Gå til innhold

CRT knuser LCD! Men hvilken CRT er best?


wola

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hvorfor så mange kjøper LCD skjermer nå for tiden? Seff er de tynne, lette og designmessig overlegne, men det er tilsynelatende alt!

 

Bare sjekk ut denne omfattende testen til THG;

http://www4.tomshardware.com/display/20020...114/lcd-02.html

Jeg vet det er et lese prosjekt, men det er ganske sjekt å vite hva som er fordelene og ulempene med de forsjellige valgene man har :)

 

Jeg er personelig på utkikk etter en ny 21" eller 22" tommer (crt) selv :) De testene jeg har snublet over er gamle og de jeg ser i testene er ikke til å se i webbutikkene :( jeg så en nec multisync (1450?) her om dagen, feteste jeg noen gang har sett!! 22" til 7k, med perfekt kontrast, geometri og skarphet!!! kunne tenkt meg en slik en jeg...

 

Jeg bare lurer på om noen har peiling på de siste beste crt skjermene der ute og hvor jeg finner dem!?

 

ps. en link hadde ikke skadet ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den testen er faens meg et år gammel.

 

jeg kunne godt lagt ut i lange baner om hvor lite brukervennlig en pc var, forså og linket til en side fra 1994.

 

min lcd skjerm er mye bedre enn min gamle crt-skjerm. visst var den mye dyrere også, men allikevel. bildet er supert.

 

lcd i dag != lcd for et år siden

Lenke til kommentar
høhø..

altså, ikke noen fremgang i lcd teknologien sier du? tja jeg vet det! siden jeg først gadd poste den linken ;)

 

men er det noen som har peil på gudd crt skjermer da?

 

Tja, øhm, øhm... != pleier vanligvis å bety "not". Altså: LCD skjermer er ikke det samme som de var for et år sia.. :)

 

Ta en titt på Eizo og Sony's skjermer. Eizo oser ihvertfall av kvalitet! :yes:

 

Mvh,

Joachim

Lenke til kommentar
22" til 7k, med perfekt kontrast, geometri og skarphet

 

Tja.. tviler på at 7000 kr er nok til å skaffe seg en 22" som også skal være i toppsjiktet hva kvalitet angår. Punktum. :)

 

Du bør kanskje ta en titt på Sony-skjermer. Disse bruker Trinitron bilderør.

Generelt har de bedre over all kvalitet samt høyere refresh rate, oppløsninger osv.

Selvsagt er de også helt flate.

 

Så vidt jeg vet bruker NEC Mitsubishi Diamontron bilderør.

Dette mener jeg å ha lest egentlig er annenrangs Sony Trinitron-rør.

(Hvis dette er feil, kan jeg hvertfall så godt som garantere at Diamontron er en "dårlig" rip off av Sony Trinitron)

 

Trinitron er Diamontron overlegent. Har ingen link for hånden, men søk litt rundt og du vil finne forklaringer.

 

 

Selv har jeg en Sony G420 19" og er svært fornøyd. Kjøpt fra ITbutikken (6000 kr), de er (var hvertfall da jeg kjøpte skjermen for ca ett år siden) billige på Sony-skjermer. Service etc tar www.infocare.no seg av, så at ITbutikken har et litt frynsete rykte skal ikke være noe hinder.

 

 

Selvsagt er sikkert NEC-skjermen du har sett på en god skjerm, men du spurte om hva som var best, og da kom jeg med min kandidat.

:)

 

Videre fins det jo diverse andre mer eksotiske merker, men prisen er nok også en faktor, så velger å utelate slike.

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på om noen har peiling på de siste beste crt skjermene der ute og hvor jeg finner dem!?

 

 

Da jeg kjøpte meg ny crt skjerm for noen måneder siden klakka jeg til skikkelig, og vil påstå at jeg nå sitter og ser på det beste bilde som finnes på markedet. Jeg har ikke sett bedre, verken i jobbsammenheng eller til privat bruk. Skjermen er en 24” Sony FW900.

Men…. den er selvfølgelig svindyr, dessverre. Kan bl.a. nevne at max oppløsning er på 2304x1440, og det er det jo ikke et eneste normalt skjermkort på markedet som støtter enda. En skjerm for fremtiden mao.

 

Setter du bildekvalitet langt foran pris, og har plass til den (et beist på nesten 50 kg), så anbefaler jeg denne skjermen på det sterkeste.

 

Rune.

Lenke til kommentar

Har lenge hatt lyst på LCD men det er 2 ting som stopper meg:

 

1) Etterslep - alle LCD-skjermene jeg har sett pr. idag har litt 'etterslep' og 'treg oppdatering' i spill i forhold til en CRT-skjerm synes jeg. Ikkeno big deal - sikkert en vanesak, men jeg ser stor forskjell når jeg er hos en kamerat av meg med samme skjermkort som jeg og spiller kontra min CRT-skjerm. Han kan gjerne ha høy framerate i spillet, men skjermen holder ikke følge.

 

2 (og dette er det viktigste ankepunktet) Du er låst til en fast oppløsning hvis du vil at bildet skal blir bra. De fleste 17" LCD har vel 1280x1024 pr. idag (samboeren min sin har ihvertfall det). Jeg foretrekker ofte å spille i 1152x864 eller 1024x768 med AA/AF på istedet for høyere oppløsning med dårligere 'kvalitet' og lavere framerate på bildet. Dette blir aldri pent på en LCD-skjerm siden den har et fast antall punkter og dermed strengt tatt bare ser virkelig bra ut i en konkret oppløsning.

 

Siden jeg spiller en del vil jeg har muligheten til å gå ned i oppløsning for å få høyere framerate, og selv med det hotteste skjermkortet pr. idag (nei jeg har ikke Geforce FX men det som ikker er fullt så hot :D ) så er 1280x1024 litt for høy oppløsning til at alle spill flyter glatt hvis man samtidig skal bruke AA/AF og høy detaljgrad på teksturene.

 

Synes ellers at LCD-skjermer er utrolig behagelig å jobbe / surfe på, men det var den spillinga da... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...