Gå til innhold

TES: The Elder Scrolls 5?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis et kommer et TES5 håper jeg de har tatt mye inspirasjon fra moddene, spesielt Oscuros Oblivion Overhaul, og slutter å forenkle spillet for å tekke massene slik de gjorde i Oblivion.

 

Ja, fin grafikk er bra, men spenningen i TESserien har alltid vært i å utforske en diger og ugjestmild verden. Men når man ikke trenger å planlegge turene sine lenger, ikke trenger å passe på at man har riktig utstyr, ikke trenger å være høy level for å kunne gå uredd rundt... Hva er poenget da? Slossesystemet og magisystemet har aldri vært bra i TES, og storyene er aldri blant de beste. Å ha et bra rollespillsystem under det hele hjelper ikke så lenge det ikke er noe spill oppå. Da kan man jo bare spille Progress Quest, som faktisk er morsommere enn Vanilla Oblivion i lengden.

 

Ja, det er viktig med et innbydende spill for folk som spiller serien for første gang. Men det kan man lage ved hjelp av en god begynnelse, med god læringskurve. Men trenger ikke ødelegge hele spillet.

 

Så mine håp for TES5 er at de:

 

- Lager spillet utfordrende igjen, slik at det blir spennende å utforske verden og storyen.

- Lager en utviklingsplatform for spillet som er stødig nok til at de kan fortsette å utvikle verdenen, ikke bare gi ut små expansionpacks.

- Lager spillet enda mer moddervennlig, fordi Bethesda alene vil aldri kunne gjøre spillet så bra som de kan med hjelp av spillerne sine.

 

 

Bra sagt! :thumbup:

Som du sier: grafikken bør være bra, men det er ikke det som gjør at et spill blir bra.

Det er spenningen, mest mulig variasjon, storyen og valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Vi må nok vente en stund før vi får vite noe, ihvertfall til etter alle DLCene til Fallout 3 er ute.

 

nei.

 

Generelt svar til tråden:

 

Litt bakgrunn:

Bethsda's flaggskip er TES, det er det de legger sin stolthet i. Det er nok en av verdens mest innbrungene serier, hvis en ser bort ifra Madden, NHL og fifa. Det er og TES som er pengemaskinen deres, derfor er det helt unaturlig at de ikke skal fortsette, og etter kjempeskusesen de hadde med Oblivion er det heler ekstremt tvilsomt at de legger serien død.

 

Over til fakta:

 

Rett etter at Oblivion var ferdig ble Bethsda intervjuet, hvor de sa følgende: One group will focus on support for Oblivion such as patches, updates, and expansions. Another group will focus on the next Elder Scrolls game. And finally one group will be working on Fallout 3.

 

Kilde:

http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3148743

http://www.google.no/search?hl=no&as_q...3%B8k&meta=

 

 

En annen viktig sak er at Bethsda har registrert varemerket "Skyrim", (som er en provins nordøst for Cyrodil. Kart følger her http://images.google.no/imgres?imgurl=http...sa%3DX%26um%3D1.

 

Dette er registrert i kategorien for spill og underholdning.

 

Dessuten er det blitt bekreftet i ett intervju her:

http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3171013

Lenke til kommentar

Ville tro at Fallout er større på verdensbasis enn TES. Men du har rett i at TES fullt og helt er et Bethesda produkt (skrevet lore etc. selv).

 

Uansett har de to sterke serier på hånden nå selvom de for min del kunne fokusert mindre på Fallout (synes rpg må være middelalder-/fantasysetting og ikke postapokalyptisk)

Lenke til kommentar
Ville tro at Fallout er større på verdensbasis enn TES. Men du har rett i at TES fullt og helt er et Bethesda produkt (skrevet lore etc. selv).

 

Uansett har de to sterke serier på hånden nå selvom de for min del kunne fokusert mindre på Fallout (synes rpg må være middelalder-/fantasysetting og ikke postapokalyptisk)

Variasjon er ganske bra, og de har fått til Fallout 3 helt perfekt imo.

Lenke til kommentar

Hadde egentlig ikke trua på Fallout før jeg prøvde det jeg heller. Men jeg syntes det var et kjempebra spill, som jeg syns de skal bygge videre på til det neste TES-spillet.

 

Men Fallout 3 igjen var helt tydelig Oblivion med ny innpakning, mange nye funksjoner og bedre grafikk. Og sånn synes jeg Bethesda skal fortsette, for det er en formel som de vet fungerer nå...

Lenke til kommentar
Grafikken er ganske elementær for en god spill opplevelse da.. I mitt hode er det det bare slik at det er sagt :p

 

 

sant at det er fint med fin grafikk, men på tross av grafikken er morrowind et uendelig mye bedre spill enn oblivion. Drømmen er vel at vi ser et TES-5 som er begge deler :)

 

 

Velger og tro at de elementene som var dårlig likt i oblivion uteblir fra et nytt spill, det og være på lvl 22 og få bank av goblins henger ikke på greip i RPG bransjen..... :p

Lenke til kommentar

Det blir tull å lage et TES V som ikke skal tekkes massene lenger, men heller bare bry seg med sære rollespillnerder og "elitespillere" som ser ned på andre "noobs", etc, etc...

Bare fordi at ovennevnte ikke liker at folk flest også kan kunne spille, men heller vil være sin egen lille ekslusive klubb?

 

Dette er dårlig business, antall solgte spill er alfa omega i spillbransjen, gjør man spillet for lite brukervennlig mister man en hel haug kunder... Når TES V kommer, kommer det helt sikkert en mod a la Oscuros Oblivion Overhaul uansett... Så kan de som vil gjøre spillet mer utfordrende installere denne, og la andre få spille slik som de vil. Å gi ut et for vanskelig spill på grunnlag av at "jeg synes ikke at dette skal passe for alle", er urimelig.

Lenke til kommentar
Det blir tull å lage et TES V som ikke skal tekkes massene lenger, men heller bare bry seg med sære rollespillnerder og "elitespillere" som ser ned på andre "noobs", etc, etc...

Bare fordi at ovennevnte ikke liker at folk flest også kan kunne spille, men heller vil være sin egen lille ekslusive klubb?

 

Dette er dårlig business, antall solgte spill er alfa omega i spillbransjen, gjør man spillet for lite brukervennlig mister man en hel haug kunder... Når TES V kommer, kommer det helt sikkert en mod a la Oscuros Oblivion Overhaul uansett... Så kan de som vil gjøre spillet mer utfordrende installere denne, og la andre få spille slik som de vil. Å gi ut et for vanskelig spill på grunnlag av at "jeg synes ikke at dette skal passe for alle", er urimelig.

Det er mulig å lage spill som er innbydende og vennlige mot nybegynnere, men har gameplay. Oblivion var strengt tatt ikke så vennlig mot nybegynnere uansett. Det var bare strippet ned til å ikke inneholde verken utfordring, taktikk, eller spenning. Og jeg tror ikke publikum kommer til å falle for den bløffen lenge, nybegynnere eller ei.

Lenke til kommentar
Jeg var helt ny til RPG før jeg spillte oblivion, jeg syntes det var en helt grei start. Faktisk så er det det beste RPG spillet jeg har spolt på flere år.

Problemet er at måten de gjorde det til en "grei start" var å ta vekk alt gameplayet. Og som nybegynner tar det sikkert litt tid å finne ut av at det ikke er noe spill der, men for de som har fulgt serien lenge tok det kort tid.

 

Og det forundrer meg ennå at det er folk som ikke har sett gjennom fasaden til spillet ennå. Jeg vet om utallige nybegynnere som har merket det, stoppet og spille, og begynt å lure på "Hva i all verden er det jeg har brukt tid på? Dette er jo ikke noe spill!". Noen etter 20 timer, andre etter 100 timer. Men at det fortsatt er folk som spiller vanilla Oblivion og synes det er moro... Jeg aner ikke hvordan det kan skje.

 

Vanligvis pleier jeg å være rimelig åpensinnet når det gjelder smak, men dette forstår jeg ikke i det hele tatt. Det er et tomt skall av noe som pleide å være et spill.

 

Men... Fallout 3 virker som det har forbedret NOE av problemet. Håper TES 5 forbedrer mer.

Lenke til kommentar

Det er greit at Oblivion kan kritiseres, men noen tar litt av i kritikken noen ganger. Selvsagt er Oblivion et spill - og et veldig bra spill også. Perfekt er det ikke, og i Fallout 3 har de forbedret en del fra Oblivion, så jeg håper de går i samme retning til TES 5 også. Hvis de i tillegg har flere factions med flere veier å gå slik de hadde i Morrowind, så begynner vi virkelig å snakke.

Lenke til kommentar
Hva er det du mener? At Oblivion uten OOO ikke er ett skikkelig RPG, eller at det ikke er noe spill i det hele tatt? Hva mener du med at gameplayet er tatt bort? Forstår egentlig ikke hvorfor du og andre synes så dårlig om Oblivion?

Fordi hvis man har vært fan av Elders Scrolls serien siden Arena kan man gameplayet noenlunde. RPGsystemet er forsåvidt inntakt, men det har ingen funksjon lenger. Grunnen til RPGsystemet fungerte var at verden var en truende ting, og man begynte som en pingle som måtte passe seg for rotter. Dermed gikk spillet ut på å sakte utforske verden, ettersom man bygget opp karakteren. Hver gang man skulle ut å gjøre et oppdrag måtte man vurdere: Er jeg god nok, har jeg godt nok utstyr, er det kort nok distanse, etc, etc. Dette var taktiske bedømmelser. I tillegg måtte man vite hvordan man skulle bruke utstyret, ikke bare slenge innpå med potions og kaste magi vilt rundt seg.

Belønningen var et etterhvert så ble man mektigere og mektigere, og alle monsterne man før var redd kunne man ta med et par slag. En god følelse. Og da var det likevel de vanskelige siste storyoppdragene igjen som en utfordring.

 

I Oblivion så har de prøvd å gjøre det om til et actionspill. Ved å gjøre at fiendene går opp i level sammen med deg, har de greid å få en konstant utfordring. Problemet er at hvis man kan litt om spillet, er det aldri en utfordring i det hele tatt. Alt kan drepes på toppen en save eller to.

Dermed har de tatt vekk ikke bare spenningen, men også belønningen.

Igjen sitter man med et spill som har et forbedret slossesystem, men ennå ikke et godt slossesystem(Det er ikke noe Dark Messiah of Might and Magic, for å si den sånn). Det har et forbedret snikesystem, men ikke et godt ett(Det er ikke Thief, eller en brøkdel av det). Og et magisystem og RPGsystem som er lettere enn noensinne å misbruke.

Samtidig er de store problemene i serien ikke gjort noe som helst med.

 

Så man sitter igjen med noe som ikke utfordrer på noen som helst måte, hvor main-questen rusher deg gjennom verden som om poenget er å vise deg den så fort som mulig, og all spenning og taktikk er strippet vekk fra utforskningen.

 

Det de heller kunne gjort, hvis de vil ha en myk læringskurve, var å sette opp klare soner i verden. Starte spilleren ved Imperial City og forklare tydelig at på denne øyen er det "trygt", men ute i verden er det farlig. Så kunne spillerne leke seg først ved Imperial City i mange timer, så når de er gode nok kan de dra til neste by og leke seg der til de er gode nok, osv, osv. Slik ville man fått en verden som ikke bare føles større, men som er spennende og utforske, og samtidig gir deg friheten til å løpe hvor du vil på level 1 så lenge du vet at du mest sannsynlig vil bli slaktet av et troll.

 

I Oblivion har man friheten til å løpe hvor man vil fra første stund, og det er ingen konsekvenser. Det er få spillopplevelser jeg har hatt som er mer pinlige enn å slakte ned Deadraer for fote på level 5.

Lenke til kommentar
Hva er det du mener? At Oblivion uten OOO ikke er ett skikkelig RPG, eller at det ikke er noe spill i det hele tatt? Hva mener du med at gameplayet er tatt bort? Forstår egentlig ikke hvorfor du og andre synes så dårlig om Oblivion?

Fordi hvis man har vært fan av Elders Scrolls serien siden Arena kan man gameplayet noenlunde. RPGsystemet er forsåvidt inntakt, men det har ingen funksjon lenger. Grunnen til RPGsystemet fungerte var at verden var en truende ting, og man begynte som en pingle som måtte passe seg for rotter. Dermed gikk spillet ut på å sakte utforske verden, ettersom man bygget opp karakteren. Hver gang man skulle ut å gjøre et oppdrag måtte man vurdere: Er jeg god nok, har jeg godt nok utstyr, er det kort nok distanse, etc, etc. Dette var taktiske bedømmelser. I tillegg måtte man vite hvordan man skulle bruke utstyret, ikke bare slenge innpå med potions og kaste magi vilt rundt seg.

Belønningen var et etterhvert så ble man mektigere og mektigere, og alle monsterne man før var redd kunne man ta med et par slag. En god følelse. Og da var det likevel de vanskelige siste storyoppdragene igjen som en utfordring.

 

I Oblivion så har de prøvd å gjøre det om til et actionspill. Ved å gjøre at fiendene går opp i level sammen med deg, har de greid å få en konstant utfordring. Problemet er at hvis man kan litt om spillet, er det aldri en utfordring i det hele tatt. Alt kan drepes på toppen en save eller to.

Dermed har de tatt vekk ikke bare spenningen, men også belønningen.

Igjen sitter man med et spill som har et forbedret slossesystem, men ennå ikke et godt slossesystem(Det er ikke noe Dark Messiah of Might and Magic, for å si den sånn). Det har et forbedret snikesystem, men ikke et godt ett(Det er ikke Thief, eller en brøkdel av det). Og et magisystem og RPGsystem som er lettere enn noensinne å misbruke.

Samtidig er de store problemene i serien ikke gjort noe som helst med.

 

Så man sitter igjen med noe som ikke utfordrer på noen som helst måte, hvor main-questen rusher deg gjennom verden som om poenget er å vise deg den så fort som mulig, og all spenning og taktikk er strippet vekk fra utforskningen.

 

Det de heller kunne gjort, hvis de vil ha en myk læringskurve, var å sette opp klare soner i verden. Starte spilleren ved Imperial City og forklare tydelig at på denne øyen er det "trygt", men ute i verden er det farlig. Så kunne spillerne leke seg først ved Imperial City i mange timer, så når de er gode nok kan de dra til neste by og leke seg der til de er gode nok, osv, osv. Slik ville man fått en verden som ikke bare føles større, men som er spennende og utforske, og samtidig gir deg friheten til å løpe hvor du vil på level 1 så lenge du vet at du mest sannsynlig vil bli slaktet av et troll.

 

I Oblivion har man friheten til å løpe hvor man vil fra første stund, og det er ingen konsekvenser. Det er få spillopplevelser jeg har hatt som er mer pinlige enn å slakte ned Deadraer for fote på level 5.

 

Det du nå sier er at du syntes Oblivion var for enkelt.

Et enkelt grep da er å stille opp vanskelighetsgraden...

 

Skjønner på en måte hva du mener og, men grunnen til at det er sånn, er kampsystemet.

Jeg lastet ned en mod der alle våpen gjør mer skade og skjold beskytter bedre osv...

Da syntes jeg alt med ett ble myye bedre for da kunne du drepe fienden med et bueskudd hvis du snek deg på han. Og du trengte ikke å slå fienden 500 ganger med sverdet før han faller, samtidig som at du selv dør fortere.

 

Da ble det med ett vanskeligere å ta sterke fiender, og enkle fiender døde raskere.

Lenke til kommentar
Det du nå sier er at du syntes Oblivion var for enkelt.

Et enkelt grep da er å stille opp vanskelighetsgraden...

 

Skjønner på en måte hva du mener og, men grunnen til at det er sånn, er kampsystemet.

Jeg lastet ned en mod der alle våpen gjør mer skade og skjold beskytter bedre osv...

Da syntes jeg alt med ett ble myye bedre for da kunne du drepe fienden med et bueskudd hvis du snek deg på han. Og du trengte ikke å slå fienden 500 ganger med sverdet før han faller, samtidig som at du selv dør fortere.

 

Da ble det med ett vanskeligere å ta sterke fiender, og enkle fiender døde raskere.

Nei, det jeg sier er ikke bare at det er for enkelt. Det er hovedsaklig at det er poengløst, uten spenning, og at de ødelegger den flotte verdenen de har bygget ved å ikke legge noen hindere for utforskningen av den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...