Gå til innhold

Praxino Productions - kritikk ønskes


Anbefalte innlegg

Hei

 

Laget en side for Praxino Productions som er en ungdomsbedrift jeg er med i.

 

Jeg er usikker på hendene til høyre og hvordan den nederste tar seg ut i forhold til teksten.

 

Skal nevnes at mine HTML kunnskaper er begrenset, og dette er den første seriøse siden jeg har skrevet. Så, flame away!

 

All gjennomtenkt kritikk er velkommen.

 

http://www.praxino.org

Siden validerer.

 

//hab

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du først skal skrive crappy kode, ikke bruk en doctype som ikke tillater det. Grunnen til at du får valideringsfeil er at du bruker kode som er utdatert og ræva, og ikke er tilpasset den relativt moderne doctypen XHTML 1.0 Transitional. Du kan enten bytte til f.eks. HTML 4.01 Transitional, eller enda bedre, endre koden din til noe som ikke ser ut som om det er hentet fra 1995.

 

- Ikke bruk UTF-8 hvis du ikke passer på at filene sendes med riktig Content-Type.

- Kutt frames og dårlig kode. Hvis du har lært slik koding på skolen, gi læreren din en solid omgang kjeft og vis til denne tråden.

- Designidéen er god, men har et par svakheter. Aller først ser det ut til at bildene dere har brukt ikke er i særlig god oppløsning, så når disse blir strukket så blir de veldig blurry. Ikke pent.

- Jeg kjører 1920x1200 i oppløsning, og får en støgg bug på høyresiden etter ca 1600 px (gradienten kutter brått ut).

- Altfor glorete blåfarge.

- Forum på en hjemmeside for en bedrift?

- Hvis dere er en seriøs bedrift bør du kutte notisen om at siden ser best ut i Firefox. En god nettside bør se bra ut i flere nettlesere, og hvis du skal informere om det, legg det et annet sted enn i footer.

 

Generelt ganske laber side. Føler dere har et stort potensial i designet, som ikke blir utnyttet for fem øre grunnet punktene ovenfor.

Lenke til kommentar

Takker for kritikk, som sagt er dette min første seriøse side. Det vi lærte på skolen var veldig begrenset, har bare prøvd meg fram siden det.

 

Du kan enten bytte til f.eks. HTML 4.01 Transitional, eller enda bedre, endre koden din til noe som ikke ser ut som om det er hentet fra 1995.
- Ikke bruk UTF-8 hvis du ikke passer på at filene sendes med riktig Content-Type.

- Kutt frames og dårlig kode. Hvis du har lært slik koding på skolen, gi læreren din en solid omgang kjeft og vis til denne tråden.

 

Kunne du begrunnet disse punktene litt mer? Er det noe jeg kan fikse på uten å skrive hele siden på nytt?

 

edit: Bruker forøvrig DW CS3.

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Du kan enten bytte til f.eks. HTML 4.01 Transitional, eller enda bedre, endre koden din til noe som ikke ser ut som om det er hentet fra 1995.

 

Koden din er dårlig. Det er ingen bedre måte å si det på enn det. Du bruker bl.a. frames og utdaterte elementer som <center>. Besøk Webdesignforumet og ta en titt på oppslagsverk-tråden der, der finner du guider til hvordan du kan rette opp på dette.

 

- Ikke bruk UTF-8 hvis du ikke passer på at filene sendes med riktig Content-Type.

- Kutt frames og dårlig kode. Hvis du har lært slik koding på skolen, gi læreren din en solid omgang kjeft og vis til denne tråden.

- "lyst til å komme seg" - "som er blant de øverste skolene", osv. Filene dine sendes med feil Content-Type, som gir disse tegnsettfeilene.

- Se kommentaren ovenfor.

Lenke til kommentar
Ang bakgrunne. Fant ingen bedre å måte å ha gradient bakgrunn på enn å sette et ferdig bilde (1600x1200 i dette tilfellet) som background.

Hvis du setter deg ned og lærer deg HTML og CSS (det tar maks en dag eller to), så finner du svaret på problemstillingen din. Et hint:

 

body{background:url(/gradient.gif) repeat-y right}

Lenke til kommentar
Ang bakgrunne. Fant ingen bedre å måte å ha gradient bakgrunn på enn å sette et ferdig bilde (1600x1200 i dette tilfellet) som background.

Ved å bruke for eksempel css. I css filen kan du ha

 

body {

background: blue url(bilde du skal bruke) repeat-x

}

 

da vil den legge en blå bakgrunsfage på siden og bilde ditt over og repetere det langs x aksen horisontalt bort over. Men istenden for å bruke "blue" bør du sette inn den fargen på bunden av bildet ditt sånn at den fargen følges nedover.

 

http://www.htmldog.com en fin kilde for HTML og CSS :)

 

EDIT: lokaltog var vist litt raskere :)

Endret av ialu
Lenke til kommentar

Jojo, vet det. Men gjør jeg det i css så kommer den bakgrunnen i iframe også. Når dere nevner frames, er det iframe dere sikter til? Det var noe jeg lærte via skolen. Skal ikke si jeg er veldig fan av det selv, hva ellers skal jeg bruke?

 

Lokaltog: Du ber meg gå å lese og lære meg HTML, hva tror du jeg poster her for? Må jo vite hvor jeg skal starte.

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Du har fremdeles siden i frames. Noe som ikke er så bra. Bakgrunnen er også veldig pikslete, noe jeg oppdaget med en gang mens siden lastet.

 

EDIT: Ah, jeg som surrer litt her. Har du en frame til siden som ligger på home? Jaja.. :p

 

 

Ser at du har benyttet deg av mye absolutt posisjonering, og ikke en eneste float. Du burde også ha en div kalt wrapper som midtstiller hele siden din.. :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ingenting, frames? Hvor? Skal du sjekke koden må du sjekke http://home.no/praxino ja, heh.

 

Posisjoneringen er som den er fordi siden må være trykt oppi hjørne til jeg får fikset en ordentlig bakgrunn med bedre kvalitet. Også er bildene klippet på en litt rar måte. Som sagt, bildekvaliteten er crap all over akkurat nå, grunnet at jeg har .psd filene et annet sted.

 

MEN, en ting som irriterer meg er at når siden loader så loader den hele greia hele tiden. Så det blir flimring hver gang du navigerer. Dette skjer riktignok kun rett fra severen, er det noen workaround, eller skyldes det bare dårlig linje fra server? Dette var hovedgrunnen til at jeg brukte iFrame i utgangspunktet :p

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Satt bare redirect fra domeneshop.no jeg. Har ikke kodet det framesetet der selv.

 

Men ang det andre problemet, løsning?

Okay, trodde ikke en redirect fungerte på den måten men.. Jaja.. :)

 

EDIT: Skjønte forresten ikke forklaringen din av den posisjoneringa du har brukt. Menyen er også tungvint kodet(veldig), og her gir jeg deg ett hint:

 

<ul id="meny">
<li><a href="index.html">Hjem</a></li>
<li><a href="prosjekter.html">Prosjekter</a></li>
<li><a href="tjenester.html">Tjenester</a></li>
<li><a href="kontakt.html">Kontakt oss</a></li>
<li><a href="omoss.html">Om oss</a></li>
</ul>

 

Og er høyden på siden dynamisk? Kan du legge til mer tekst, og den bare utvider tekstområdet? Dette er en kjekk ting å ha, og jeg ser det blir litt trangt på forsiden der. (Teksten er altfor langt ned)

 

Bah, føler jeg ikke klarer å gi kritikk akkurat nå.. :p

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Joda, du lager menyen via CSS. Null stress det.. :) Kan gi deg noen linker..

 

Gjerne det.

 

Kan komme med litt kritikk ang. designet, virker litt voldsomt. Skalerer siden etter oppløsning? Personlig ville eg gått litt ned på størrelse.

 

Nei, størrelsen er fast. Har prøvd å gått så langt ned som mulig, men det ender bare med at det ikke blir plass til innhold. Så enter på jeg komme opp med noe helt annet eller så får det bare være slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...