Gå til innhold

Valg av skjerm - 20", 22" eller 24"?


kidden

Anbefalte innlegg

Kommer i løpet av romjula/begynnelsen av Januar til å bestille meg ny PC med skjerm, men jeg må si jeg begynner å bli litt forvirra når det gjelder valg av skjerm. 22" har lik oppløsning som 20", men hvordan dette oppleves og om det er positivt eller negativt har jeg derimot ikke helt fått med meg. Har også sett en del som anbefaler 24" fremfor 22", pga at oppløsninga på 22" er lik som 20".

 

For min del ligger 22" akkurat på det prisnivået jeg kunne tenke meg å bruke på skjerm, men jeg lurer på om det er verdt å legge en tusenlapp ekstra i en 24"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv ville jeg ikke ha kjøpt en 22" fremfor 20" nettopp pga oppløsningen. Jeg mener en 20" med den oppløsningen er perfekt, så hadde ikke brukt ekstra penger for å kjøpe en større skjerm med lik oppløsningen, så lenge du ikke sitter unormalt langt unna skjermen.

 

Men hva skal du bruke skjermen til? Selv ville jeg ikke kjøpt noe større enn 20" (evt 22" da...) hvis jeg skulle brukt den til spilling og 24" hvis jeg skulle drevet med andre ting som feks photoshop o.l.

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar
Kommer i løpet av romjula/begynnelsen av Januar til å bestille meg ny PC med skjerm, men jeg må si jeg begynner å bli litt forvirra når det gjelder valg av skjerm. 22" har lik oppløsning som 20", men hvordan dette oppleves og om det er positivt eller negativt har jeg derimot ikke helt fått med meg. Har også sett en del som anbefaler 24" fremfor 22", pga at oppløsninga på 22" er lik som 20".

 

For min del ligger 22" akkurat på det prisnivået jeg kunne tenke meg å bruke på skjerm, men jeg lurer på om det er verdt å legge en tusenlapp ekstra i en 24"?

 

Jeg tror ikke det er dumt å kjøpe 22' skjerm... det er størrelsen på skjermen som har noe og si for om man syns det er positivt eller negativt, og jeg tror man ser lite forskjell fra en 20' til en 22' når det gjelder oppløsningen. Dessuten får du mer kr. pr størrelse ved 22' siden mange gode skjermer nærmer seg 2000 kr nå...

 

Dessuten blir det større skjerm til film\spill og du vil ha en bedre følelse med 22' enn 20'... ganske logisk.

 

Selv har jeg bestilt en Asus 22' på netshop for ca. 2200kr som er veldig billig! og det er også viktig å se på kontrast og responstiden!

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar
Selv ville jeg ikke ha kjøpt en 22" fremfor 20" nettopp pga oppløsningen.

Omvendt for min del, kjøper 22" nettopp pga oppløsningen og bedre lesbarhet. Altfor små defaultfonter på 20", men har du supersyn og sitter 10 cm unna skjermen så for all del.

 

Jeg har ikke supersyn og sitter ikke 10cm vekke fra skjermen, alikevel foretrekker jeg 20" :)

Lenke til kommentar
Selv ville jeg ikke ha kjøpt en 22" fremfor 20" nettopp pga oppløsningen.

Omvendt for min del, kjøper 22" nettopp pga oppløsningen og bedre lesbarhet. Altfor små defaultfonter på 20", men har du supersyn og sitter 10 cm unna skjermen så for all del.

 

Jeg har ikke supersyn og sitter ikke 10cm vekke fra skjermen, alikevel foretrekker jeg 20" :)

Har ikke noe problem med noen av delene, hadde 20" 4:3 med 1600*1200, kunne fint sitte en meter unna å lese, samme med 20"

 

Har forøvrig 22" ASUS VW222U. Kjempeskjerm :D

 

Har en dell 2407 i husholdningen også, men jeg har ikke brukt den mye, jeg kan bare si en ting; STOOOOR

Lenke til kommentar
Flimzes: siden du har vært borti begge delene altsp widescreen og 4:3 formatet, hvilket syntes du er bedre egnet til spilling av spill og samtidig skal gjøre små jobber i PS EL 5?

 

Frank

Ærlig: Merker overraskende lite forskjell, var veldig anti 8:5 lenge, men jeg ga opp siden det aldri kom nye modeller og kjøpte 8:5, og det er utrolig hvor lite man savner 4:3. Kan faktisk ikke nevne en ting jeg savner, må dog si at jeg antakeligvis ikke hadde savnet noe om jeg gikk tilbake heller. Men det er kulere med widescreen til widescreen filmer. P.g.a baklysleksasje ofte er vanligst oppe og nede, så er det mindre sjenerende å ha kanter på sidene (4:3 film på 8:5 skjerm) enn kant oppe og nede (8:5 film på 4:3 skjerm)

Lenke til kommentar

Kjem vel litt an på bruksområde; til speling ville eg ikkje nølt med å gå for 22" foran 24", både fordi 24" blir litt for dominerande til denslags når du sit ein halvmeter frå skjermen - samt at 1920x1200 krever utruleg mykje meir av PCen din enn 1680x1050 (som i utgangspunktet krever mykje) for spel, og å køyre ikkje-nativ oppløysing er vel ikkje akkurat å anbefale til speling.

 

Samsung 226BW eller ASUS VW222U er gode 22" skjermar til ein fornuftig pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...