den tonen at det gjør PS3 bedre for de er likeverdige slik sett. X360 har og spill PS3 ikke har, og aldri kommer til å få heller, så den argumentasjonen slår begge veier. Fåmælt å bruke det og for å si det slikt.

 

Det er egentlig ingen ting PS3 har som X360 ikke har, High Def mediaspiller? Har X360, online del? Har X360. Trådløst handkontroll? Har X360. Eneste X360 ikke har er Sixaxis og jeg ser ikke at det blir brukt så mye som argumentasjon.

Lenke til kommentar

 

Hvilke spill er det som Xbox 360 har som ikke Ps3 har noe til nærmet?

Mass Effect---Folklore

Halo 3---Resistance Fall of Man

 

Ps3 spillene er kanskje ikke så kjent, men like gode som sine motparter.

 

Folk må få hue ut av ræva og forstå at Ps3 faktisk har mange gode spill nå. For ikke å snakke om de Xbox 360 ikke har, som Singstar og Eye of Jugement. De aller nyeste Multiplatform spillene er også like gode på begge maskiner, så det som er viktig er:

 

1) Hva har vennene dine?

2) Hvilken kontroller liker du best(Hvis dette er viktig, noe det er for mange)?

3) Trenger du Blu-Ray?

 

1) Hvis "De har Xbox 360" gå for Xbox 360, hvis "De har litt forskjellig" gå til neste punkt på listen.

2) Hvis "Ja, komfor betyr mye for meg og jeg synes Xbox 360 kontrolleren er den beste" velg Xbox 360, hvis "Det er ikke så viktig Sixaxis/Dualshock 3 ligger godt i hendene mine" gå til neste valg.

3) Hvis "Jeg har jo lyst til å se HD filmer, pga den sweet1337 full-hd super mega lcd tven min" velg Ps3, hvis "BD? huh?..." se på andre valg over.

 

:)

Edit:

Så akkurat at GansterPanda skrev akkurat det samme som meg, curses :p

 

Som jeg har sagt mener jeg konsoll skal velges etter spill som er kommet, ikke spill som kommer de neste årtusene. Hva er vitsen med en PS3 om ingen av de spillene som er ute nå appelerer til trådstarter? Skal han sitte å se på PS3en mens han håper at det kanskje kommer et spill snart som han liker, mens han vet at X360 har spill han liker?

 

Samt det er feil å si at PS3 har spill som X360 ikke har i den tonen at det gjør PS3 bedre for de er likeverdige slik sett. X360 har og spill PS3 ikke har, og aldri kommer til å få heller, så den argumentasjonen slår begge veier. Fåmælt å bruke det og for å si det slikt.

 

Det er egentlig ingen ting PS3 har som X360 ikke har, High Def mediaspiller? Har X360, online del? Har X360. Trådløst handkontroll? Har X360. Eneste X360 ikke har er Sixaxis og jeg ser ikke at det blir brukt så mye som argumentasjon.

 

 

Det var ikke det jeg mente heller, men hvis vi ser bort ifra enkelt serier og spesielle preferanser så har Ps3 like godt tilbud som Xbox 360, pluss at Ps3 har spesielle spill som Xbox 360 ikke har som Singstar og Eye of Jugement (gjærne motsi meg, men har Xbox 360 noen sang spill eller et kort spill tilsvarende EoJ?).

 

Samme som du sa om Ps3, det er ingen ting Xbox 360 har som Ps3 ikke har.

Lenke til kommentar

Å kjøpe konsoll etter hvilke spill man liker, er et veldig godt råd. Men hva gjør man hvis man liker spillene begge plattformene tilbyr, og fortsatt leter etter argumenter for eller imot den ene eller andre. Her er min liste over forskjellene på X360 og PS3, etter å ha eid begge konsollene:

 

- X360 har ekstern strømforsyning (stor som et beist, og kan lage irriterende høyfrekvent lyd). PS3 har kun strømledning inn i boksen.

- X360 spinner DVD-spill på 16X og lager derfor svært mye støy. PS3 bruker 2X Blu-ray, og støyer lite sammenlignet med 360.

- X360 bruker proprietær 2.4GHz trådløsteknologi, og krever spesielle produkter. PS3 bruker Bluetooth, og alle produkter som støtter protokollen vil derfor fungere uten problem.

- X360 bruker proprietær harddisk, slik at du ved harddiskbytte må betale ca 1500 kr for 120GB. PS3 bruker standard 2.5" SATA og for 1000 kr får du 250GB.

- X360 krever XBox Live Vision kamera. PS3 støtter alle webkamera som har UVC USB-profil.

- X360 bruker proprietære minnekort. PS3 har støtte for CF, Memory Stick og SD og man kan bruke alle eksterne minnekortlesere.

- X360 krever MS Media Center for å utnytte mediasentermulighetene fullt ut. PS3 bruker DLNA, som er en åpen protokoll.

- X360 mangler trådløst nettverk og HD DVD, dette kan kjøpes til for 2000±. PS3 har trådløst og Blu-ray på alle modeller.

- X360 er regionlåst på spill. PS3 er sonefri på spill.

- X360 Live! koster 4-600 kr hvert eneste år for å spille dine egne spill online. I løpet av konsollens levetid kan dette utgjøre så mye som 3-4000 kr (!). PSN er gratis.

- X360 mangler bevegelsessensor i kontrolleren. PS3 har Sixaxis. Jeg synes nytten av dette er undervurdert, og implementert på riktig måte så tilfører det spill en ny dimensjon.

- Spekulasjon: X360 har en feilrate på over 30%. PS3 har en feilrate på under 2%.

 

Det er med andre ord summen av delene som etter min mening gjør PS3 overlegen X360. Det er primært en ting X360 er bedre på enn PS3, og det er in-game messaging og in-game chat på software-siden. Her har til gjengjeld Microsoft virkelig truffet blink. Om det i seg selv veier opp for alt det andre, og man ikke har tid til å vente på at Sony får på plass dette på PS3, så er X360 et riktig valg.

Lenke til kommentar
- må være fint utvalg av spill, både fantasy, bilspill, slossing, action osv...

- Konsollen må ikke støye for mye

- det må ikke være en konsoll der det er spill du blir lei av å spille en gang - det blir bare tull. vil ha spill jeg kan få utnytte av over lang tid.

 

Her beskriver du jo egentlig Playstation 3. Du får ikke mye til slossing og actionspill på Wii sammenlignet med PS3. Og Xbox er ikke en konsoll som støyer lite.

 

Drar du ut i butikken nå kan du blant annet plukke opp Virtua Fighter 5 til PS3, eller laste ned Tekken online som er ganske kult.

 

Hva det gjelder fantasi, eventyr og plattform action er det mye å velge i allerede. Du har sterke titler som Uncharted, Assassin's Creed, Ratchet and Clank, Folklore og fler.

 

Disse vil holde deg mer enn nok opptatt framover til neste pullje med sterke titler kommer, utover det nye året.

 

 

- X360 har ekstern strømforsyning (stor som et beist, og kan lage irriterende høyfrekvent lyd). PS3 har kun strømledning inn i boksen.

- X360 spinner DVD-spill på 16X og lager derfor svært mye støy. PS3 bruker 2X Blu-ray, og støyer lite sammenlignet med 360.

- X360 bruker proprietær 2.4GHz trådløsteknologi, og krever spesielle produkter. PS3 bruker Bluetooth, og alle produkter som støtter protokollen vil derfor fungere uten problem.

- X360 bruker proprietær harddisk, slik at du ved harddiskbytte må betale ca 1500 kr for 120GB. PS3 bruker standard 2.5" SATA og for 1000 kr får du 250GB.

- X360 krever XBox Live Vision kamera. PS3 støtter alle webkamera som har UVC USB-profil.

- X360 bruker proprietære minnekort. PS3 har støtte for CF, Memory Stick og SD og man kan bruke alle eksterne minnekortlesere.

- X360 krever MS Media Center for å utnytte mediasentermulighetene fullt ut. PS3 bruker DLNA, som er en åpen protokoll.

- X360 mangler trådløst nettverk og HD DVD, dette kan kjøpes til for 2000±. PS3 har trådløst og Blu-ray på alle modeller.

- X360 er regionlåst på spill. PS3 er sonefri på spill.

- X360 Live! koster 4-600 kr hvert eneste år for å spille dine egne spill online. I løpet av konsollens levetid kan dette utgjøre så mye som 3-4000 kr (!). PSN er gratis.

- X360 mangler bevegelsessensor i kontrolleren. PS3 har Sixaxis. Jeg synes nytten av dette er undervurdert, og implementert på riktig måte så tilfører det spill en ny dimensjon.

- Spekulasjon: X360 har en feilrate på over 30%. PS3 har en feilrate på under 2%.

Dette var forøvrig bra oppsummert.

Selv ikke Sony's egne ansatte ser ut til å vite alt dette:P

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
- X360 har ekstern strømforsyning (stor som et beist, og kan lage irriterende høyfrekvent lyd). PS3 har kun strømledning inn i boksen.

Ja, det er sant.. følger med en slepbar PSU, men du må ikke glemme at PS3 er også 'stor som ett beist'

 

- X360 bruker proprietær harddisk, slik at du ved harddiskbytte må betale ca 1500 kr for 120GB. PS3 bruker standard 2.5" SATA og for 1000 kr får du 250GB.

Ser ikke helt problemet, forrige generasjon punget jeg ut noen hundre lapper for ett PS2 minnekort på 8mb.

Gjorde meg ingen ting heller da jeg skjønner at de faktiskt vil tjene noen kroner på tilbehør.

 

- X360 krever MS Media Center for å utnytte mediasentermulighetene fullt ut. PS3 bruker DLNA, som er en åpen protokoll.

Nå har jeg kun Windows Media Player 11, og streamer Divx, MP3 og bilder fra PC uten noe slags Media Center..

 

- X360 mangler trådløst nettverk og HD DVD, dette kan kjøpes til for 2000±. PS3 har trådløst og Blu-ray på alle modeller.

Sant det, noe som er fint da konsollen blir billigere og de færeste trenger dette.

Men såklart, om det trengs kan det kjøpes utenom.. til en noe stiv pris dog.

- X360 er regionlåst på spill. PS3 er sonefri på spill.

Nja.. trur faktiskt det er mindretall som er regionlåst

 

- X360 Live! koster 4-600 kr hvert eneste år for å spille dine egne spill online. I løpet av konsollens levetid kan dette utgjøre så mye som 3-4000 kr (!). PSN er gratis.

499,- og har enda ikke møtt noen som ikke mener det er verdt det.

 

- X360 mangler bevegelsessensor i kontrolleren. PS3 har Sixaxis. Jeg synes nytten av dette er undervurdert, og implementert på riktig måte så tilfører det spill en ny dimensjon.

Vil du ha bevegelsessensor velger du i alle fall ikke en PS3

 

- Spekulasjon: X360 har en feilrate på over 30%. PS3 har en feilrate på under 2%.

Hadde en feilrate på 33% faktisk

 

 

Du er også flink til å droppe det litt 'negative' om PS3, som feks ingen rumble i den billig plasten kalt Sixaxis.

Ja du kan nå kjøpe DualShock 3 nå fra Japan.. men, det følger ikke med i noen value pakke nei..

Forresten en ting til som ikke følger med i pakken.. HD kabler.. Blu-ray blir du pakket på, men kabler for å se denne high definition? Da må du på Elkjøp igjen ja

PS Network er en stor skuffelse sammenlignet med Xbox Live.

PS3 har ingen Divx støtte, og før noen sier "Det kommer med neste update" .. jada, alt kommer til PS3.. legg merke til ordet 'kommer'. Er vel en grunn til at den ofte blir omtalt som DelayStation.

 

 

 

Og til trådstarter, kjøp den du vil ha.

Ingen av konsollene er ett feilkjøp, selv om enkelte kan mene noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...