Gå til innhold

Hjelp til valg av ny PSU,MEGET stillegående og kraftig.


Phinex

Anbefalte innlegg

Hey!

Jeg sitter her hjemme og er rett og sletten møkkalei av min CoolerMaster ExtremePower 650w. Ikke fordi den er dårlig, gir ustabile spenninger eller noe sånn. (noe den ikke gjør.. ) men rett og slett pga støy.

Jeg stoppet viften her om dagen for å høre hvor all lyden kom fra, og da fant jeg ut det kom fra strømforsyningen. Selv om jeg har 5-6 vifter i maskinen så ble den helt stillegående utenom denne psu.

Nå som jeg har muligheten så vil jeg gjerne ha en stillegående pc, og så stille som jeg fant ut at den kunne bli vil jeg gjerne ha den.

 

Derfor er jeg på utkikk etter en ny psu.

Med disse enkle kravene:

  • Dra mitt opsett bra, med mulighet for fremtidige oppgraderinger. (som ny cpu og gpu) (se ned)
  • Så stillegående som mulig...
  • Gjerne under 700 kroner
  • Modulære hadde vært fint, men strømper er et must.

 

Til nå har jeg sett på Corsair,FSP og OCZ sine strømforsyninger. For eksempel 520w utgaven fra Corsair.

 

Hvis ikke har jeg også sett på 550w fra Corsair. Noen som har noen formening om hvorfor denne er billigere ?

 

Kom med erfaringer da folks!

 

NB: Når intel sine nye 45 nm kommer har jeg veldig lyst på q9450 eller e8500. så PSU må tåle disse. :)

 

Mvh

Trond.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Mist 600w rev3. denne er ikke så stillegående som reklamen skal ha det til,men den er stille (hvertfall i mitt hode=)

 

Uansett så har denne virket smertefritt for meg den stunda jeg har hatt den..

 

(Mitt system)

 

AMD 6000+ CPU

ABIT AN52 HK

TwinMos 4GB 6400 DDRII RAM

Gainward 8800GT 512MB GPU

MIST 600w Rev3 PSU

WD 250 GB

WD 250 GB

WD 250 GB

WD 320 GB

WD 500 GB

 

3DMark 06 default score: 10707

 

Kjenner selv til samme PSUen du bruker,og den er betydelig høyere i lydnivået!

Endret av Shoxx
Lenke til kommentar

OCZ sine strømforsyninger lages av FSP, og ingen av disse er kjent for å være de aller mest stillegående. En del av Corsairs strømforsyninger produseres av Seasonic, og disse to er et av støyallergikeres førstevalg når det gjelder strømforsyninger.

 

Grunnen til at Corsair VX550 er billigere enn HX520 er bl.a at førstnevnte ikke er modulær. VX550 lages ikke av Seasonic, men av CWT, så støykarakteristikken er noe forskjellig i tillegg. (VX550 støyer mer ved høyere last). HX520 kommer i motsetning fra Seasonic, og har fått god kritikk fra SPCR (et av hjemmene til ovennevnte støyallergikere ;) ), og de fleste andre steder også. HX-serien har ikke strømper på kablene (utenom ATX/EPS12V-kablene), men benytter en litt annen løsning. Som jeg synes fungerer greit. (Har selv HX620W).

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt en Corsair HX520/620 hvis du skal ha en strømforsyning som er mest mulig støysvak.

 

Som Smirnoff sa.

Corsair VX550w er en bra strømforsyning men den bråker mer enn Corsair HX520/620.

FSP og OCZ er laget av FSP Group og bråker vesentlig mer enn Corsair HX520/620.

 

Her er anbefalte støysvake strømforsyninger på silentpcreview.

 

Test av strømforsyninger laget av FSP Group på Silentpcreview:

Nexus NX-8060

Zalman ZM600

 

Test av Corsair strømforsyninger på Silentpcreview:

Corsair HX520W & HX620W

Corsair VX450W

 

Sammenligning av Corsair HX520W og Corsair VX550W på Hardocp.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

 

Jeg har en Mist 600w rev3. denne er ikke så stillegående som reklamen skal ha det til,men den er stille (hvertfall i mitt hode=)

 

Har sett endel på disse, men jeg frykter prisen kommer til å bli litt høy. frister veldig, men som sagt. prisen er litt for høy tror jeg. Takk for raskt svar! :)

 

 

 

Grunnen til at Corsair VX550 er billigere enn HX520 er bl.a at førstnevnte ikke er modulær. VX550 lages ikke av Seasonic, men av CWT, så støykarakteristikken er noe forskjellig i tillegg. (VX550 støyer mer ved høyere last). HX520 kommer i motsetning fra Seasonic, og har fått god kritikk fra SPCR (et av hjemmene til ovennevnte støyallergikere ;) ), og de fleste andre steder også. HX-serien har ikke strømper på kablene (utenom ATX/EPS12V-kablene), men benytter en litt annen løsning. Som jeg synes fungerer greit. (Har selv HX620W).

 

 

aha, så på bildene på den ene linken han under skrev. ser ut som "kabeløsningen" virket veldig grei på dem begge faktisk. var heller ikke klar over at de var modulære. Ser ut som jeg vil prøve meg på den hx520. eller er hx450 mer enn nok til mitt oppsett tror du ?

 

Hvordan er forresten Seasonic sine psu i forhold til pris og kvalitet osv. ?

Jeg burde kanskje se selv på prisguiden, men om dere hadde noen konkrete som ble godt likt hadde jeg ikke sagt neitakk. :)

 

 

 

Jeg ville kjøpt en Corsair HX520/620 hvis du skal ha en strømforsyning som er mest mulig støysvak.

Som Smirnoff sa.

Corsair VX550w er en bra strømforsyning men den bråker mer enn Corsair HX520/620.

FSP og OCZ er laget av FSP Group og bråker vesentlig mer enn Corsair HX520/620.

Her er anbefalte støysvake strømforsyninger på silentpcreview.

 

Test av strømforsyninger laget av FSP Group på Silentpcreview:

Nexus NX-8060

Zalman ZM600

 

Test av Corsair strømforsyninger på Silentpcreview:

Corsair HX520W & HX620W

Corsair VX450W

 

Sammenligning av Corsair HX520W og Corsair VX550W på Hardocp.

 

 

Takk for veldig mange fine linker, likte spesielt den sammenligningen og den listen over støysvake strømforsyninger. var litt synd at jeg ikke fant min egen der inne. bare for å sammenligne. ! :)

 

Så det dere sier er at det beste for meg er Corsair sine hx520/620 ?

 

det finnes liksom ikke noe alternativ? i forhold til mine krav ? :p

 

Takk for gode svar alle :)

Lenke til kommentar

Bare et spm, hvordan er Denne i forhold til Corsair sin 520w ?

 

Er den mer stille?

så på testen fra HW og den virket bedre sånn sett, med programmer og sånn tenker jeg da. Digg med viftestyring og slik, ulike moduser osv.. hehe

 

Erfaringer? noen ? vet netshop hadde de på eksplosiv tirsdag her om dagen. kanskje noen som kjøpte ? :)

Lenke til kommentar
Bare et spm, hvordan er Denne i forhold til Corsair sin 520w ?

 

Er den mer stille?

så på testen fra HW og den virket bedre sånn sett, med programmer og sånn tenker jeg da. Digg med viftestyring og slik, ulike moduser osv.. hehe

 

Erfaringer? noen ? vet netshop hadde de på eksplosiv tirsdag her om dagen. kanskje noen som kjøpte ? :)

 

 

Gigabyte Odin GT 550W er en meget bra strømforsyning som er laget utifra CWT-550VH fra CWT som Corsair VX550W. Den er meget støysvak som Corsair VX550W, men den bråker trolig litt mer enn Corsair HX520W.

Som Corsair bruker Gigabyte utelukkende Japanske kvalitets kondensatorer.

 

Meget bra tester av strømforsyninger på Jonnyguru.

Gigabyte Odin GT 550W

Corsair VX550W

Corsair VX450W

Corsair HX520W 520W

Corsair HX620W 620W

 

Priser:

Gigabyte Odin Pro 550W kr 795

Gigabyte Odin GT 550W kr 995

Corsair VX550W kr 653

Corsair VX450W kr 578

Corsair HX520W kr 759

Corsair HX620W kr 981

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Sava, så på testene av

Corsair HX520W 520W

Gigabyte Odin GT 550W

 

som er de aktuelle, skikkelig like. bare småting som skiller.

 

Var ikke klar over at de også var bygget på CWT tingen, da må egentlig HX520W være nærmest lydløs, etter som Gigabyte var veldig stillegående etter hva HW fikk frem da de testet den.. ?

 

Edit:

Så litt på HX620W 620W, tror jeg bare likeså godt går for den. Så har jeg litt strøm framover.

Denne er ikke bygget på denne CWT brikken ?

Den skal være mer stille enn gigabyte sine og alle disse andre? eller ? :)

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Sorry, mener ikke å mase, men jeg er en liten smule perfeksjonist.

Satt og kikket på SHG sine sider nå, også sammenlignet jeg to PSUer.

 

post-94598-1198014796_thumb.jpg

 

som dere ser, så lurte jeg på hvordan dette er, stemmer det ?

 

Jeg bare lurer ser du, vet, den ikke har modulærer kabler, men det er ganske lite med 14-21 db og vil heller ha sleevet kabler og stille enn modulære og ikke bråkete, men mer støyete..

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
Sorry, mener ikke å mase, men jeg er en liten smule perfeksjonist.

Satt og kikket på SHG sine sider nå, også sammenlignet jeg to PSUer.

 

post-94598-1198014796_thumb.jpg

 

som dere ser, så lurte jeg på hvordan dette er, stemmer det ?

 

Jeg bare lurer ser du, vet, den ikke har modulærer kabler, men det er ganske lite med 14-21 db og vil heller ha sleevet kabler og stille enn modulære og ikke bråkete, men mer støyete..

 

 

Ikke stol på produsentenes egne støyverdier.

Det finnes ingen strømforsyning på 600w som har et så lavt støynivå som 14 til 21 dB.

be quiet! 600w er laget av FSP Group som Nexus NX-8060 og Zalman ZM600 og har trolig et tilsvarende støynivå.

 

Før hadde jeg en Thermaltake Silent Purepower 680W som Thermaltake sa hadde et støynivå på 17 dB. Det virklige støynivået var mer som en støvsuger på full guffe selv ved idel. Den bråket så mye at selv kabinettvifta på 34 dB forsvant helt i støyen fra strømforsyningen.

 

Stol heller ikke på andre tester enn silentpcreview når det snakkes om støynivå.

Et eksempel er Enermax Galaxy 1000w som ble testet på Anandtech med et støy nivå på 17dB 1m ved 100w og 20dB 1m ved 500w. Samme strømforsyningen på silentpcreview hadde et støy nivå på 29dB 1m ved under 100w og 50dB 1m ved 400w.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Tror ikke det var noe dårlig valg,men skjønner ikke hvorfor alle har så angst for Mist 600wattern.. Den er MINST like stille som HX520 hvertfall,og jeg har ikke hatt noen problemer med den.

 

Ikke hørt 620 så kan ikke uttale meg om det..

 

Og hva med OCZ? De lager kanonbra PSUer.. Folk her kan være ufattelig trangsynte ass.

 

Men nok "offtopic"

 

Grattis med ny PSU da du trådstarter :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Endelig er psu i hus og i pc :)

Er helt sjokket over hvor stille jeg faktisk kunne få pcen, og det er nesten ikke et lite suuus fra psu engang.

 

Det eneste som lager lyd nå er den forbaska wd disken min på 320 gb :p

 

pcen min er nå nærmest lydløs vil jeg si,

 

Du skulle kjøpt MIST 600W rev3, du hadde fått mye mer for pengene, men det er nå så :) Jeg har ikke tid nå, men kan forklare om du vil :)

Lenke til kommentar
Du skulle kjøpt MIST 600W rev3, du hadde fått mye mer for pengene, men det er nå så :) Jeg har ikke tid nå, men kan forklare om du vil :)

 

Jo, du må gjerne forklare hvorfor du mener at MIST 600W er bedre enn HX620W når du får tid.

 

For det første, MIST 600W rev3 har 20 ampere på hver 12 volt rail, HX620W har 18, MIST 600W er ekstremt lydsvak, MIST 600W er modulær, og ikke nok med det, man kan selv velge hvilke av de 4 12v railene man skal bruke til hva. Unntatt 24pins ATX og 4/8 pins 12v/ESP vel og merke. Men det er genialt, jeg fikk klokket skjermkortet mitt høyere når den fikk en egen 12v rail med 20amp alene, genialt, man kan fordele strømmen mer jevnt, eller tyne en av dem, men pointet er... man bestemmer selv, det gjør man IKKE med noen annen strømforsyning jeg vet av. 1000 wattern er også likedan, de har kalt det SMART CABLING SYSTEM, dvs at alle de modulære pluggene som skal plugges på strømforsyningen er like, ergo... man bestemmer selv... ingen sann datafreak takker nei til det ;) Og til syvende og sist... den koster akkurat det samme som HX620, med et god dunge modulære kabler inkludert.

Lenke til kommentar

Jeg er en sann datafrik (haha), og jeg er meget skeptisk til kvaliteten på mist-psuene etter litt skrekkhistorier med dårlige kondensatorer og litt ymse garantiproblemer. 4 rails på 20A gir jo 960W maksforbruk, noe som ikke er realistisk. Hva er maksforbruk på +12V totalt?

 

Dette "smart cabling"-systemet så jo nifty ut det, helt til en glad fjortiss kobler alle kablene i ene +12V-railen og blåser psuet på første boot... Jeg har heller ingen problemer med å ha skjermkort på en rail, hovedkort på en annen og disker på den tredje. Det er stadig flere nye psuer som faktisk er single-rail nå, men står oppgitt som å ha 3-4 rails for å følge ATX-standarden.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...