Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med å bare bli frisk far alt?

nummer 1 tips fra meg! score!

Det er for mye å be om.

Klart, jeg vil være helt frisk. Både fysisk og psykisk, men det jeg helst vil bli kvitt, er diverse allergier sånn at jeg slipper å dope meg ned på alskens medisiner for å leve et tilsynelatende normalt liv om våren og sommeren.

Skrevet

Vel, hva regnes som en god tur? Vanligvis går jeg bare noen kilometer og føler meg vel med meg selv.

Svømming tror jeg nok er over og ut for meg for denne stunden i alle fall. Hyperallergisk mot klor = lite svømming her i gården. Som er et helvete, for jeg liker å svømme. Ikke bare å bade, men å svømme. Tok flere av merkene da jeg var yngre.

Ja, akkurat det vet jeg. Det være seg om jeg går rundt Mosvannet, store Stokkavann, eller andre vann, eller får farmor til å kjøre meg opp til hytta på Nedrebø og lar meg vandre fritt rundt, gjerne med fiskestang. Da er jeg fornøyd. Potensiale har jeg nok, jeg har vært trent, men har også latt kroppen forgå. Det eneste som er igjen, er de seige lår- og legg-musklene mine. Bicepsene og tricepsene er hovedsaklig fiskeboller igjen. :p

Hva som er en god tur avhenger jo av hvilken form man er i og hva man ønsker å oppnå, men så lenge man er i aktivitet er det veldig bra i seg selv. Det heter jo at en halvtimes aktivitet hver dag bør være et minimum, så et par turer i uken på en halvtime-til en time avhengig av ganglag og terreng burde være mer en tilstrekkelig i det daglige. Er du på jakt etter resultater må selvsagt intensiteten og treningsformen endres noe, selv har jeg tidligere lagt inn intervaller med større intensitet til de vanlige turene med stort hell. Da får man opp pulsen litt og man forbedrer kondisjon og lungekapasitet i tillegg til at man styrker flere av de større muskelgruppene. Økt bevegelighet og smidighet samt eventuelt vektnedgang om man legger opp til det følger også med. Du er såpass ung at kroppen din er svært mottakelig for trening, det finnes ingen bedre epoke i livet ditt for å styrke kroppen enn nå. Jeg er sikker på at med en liten endring av kostholdet og et fast treningsprogram ville du kunne kommet svært langt, du ser ihvertfall ut til å ha beinbygningen til det.

Skrevet

Ah ... Vel, jeg prøver det der hver mai / juni, samt hver august / september, kutter røyken cold turkey etc. Det var et par måneder maks, og så går jeg lei og er tilbake på det samme gamle. :p

Det skjer hvert år og jeg har holdt på sånn i minst 4-5 nå.

Skrevet

Ingen vits i å stumpe røyken, steg 1 kan være å få opp pulsen litt mens du er ute å går tur samt spise litt mer råkost og sammalt mel i det daglige.

Skrevet

Råkost ... Som i opprevne gulrøtter, kålrabi og andre godsaker som gjør at hele svelget mitt klør og hovner opp og som jeg savner å bare binge i meg? :p

Og spise ting laget av sammalt mel, eller generelt bare stappe i meg sammalt hvete eller noe i den dur? :p

Skrevet (endret)

Råkost ... Som i opprevne gulrøtter, kålrabi og andre godsaker som gjør at hele svelget mitt klør og hovner opp og som jeg savner å bare binge i meg? :p

Og spise ting laget av sammalt mel, eller generelt bare stappe i meg sammalt hvete eller noe i den dur? :p

Hehe, rå grønnsaker ja, også salater. Men mer grønnsaker og frukt generelt er bare bra for dietten. En kombinasjon av litt råkost og frukt og ellers rikelig med kokte grønnsaker er viktig. Du bør se etter brød med høyt innhold av sammalt mel (ofte grovere bakst). Sammalt mel består av hele kornet, både skall og kjerne og inneholder mer kostfiber, mineraler og vitaminer enn vanlig mel. I de aller fleste tilfeller står andelen sammalt mel bak på brødet. Mer fisk og større andeler rent kjøtt til fordel for blandingsprodukter som pølser o.l kan også anbefales på generelt grunnlag. Endret av fargoth
Skrevet

Var det jeg tenkte. Og noe av det jeg savner mest. Nei, jeg får vel bare fortsette å gumle vitaminbamser og drikke sær juice. :p

Spiser i og for seg bare grovt brød, lyst brød og loff gir meg alt for lite. Blir egentlig ikke mett av det.

Fisk får du ikke i meg, og veldig sjelden jeg spiser pølser også. Eller tar meg råd til rent kjøtt.

Nei, pytt i panne og lapskaus, all the way. Billigere enn pizza, pølser og burgere så. :p

Skrevet

Halloen, guttaboys (og de to jentene som henger her av og til).

Står til? Fikk endelig kjøpt meg en "man bag" i dag, så nå er det slutt på å bruke ransel. :D

Skrevet (endret)

Om du ikke spiser fisk så husk å få i deg nok omega-3 slik at omega-3 omega-6 balansen holdes i sjakk. Ellers virker jo kostholdet bra, og potensialet er der. :)

Edit: Så nå at alle foredragene fra åpen dag har blitt tatt opp og lagt ut så da skal jeg sette det på nedlasting og ta en kikk. Jeg gikk glipp av hele seansen når det gikk live..

Endret av fargoth
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...