Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bruktbil: Kr 150k, driftsikker, bak/4hjulsdrift. Forslag?


benjamin84

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp med valg av ny bil. Jeg har ca 150.000 til rådighet men det som gjør saken vanskelig er et spesiellt krav: bilen er nødt til å være underholdende på vinterføre.

 

Så kravene er:

- Bakhjulsdrift, evt. ordentlig firehjulsdrift (ikke viskose/haldex kobling)

- Diffsperre/torsen diff er en kjempefordel, men uvanlig såvidt jeg vet.

- Driftsikker, eller, hvertfall ikke uvanlig dyr å vedlikeholde/finne deler til

- 120hk eller mer. Evt diesel på 130+ hk (BMW 320d f.eks.)

- Aller helst aircon, ikke et must.

 

Annet enn disse kravene så er jeg ikke så kresen. Stasjonsvogn, offroader, firhjulstrekker, sportsbil, alt er ok bare den er forutsigbart overstyrende på snøføre. Noen som har peiling på hva jeg burde jakte på?

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

a4 turbo quattro kanskje.. Hvordan holdbarheten er vet jeg ikke, men det går an å provosere de ut i sladd i alle fall.

 

edit: ford havner kanskje langt ned på driftssikkerhet, men ford fra slutten av 80-tallet har jo det morsomste 4x4systemet da. Viskose i midten og bak (skikkelige viskosediffer, ikke slik som nymotens biler) og 36/64 fordeling av kraften.

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

jeg har også en galant g7 4x4, og er noe av det morsomste jeg har kjørt på vinterføre! oppleves som en bakhjulstrekker, eller firehjulstrekker med overfordeling av kreftene bak. rompa kommer først, og kan holde fine firehjulssladder justert med gassen! skikkelig 4x4-system, sperre på senterdiffen, konstant 50:50 fordeling. solide biler.

men disse ligger kanskje under budsjettet ditt, og finnes få av til salgs.

 

jeg har sett på en galant dynamic-4 import fra tyskland, 96 modell, kommer på ca 80k ferdig importert. 2,5 V6, 170hk, 4x4, firehjulsstyring etc... morsom bil!

 

det finnes alternativer, som f.eks. audi quattro, men har ikke noen av disse viskosekoplinger da, lik som vw?

 

bmw med firehjulstrekk finnes nok.

Lenke til kommentar
det finnes alternativer, som f.eks. audi quattro, men har ikke noen av disse viskosekoplinger da, lik som vw?

Nei, de har torsendiff som har konstant 4-hjulsdrift.

Bare Audier på golf-plattformen A3/S3/TT som har Haldex (som ikke er i nærheten av så dårlig som viskose, men likevel oppleves som mindre forutsigbart enn torsen).

Lenke til kommentar

En Toyota 4Runner eller Land Cruiser LJ73 med 3.0 turbodiesel skulle passe kriteriene, de ligger på rundt 100-150.000 alt etter km stand, har Diffbrems (LSD) på bakakslingen og ADD (automatic disconnecting differential) noe so gjør at du kan koble inn og ut 4wd i intill 80km/t, De har heller ikke senterdiff så fordelingen er permanent 50/50 i 4wd.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Nei, de har torsendiff som har konstant 4-hjulsdrift.

Bare Audier på golf-plattformen A3/S3/TT som har Haldex (som ikke er i nærheten av så dårlig som viskose, men likevel oppleves som mindre forutsigbart enn torsen).

 

 

ok, jeg var av den oppfatning at vertfall A6 og passat har samme type opplegg (torsendiff), mener jeg har lest meg til det også engang, som med så mye annet. da stemmer det.

 

mente også at bl.a. A3, golf og TT hadde samme opplegg (samme plattform), så da stemmer jo det også.

 

konklusjonen vi kan dra ut av dette er: Quattro er ikke Quattro!

 

 

back to topic: en eldre japansk firehjulstrekker (Pajero, Land Cruiser, Patrol etc) går jo fint an. vi har en Pajero 2,8 98 modell, og den er helt suveren på vinteren. bakhjulstrekk og sladding om du vil (selv om ikke 2 tonn bil på avveie er kjekt å håndtere på smal vei), eller sperre på to akslinger og overlegen fremkommelighet om det står på ønskelista. kan også kople inn og ut 4wd i opp til 100km/t.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Finnes det kjøreteknikker som kan minimere uforutsigbarheten til en viskosediff? Suzuki swift har dukket opp som et alternativ, men den har jo som dere sikkert vet denne billig-diffen i midten... funket fint når jeg testet den på is her om dagen, men da var det så mye slipp at bakhjulene var med nesten hele tiden, skal få testet den på snø til helgen men jeg har en følelse av at det ikke blir den helt store opplevelsen.

 

Ellers må jeg si Swiften er veldig morsom, om jeg kunne byttet ut viskosediffen med en torsen diff eller noe i den duren så hadde jeg kjøpt en fort som fy. Får se imorgen, kanskje jeg blir positivt overrasket!

Lenke til kommentar
Nei, de har torsendiff som har konstant 4-hjulsdrift.

Bare Audier på golf-plattformen A3/S3/TT som har Haldex (som ikke er i nærheten av så dårlig som viskose, men likevel oppleves som mindre forutsigbart enn torsen).

 

 

ok, jeg var av den oppfatning at vertfall A6 og passat har samme type opplegg (torsendiff), mener jeg har lest meg til det også engang, som med så mye annet. da stemmer det.

 

mente også at bl.a. A3, golf og TT hadde samme opplegg (samme plattform), så da stemmer jo det også.

 

konklusjonen vi kan dra ut av dette er: Quattro er ikke Quattro!

 

 

back to topic: en eldre japansk firehjulstrekker (Pajero, Land Cruiser, Patrol etc) går jo fint an. vi har en Pajero 2,8 98 modell, og den er helt suveren på vinteren. bakhjulstrekk og sladding om du vil (selv om ikke 2 tonn bil på avveie er kjekt å håndtere på smal vei), eller sperre på to akslinger og overlegen fremkommelighet om det står på ønskelista. kan også kople inn og ut 4wd i opp til 100km/t.

 

 

 

A3/golf/tt har haldex kobling, mens passat, A4, A6 etc har torsendiff. Om de nevnte bilene er veldig lekne er vel en annen sak. Vektfordelingen er ikke optimal. Min Far hadde en Passat 1,9 TDi 4motion Highline for noen år siden, og den var hvertfall litt understyrt. Bra firehjulstrekk system i alle fall, imotseting til Haldexkoblingen som er på V70'en han har nå.

 

EDIT: Den nyste passat har HAldex kobling, men andre generasjon hvor 10% av drivkreftene er på bakhjulene til en hver tid.

Endret av erasmussen
Lenke til kommentar

Da var Swift'en prøvekjørt :) Du verden for en morsom liten bil på snøføre. Jeg er ikke vandt til å kjøre firehjulstrekkere så det krevde litt tilvenning, den spinner ikke rundt like mye som en bakhjulstrekker men når man først har fått hivd den inn i en sving så kan man gi gass og holde lange fine firehjuls-slædder. Fremkommeligheten var selvsagt upåklagelig, dyp snø, is, null problem.

 

Det som var mest overraskende var hvor villig bilen var til å slenge med hekken uten gasspådrag. Ved brems inn i svinger f.eks. kommer baken relativt fort noe som gjør bilen veldig leken på sånt føre som vi har på østlandet idag!

Lenke til kommentar

Den var jo knallfin den, men som papertiger sier, ikke akkurat vedlikeholdsfri ;)

 

Noen som har noen formening om Audi A4 med tanke på vedlikehold? 2002 modell Quattro (1.8T eller 1.9TDI tenker jeg er det jeg kan ha råd til). Har fått opp øynene for firehjulsdrift etter helgens snøfall og Swift-prøvekjøring!

Lenke til kommentar

Et par forslag:

 

Audi A4 1.8 Turbo quattro 2000, 118000 km., kr. 149.000,-

 

2001 Audi A4 1.8TQ 114000km - 155.000,-

 

Finner sikkert flere, som kanskje er bedre også om du kikker på samme modell. Gjorde bare et raskt søk.

Fine biler, som ikke har gått langt. Pass på å sjekke ut at bilene du kikker på har fulgt serviceheftet, og at de er fint vedlikeholdt. KM-standen gjør egentlig ikke så mye, men er lettere å selge bilen igjen, og man får mer for en bil med lavere km-stand. (Selv om det ikke har alt å si)

Lenke til kommentar

bremseskiver og bremsestag (?) har meg bekjent vert et problem på audi generelt.

å skifte registerreim har vert et sant hekkan på disse bilene etter hva jeg har hørt. må av med hele fronten, er visst en hel dags arbeid...

ellers er jo dette fine og gode biler å kjøre..! men VAG hadde en del kvalitetsproblemer rundt 2000...

Lenke til kommentar

Kjører en 97mod A4 nå, og den har det vært en del problemer med... nå er den jo forsåvidt i tipp topp stand men kun etter å ha byttet fremre bærearm, alle fire bremseskiver og klosser, tempføler ++... er slike ting som gjør at jeg er fristet med nyere billig-bil istedenfor en utgiftspost som A4'en...

Lenke til kommentar

A4 1.8TQ er kjempebil! Bra Quattro system:D Får lett 200HK ut av de. Har en selv, kan ikke si det er noe værre problemer med den enn andre biler som er 10år gamle. Serlig ved tanken på at denne nok får kjørt seg hardere enn endel andre biler i sin aldersgruppe. Hvis du er ute etter leken bil er dette noe, og du kommer nesten alltid frem!

Lenke til kommentar
se der ja.. og det burde i utgangspunktet ikke være nødvendig å skifte på en så forholdsvis "ny" bil. har ikke skifta noenting på min 95 galant som har gått 200k...

så personlig ville jeg gått for en japaner!

Føler du er inne på noe her altså. dessverre så er jeg litt kresen når det kommer til interiør (både utseende og kvalitet) og her gjør japanerne det svært dårlig, eller, gjorde hvertfall. Men jeg skal fortsette søket, det må jo finnes en del japanske firehjulsdrevne biler til ikke så alt for mange kroner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...