Gå til innhold

Går kastrering utover livskvaliteten på en katt?


Anbefalte innlegg

En av kameratene mine har en hannkatt som er tre og et halvt år gammel. Den ble kastrert i et års alderen, så dette ble gjort tidlig. Men en tanke som slår meg, er om dette kan gå utover livskvaliteten til katten?

 

Tidligere hadde familien til kameraten min to tvillingkatter, som begge var hannkatter. Disse ble ikke kastrert, noe som førte til at de forsvant etter få år, og kom aldri tilbake igjen. Da ble det jo nok naturlig at hvis de skulle ha seg en ny hannkatt, måtte den bli kastrert.

 

Det er en del ting som får meg til å undre om kastreringen muligens har gått utover kattens livskvalitet. En av tingene er at når jeg klapper den mens den sover, får jeg ikke alltid respons. Føles nesten som å klappe en stor varm sokk. En annen ting er dens ubregrensede matlyst. Hvis måtskålen er fylt opp 24/7, spiser katten seg nok ihjel. Derfor matest den ca en gang til dagen.

 

Katten er også nokså lat. Den befinner seg i samme hus som en overivrig puddel, og gidder sjelden å leke med den. Puddelen har så lyst på en lekekammerat, men katten ruller seg bare litt frem og tilbake mens den vifter litt med armer og bein når puddelen vil leke. Om mulig hopper katten oppå et skap og sover der, slik at puddelen ikke kan forstyrre den.

 

Så hva tror dere? Er dette normal oppførsel for en hannkatt om den er kastrert eller ikke, eller tyder dette på at kastrering kan gå utover livskvaliteten på en katt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg, eller rettere sagt besteforeldrene mine har en katt som jeg fikk for mange år siden. Den ble kastrert, men på den har det ikke gått ut over livskvaliteten.

Katta er nå 14 år (menneskeår) og den viker som om den enda er voksen og ikke gammel.

Katta har det ladri vært noe problem med, sånn bortsett fra at den ikke er så kosen, men det har den aldri vært.

Det skal også sies at den er veldig bortskjemt, da den blir foret med fiskefileer.

Lenke til kommentar

Vil tro at de fleste katter faktisk får bedre livskvalitet etter å blitt kastrert, med tanke på alle farene den unngår. Unngår haugevis av slåsskamper blant annet.

 

Det er ikke en selvfølge at det er pga kastreringen at katten ikke er kjælen. Det kan være helt tilfeldig, eller at katten ikke ble kost mye med som kattunge.

Lenke til kommentar
En av kameratene mine har en hannkatt som er tre og et halvt år gammel. Den ble kastrert i et års alderen, så dette ble gjort tidlig. Men en tanke som slår meg, er om dette kan gå utover livskvaliteten til katten?

 

Tidligere hadde familien til kameraten min to tvillingkatter, som begge var hannkatter. Disse ble ikke kastrert, noe som førte til at de forsvant etter få år, og kom aldri tilbake igjen. Da ble det jo nok naturlig at hvis de skulle ha seg en ny hannkatt, måtte den bli kastrert.

 

Det er en del ting som får meg til å undre om kastreringen muligens har gått utover kattens livskvalitet. En av tingene er at når jeg klapper den mens den sover, får jeg ikke alltid respons. Føles nesten som å klappe en stor varm sokk. En annen ting er dens ubregrensede matlyst. Hvis måtskålen er fylt opp 24/7, spiser katten seg nok ihjel. Derfor matest den ca en gang til dagen.

 

Katten er også nokså lat. Den befinner seg i samme hus som en overivrig puddel, og gidder sjelden å leke med den. Puddelen har så lyst på en lekekammerat, men katten ruller seg bare litt frem og tilbake mens den vifter litt med armer og bein når puddelen vil leke. Om mulig hopper katten oppå et skap og sover der, slik at puddelen ikke kan forstyrre den.

 

Så hva tror dere? Er dette normal oppførsel for en hannkatt om den er kastrert eller ikke, eller tyder dette på at kastrering kan gå utover livskvaliteten på en katt?

Katter er like forskjellige som folk. De kommer i mange utgaver! Har selv en kastrert hannkatt, han jakter på mus og rotter, spiser bare det han trenger og er kosete med hundene og med oss. Før lekte han med hundene, men det har han mer eller mindre sluttet med etter at han ble ordentlig voksen, men en liten kosestund eller to om dagen det liker han godt. Så det virker som om hans livskvalitet er meget bra. Når det gjelder foring av en sånn katt, så går det an å kjøpe et slankefor hos veterinæren, katter er nemlig skapt for å spise lite og ofte for å holde energinivået oppe.
Lenke til kommentar

Jeg er oppvokst med katt og samtlige katter har vi kastrert (vi har bestandig hatt gutter) når de var rundt 8-9 mndr. Altså før de ble kjønnsmodne. Hvordan kan man "ødeleggge" noe som aldri har vært der..?

 

Monsen vår er 4 år snart, innekatt, og han er veldig fornøyd med livet sitt. Noen ganger får han "tulltak" og springer som en tulling rundt om i huset. Vi har ledd litt og sagt at han springer etter (pusiene) men vet ikke helt hvorfor han gjør det :D

 

Kastrerer man mons som er 3 år gammel, som har vært ute og løpt etter pusiene...DA kan man snakke om ødeleggelse av livskvalitet ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

To av hannkattene mine ble kastrert i november. Den ene har ikke forandret seg i det hele tatt, mens den andre er blitt mye vennligere med kattungene :) Han er blitt en snill tante ^^ Jakter like mye mus og fugl som før, og er ikke så redd for sjefshurpekatten lenger... :D

 

Og nå kommer de jo ikke til å reke rundt etter smårips med løpetid, og slipper mye slosskamper og greier ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...