Gå til innhold

Dreper RAID harddisker?


fa2001

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Til alle som er redd for å miste data hvis en av HD`ene "føkker up" i et Raid 0 oppsett.. hva skjer hvis man har 1 HD og den klikker...? Mister man ikke alle dataene oxo da ..? :wink:

 

En annen ting,,jeg tror nok ikke en disk som skal gjøre alt arbeide alene blir noe mindre stresset en 2stk i Raid 0 som deler på samme oppgaven ... :D

 

Hvis man er redd for sine data bør man ta sikkerhets kopier (enkelt i dag med brennere o.l )

Og man kan enkelt kjøre Raid 0 + Raid 1 (speiling)... da får man best utnyttelse av hastighet og datasikkerhet :yes:

Lenke til kommentar
Hei!

 

Til alle som er redd for å miste data hvis en av HD`ene "føkker up" i et Raid 0 oppsett.. hva skjer hvis man har 1 HD og den klikker...? Mister man ikke alle dataene oxo da ..?  :wink:  

 

Hvis man er redd for sine data bør man ta sikkerhets kopier (enkelt i dag med brennere o.l )

Og man kan enkelt kjøre Raid 0 + Raid 1 (speiling)... da får man best utnyttelse av hastighet og datasikkerhet  :yes:

Nei du har missforstått hele hensikten med å bruker raid. Raid 0 får du ca 15-20%ytelse økning og du må ha to disker. Så ryker en mister du dataen på begge.

Raid 0+1 for du ikke rasker ytelse, men bedre sikkerhet.

Lenke til kommentar

:)

 

Jeg har kjørt raid i lang tid nå og har bare god ord og si om det.

På os har jeg 4 WD 20 giga disker i raid 0+1.

Kluster size er på 128.

Har 4 WD 120 i raid 0 som film disk.Har back up på cd.

4 samsung 80 giga disker i raid 0+1 for spill og appz.

 

Jo det gir mye mere fart og hadde det ikke det hadde jeg kun kjørt speiling for data sikerhet.

 

Blir nok 4 WD RaptorTM SATA disker i raid 0+1 så fort de er og få tak på her i landet.

 

Om du ikke merker ytelse forskjell i raid så er det noe gale med oppsette ditt diskene eller med os.

Lenke til kommentar
Hei!

Til alle som er redd for å miste data hvis en av HD`ene "føkker up" i et Raid 0 oppsett.. hva skjer hvis man har 1 HD og den klikker...? Mister man ikke alle dataene oxo da ..?  :wink:

Nei, man mister bare halvparten av dataene.

Dersom man har f.eks 2x 120 GB, og den ene dauer mister man 120GB, ikke 240GB.

 

Jeg håper du har 64bit PCI, eller at diskene er delt over flere maskiner, fordi jeg ville ikke likt å delt 133MB/s på 10 disker.

Lenke til kommentar

Hvis du kjører en IBM-disk i RAID (To IBMer - grøss) så vil den garantert dø i løpet av et halvår...

 

Eller som det ble sagt i forumet til storagereview: Aldri kjør IBMen i RAID, utsette den for varme (den tåler ikke sin egen driftstemperatur...), kontinuerlig skriving/lesing og den må ikke brukes mer enn 3t om dagen! Mao: IBM sine harddisker tåler ikke normal bruk, noe konkurrentenes HDer gjør... Merkelig.

 

Men hvis du ikke bruker en IBM i Raid-oppsettet ditt så skulle det ikke bli noe problem :-)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Til alle som er redd for å miste data hvis en av HD`ene "føkker up" i et Raid 0 oppsett.. hva skjer hvis man har 1 HD og den klikker...? Mister man ikke alle dataene oxo da ..?  :wink:  

 

Hvis man er redd for sine data bør man ta sikkerhets kopier (enkelt i dag med brennere o.l )

Og man kan enkelt kjøre Raid 0 + Raid 1 (speiling)... da får man best utnyttelse av hastighet og datasikkerhet  :yes:

Nei du har missforstått hele hensikten med å bruker raid. Raid 0 får du ca 15-20%ytelse økning og du må ha to disker. Så ryker en mister du dataen på begge.

Raid 0+1 for du ikke rasker ytelse, men bedre sikkerhet.

 

Kjære Herr Lura

 

Nei,,jeg har ikke missforstått,,muligens ikke forklart meg godt nok :)

 

Jeg vet Raid 0 øker ytelse ,mens Raid 1 øker sikkerhet (Raid 1 speiler diskene,,dvs at den bruker den ene disken,mens den andre blir en klone. Dermed mister man ikke data hvis den ene disken ryker)

 

Nå er det slik Herr Lura at man kan benytte det beste i begge leire,ved at man kjører Raid 0+1 Man mister seff en del diskplass siden diskene blir speilet ,men man får benyttet begge systemene. Denne optionen fins i de fleste kontrollerkort til Raid løsninger.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men hvor skal jeg søke hen? :shrug:

Unnskyld meg, men vet du ikke svaret så ikke kommenter det heller da. Er du seriøs eller bare ute på kødd MrA|, kødde det kan du heller gjøre i søppel, takk.

 

Jeg kødder aldri her Laurel.

 

Hvorfor skal eg svare på samme spørsmål hele tiden, svaret ligger allrede her på forumet, og tror du eg husker alle svarene i hodet. Eg må og søke etter svar om eg lurer på noe, og da kan du og MrA| gjøre det. Er du ikke sikker på om du svarte riktig tier du, og så må du ikke bli sure etter at noen sier at du har feil, da får du bruke internet for å bevise du har riktig eller vedkommende som sier det motsatte har feil.

 

Kanskje du kan søke for meg? Du kan selv prøve å søke her på forumet eller på google. Finner ingen ting. :-?

 

Nei du har missforstått hele hensikten med å bruker raid. Raid 0 får du ca 15-20%ytelse økning og du må ha to disker. Så ryker en mister du dataen på begge.  

Raid 0+1 for du ikke rasker ytelse, men bedre sikkerhet.

 

Feil igjen Laurel. RAID1 gir deg sikkerhet, men ikke noe mer ytelse. RAID0 +1 er som navnet sier, RAID0 og RAID1 i kombinasjon. Altså ytelsen øker like mye som med RAID0, men tryner en disk skjer det ikke noe. Kravene er at du har 4 eller fler disker, i motsetning til 2 som RAID0 krever. Kjekt system egentlig :D. Det skal også nevnes at RAID1 IKKE er noe backup system. Ett backup system muligjør gjenoppretning av slettede filer... Sletter man noe er det fortsatt borte. Les litt mer på leksene din før du uttaler deg Laura :grumpy:.

Lenke til kommentar
Raid er så mangt da. Hvis det er raid0 du mener:

 

Fordeler:

+Raskere ved flytting av større mengder data

 

Ulemper:

-Tregere ved søking

-Tregere ved flytting av data mellom partisjoner

-Stresser harddiskene mye

-Hvis en disk går til de evige jaktmarker går hele raidet i dass

 

 

Mulig at dette stemmer, men det er noe som ikke stemmer helt.

Under fordeler skriver du at det går raskere å flytte større mengder data. Under ulemper skriver du at det går trege å flytte data mellom partisjoner.

Hmm..Det tar jo et brøk del av et sekund å flytte data innad i en partisjon! en flytter jo ikke dataene fysisk, men bare instruksene for hvor dataene ligger..eller no slikt nå..tar jeg ikke skammelig feil... så hva mener du? går det raskere eller tregere å flytte...?

 

Flytting av data mellom to forskjellige partisjoner går tregere enn å flytte filene på samme partisjon.

Eg er uenig med JoaJoa, for kjører du raid0 med ein skikkeleg raid kontroller, så har du bedre ytelse når du skal flytte filer, selvfølgeleg flytter du filer fra "raid0" løysning over til ein hardisk som kjører på ata100 så kan du ikkje overføre raskere enn den tregeste enheten... Altså du får ikkje "full ytelse" av raid0 systemet ditt.

Er litt uenig angående at det stresser harddiskene meir. Du bruker begge harddiskene samtideg, så begge blir brukt like mye. Men i forhold til uten raid så kjører bare ein av dei samtideg så "stresses" dei meir. For begge blir brukt samtideg. Har kjørt Raid0 i eit par år nå, og den eineste gangen eg har fått ødelagt raided mitt var med ein av dei berømte IBm diskene. Ellers har eg ikkje hatt problemer i det heile tatt.

 

 

Uenig med meg? i hva da? Les en gang til hva jeg skrev du. Det jeg skrev er at det går ikke noe raskere å flytte matrix.avi(700MB) fra C:filmer til c:Divx om du har raid eller ikke. Det tar jo et brøkdel av et sekund uansett. For den flytter jo ikke fila "fysisk", siden dette er innad i en partisjon. Nei, jeg har ikke så mye peiling på raid osv, men dette burde da du også skjønne.

 

 

En ting til:

"det er ikke spørsmål OM en harddisk går istykker, men NÅR"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...