Gå til innhold

Hjelp til valg av ny PSU,MEGET stillegående og kraftig.


Phinex

Anbefalte innlegg

Jeg er en sann datafrik (haha), og jeg er meget skeptisk til kvaliteten på mist-psuene etter litt skrekkhistorier med dårlige kondensatorer og litt ymse garantiproblemer. 4 rails på 20A gir jo 960W maksforbruk, noe som ikke er realistisk. Hva er maksforbruk på +12V totalt?

 

Dette "smart cabling"-systemet så jo nifty ut det, helt til en glad fjortiss kobler alle kablene i ene +12V-railen og blåser psuet på første boot... Jeg har heller ingen problemer med å ha skjermkort på en rail, hovedkort på en annen og disker på den tredje. Det er stadig flere nye psuer som faktisk er single-rail nå, men står oppgitt som å ha 3-4 rails for å følge ATX-standarden.

 

Min gikk faktisk heden her, helt uforberedt,dette var rev2 modulær, den røyk etter et kabinettbytte, helt uforståelig, tok sikringa hver gang jeg skrudde den på, men har lest på forumet til MIST at kondensatoren som var svak på den første versjonen av PSU'en gjorde slik at de faktisk utvidet reklamasjonsretten med tilbakevirkende kraft, jeg fikk ny versjon nå, rev3, og jeg er ikke noe annet enn imponert. Og forøvrig skal kondensatoren være erstattet med en annen på den nye rev3 også. Og forøvrig om det nå skulle være en luring av en fjortis som plugger alt på én rail, så får det være opp til han å måtte sende den tilbake. Hvordan nye strømforsyninger skulle kunne ha én rail og oppgi at har fler er jo i seg selv nok til å kjøre retur på den, jeg blir aldri å gå tilbake til noe annet ihvertfall, det er helt sikkert. Jeg måtte kjøpe en OCZ Stealth X Stream 600W som erstatning i ventetiden, den eneste som var verdt å kjøpe her i byen akkurat da, men den var langt fra noe Stealth som de kaller den, syntes den bråkte ganske mye faktisk, over 20db er støy i mine øyne :) Sant skal sies at jeg har ikke prøvd Corsair sin, så ytelsen kan jeg ikke uttale meg noe om, men om noen spør meg, så anbefaler jeg fortsatt MIST fremfor den, ingen tvil om det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å påstå at MIST er bedre enn Corsair blir jo da bare synsing uten begrunnelse fra deg "andregr".

Jeg skal ikke påstå at MIST er bedre eller dårligere enn Corsair men det finnes da en mengde tester som viser at Corsair er en av de bedre i motsetning til MIST som det ikke finnes mange tester av.

 

Av egen erfaring (Seasonic og Corsair) kan jeg anbefale Corsair foran Seasonic, min erfaring er at støynivået er et lite hakk bedre hos Corsair.

Lenke til kommentar

andregr: Corsair er bygget av Seasonic S12 med bedre spesifiserte komponenter enn Seasonic bruker i sine egne psuer,

Seasonic er kjent for å bygge noen av de beste psuene du får, og har et track record som er bortimot prikkfritt.

At Corsair valgte de for sine første psuer (HX520/620-serien) sier endel.

At de spesifiserte enda bedre komponenter sier enda mer.

 

 

MIST har brukt et greit psu-design rent teknisk, men kombinasjonen lave viftehastigheter/høy temperatur og kondensatorer som ikke er speccet for høy temperatur gjør at de dør fort om du utsetter disse for høy temperatur, typisk i vanlige miditower hvor psu drar luft rett fra cpu-området. Jeg har ingen motforestillinger mot å bruke MIST psu i f.eks. et P182, men bruker likevel Corsair da jeg vet at de er gode, og de har 5 års garanti uten diskusjon - der har microplex vært litt mer.. ujevnt.

 

Disse fordelene du prater så mye om ser jeg ingen store utbytter av, da jeg ikke har noen problemer med overbelastning på noen av mine Corsair psuer som har mer enn en rail. Plugg-systemet er i og for seg greit, men ikke noe revolusjonerende, samt at det tilfører en feilkilde om man plugger alt i samme rail.

 

Dette ble en lang post, men jeg håper du forstår hvor jeg vil hen. Det er ikke ment som et personangrep, eller et angrep på MIST som sådan, bare mine grunner til at jeg velger et produkt jeg - og mange andre - oppfatter som vesentlig bedre.

Lenke til kommentar
andregr: Corsair er bygget av Seasonic S12 med bedre spesifiserte komponenter enn Seasonic bruker i sine egne psuer,

Seasonic er kjent for å bygge noen av de beste psuene du får, og har et track record som er bortimot prikkfritt.

At Corsair valgte de for sine første psuer (HX520/620-serien) sier endel.

At de spesifiserte enda bedre komponenter sier enda mer.

 

 

MIST har brukt et greit psu-design rent teknisk, men kombinasjonen lave viftehastigheter/høy temperatur og kondensatorer som ikke er speccet for høy temperatur gjør at de dør fort om du utsetter disse for høy temperatur, typisk i vanlige miditower hvor psu drar luft rett fra cpu-området. Jeg har ingen motforestillinger mot å bruke MIST psu i f.eks. et P182, men bruker likevel Corsair da jeg vet at de er gode, og de har 5 års garanti uten diskusjon - der har microplex vært litt mer.. ujevnt.

 

Disse fordelene du prater så mye om ser jeg ingen store utbytter av, da jeg ikke har noen problemer med overbelastning på noen av mine Corsair psuer som har mer enn en rail. Plugg-systemet er i og for seg greit, men ikke noe revolusjonerende, samt at det tilfører en feilkilde om man plugger alt i samme rail.

 

Dette ble en lang post, men jeg håper du forstår hvor jeg vil hen. Det er ikke ment som et personangrep, eller et angrep på MIST som sådan, bare mine grunner til at jeg velger et produkt jeg - og mange andre - oppfatter som vesentlig bedre.

 

Jeg har som sagt ikke prøvd noen av corsair, jeg sa at jeg anbefalte MIST fremfor, og at det er personlig fra min side, det er sikkert og visst, selv om det nå blir litt offtopic, så gir jeg heller penger til norske forhandlere som bygger kvalitet fremfor amerikanske forhandlere som bygger kvalitet. Men det er nå meg, og ganske offtopic :)

 

Det var forøvrig ingen diskusjon fra microplex heller når rev2 røyk, og jeg ser at vifta fra rev2 til rev3 er byttet til en bedre "gravemaskin" om du forstår. Mine kabinett er alltid kalde, så det har aldri vært noe problem på den fronten her, men kan skjønne det du sier om noen bruker veldig varme miditower, jeg har et Aerocool ExtremeEngine 3T, og det er langt fra noe varmt midi :) Før det hadde jeg et bigtower i alu.

 

Jeg kan også nevne om den forrige jeg hadde, rev2, at der hvor 4 andre strømforsyninger feilet ved kraftige overklokker, sviktet aldri mist sin.

 

Jeg blir mer bekymret for dårlige sjåfører enn kraftige motorer. Og til syvende og sist kan vi konkludere med dette, jeg har MIST 600W rev3, går god for den, og har ikke prøvd corsair sin. Du har Corsair, går god for den, men har ikke prøvd MIST sin... så egentlig kan vi vel kanskje være enige om at vi tilsammen har to strømforsyninger vi kan gå god for, jeg tviler ikke på corsair :)

Lenke til kommentar

Ok, du har ikke prøvd Corsairs strømforsyninger, og mye av det du sa om dem er jo feil. Så kanskje du ikke bør være så bombastisk neste gang.

 

Corsair HX520/620 er merket med 3x18A rails, men dette stemmer ikke helt, de har hhv 40A (520W) og 50A (620W) enkel rail, dette er typisk for Seasonic-designede strømforsyninger. (Corsair bekrefter også dette på supportforumet sitt).

 

Og MIST er ikke produsert i Norge, dette er gjort av ATNG som er en taiwansk produsent. MIST er bare Microplex sitt merkenavn på den.

 

Så har vi alle alt på det klare i alle fall. :)

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

fælt som denne diskusjonen skulle ta av ? :p

Har aldri noen gang før vært mer fornøyd med Corsair Hx620 og med tanke på framtiden har jeg også sikret meg noe som holder. :)

 

Mist og Corsair var det samme, jeg valgte Corsair. Liker litt bedre kjennemerkene og småting, som egentlig ikke har noen stor grunn. det ble bare sånn, og jeg er storfornøyd! :D

 

Mist sin fungerer også sikkert kjempe bra, men nå ble det sånn bare :)

Lenke til kommentar
fælt som denne diskusjonen skulle ta av ? :p

Har aldri noen gang før vært mer fornøyd med Corsair Hx620 og med tanke på framtiden har jeg også sikret meg noe som holder. :)

 

Mist og Corsair var det samme, jeg valgte Corsair. Liker litt bedre kjennemerkene og småting, som egentlig ikke har noen stor grunn. det ble bare sånn, og jeg er storfornøyd! :D

 

Mist sin fungerer også sikkert kjempe bra, men nå ble det sånn bare :)

 

Veldig bra at den gjør det den skal, ellers hadde det vært noe kjedelig. MIST var den fjerde strømforsyningen jeg forsøkte etter 3 andre som jeg ikke helt fikk til å gjøre som de skulle, bra at du slipper å gjøre det samme. Smirnoff over her gidder jeg ikke svare til, jeg har holdt på med datamaskiner i 18 år, og lukter jeg kvalitet så lukter jeg kvalitet, uansett hvilket merke det har :) Han kan ta å stappe hele resarchen sin til taiwan hehe ... om man skulle kjøpt en MIST der ville den hete Cooltek forøvrig.. til tross for at den er produsert av et annet firma ;) Jeg gjør grundig resarch før jeg skal kjøpe noe selv, kan nesten gå å banke på hos ingienøren når jeg er ferdig ;) Ihvertfall om han skylder meg penger haaa :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg er en sann datafrik (haha), og jeg er meget skeptisk til kvaliteten på mist-psuene etter litt skrekkhistorier med dårlige kondensatorer og litt ymse garantiproblemer. 4 rails på 20A

Det er korrekt og 20A er hva du maksimalt kan belaste hver "kurs" (rail) med. Noe over 20A slår overstrømsbeskyttelsen på den aktuelle rail til.

 

gir jo 960W maksforbruk, noe som ikke er realistisk.

Det er noe som heter samtidighetsfaktor og den blir ofte brukt ved dimensjonering av elektriske produkter/anlegg, ventilasjonsanlegg, trykkluftsanlegg etc.

 

Et eksempel kan være komfyren, adderer du effektene til alle platene og stekeovnen vil den overstige kurssikringen. Dette fordi det antas at man ikke bruker alle platene og stekeovnen på full effekt samtidig. Et annet eksempel er leiligheten min. Adderer jeg max effektene på alle kursene får jeg det doble av hva hovedsikringen slipper gjennom.

 

Samme prinsipp gjelder for nær sagt alle PSUer, adderer man del-effektene får man en høyere effekt enn PSUens merkeeffekt. Helt normalt og ikke noe skummelt i det hele tatt.

 

Hva er maksforbruk på +12V totalt?

 

Dette "smart cabling"-systemet så jo nifty ut det, helt til en glad fjortiss kobler alle kablene i ene +12V-railen og blåser psuet på første boot...

Neineinei.....overstrømsbeskyttelsen slår som sagt til ved noe over 20A så "fjortissen" blåser ingen verdens ting. Nær sagt alle PSUer har overstrømsbeskyttelse.

 

Sjansen for å blåse noe er faktisk langt større for en kraftig singel-rail PSU. Jeg skrev dette

http://www.supportforum.info/ubbthreads/sh...mp;Number=27676

i august 2005 og jeg har sett enda flere siden den tid. Dagens PSUer med kanskje 70-80A eller mer på en +12V linje har ikke akkurat gjort problemet mindre. 18AWG kobberledninger brukes ofte på strømforsyninger og den smelter ved 83A (og plastisolasjonen lenge før det).

 

Jeg har heller ingen problemer med å ha skjermkort på en rail, hovedkort på en annen og disker på den tredje. Det er stadig flere nye psuer som faktisk er single-rail nå, men står oppgitt som å ha 3-4 rails for å følge ATX-standarden.

PSU bransjen er vel en av de få bransjene der slike ting går. Hadde bilbransjen solgt 2 hjulstrekk som virtuell 4 hjulstrekk hadde de nok hatt forbrukere, advokater og forbrukerombud etter seg ganske raskt.

 

Microplex Norge AS

Hans Petter Faale

Lenke til kommentar
Jeg er en sann datafrik (haha), og jeg er meget skeptisk til kvaliteten på mist-psuene etter litt skrekkhistorier med dårlige kondensatorer og litt ymse garantiproblemer. 4 rails på 20A

Det er korrekt og 20A er hva du maksimalt kan belaste hver "kurs" (rail) med. Noe over 20A slår overstrømsbeskyttelsen på den aktuelle rail til.

 

gir jo 960W maksforbruk, noe som ikke er realistisk.

Det er noe som heter samtidighetsfaktor og den blir ofte brukt ved dimensjonering av elektriske produkter/anlegg, ventilasjonsanlegg, trykkluftsanlegg etc.

 

Et eksempel kan være komfyren, adderer du effektene til alle platene og stekeovnen vil den overstige kurssikringen. Dette fordi det antas at man ikke bruker alle platene og stekeovnen på full effekt samtidig. Et annet eksempel er leiligheten min. Adderer jeg max effektene på alle kursene får jeg det doble av hva hovedsikringen slipper gjennom.

Samme prinsipp gjelder for nær sagt alle PSUer, adderer man del-effektene får man en høyere effekt enn PSUens merkeeffekt. Helt normalt og ikke noe skummelt i det hele tatt.

Jeg er godt klar over det ja, det jeg ville frem til var at selv om det var 4 rails a 20A så kunne man ikke belaste alle fire rails maks samtidig.

Hva er maksforbruk på +12V totalt?

 

Dette "smart cabling"-systemet så jo nifty ut det, helt til en glad fjortiss kobler alle kablene i ene +12V-railen og blåser psuet på første boot...

Neineinei.....overstrømsbeskyttelsen slår som sagt til ved noe over 20A så "fjortissen" blåser ingen verdens ting. Nær sagt alle PSUer har overstrømsbeskyttelse.

Ikke ta fra meg det billige poenget mitt :mrgreen:

Sjansen for å blåse noe er faktisk langt større for en kraftig singel-rail PSU. Jeg skrev dette

http://www.supportforum.info/ubbthreads/sh...mp;Number=27676

i august 2005 og jeg har sett enda flere siden den tid. Dagens PSUer med kanskje 70-80A eller mer på en +12V linje har ikke akkurat gjort problemet mindre. 18AWG kobberledninger brukes ofte på strømforsyninger og den smelter ved 83A (og plastisolasjonen lenge før det).

Åpenbart. Hvordan ligger det an med psuer som har en enkelt kraftig likeretter som forer flere rails med individuelt overstrømsvern per rail? Du jobber jo i bransjen og vet litt mer om det enn oss vanlige dødelige

Jeg har heller ingen problemer med å ha skjermkort på en rail, hovedkort på en annen og disker på den tredje. Det er stadig flere nye psuer som faktisk er single-rail nå, men står oppgitt som å ha 3-4 rails for å følge ATX-standarden.

PSU bransjen er vel en av de få bransjene der slike ting går. Hadde bilbransjen solgt 2 hjulstrekk som virtuell 4 hjulstrekk hadde de nok hatt forbrukere, advokater og forbrukerombud etter seg ganske raskt.

 

Microplex Norge AS

Hans Petter Faale

 

Jeg ser ikke på dette som noe problem så lenge man er klar over begrensningene. Dessuten vil en PSU som følger ATX-standarden dedikere +12V2 til CPU alene, så går resten av railene til andre ting, +12V1 til disker, og eventuelle andre rails er jo opp til produsent å avgjøre.

 

(Jeg kan se for meg at +12V1 går til et par av molex-uttakene og PCI-E #1, og så +12V3 går til noen andre molex-uttak, samt PCI-E #2...)

 

Jeg ser også av innlegget ditt at du har prøvd å undergrave/korrigere mine uttalelser, men ikke kommet med et eneste ord i forsvar for MIST psuene dere er så stolte av? Har du noen kommentarer på problemene folk har hatt med de tidligere revisjonene?

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

MIST er kongen av norsk-merkede strømforsyningen, kort og greit. At en kondensator er svak på de tidligere revisjonene er vel ikke noe å kommentere for Hans Petter, står nok på microplex forumet angående det. Jeg er mer fornøyd med rev3 enn rev2 da jeg greier å suge mer kraft til skjermkortet mitt ved å kunne bruke en hel 12v rail alene til det, selv om jeg i utgangspunktet var ekstremfornøyd med rev2. Men dette smartsystemet gjorde som de reklamerer med, at jeg kan suge selv hver lille watt ut av den.

 

600 watt er 600 watt på alle railer samtidig som Hans Petter sier, det blir for dumt å prøve å sette garvede datakyndige ut av spill med slike kommentarer som "jammen 20+20+20+20 = 80 ampere det!" Takk og pris for at verden ikke fungerer slik som dette forumet, for det er jammen meg ikke verdt mye om man spør om hjelp til noe fornuftig, bare en hel haug med synsing og mening. Møkkaforum, håper jeg blir bannet så jeg aldri mer får noen impulsive idéer som f.eks Å SVARE TILBAKE! :D

Lenke til kommentar
Godt microplex har ekstremt fornøyde kunder til å svare for seg :mrgreen:

 

Jeg holder meg nok til Corsair uansett, men bra at problemene med de tidligere revisjonene av MIST-psuene er rettet opp i.

 

Virker den så virker den, hele vitsen med å undersøke hva det er man kjøper er jo at man får mest mulig igjen for pengene man bruker! :)

Lenke til kommentar

Corsair HX620 hører normalt til i en annen pris klasse en Mist 600w.

 

Selv om prisen mellom de to i Norge er nesten lik (983kr Corsair HX620 og 995kr for Mist 600w). Så er Corsair HX620 laget av en meget dyr OEM produsent Seasonic og bruker noen av de dyreste komponentene som er å oppdrive. Mist er laget av ATNG som er en OEM produsent som lager billigere strømforsyninger som bruker billigere komponenter for å holde prisen nede.

 

Sammenligner man prisen mellom Corsair HX620 i Norge og det avgiftfrie USA så vil du se at Corsair HX620 har en veldig lav pris i Norge.

 

Corsair HX620 salg $169.99 (924 kr) orginal pris $189.99 (1033 kr)på Newegg i USA.

 

Rosewill RP600V2-S-SL 600w (laget av ATNG som Mist 600w) salg $69.99 (380 kr) orginal pris $79.99 (435 kr)på Newegg i USA.

 

Rosewill RP600V2-S-SL 600W på Newegg

Corsair HX620 på Newegg

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Jeg vil bare gratulere trådstarter med ny PSU. Har akkurat byttet ut en mist 500w rev1 (?) med en Corsair HX620W selv. Misten døde en natt, selv om den ikke gjorde noen tegn til dette på forhånd. Var meget fornøyd med den. Men er ikke mindre fornøyd med Corsairen nå. Den støyer kanskje om mulig enda mindre.

 

Resten av min historie: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=901692&hl=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...