Gå til innhold

Spaceworld - Sleipere enn jeg trodde?


Krankemot

Anbefalte innlegg

Til jul fortalte jeg foreldrene mine at jeg ønsket meg ett stereoannlegg, sånn at jeg også kunne spille av lp-plater.

 

Moren min, ei kvinne i 40årene, trasker inn på Spaceworld (en elektrobutikk, ok, kanskje ikke der jeg ville gått for å kjøpe stereoanlegg, men fair enough) Hun sier at den 17 år gamle sønnen hennes ønsker seg ett stereoanlegg, og at det må være tilkobling til platespiller.

 

etter litt undt om krig, sier selgeren at han har ett kjempetilbud! Ett Philips hts3154! Da får du stereoannlegg, men med 5 ekstra høytalere! Og, siden det avr en skade på esken skulle hun få det billigere, så de satte ned prisen fra 3000kr til 2000kr. (Les: Billigste i prisguiden er 1300). Og dette hjemmekinoannlegget har heller ikke RIAA-forsterker, som man må ha, med mindre man har en platespiller med innebygget.

 

 

Går det ann å villede en kunde så til de grader? I utgangspunktet var jo moren min i helt feil butikk, og de burde sent henne videre. Og når de i tillegg får henne til å tro at hun får ett "kjempe godt tilbud". Når det egentlig er ett helt annet produkt enn det hun spurte om, og som er overpriset, selvom han har gitt henne avslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alle slike butikker overlever på å overprise enkelte varer. det skjer overalt.

 

matbutikker

el-butikker

databutikker

jernvare butikker

hos snekker andersen.

hos de billigste netbutikkene.

 

alle er syndere her!

varene det skjer på varierer mer!

 

for å sette det litt på spissen.

http://www.yourbestshop.no/PartDetail.aspx...63;c:36142;r:pg

sånne vet jeg at de får inn svinaktig billig. (snakk om 20kr eller mindre)

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
Til jul fortalte jeg foreldrene mine at jeg ønsket meg ett stereoannlegg, sånn at jeg også kunne spille av lp-plater.

 

Moren min, ei kvinne i 40årene, trasker inn på Spaceworld (en elektrobutikk, ok, kanskje ikke der jeg ville gått for å kjøpe stereoanlegg, men fair enough) Hun sier at den 17 år gamle sønnen hennes ønsker seg ett stereoanlegg, og at det må være tilkobling til platespiller.

 

etter litt undt om krig, sier selgeren at han har ett kjempetilbud! Ett Philips hts3154! Da får du stereoannlegg, men med 5 ekstra høytalere! Og, siden det avr en skade på esken skulle hun få det billigere, så de satte ned prisen fra 3000kr til 2000kr. (Les: Billigste i prisguiden er 1300). Og dette hjemmekinoannlegget har heller ikke RIAA-forsterker, som man må ha, med mindre man har en platespiller med innebygget.

 

 

Går det ann å villede en kunde så til de grader? I utgangspunktet var jo moren min i helt feil butikk, og de burde sent henne videre. Og når de i tillegg får henne til å tro at hun får ett "kjempe godt tilbud". Når det egentlig er ett helt annet produkt enn det hun spurte om, og som er overpriset, selvom han har gitt henne avslag.

 

 

angrerett bruk den.

Lenke til kommentar

Du har mange rettigheter etter forbrukerkjøpsloven her. Merk følgende punkt:

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

 

Dersom varen ikke har disse egenskapene, har varen en MANGEL. Mangel har du krav på gratis avhjelp for, altså enten reparasjon eller omlevering til tilsvarende vare uten mangel. Ingen av disse tingene går i dette tilfellet, mangelen kan ikke repareres, og jeg tviler på at Spaceworld vil la deg bytte i et langt dyrere surroundsett.

 

Om man ikke kan utføre avhjelp har du krav på pengene tilbake, eller heving av kjøp som man kaller det. Så kjøper du et slikt lydanlegg der DU ønsker å handle :).

 

Pengene igjen skal du absolutt få.

Lenke til kommentar

Og ikke gi deg om de prøver seg på "skadet embalasje, jammen det var "tilbudsvare"" osv... det er IKKE den mangelen du klager på og det er derfor helt sidestillt i forhold til problemstillingen.

 

Stå på ditt og ikke gi deg. Blir de kranglete hever du bare sakte stemmen etterhvert som dere snakker. Ikke bli opphisset eller sur, bare snakk gradvis høyere helt normalt og krev pengene tilbake. Til slutt bør de bli så forfjamset at de bare vil ha deg vekk... ;)

 

edit: du skal selvsagt ikke overdrive skrikinga, bare nok til at evt. andre kunder kan oppfatte at de er jævlige å ha med ved en evt. klage og "skremmes bort"

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Problemet kan nok bli å bevise at hun uttrykkelig sa ifra om dette med platespiller. Får håpe de ikke setter seg på bakbeina.

 

"Kunden har alltid rett" er det noe som heter. Så hvis de staller på det, så må jeg heve stemmen, som MrLee nevnte :p

 

Uansett så er som regels tilfellet at kunder egentlig vil ha ett surroundannlegg, men finner ut, etter samtale med ekspert at det egentlig passer bedre med ett stereoannlegg.

Lenke til kommentar
Problemet kan nok bli å bevise at hun uttrykkelig sa ifra om dette med platespiller. Får håpe de ikke setter seg på bakbeina.

 

"Kunden har alltid rett" er det noe som heter. Så hvis de staller på det, så må jeg heve stemmen, som MrLee nevnte :p

 

Uansett så er som regels tilfellet at kunder egentlig vil ha ett surroundannlegg, men finner ut, etter samtale med ekspert at det egentlig passer bedre med ett stereoannlegg.

Neineinei, kunden har ikke alltid rett. Men kunden har rettigheter etter forbrukerkjøpsloven :).

 

Skal du høre musikk er stereo overlegent surroundsett, med mindre du blåser 10 laken eller lignende på noe skikkelig, vs et stereoanlegg til under halvparten :).

 

Problemet kan nok bli å bevise at hun uttrykkelig sa ifra om dette med platespiller. Får håpe de ikke setter seg på bakbeina.

Varen er ubrukt, selger har bevisbyrden første 6 månedene etter kjøp, det er jul og folk bytter julegaver. Jeg tipper butikken uten trøbbel fikser denne saken her. De får solgt anlegget i etterkant igjen til en annen kunde.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen vits å lage en opphetet debatt om selger her. Vi får heller vente og se til trådstarter har vært i kontakt med selger angående heving av kjøp. Slik jeg ser det så kan det bli vanskelig å heve kjøpet på grunnlag av en mangel. Du kan koble de fleste LP-spillere til denne stereoen, så slik sett har ikke selger kommet med feilaktig informasjon. Man kan like gjerne si at kjøper måtte opplyse at han/hun trengte en innebygget RIAA-forsterker da jeg har forstått det slik at de fleste LP-spillere allerede har dette.

 

Det at de er overpriset på varen er kjipt for kunden, men det er kunden selv som velger hvor han/hun vil handle. Uansett, dette er en julegave og det burde ikke være noe problem for selger å vise litt goodwill med å i alle fall la kunden få en tilgodelapp.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Til jul fortalte jeg foreldrene mine at jeg ønsket meg ett stereoannlegg, sånn at jeg også kunne spille av lp-plater.

 

Moren min, ei kvinne i 40årene, trasker inn på Spaceworld (en elektrobutikk, ok, kanskje ikke der jeg ville gått for å kjøpe stereoanlegg, men fair enough) Hun sier at den 17 år gamle sønnen hennes ønsker seg ett stereoanlegg, og at det må være tilkobling til platespiller.

 

etter litt undt om krig, sier selgeren at han har ett kjempetilbud! Ett Philips hts3154! Da får du stereoannlegg, men med 5 ekstra høytalere! Og, siden det avr en skade på esken skulle hun få det billigere, så de satte ned prisen fra 3000kr til 2000kr. (Les: Billigste i prisguiden er 1300). Og dette hjemmekinoannlegget har heller ikke RIAA-forsterker, som man må ha, med mindre man har en platespiller med innebygget.

 

 

Går det ann å villede en kunde så til de grader? I utgangspunktet var jo moren min i helt feil butikk, og de burde sent henne videre. Og når de i tillegg får henne til å tro at hun får ett "kjempe godt tilbud". Når det egentlig er ett helt annet produkt enn det hun spurte om, og som er overpriset, selvom han har gitt henne avslag.

Ser fortsatt ikke hva "mangelen" i denne saken er.

 

Det anlegget har jo RCA-inngang, så man kan koble til en platespiller - men den må ha RIAA-forsterker (noe de aller fleste billige platespillere har). Hvordan kunne selger vite at du trengte et anlegg med RIAA-forsterker, han regnet vel med at hun skulle bruke en billig platespiller på et såpass billig anlegg, og ikke en spiller i ti-tusen-kroners-klassen?

 

Greit nok, billigste i Prisguiden er 1300 (pluss frakt regner jeg med), men dette er nettbutikker - og en fysisk butikk klarer ikke å konkurrere med prisen til nettbutikker. En nettbutikk trenger kun et lager og en nettside, altså så godt som ingen utgifter. En fysisk butikk må betale strøm, lønn til ansatte, vektere, leie osv. Så skal du sammenligne med prisen i andre butikker (ikke nettbutikker), var prisen din ganske grei. Generelt er de store kjedene mye (MYE faktisk) billigere enn enkeltstående "spesialistforretninger".

 

Juridisk har du egentlig ikke så mye å stille opp med, men hvis selgeren er grei og du ikke har tullet bort esken - lar han deg sikkert bytte det mot en tilgodelapp.

 

Ang. det at "kunden har alltid rett": jobber selv i en butikk som selger TV-er, hifi og bilstereo, og mesteparten av de misfornøyde kundene har ikke rett - men kommer inn og sier de kan kjøpsloven og ønsker å benytte seg av bytteretten eller at de ikke vil ha reparasjon, men nytt produkt. Det er òg en del sleipinger som prøver seg på "Å følger ikke TV-bordet og hjemmekinoanlegget med i prisen, det stod jo rundt TV-en i butikken". Men det er en annen historie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...