Gå til innhold

LEI tastefeil på nettauksjon!


Welhaven

Anbefalte innlegg

Satt på Netthandelen.no for å sjekke ut om det var noen julegaver å få tak i, også kom jeg over denne auksjonen.

 

Legg merke til de tre siste budene før vinnerbudet; 1.500, 1.600 og 2.000. Til slutt brått 30.000!!!

 

Ser du her, er den ikke verdt mer enn rundt 3800,-

Snakk om lei trykkefeil?!?!

 

På andre tanker; hvordan går det egentlig med stakkaren fra Årsnes nå? Må han betale de 30.000, eller tror dere Netthandelen kommer til å skjønne feiltaket og la det gå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo ringe dem imorgen tlf: 38 00 07 77

 

Eller skriv en mail til Kundeservice og sier at budet skulle være 3000, ikke 30.000.

De bør være såpass kurrant å skjønne det var en tippfeil, spesielt når nyprisen er ca 3800 kr.!

Regner med du får annulere kjøpet eller prøv om du få kjøpt det for 3000 ;)

 

Mulig de krever gebyr for anulering .... kanskje 200 kr.

Men det er nok billigere en å betale 30.000, mottarvaren, utfylle angreskjema, betale returporto og vente 1 - 2 mnd på å få tilbake de 30.000 kr. Fordi ettersom det er netthandel har du angrefrist! SÅ DU SLEPPER Å TAPE 30000!

 

 

Står faktisk på demmes side: (Under INFORMASJON -> Spørsmål og svar)

 

"Jeg ønsker å returnere en vare, får jeg dekket fraktutgiftene for varen jeg returnerer?

Beklager, ønsker du å returnere en vare som du har vunnet/kjøp hos oss, må du selv betale frakten for dette, selv om dette er før angrefristen utgår. Vi betaler selvfølgelig prisen du har betalt for varen, såfremt varen leveres tilbake innen angrefristen som er 14 dager etter mottatt vare."

 

Lykke til .....

 

Kanskje du kan fortelle hvordan saken endte ;) HAPPY END?!?

 

 

Når det gjelder QXL er det privat salg ... her har du ikke angrefrist med mindre det er firma som selger.

Men om du hadde bud 30000 for et vinskap på QXL hadde jeg bare dritet å kjøpe/betale for det (om ikke selger frivillig stryker budet) ... tviler på om du risikerer mere en en negativ karakter der!

Endret av ca119
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

På netthandelen har man også 14 dagers angrefrist! :) Husk det.

 

EDIT:

 

Quote fra Netthandelens spørsmål og svar:

 

Jeg ønsker å returnere en vare, får jeg dekket fraktutgiftene for varen jeg returnerer?

Beklager, ønsker du å returnere en vare som du har vunnet/kjøp hos oss, må du selv betale frakten for dette, selv om dette er før angrefristen utgår. Vi betaler selvfølgelig prisen du har betalt for varen, såfremt varen leveres tilbake innen angrefristen som er 14 dager etter mottatt vare.

Endret av -JørgenG-
Lenke til kommentar

I og med at bud er bindende er jeg enig i at dette må ordnes med selger,hvis da selger godtar forklaringen.

Det bør være opplagt at budrunden ble stoppet ved dette budet, noe som bør kompenseres hvis selger godtar en avtale.

Men alt er opp til selgerens godvilje eller mangen på denslags.

 

Handler man aksjer virker det på samme måte så dette er ikke spesielt for auksjoner.

Lenke til kommentar

hvis man har gjort en feil, blir man erstatningspliktig. Dette innebærer at dersom man taster feil beløp må en erstatte selgerens tap ved denne feilen. Hvis han går glipp av et ellers godt salg, må denne gevinsten erstattes.

 

Hvis man ikke kan finne en slik gevinst må man antakeligvis dekke kostnader ved ny budrunde.

Lenke til kommentar
hvis man har gjort en feil, blir man erstatningspliktig. Dette innebærer at dersom man taster feil beløp må en erstatte selgerens tap ved denne feilen. Hvis han går glipp av et ellers godt salg, må denne gevinsten erstattes.

 

Hvis man ikke kan finne en slik gevinst må man antakeligvis dekke kostnader ved ny budrunde.

 

Herregud da, hvor vanskelig kan det være å lese siste innlegget før ditt??

 

Nei!

Man har ifølge Loven også Angrerett ved kjøp på auksjoner hvor selger er en bedrift og kjøper privatperson.

Lenke til kommentar

Tar jeg ikke mye feil er angreretten ment som sikkerhetsnett hvis artikkelen ikke er i henhold til beskrivelsen eller det viser seg å være feil eller mangler på artikkelen. Men dette vet Forbrukerrådet mye bedre enn meg.

 

Hvis man får "datafeil" ved inntrykking av bud og det kommer noen tall for meget vil jeg anta at man ikke kan påberope seg angrerett. Men også dette vet Forbrukerrådet mye bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Tar jeg ikke mye feil er angreretten ment som sikkerhetsnett hvis artikkelen ikke er i henhold til beskrivelsen eller det viser seg å være feil eller mangler på artikkelen. Men dette vet Forbrukerrådet mye bedre enn meg.

 

Hvis man får "datafeil" ved inntrykking av bud og det kommer noen tall for meget vil jeg anta at man ikke kan påberope seg angrerett. Men også dette vet Forbrukerrådet mye bedre enn meg.

 

Dersom du er så usikker og rett og slett ikke har peiling så er det bedre å la være å skrive. Enkelt og greit, det er vel ikke noe mål om å skrive mest mulig uansett innhold?

 

Alt du sier her er feil. Ved feil eller mangler bruker man Reklamasjonsretten, i de andre tilfellene kan man bruke Angreretten. Det er greit at Forbrukerrådet vet mye, men man kan også bruke et par minutter for å lese seg opp.

Lenke til kommentar

Gå til kilden å bli vis heter det og hvis man har litt mellom ørene vil man også forstå lovteksten.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20001221-105-001.html#2

 

Ut fra linkens innhold og vurdert ut fra trådstarters innlegg er det ikke mulig å finne ut om det kan være angrerett eller ikke.

Til det mangler det opplysninger.

 

Det er opp til enhvær å vurdere lovtekst for å finne ut om man kommer til samme resultat eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...