Gå til innhold

Maskinførerbevis - noen spørsmål


SSSø

Anbefalte innlegg

God morgen, godtfolk. Nå har det seg slik at jeg nettopp har tatt (og bestått) teorien for anleggsmaskiner. Det vil si at det jeg mangler nå for å få maskinførerbevis er 40 timers praksis og en liten oppkjøring for hver maskintype (gravemaskin, hjullaster, gravelaster, dumper, doser osv).

 

Jeg skulle vel egentlig visst alt om dette nå, sånn siden jeg besto prøven og sånt, men neida...det gjør jeg ikke. Det jeg lurer på er om jeg for eksempel har lov til å ta disse 40 timene med praksis aleine (så lenge jeg har med den gule kjøreboken)? For altså, det blir jo veldig vanskelig å kjøre 40 timer med en hjullaster mens fadderen skal se på siden det ikke er lov å ha noen med seg i maskinen, og bedriften går nok heller ikke så bra om man skal sløse vekk en person på å se når en annen jobber.

 

Det andre jeg lurer på er hvordan reglene for kjøring på vei er. Altså, på teorikurset lærte vi at det holdt med traktorlappen for å kjøre på vei, men altså; jeg har ikke traktorlappen. Kan jeg da kjøre lovlig på vei? Jeg har bil (klasse b).

 

Siste jeg lurer på er hvordan reglene for klasse M5 er. I teoriboken står det at klasse M5 er gravelaster, mens i den gule kjøreboken står det at M5 heter traktor med graveutstyr. La oss si jeg tar 40 timers praksis og oppkjøring i en traktor med graveutstyr, har jeg da lov å kjøre den? Kan jeg da også kjøre traktor uten graveutstyr. Jeg hadde jo ikke traktorlappen. Om jeg kan kjøre traktor etter dette er jo det en utrolig rask og grei måte og ta traktorlappen på, i tillegg til at man kan kjøre gravemaskiner på mange hundre tonn. Hurra!

 

Lurer også litt på hvordan oppkjøringen fungerer. Den første oppkjøringen jeg kommer til å ta blir nok i hjullaster. Hva ser de etter? Ser de etter om vi har tatt alle de påbudte kontroller, og daglig skjekk av maskinen osv? Eller går det kun på kjøring/graving? For altså, maskinen jeg kommer til å ta oppkjøring i er et gammel vrak som aldri har fått noen som helst kontroll og derfor i teorien er ulovlig å bruke. Burde jeg ta oppkjøringen i den nye og uendelig mye mer avanserte hjullasteren vi har? Da må jeg i så fall ha mer enn 40 timer for å klare det (den gamle kan jeg ut og inn).

 

Takker for svar, og håper jeg postet rett sted.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta det siste først; maskinen bør absolutt være sertifisert med godkjent årlig kontroll, og i hvert fall ikke direkte farlig å bruke. Det å bruke en maskin som ikke er lovlig å bruke (manglende kontroll) er ikke en bra måte å starte oppkjøring på... Du blir sannsynligvis bedt om å gjennomføre en daglig kontroll først; se etter oljelekkasjer, sprekker i vitale deler, smøring av det som skal smøres daglig etc. Sikkerhet er det viktigste; bruk setebelte og se deg godt for når du rygger, ikke kjør med skuffa løftet annet enn når du skal tømme den (veltefare).. Hjelm når du er ute av maskinen om det er påbudt på anleggsområdet du jobber på.

 

Anbefaler å lære deg det grunnleggende på den enkle maskina om det er forsvarlig (et par dager), så ta noen timer med lesing av instruksjonsbok til den nye maskina, og ta noen timer (resterende 2-3 dager) på den nye. Å venne seg til en moderne maskin når man kan det grunnleggende fra før er litt lettere..

 

Du kan godt ta klasse M5 for gravelaster (eller M6 for dumper) uten å ha traktorlappen (lastebillappen), men da kan du ikke kjøre på offentlig vei. Vanlig traktor uten graveutstyr trenger du faktisk overhodet ikke førerkort for, så lenge du ikke beveger deg ut på offentlig vei.. (Førerkortforskriften §12-1)

 

Alle former for anleggsmaskiner (utenom dumpere) går førerkortmessig under kategorien motorredskap, og reglene for dette er slik: Har du klasse B tatt før 01/01/05 kan du kjøre motorredskap inntil 50km/t eller inntil 7500kg. Har du derimot tatt klasse B etter de nye reglene som kom 01/01/05, gjelder samme vektgrense som for bil, altså bare 3500kg. Tyngre maskiner enn dette krever da klasse BE/T (inntil 25tonn og 40km/t) eller C/CE (tyngre/raskere, med/uten henger)for å kjøres etter vei. Utenfor offentlig vei gjelder regelen i §12-1 som nevnt over, altså er det nok med bare maskinførerbeviset. BE er nok det enkleste/billigste/mest anvendbare å ta, men skal du kjøre dumper over 30km/t etter vei må du ha klasse C, ettersom den ikke faller inn under definisjonen motorredskap i kjøretøyforskriften (som førerkortforskriften henviser til) . Dette står det nok noe mer eller mindre begripelig om i teoriboka du nettopp har gjennomgått...

 

Hvordan dette med fadderopplæring skal gjennomføres i praksis vet jeg ikke helt, det får du ta opp med bedriften du skal jobbe i. Vil tro det er akseptabelt at fadderen din f.eks. kjører en annen maskin innen synsvidde, men det er bare synsing fra min side...

Lenke til kommentar

Driver selv å kjører hjullaster med jevne mellomrom, men skal innrømme at jeg ikke har satt meg særlig inn i dette. Men arbiedgiver en en svært seriøs aktør, men de mente vi bare trengte å bli ferdig med teorien, så kunne vi pusle på egenhånd. Men vet ikke om dette er riktig, men du skal vel kanskje være under tilsyn?. Har langt over 40 timer, men har ikke hatt tid til å styre noe med "oppkjøring" da dette bare er en ekstrajobb.

Lenke til kommentar

Takker for svar, Inge Rognmo. Den gamle, enkle hjullasteren kan jeg helt greit, så trenger vel da ikke noe mer øving i den. Den nye har jeg aldri prøvd, har bare hørt at den ikke er helt enkel.

 

BE har jeg blitt lovet av arbeidsgiver i nærmeste fremtid, så det høres jo fint ut.

 

Driver selv å kjører hjullaster med jevne mellomrom, men skal innrømme at jeg ikke har satt meg særlig inn i dette. Men arbiedgiver en en svært seriøs aktør, men de mente vi bare trengte å bli ferdig med teorien, så kunne vi pusle på egenhånd. Men vet ikke om dette er riktig, men du skal vel kanskje være under tilsyn?. Har langt over 40 timer, men har ikke hatt tid til å styre noe med "oppkjøring" da dette bare er en ekstrajobb.

 

Jeg har kjørt en del hjullaster aleine det siste halve året, så jeg vet det er greit for arbeidsgiver at jeg driver på aleine. Er på en måte litt vanskelig/lite lønnsomt om jeg må ha en med meg, særlig siden jeg brøyter en del med hjullaster....om natten.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tar opp igjen tråden her da jeg har et spørsmål omkring samme emne:

 

Tok for noen år siden maskinførerteorien i militæret (og besto), men før vi begynte med den praktiske biten skiftet jeg avdeling og det ble aldri noe mer av det. Såm finnes det noe sentralt register e.l. hvor jeg kan hente fram bekreftele på at jeg har bestårr teorien? Diplom eller papir eller hva enn det nå var vi fikk har forsvunnet.

 

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Tar opp igjen tråden her da jeg har et spørsmål omkring samme emne:

 

Tok for noen år siden maskinførerteorien i militæret (og besto), men før vi begynte med den praktiske biten skiftet jeg avdeling og det ble aldri noe mer av det. Såm finnes det noe sentralt register e.l. hvor jeg kan hente fram bekreftele på at jeg har bestårr teorien? Diplom eller papir eller hva enn det nå var vi fikk har forsvunnet.

 

:dontgetit:

 

Hmmm, tvilsomt. Det finnes flere sentrale registre som utsteder selve bevisene, med Sentralregisteret for Sikkerhetsopplæring som den ledende aktøren, men teoriprøven blir neppe registrert/arkivert noe sted, annet enn hos kursholderen. Om du prøver å kontakte den avdeligen du tjenestegjorde i (Ingbn?), så vil jeg tro at de kanskje har det arkivert der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...