Gå til innhold

Problem med se w580i, hvordan gå frem?


eivindse

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har nettopp kjøpte meg ny mobil (3-4 uker siden), men var ikke lenge i paradis før rare ting begynte å skje (den er oppgradert til siste software-versjon).

Plutselig er det ikke lyd i høyttaler, så hører ikke når folk ringer til meg eller annen lyd (som musikk over høyttaler etc). Ellers fungerer mobilen helt fint, så kan ringe og snakke med folk etc (eller høre på musikk via headset). Etter noen dager er lyden tilbake igjen, så da er alt 'ok' igjen. Så forsvinner den igjen :-o

 

Da mobilen lå pakka og klar til å bli sendt inn på service, så begynner plutselig en alarm å gå (avslått og uten sim-kort). Mao er lyden iorden igjen, så hvordan skal service da reprodusere problemet?

 

Er det bare å sende inn mobil på service, eller er dette et av de tilfellene der service sier at de ikke klarer å finne feil --> regninga havner hos meg? Har hørt litt av hvert om mobilservice, så tenkte bare å høre her om folk har noen tips eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
Sålenge du er flink å spesifisere feilen og si at det oppstår periodisk så regner jeg med at evt komponenter osv blir byttet på mistanke om feil.

 

Og de eneste gangene du vil bli belastet personlig er dersom det er slag/klem skade eller væskeskade. Så du kan trygt sende den inn :)

 

Fortsetter dessverre med spørsmål her som kanskje noen kan hjelpe med svar til.

 

Har sendt inn mobil for 3.e gang nå med samme feilsituasjon. Forhandler har feilretta 2 ganger før, men samme feil dukker som sagt opp igjen. Er det sånn at de har krav på å sjekke etter feilen før evt jeg kan heve kjøp/få ny mobil, eller kan jeg kreve dette med en gang siden det er feil for 3.e gang?

 

Og kan forhandler komme og si at de ønsker å se på hva tekniske feil som ligger bak opplevd feil, eller er det slik som de skriver i forbrukerportalen (utdrag under)?

"... Samme feil vil si at feilen framstår med like symptom hver gang, - for eksempel at skjermen blir svart eller at telefonen skrur seg av. Det er uten betydning at den svarte skjermen og avskruing oppsto av ulike årsaker...." forbrukerportalen - tips mobilrettigheter

 

Begynner å bli rimelig irritert etterhvert, så er keen på å bli ferdig med saken og få en mobil som funker(har brukt mobilen ca 2 uker siden kjøp i november).

Lenke til kommentar

Kanskje dumt av meg å spørre, men du har spesifisert hver gang at feilen bare oppstår av og til og noen ganger kan den virke helt fint en stund?

 

Kan være verkstedet som ikke gjør en bra nok jobb, dersom du sender den inn igjen for en 3. gang så vil de nok se ekstra på den. Evt ring til de og forklar at du er lei av å få igjen telefonen med samme feilen gang på gang.

 

Eller har telefonen virket lenge etter service når du har fått den igjen eller har feilen ikke blitt fikset i det hele tatt?

Har du fått noe info om hva som er gjort med den?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kanskje dumt av meg å spørre, men du har spesifisert hver gang at feilen bare oppstår av og til og noen ganger kan den virke helt fint en stund?

 

Kan være verkstedet som ikke gjør en bra nok jobb, dersom du sender den inn igjen for en 3. gang så vil de nok se ekstra på den. Evt ring til de og forklar at du er lei av å få igjen telefonen med samme feilen gang på gang.

 

Eller har telefonen virket lenge etter service når du har fått den igjen eller har feilen ikke blitt fikset i det hele tatt?

Har du fått noe info om hva som er gjort med den?

 

Da fikk jeg melding om at de vil erstatte med ny mobil (siden 3 like feil), slik at denne tråden forhåpentligvis er unødvendig. Hadde egentlig håpa å få igjen penger til å handle en annen mobil, men de påstår at de kan velge å levere ny mobil dersom det '.. volder selgeren urimelige kostnader...' å refundere kjøpet (de sier det står noe slikt i kjøpsloven). Så da får jeg vel bare håpe at jeg får et bedre eksemplar denne gangen.

 

Takker for innspill \o/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+891234
Da fikk jeg melding om at de vil erstatte med ny mobil (siden 3 like feil), slik at denne tråden forhåpentligvis er unødvendig. Hadde egentlig håpa å få igjen penger til å handle en annen mobil, men de påstår at de kan velge å levere ny mobil dersom det '.. volder selgeren urimelige kostnader...' å refundere kjøpet (de sier det står noe slikt i kjøpsloven). Så da får jeg vel bare håpe at jeg får et bedre eksemplar denne gangen.

 

Takker for innspill \o/

Det var kreativ lovforståelse.

 

Tredje gangs reparasjon gir deg som hovedregel hevingsrett, og det er ikke noe hevingsvilkår at det ikke skal volde selger kostnader - her blander de antageligvis inn reglene om omlevering.

 

Om saken enda ikke har blitt avsluttet, har du din fulle rett til å kreve penger tilbake.

Lenke til kommentar
Da fikk jeg melding om at de vil erstatte med ny mobil (siden 3 like feil), slik at denne tråden forhåpentligvis er unødvendig. Hadde egentlig håpa å få igjen penger til å handle en annen mobil, men de påstår at de kan velge å levere ny mobil dersom det '.. volder selgeren urimelige kostnader...' å refundere kjøpet (de sier det står noe slikt i kjøpsloven). Så da får jeg vel bare håpe at jeg får et bedre eksemplar denne gangen.

 

Takker for innspill \o/

Det var kreativ lovforståelse.

 

Tredje gangs reparasjon gir deg som hovedregel hevingsrett, og det er ikke noe hevingsvilkår at det ikke skal volde selger kostnader - her blander de antageligvis inn reglene om omlevering.

 

Om saken enda ikke har blitt avsluttet, har du din fulle rett til å kreve penger tilbake.

 

Fikk ny telefon i posten sist lørdag, så er vel sannsynligvis for sent å krangle videre på den 'kreative lovforståelsen' som du nevner.

Men må nok diverre muligens ringe til support og klage på den nye mobilen, for nå får jeg plutselig ikke slått på mobilen lengre :(

Akkurat nå så er SE ikke veldig høyt i kurs hos meg :mad:

Lenke til kommentar

Kjedelig :hm:

 

Hadde spurt dem hvorfor de nektet og hevet kjøpet når det ikke er opp til dem og ta den avgjørelsen, har de problemer med det hadde jeg bedt de ringe SE, så får de høre det selv.

 

Skjønner ikke hva de mener at de taper så mye på her.. enste er at de ikke tjener noe på det.

 

Hadde så bedt om å få hevet kjøpet. Om de nå taper på dette, så får de dekke dette siden de feil informerer kunder om hvilke rettigheter de har..

 

:xmas:

 

Dette reguleres av forbrukerkjøpsloven. Du har i utgangspunktet rett til å kreve levering av ny vare eller reparasjon. Dersom selger har gjort to forsøk på å reparere eller omlevere for samme mangel, kan du heve dersom mangelen er vesentlig. Feilene vil regnes som samme mangel dersom du opplever samme type symptomer hver gang, for eksempel at displayet faller ut, selv om selger mener årsakene er forskjellig. Dersom feilen gjør at mobiltelefonen ikke kan brukes, vil vesentlighetskravet være oppfylt. Er bruken begrenset, eller feilen av kosmetisk art, beror det på en konkret vurdering i det enkelte tilfelle.

 

Ved heving skal du få kjøpesummen tilbake mot å levere fra deg telefonen. Du har krav på å motta forsinkelsesrenter fra du reklamerte frem til tilbakebetaling skjer. Forsinkelsesrenten settes hvert halvår - for å se hva renten ligger på i dag, gå inn på http://www.forsinkelsesrente.no.

 

Dersom selger krever vederlag for bruk, kan du kreve renter av kjøpesummen fra betalingstidspunktet.

 

Selger har alltid rett til å undersøke telefonen før han tar stilling til hevingskravet

Endret av jadz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kjedelig :hm:

 

Hadde spurt dem hvorfor de nektet og hevet kjøpet når det ikke er opp til dem og ta den avgjørelsen, har de problemer med det hadde jeg bedt de ringe SE, så får de høre det selv.

 

Skjønner ikke hva de mener at de taper så mye på her.. enste er at de ikke tjener noe på det.

 

Hadde så bedt om å få hevet kjøpet. Om de nå taper på dette, så får de dekke dette siden de feil informerer kunder om hvilke rettigheter de har..

 

:xmas:

 

Dette reguleres av forbrukerkjøpsloven. Du har i utgangspunktet rett til å kreve levering av ny vare eller reparasjon. Dersom selger har gjort to forsøk på å reparere eller omlevere for samme mangel, kan du heve dersom mangelen er vesentlig. Feilene vil regnes som samme mangel dersom du opplever samme type symptomer hver gang, for eksempel at displayet faller ut, selv om selger mener årsakene er forskjellig. Dersom feilen gjør at mobiltelefonen ikke kan brukes, vil vesentlighetskravet være oppfylt. Er bruken begrenset, eller feilen av kosmetisk art, beror det på en konkret vurdering i det enkelte tilfelle.

 

Ved heving skal du få kjøpesummen tilbake mot å levere fra deg telefonen. Du har krav på å motta forsinkelsesrenter fra du reklamerte frem til tilbakebetaling skjer. Forsinkelsesrenten settes hvert halvår - for å se hva renten ligger på i dag, gå inn på http://www.forsinkelsesrente.no.

 

Dersom selger krever vederlag for bruk, kan du kreve renter av kjøpesummen fra betalingstidspunktet.

 

Selger har alltid rett til å undersøke telefonen før han tar stilling til hevingskravet

 

Hei igjen,

 

Da er kjøpet heva og pengene tilbake på konto :) Tok en telefon for å høre litt mere bakgrunn for at jeg ikke fikk heve kjøpet, og traff på en hyggelig support'er som sa at det skulle jeg fått lov til (mao feil av de å 'nekte' meg heving). Så nå er problemet ute av verden og jeg må begynne å lete etter ny mobil som jeg vil kjøpe \o/.

 

Igjen, takk for innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...