Gå til innhold

Vill lage et " førsteperson online skytespill " hvordan begyner jeg? ( for best mulig resultat )


Anbefalte innlegg

Heisan

 

Jeg har lyst til å begyne å arbeide med et " første person online skytespill ", men jeg mangler erfaring å vet ikke helt hvilke programvare jeg burde bruke.

 

Jeg vil helst ha en programvare hvor jeg kan lag " ødelegbare baner ".

også en god del andre ting også da.

 

håper å få litt tips fra andre med mer erfaring med å lage spill, og gjerne litt tips om hva en gamer ønsker å ha med i et slikt spill, hva han / hun savner i enkelte spill, og liker godt i spill.

 

og hvis noen har noen bra navn på et slikt spill, så hadde det vert greit.

Endret av black-light
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp Cryengine 2, så kan du gjøre mye gøyalt.

 

 

kan jeg med Cryengine 2 lage spill. eller bare baner til Crysis.

 

Black-light, det er ikke bare å lage et spill med ødeleggbare baner..

 

Et spill krever en grafikkmotor, fysikkmotor og ikke minst en god del annen koding.

 

ja det er mye man trenger, så hvis noen vet hvor en kan få tak i det ville det vert greit

Lenke til kommentar

Å lage et spill fra scratch er utrolig mye arbeid, og krever gode programeringskunnskaper.

 

Men det kan være greit å fortelle hvorfor du vil lage et spill.

Er det på grunn av den tekniske utfordringen, eller har du lyst til å lage innhold?

 

Dersom det er den tekniske utfordringen, så trur jeg det enkleste trolig er å starte med å programmere enkle singleplayer spill som minesveiper, kabal osv, og kanskje gå oppover til til enkle 1 mot 1 multiplayer spill som sjakk, tetris osv.

Kanskje ikke det morsomste å spille, men kan by på mer enn nok utfordringer rent teknisk :-)

 

Dersom du har lyst til å lage spill for innholdets del, så er det kanskje best å modde eksisterende spill. Jeg har ikke peiling om hvilke spill som er mest mod-vennlig nå for tiden, men jeg har fått med meg at det er et bra mod community for HalfLife2. Ellers så kan det jo også være greit å sjekke ut Wolfenstein: Enemy territory.

Lenke til kommentar

For å si det sånn, alene greier du ikke å lage et spill bedre enn Wolfenstein 3D(eller hva enn det heter), hvis du begynner fra stratch. Men det jeg virkelig annbefaler deg er å bruke Cryengine 2 sin editor. Der kan du lage utrolig mye rart, kan antakligvis lage Crysis 2 hvis du bare vil. Er utrolig enkelt i forhold til hva man kan gjøre.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Dev-C++ og OGRE + OgreNewt + OpenAL + noe random nettkode (Q3 feks)

sammen med Deitel C++, How to Program + Game Programming Gems 1-7 + et par grunnleggende spillprogrammerings-bøker bør gi deg litt innsikt i hvordan man programerer et slikt spill.

 

Et spill som Crysis tar noen ti-tusen arbeidstimer å lage, for ikke å si hundre-tusen :)

EDIT: dette etter man "kan" sakene sine.

Glemte også å nevne at du må bli godt kjent i et 3Dmodeleringsprogram som feks Blender eller Maya, både for ren statisk modelering og animasjoner. Dersom du ikke er trygg på grunnleggende vektormatte/fysikk i 3 dimensjoner bør du plukke med deg noen bøker på dette emnet også. Og selvfølgelig bør du ha kjennskap til noen scriptspråk i tillegg til kjernespråket (C/C++), feks Python, LUA eller Ruby. Er et par hundre artikler på http://www.gamasutra.com/ og http://www.gamedev.net/ som bør leses også.

 

GLHF

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Jeg vil foreslå at du tar utgangspunkt i et eksisterende spill, og forandrer på det mer og mer (lager en mod) etterhvert som du lærer hvordan ting gjøres. Å lage et helt spill fra scratch, enda om man kjøper lisens til en spillmotor som Unreal Engine 3, er vannvittig mye arbeid, hva angår grafisk design og gameplay. Som enmannsforetak er det mer enn nok arbeid å lage en mod, noe som også er en veldig fin inngangsport til å lære det som trengs for å en gang i framtiden faktisk jobbe med laginga av et helt spill. (Noen mods har faktisk utviklet seg til å bli hele spill til slutt, som f.eks. Team Fortress). Når det gjelder ødeleggbare omgivelser, så tror jeg du kan ta utgangspunkt i både Unreal Tournament 3 og Crysis. (F.eks. PhysX brettene til UT3, som jeg har hørt også kan kjøres uten PhysX hardwaren, om enn med noe dårligere ytelse) Hvis jeg ikke husker feil, så snakka Epic noe om at de hadde utvikla et ganske fint scriptspråk til Unreal Engine 3, som skulle gjøre det mye enklere å lage egne funksjoner og adferder.

Endret av WD
Lenke til kommentar

Søk deg inn på et mod-team her. www.moddb.com

My flinke og kreative mennesker der! Dessuten er det masse nyttige "tuts" (tutorial, lære-hefte om du vil) på forskjellige tema innen modding og laging av spill. Luft ideen din på forumet der. Kanskje noen andre liker den og er villig til å hjelpe deg?

Lenke til kommentar

Tror du begynner litt i feil ende hvis du ønsker å lage et spill fra scratch, kunnskap om de basale tingene er det som danner grunnlag for kreativitet. Begynn med litt programmering, mods etc.

 

Og du spør om hva vi vil ha i FPS spillet ønsker å lage: personlig skulle jeg ønske meg en traktor med skikkelig mange guns!

 

:woot:

 

Kjøp Cryengine 2, så kan du gjøre mye gøyalt.

 

 

Tro forresten hva Cryengine eller unreal teknologien koster? Hadde vært morsomt å visst.

Endret av intox_neb
Lenke til kommentar

Å lage gode salgbare FPS-spill tror jeg er nærmest umulig å gjøre fra gutterummet. Man bør ha en grafikkmotor, fysikkmotor og AI-motor. I tillegg må man være multitalent. Du må kunne tegne, lage musikk og ikke minst programere.

 

Jeg tror det finnes noen bøker der man lærer å lage et FPS fra start, og hvor du får med en cd med kode, teksturer og musikk. Jeg ville begynt der hvis du vil lage noe på egen hånd. Sjekk Amazon.

 

Hvis du vil være med på å lage noe salgbart state-of-the-art materiale, ville jeg satset på å utvikle meg innen grafikk, animasjon eller programering/matematikk og satset på å få jobb hos en av utviklerne, f.eks. Crytek

Lenke til kommentar

Jeg ville startet med å lære meg 3D modellering og editoren til en av de store spillmotorene. Å lage et morderne spill alene er umulig, men om du starter med å lage noen baner til andre spill, for så å importere noen av modellene og texturene du har laget selv begynner du kanskje å nærme deg et ferdighetsnivå hvor du kan være en nyttig del av en gruppe som lager i alle fall modifikasjoner. Blir du flink nok kan du kanskje til og med få jobb.

 

En annen rute jeg ikke vet noe som helst om er kanskje å skrive gode dokumenter om historien, spillflyten, banene, gameplayelementer osv, og så finne noen andre som kan hjelpe deg å realisere dem. Om du er heldig nok til å få til noe selv har du i alle fall større sjanse for å få realisert ideen du hadde i utgangspunktet enn om du er en av en evighet med modellører eler leveldesignere.

 

Om du vil lage noe spennende helt alene er det kanskje uansett en ide å sette seg ned og i detalj skrive ned hva du ønsker å få til før du setter igang med noe konkret.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Som nevnt tidligere i denne tråden burde du uansett sette av en del tid til et prosjekt som dette, men det finnes faktisk ganske enkle springbrett ut i spillutviklingsverden i dag.

 

Tar du en titt på denne siden, finner du alt du trenger for å lære deg å programmere enkle førstepersons skytespill:

Visual C++ 2008 Express og Dark GDK

 

Dark GDK er en Game Development Kit som er gjort gratis av theGameCreators i samarbeid med Microsoft. Dette er ikke det mest avanserte utgangspunktet til å lage spill, men det fungerer, og det følger med et eksempel (eller en tutorial, husker ikke helt) på kildekode til et enkelt førstepersons skytespill.

Med andre ord det du trenger for å lære deg grunnleggende spillprogrammering (samtidig som du faktisk kan lage ganske avanserte spill i Dark GDK også!)

 

Har du derimot høye ambisjoner, mye tid til overs og kanskje noen venner som vil henge seg på et slikt prosjekt, kan en læreplan à la den NorthWave nevnte være et fint utgangspunkt.

Dev-C++ og OGRE + OgreNewt + OpenAL + noe random nettkode (Q3 feks)

sammen med Deitel C++, How to Program + Game Programming Gems 1-7 + et par grunnleggende spillprogrammerings-bøker bør gi deg litt innsikt i hvordan man programerer et slikt spill.

Høres dette spennende ut anbefaler jeg deg å laste ned og installere Ogre sammen med f.eks. Visual C++ 2008 Express og ta en titt på de enkleste tutorialene, bare for å få en prøvesmak.

 

Å kjøpe en annen engine er i hvert fall ikke en lur vei å gå før du har satt deg inn i hvor mye arbeid det faktisk er i et slikt prosjekt. Dessuten skulle vel Ogre 3D være en fullgod engine på nivå med ganske mange av de du betaler store summer for, selv om jeg ikke skal si det sikkert; jeg har jo tross alt aldri brukt en betalbar engine selv.

 

Men her snakker vi uansett om ett-bretts skytespill der du kan gå rundt og skyte ting som i beste fall skyter tilbake. Skal du lage en FPS med en heftig storyline og flere brett burde du heller ta utdanning innen programmering og skaffe deg jobb i et spillselskap som f.eks. FunCom. Å gjøre det alene er bortimot et livsverk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...