Gå til innhold

ventilasjonsvifte montere sikringer?


Anbefalte innlegg

Hei.

jeg har kjøpt en slik:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang....htm?_54_102_38

testa den i sta, og den fungerte utmerket... ekstremt lydløs må jeg si. hørte nesten ikke at den gikk.

 

vifta har jeg tenkt å bruke for å flytte luft i en ventilasjonssjakt.

det jeg lurer på, trur dere det er lurt på ha noen sikringer festet rett etter vifta?

jeg regna ut at vifta må trekke 0,06 ampere siden databladet spesifiserte 13watts forbruk.

det er jo ikke akkurat allverden.

så det blir vel noen slike små sikringer hvis det skulle være aktuelt:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=...htm&lang=no

 

selve kursen har vel mest sannsynlig en 10 eller 16ampere's sikring oldstyle (ikke automatisk).

Endret av thor918
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ingen grunn til at du skal være nødt til det.

Om utstyret har lite forbruk så er det ingenting som tilsier at det må sikres ned fra forbrukskursen den er plugget til.

Det du må spørre deg selv om er hvorfor du skal sikre viften.

Er det overlast slik at motor brenner må du ha meget nøyaktig størelse på sikringen ellers så brenner du motoren lenge før sikringen løser ut.

Det eneste som bekymrer med i disse julebaksttider med brente inntak og kurssikringer er den faglige kompetansen til han som skal lage opplegget for og koble til dette.

Har lignende leamikk med vifte som flytter luft i en ventilasjonskanal og bruker selv ei 12V 120mm delta vifte som styres av ei Mascot 36W justerbar strømforsyning plugget til i en stikk lagt opp stretegisk i forbindelse med vifta.

Blir mye sikrer sånn samtidig med at man med denne løsningen kan justere turtallet på viften slik man selv vil.

Lenke til kommentar
Ser ingen grunn til at du skal være nødt til det.

Om utstyret har lite forbruk så er det ingenting som tilsier at det må sikres ned fra forbrukskursen den er plugget til.

Det du må spørre deg selv om er hvorfor du skal sikre viften.

ja det var egentlig det jeg spurte meg selv, om det var noe poeng.

første jeg tenkte var at det egentlig ikke er det. men tenkte jeg skulle høre litt etter hva andre synes.

 

Er det overlast slik at motor brenner må du ha meget nøyaktig størelse på sikringen ellers så brenner du motoren lenge før sikringen løser ut.

Er jo ikke slik at jeg har tenkt å overbelaste motor. sjakta er jo ganske isolert fra objekter som kan komme inn i motor. men er jo greit å være føre var. overbelastning av motor er noe jeg har lite peiling på, så kanskje du har noe der. spørsmålet er hvor mye avvik på sikringen kan man ha i forhold til effektforbruket.

 

 

Det eneste som bekymrer med i disse julebaksttider med brente inntak og kurssikringer er den faglige kompetansen til han som skal lage opplegget for og koble til dette.

Den her skjønte jeg ikke helt.

 

 

Har lignende leamikk med vifte som flytter luft i en ventilasjonskanal og bruker selv ei 12V 120mm delta vifte som styres av ei Mascot 36W justerbar strømforsyning plugget til i en stikk lagt opp stretegisk i forbindelse med vifta.

Blir mye sikrer sånn samtidig med at man med denne løsningen kan justere turtallet på viften slik man selv vil.

akkurat nå har jeg tre forskjellige vifter her for AC 220 Volt på ca 13watt hver. har en turtallsregulator(220v) også, men fant ut at den boksen var vanskelig å finne en god plass til, dessuten er de såpass stillegående at det er så og si, ikke noe poeng å regulere de.

 

men i den justerbare strømforsyningen har du innebygget sikringsvern.

spørsmålet er om det er noe poeng å implementere noen små sikringer i mitt system.

å det er jo med tanke på slik som du sa overbelastning av motoren, ved f.eks noe som plutselig hindrer motoren.

Lenke til kommentar

Det med kompetansen er at dette er ei 230V vifte og må derfor ha et opplegg for dette.

Det er ikke for hvemsomhelst å koble sammen noe på en dertil forskriftsmessig måte beregnet på 230V.

For 12V derimot kan hvemsomhelst gjøre dette.

Om du på noe vis skal kunne beskytte motoren mot overlast er motorvern av noe slag tingen men dette må være svært nøyaktig da toleransene for vifta er små.

Regner med dette koster mere en det smaker.

Eneste grunnen jeg kan se til å ha sikring på vifta måtte være beskyttelsen mot kortslutning om det skulle opptre og da kan du alikavel gå ganske så høyt i sammenlignet med merkestrømmen på vifta.

Lenke til kommentar
Det med kompetansen er at dette er ei 230V vifte og må derfor ha et opplegg for dette.

Det er ikke for hvemsomhelst å koble sammen noe på en dertil forskriftsmessig måte beregnet på 230V.

For 12V derimot kan hvemsomhelst gjøre dette.

Fullstendig klar over dette.

Å det trur jeg de aller fleste, med teknisk innsikt vet ;)

 

Om du på noe vis skal kunne beskytte motoren mot overlast er motorvern av noe slag tingen men dette må være svært nøyaktig da toleransene for vifta er små.

Regner med dette koster mere en det smaker.

Eneste grunnen jeg kan se til å ha sikring på vifta måtte være beskyttelsen mot kortslutning om det skulle opptre og da kan du alikavel gå ganske så høyt i sammenlignet med merkestrømmen på vifta.

sannsynligheten for overbelastning er ikke stor, og sannsynligheten for kortslutning er enda mindre i mitt tenkte oppsett. men "føre var"-prinsippet er greit å følge

 

en motorvern-boks er litt overkill på en slik vifte ja.

ikke minst i penger og i et slikt system.

 

en sikring kan jo fungere som motorvern det å da.

strømmen brytes hvis det går for mye igjennom.

(og akkurat slik fungerer jo motorvern-klosser også, bare at de er beregnet på tyngre installasjoner og er automatiske)

hvis motoren møter en slags hindring, får den maks belastning, og strømforbruket øker.

vet ikke hvor mye strømforbruket øker på en slik vifte jeg prater om når man stopper den opp totalt med et hinder.

skulle nå tru at strømforbruket skulle øke betraktelig.

fra 0,06Amp til x,xx Amp.

blir jo bare ren spekulasjon hvor mye denne kan øke, hvis jeg ikke måler etter selv.

1 amp er jo ikke så veldig mye det heller. trur du ikke motoren trekker såpass når den møter et hinder?

Lenke til kommentar
Du kan sikker montere inn ei glassrørsikring bare sånn i tilfelle.

;) ja tenker på det. vifta trekker 60mA i drift. og den trekker litt extra når den starter.

har funnet ut at jeg har 100mA, 200mA og 1.6A sikringer. de minste er vel mest passende. de er i tillegg trege, som er litt viktig når det gjelder motorer. en vifte kan man vel si en motor uten belastning. så når en motor blir hindret, kommer den nok til å trekke en del mer strøm.

 

etter å ha sjekket litt her og der, fant jeg noe interessant jeg ikke viste om.

vifta mi:

http://www.elfa.se/pdf/54/05410105.pdf

ut fra databladet leser jeg

Impedance protected against overloading

det interessante her er hva som ligger i impedans beskyttet

 

http://www.solarexpert.com/terminology.html

Impedance (Imp) or Impedance Protected Motor is designed so that it will not
burn out in less than 15 days under locked rotor (stalled) conditions, in accordance with UL standard, No. 519.

 

http://www.siliconchip.com.au/cms/A_105746/article.html

Impedance protection prevents motor burnout if the fan is jammed. It is achieved by having high resistance windings, normally in a shaded-pole motor.

 

http://www.ul.com/motor/faqs.html

Q: What is an Impedance Protected Motor?

A: A motor that relies solely upon the impedance of the windings to prevent overheating.

Tests for an Impedance protected motor include Winding Resistance, Input (no-load and Locked Rotor), 72 hr, Locked Rotor Temperature Test, Dielectric, 15 day Locked Rotor Endurance Test and dielectric. 3 samples of each motor are required for testing.

 

så kort sagt betyr det at micro-sikringer på denne motoren er uten mening

:)

Lenke til kommentar
Slike vifter blir etterhvert fulle av støv/fett o.l og stopper. Det mest hensiktsmessige

ville være å montere en overtemperatursikring på selve vifta.

 

har tenkt på sånt. har derfor kjøpt filter og ramme som ska gjøre det enkelt å ta ut vifta og skifte filter ;)

nå vet jeg ikke hvilken vifte du siktet til da. de fra clas eller kvalitets vifta fra papst?

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Det eneste som gjør meg litt skeptisk til å velge sikring som ligger så tett opp mot driftsstrømmen til vifta er muligheten for at sikringa skulle gå utilsiktet grunnet støv på viftebladene eller at oppstarten rett og slett tar den.

Derfor sikrer man seg en ampere over slik at sikringa går om motoren skulle kortslutte.

Grunnen til at jeg anbefaler dette er at motoren inneholder såpas småe komponenter og de interne ledningene er såpas småe at det slettes ikke er sikkert at de skrusikringene som står på kursen går ved en kortslutning i motoren og da blir det varmt før sikringene legger ut på overlast.

En 10A skrusikring tåler faktisk 20-30Ampere ganske så lenge før de går.

Lenke til kommentar
Det eneste som gjør meg litt skeptisk til å velge sikring som ligger så tett opp mot driftsstrømmen til vifta er muligheten for at sikringa skulle gå utilsiktet grunnet støv på viftebladene eller at oppstarten rett og slett tar den.

Derfor sikrer man seg en ampere over slik at sikringa går om motoren skulle kortslutte.

Grunnen til at jeg anbefaler dette er at motoren inneholder såpas småe komponenter og de interne ledningene er såpas småe at det slettes ikke er sikkert at de skrusikringene som står på kursen går ved en kortslutning i motoren og da blir det varmt før sikringene legger ut på overlast.

En 10A skrusikring tåler faktisk 20-30Ampere ganske så lenge før de går.

ja. derfor man velger treg sikring.(motor oppstart)

så du ville ha gått for 1,6 amp sikring?

om sikringa går utilsiktet er ikke så problematisk.kan jo skifte den fort.

jeg kan no prøve med 100mA/200mA å se om den går under oppstart :p

 

 

men siden den 1 motoren jeg har er papst med impedanse beskyttelse, som gjør at den skal kunne være i låst posisjon i hele 15 dager uten overoppheting, så er vel småsikringer på denne lite vits i.

eller hva trur dere?

 

den fra clas derimot, kanskje er en bedre kandidat. finner ikke noe om at den har noen beskyttelse,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...