PlatinumFlyer Skrevet 25. desember 2007 Skrevet 25. desember 2007 JA, jeg har satt strømmen tilbake! Kan strømforsyningen el. ta kvelden av at du drar ut strømmen mens PCen er på? Hvor kan feilen ligge?
perpyro Skrevet 25. desember 2007 Skrevet 25. desember 2007 Dreier det seg om en eldre PC kan dårlig bios batteri hindre oppstart.
perpyro Skrevet 25. desember 2007 Skrevet 25. desember 2007 Dette skjedde med min PC etter nesten 4 år så det kan være dette som gjør det. Du finner fort ut av det ved å jumpstarte PSUen med alt tilkobla, da skal det være mulig å starte maskina igjen.
PlatinumFlyer Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Skrevet 25. desember 2007 Og hvordan jumpstarter jeg PSUen?
perpyro Skrevet 25. desember 2007 Skrevet 25. desember 2007 Slik gjør man. Jumpstart av PSU Dersom du har behov for å starte strømforsyningen uten å starte hele maskinen, kortslutter du de to pinnene (nummer 14 og 15) som er markert med svart på bildet under: Det funker også å kurtslutte disse pinnene i tilkoblet tilstand.
PlatinumFlyer Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Skrevet 25. desember 2007 Må visst ha det inn med te-skje... Hvordan kortslutter jeg dem? Og hvis jeg kortslutter dem, hvordan virker de da etterpå... :S
TommyGun77 Skrevet 25. desember 2007 Skrevet 25. desember 2007 bruk noe stømledende og stikk inni Virker det så starter psu'en.
perpyro Skrevet 25. desember 2007 Skrevet 25. desember 2007 Når du kortslutter disse punktene så starter PSU opp. Det er her den normalt får Power ON signal fra hovedkortet. Bøy til en binders eller lignende og trykk de nedi lags ledningene på baksiden og se om HKet lyser opp som normalt. Når dette er gjort er det bare å starte opp PCen som normalt. I mitt tilfelle blinket kontrolldioden på hovedkortet og alle lampene i tastaturet når strømforsyninga var koblet til. Dioden på HKet mitt skulle normalt lyse rødt. Men det er jo bare å teste.
PlatinumFlyer Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Skrevet 25. desember 2007 OK, det skulle jeg kanskje nevnt, men det lyser en diode - den lyser grønt, så lenge strømmen er koblet i. Det tyder jo på at PCen får strøm, men den vil ikke starte opp..
PlatinumFlyer Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Skrevet 25. desember 2007 Dioden lyser når jeg putter i den "jump-start-klare" kabelen, men den starter ikke. Og som sagt, dioden har lyst hele tiden.
perpyro Skrevet 25. desember 2007 Skrevet 25. desember 2007 Da er det seværre noe annet som jeg ikke har vært borti før. Er sikkert flere her som kan hjelpe. Men da kan du utelukke bios batteri.
LiTe Skrevet 25. desember 2007 Skrevet 25. desember 2007 Ca tre år, en Dell.. Har vært borti akkurat samme problemet på en dell, da var strømforsyningen røket selv om det lyste en grønn led på hk'et. Det som er dumt med disse pc'ene er at mange av dem(alle?) ikke har standard ats strømforsyning. Jeg vil anbefale deg å teste med en annen strømforsyning hvis du har det tilgjengelig. Må også nevne at hvis du drar av molexkontakten på hovedkortet og "kortslutter" den grønn leder så vil nødvendigvis ikke noe lyse på hk'et for du har da tatt strømmen vekk fra det du vil dærimot oppleve at vifter/harddisk o.l startet hvis forsyningen er i orden. en siste ting er at jeg vil anbefale deg å kontakte en venn eller noen andre med ekspertise hvis du ikke har mye kunnskaper rundt emne, da det faktisk er mulig å skade andre komponenter med bla statisk elektrisitet, grovsmed fingre o.l Håper dette hjelper deg litt på vei
PlatinumFlyer Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Skrevet 25. desember 2007 Jeg testet med en litt eldre Dell-strømforskyning... Virket ikke det heller... Skal jeg prøve å jumpstarte fra denne strømforskyningen også??
LiTe Skrevet 25. desember 2007 Skrevet 25. desember 2007 Dioden lyser når jeg putter i den "jump-start-klare" kabelen, men den starter ikke. Og som sagt, dioden har lyst hele tiden. Vi er vell enige om at PC-en ikke starter i det hele tatt, ingen bilder på skjermen/vifter som snurrer o.l, pipesignal eller noe? bare for å være helt sikker... Jeg testet med en litt eldre Dell-strømforskyning... Virket ikke det heller... Skal jeg prøve å jumpstarte fra denne strømforskyningen også?? Har denne alle nødvendige kontakter?
PlatinumFlyer Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Skrevet 25. desember 2007 Dioden lyser når jeg putter i den "jump-start-klare" kabelen, men den starter ikke. Og som sagt, dioden har lyst hele tiden. Vi er vell enige om at PC-en ikke starter i det hele tatt, ingen bilder på skjermen/vifter som snurrer o.l, pipesignal eller noe? bare for å være helt sikker... Jeg testet med en litt eldre Dell-strømforskyning... Virket ikke det heller... Skal jeg prøve å jumpstarte fra denne strømforskyningen også?? Har denne alle nødvendige kontakter? Ja, den andre strømforskyningen har alt som skal til meg bekjent. Vi er enige om at den ikke starter. Ingen bilder på skjerm, ingen vifter, ingen piping.
LiTe Skrevet 25. desember 2007 Skrevet 25. desember 2007 Dioden lyser når jeg putter i den "jump-start-klare" kabelen, men den starter ikke. Og som sagt, dioden har lyst hele tiden. Vi er vell enige om at PC-en ikke starter i det hele tatt, ingen bilder på skjermen/vifter som snurrer o.l, pipesignal eller noe? bare for å være helt sikker... Jeg testet med en litt eldre Dell-strømforskyning... Virket ikke det heller... Skal jeg prøve å jumpstarte fra denne strømforskyningen også?? Har denne alle nødvendige kontakter? Ja, den andre strømforskyningen har alt som skal til meg bekjent. Vi er enige om at den ikke starter. Ingen bilder på skjerm, ingen vifter, ingen piping. Vet du at denne forsyningen virker? hvis du evt har tatt den ut av en annen pc som fungerer så har du mulighet til å teste den andre forsyningen dær. du vil da kunne si sikkert at det er forsyningen som er defekt, hvis du forstår hva jeg vill frem til?
PlatinumFlyer Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Skrevet 25. desember 2007 ja, skjønner hva du mener. Er bare litt redd for å ta ut forsyningen siden Dell har gjort et mesterstykke i å skru den fast på en måte som gjør det fryktelig vanskelig å få den ut. Skal se nærmere på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå