Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Personer med mest sannsynlig falsk legg på matvarebutikk


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Hva skal man gjøre når det kommer tre jenter inn (som ser ut som de er 14-15), kjøper mat og mye alkohol for 900 kroner, du spør etter legg og hun ene viser deg (det ligner veldig på jenta, og det står at hun er født i 88) og de betaler ALT cash?

 

Jeg kan jo ikke akkurat nekte dem når det ligner og de har vist gyldig legitimasjon, men ante rett å slett ikke hva jeg skal gjøre når de ser så unge ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skal man gjøre når det kommer tre jenter inn (som ser ut som de er 14-15), kjøper mat og mye alkohol for 900 kroner, du spør etter legg og hun ene viser deg (det ligner veldig på jenta, og det står at hun er født i 88) og de betaler ALT cash?

 

Jeg kan jo ikke akkurat nekte dem når det ligner og de har vist gyldig legitimasjon, men ante rett å slett ikke hva jeg skal gjøre når de ser så unge ut.

 

Har de gyldig legg så må du la de kjøpe..

Lenke til kommentar

Egentlig kan du ikke gjøre noen ting. Noen jenter ser unge ut selv om de er over 20. Vi har ei på jobb som er 23, og ingen klarer å gjette at hun er over 18.

 

Det er slettes ikke sikkert hun har falsk leg. Og da kommer du i heftig trøbbel med sjefen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Man kan vel ikke nekte noen og kjøpe hvis de har gyldig legg..?

Hvis de som sjekker legitimasjon er i tvil har de sin fulle rett til å nekte.... tvilen kommer ikke kunden tilgode i slike tilfeller!

 

Hvorfor?

 

Fordi ikke betjening/vakter skal risikere noe for å håndholde loven, for eksempel ved å nekte noen kjøp av alkohol/tobakk.

 

Ved å godkjenne noen som ikke er gammel nok risikerer butikken å miste tillatelsen til å selge, derfor må betjening/vakter kunne nekte kundene uten å risikere sanksjoner selv eller på butikken. Eneste måten å hånholde loven best mulig på, dessverre vil det gå utover noen uskyldige!

 

Slik er det og det er helt rett!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Egentlig kan du ikke gjøre noen ting. Noen jenter ser unge ut selv om de er over 20. Vi har ei på jobb som er 23, og ingen klarer å gjette at hun er over 18.

 

Det er slettes ikke sikkert hun har falsk leg. Og da kommer du i heftig trøbbel med sjefen.

Feil, da vil det eventuelt være en ELENDIG sjef!

Lenke til kommentar
Det er ikke verre enn å spørre om legg/identitetsbevis nummer 2 og sjekke navn og dato opp mot hverandre.

 

Uansett, er du i tvil så nekt personen å kjøpe alkohol.

 

Tror jeg møtte slike saker to ganger i løpet av perioden jeg satt i kassen. I det ene tilfellet var jeg veldig skeptisk og lot det gå, men ba en kollega sjekke personen sitt leg ekstra godt neste gang jeg så dem i køen. Det gikk fint.

 

 

En annen jente og vennine, som kjente meg og visste jeg var leder for et rusforebyggende fag på skolen prøvde seg riktignok:

 

Hun hadde legget til en som gikk i samme klasse som meg på ungdomsskolen, de likner ikke, og hun som prøvde seg er søsteren til en tidligere kamerat. (I tillegg visste jeg alder og klasse på vgs), men likevel prøvde de seg.

 

Værste var vel at de trodde det skulle gå, selv om de visste hvem jeg var og hva jeg stod for..

Lenke til kommentar

Mitt tips er at du får securtias eller hvem dere har som vektere til å komme og sjekke ut saken ytterligere for deg. Det jeg gjorde da noen skulle ha et mobiltelefon-abonnement, så tok jeg ganske enkelt og sa "et lite øyeblikk" og sprang bak på bakrommet og tok kopi av legitimasjon, gjorde alt ferdig og deretter tok jeg kontakt med vekterne, så fikk de ta saken videre. Nå skal det sies at jeg ikke jobber på en matvarebutikk, men i en Spaceworld-butikk.

Lenke til kommentar
Det jeg gjorde da noen skulle ha et mobiltelefon-abonnement, så tok jeg ganske enkelt og sa "et lite øyeblikk" og sprang bak på bakrommet og tok kopi av legitimasjon, gjorde alt ferdig og deretter tok jeg kontakt med vekterne, så fikk de ta saken videre.

Høre lite lovlig ut.

Lenke til kommentar
Hva skal man gjøre når det kommer tre jenter inn (som ser ut som de er 14-15), kjøper mat og mye alkohol for 900 kroner, du spør etter legg og hun ene viser deg (det ligner veldig på jenta, og det står at hun er født i 88) og de betaler ALT cash?

 

Jeg kan jo ikke akkurat nekte dem når det ligner og de har vist gyldig legitimasjon, men ante rett å slett ikke hva jeg skal gjøre når de ser så unge ut.

Jeg stiller meg to spørsmål når sånne tråder dukker opp her på forumet (ganske ofte igrunnen).

1) Hva sier arbeidsinstruksen til trådstarter? Følg den!

2) Hva sier trådstarters overordnede om saken? Tilkall ham.

Verre er det ikke. Er du i tvil, så følger du reglene eller tilkaller en som kan reglene.

Lenke til kommentar
Det jeg gjorde da noen skulle ha et mobiltelefon-abonnement, så tok jeg ganske enkelt og sa "et lite øyeblikk" og sprang bak på bakrommet og tok kopi av legitimasjon, gjorde alt ferdig og deretter tok jeg kontakt med vekterne, så fikk de ta saken videre.

Høre lite lovlig ut.

 

Nja, kan jo si det sånn at det var snakk om rikets sikkerhet. Kunne vært en terrorist, men ja, er usaklig - beklager. Det jeg mener er at det bør jo være lov å ta kopi av legitimasjon man tror er falsk for deretter ta kontakt med autoritære makter etterpå.

Lenke til kommentar
Nja, kan jo si det sånn at det var snakk om rikets sikkerhet. Kunne vært en terrorist, men ja, er usaklig - beklager. Det jeg mener er at det bør jo være lov å ta kopi av legitimasjon man tror er falsk for deretter ta kontakt med autoritære makter etterpå.

Mener det skal være lov, henter du verdipost på posten tar de kopi av ID uten å spørre først.

 

Spørmålet er vel heller om det hjelper, for er det en annens legg kan jo den reelle personen si at det var hun/han som virkelig kjøpte. Den falske personen er det ingen som får hvite hvem er.... trolig

Lenke til kommentar
Det jeg gjorde da noen skulle ha et mobiltelefon-abonnement, så tok jeg ganske enkelt og sa "et lite øyeblikk" og sprang bak på bakrommet og tok kopi av legitimasjon, gjorde alt ferdig og deretter tok jeg kontakt med vekterne, så fikk de ta saken videre.

Høre lite lovlig ut.

Det jeg mener er at det bør jo være lov å ta kopi av legitimasjon man tror er falsk for deretter ta kontakt med autoritære makter etterpå.

Det er helt irrelevant hva man mener burde vært lov og ikke. Det nytter heller ikke komme til politiet og si "Hei, jeg har denne kopien av et legitimasjon som jeg tror er falsk".

Lenke til kommentar
Som jeg sa i sted, er legitimasjonen falsk vet man jo ingenting om hvem som brukte det. Så hvem skal man anmelde hvis den er falsk?

Hvis personen på bildet er veldig lik den, og legitimasjonen er ekte, er det stor sansynlighet for at det er en søster eller en bror. I tillegg blir det lettere å finne ut om den har blitt brukt flere ganger på forskjellige steder.

Lenke til kommentar
Som jeg sa i sted, er legitimasjonen falsk vet man jo ingenting om hvem som brukte det. Så hvem skal man anmelde hvis den er falsk?

Hvis personen på bildet er veldig lik den, og legitimasjonen er ekte, er det stor sansynlighet for at det er en søster eller en bror. I tillegg blir det lettere å finne ut om den har blitt brukt flere ganger på forskjellige steder.

Som jeg også forklarte vil nok trolig da søsteren eller broren bare påstå at det faktisk var de som kjøpte alkoholen/tobakken og da er man like langt. Greit å sette ett eksempel men å begynne å politianmelde slike ting er bortkastet ressurser som politiet kunne brukt på viktigere ting!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...