Gå til innhold

3 ukerstur i februar


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er tre kamerater på 19 som ønsker å reise på tur ca. tre uker i februar. Vi har ikke helt bestemt oss for noe reisemål enda, men har vurdert f. eks. USA og Sør-Amerika. Vi er ute etter et litt varmere klima enn i Norge, med litt bading og strandliv. Ellers vil vi ha noe litt mer spennende enn en "sydentur".

Har tenkt litt på vestkysten av USA, men lurer litt på hvoran vi skal komme oss rundt der. Ser at de fleste bilutleiefirmaene har 21 års aldersgrense på leiebil.

Hvordan blir det for tre ungdommer som ikke kan spansk å komme seg rundt i Sør-Amerika? Aktuelle land der er vel Brazil og Argentina. Noen andre forslag? Mexico kanskje?

 

Er det noen som har forslag til gode reisemål? Hvordan kan en komme seg rundt langs vestkysten av USA uten bil? Noen som har prøvd noe lignende?

 

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For noen (mange) år siden reiste jeg og to kamerater av meg til Costa Rica i mellomamerika. Det er den beste turen jeg noen gang har hatt og jeg har reist relativt mye. Derfor kan jeg anbefale at dette er noe som bør prøves.

 

To av oss tok fly til Amsterdam og så over til San Jose (hovedstaden) og den tredje av oss skulle gjøre det litt billigere og reiste først til London. I London skulle han finne en billig tur over Atlanteren, fikk en billig tur til Miami og deretter fly til San Jose. Han fikk det billig, men brukte tre dager.

 

Før vi reiste ned fikk vi kontakt med en Nordmann som bodde i landet. Han hjalp oss med å kjøpe motorsykler (200ccm). Det er også enkelt å kjøpe bil. Vi reiste i lag rundt i Costa Rica i ca. 2 uker og deretter skilte vi lag. Jeg kunne ikke et ord spansk men hadde en enkel språkbok på baklommen og det gikk kjempe greit. Lærte mye spansk når jeg måtte. Det går også veldig greit å bruke fingerspråket. Husk at når man kommer opp i bl.a. fjellandsbyer, så kan ingen engelsk.

 

Reiste alene i 3 uker og jeg reiste fra San Jose til Managua (i Nicaragua) og ned over til Santiago i Panama. Bodde hos privatpersoner jeg traff på veien, slumleirer, pensjonat og fikk til og med gratis overnatting på hoteller som var eiet av amerikanere (stort med en Nordmann på besøk).

 

I Costa Rica anbefales det å reise langs med stillehavskysten, særlig i området rundt Puntarenas. Tar dere ferje fra Puntarenas til Penisula De Nicoya (halvøy/landtunge utenfor Puntarenas), så kan dere lese informasjon om bord på norsk (gamle bastøyferjer gikk der når jeg var der). Det er også veldig fint å reise fra kysten og inn i landet på høyder opp til 3500m og ta en tur opp på vulkankrater.

 

De seneste årene har også Costa Rica lagt til rette for ungdomsaktiviteter som padling, tre rapelering (henger i sele som festes i vaiere mellom store tre ned skrenter på flere hundre meter), og mye, mye mer…….

 

Ja, ja, det jeg ville frem til er at Mellom Amerika kan anbefales og at dette er noe dere bør vurdere.

Lenke til kommentar

Tusen takk for flott svar!

Hvor lenge siden var dette? Tror du situasjonen er veldig annerledes i dag, enn da du var der?

Er det mye papirarbeid rundt et eventuelt bilkjøp, og salg?

Hadde du reist mye før dette? Jeg har ganske liten reiseerfaring på egenhånd, men har reist litt rundt med familien.

Endret av martinch
Lenke til kommentar
For noen (mange) år siden reiste jeg og to kamerater av meg til Costa Rica i mellomamerika. Det er den beste turen jeg noen gang har hatt og jeg har reist relativt mye. Derfor kan jeg anbefale at dette er noe som bør prøves.

 

To av oss tok fly til Amsterdam og så over til San Jose (hovedstaden) og den tredje av oss skulle gjøre det litt billigere og reiste først til London. I London skulle han finne en billig tur over Atlanteren, fikk en billig tur til Miami og deretter fly til San Jose. Han fikk det billig, men brukte tre dager.

 

Før vi reiste ned fikk vi kontakt med en Nordmann som bodde i landet. Han hjalp oss med å kjøpe motorsykler (200ccm). Det er også enkelt å kjøpe bil. Vi reiste i lag rundt i Costa Rica i ca. 2 uker og deretter skilte vi lag. Jeg kunne ikke et ord spansk men hadde en enkel språkbok på baklommen og det gikk kjempe greit. Lærte mye spansk når jeg måtte. Det går også veldig greit å bruke fingerspråket. Husk at når man kommer opp i bl.a. fjellandsbyer, så kan ingen engelsk.

 

Reiste alene i 3 uker og jeg reiste fra San Jose til Managua (i Nicaragua) og ned over til Santiago i Panama. Bodde hos privatpersoner jeg traff på veien, slumleirer, pensjonat og fikk til og med gratis overnatting på hoteller som var eiet av amerikanere (stort med en Nordmann på besøk).

 

I Costa Rica anbefales det å reise langs med stillehavskysten, særlig i området rundt Puntarenas. Tar dere ferje fra Puntarenas til Penisula De Nicoya (halvøy/landtunge utenfor Puntarenas), så kan dere lese informasjon om bord på norsk (gamle bastøyferjer gikk der når jeg var der). Det er også veldig fint å reise fra kysten og inn i landet på høyder opp til 3500m og ta en tur opp på vulkankrater.

 

De seneste årene har også Costa Rica lagt til rette for ungdomsaktiviteter som padling, tre rapelering (henger i sele som festes i vaiere mellom store tre ned skrenter på flere hundre meter), og mye, mye mer…….

 

Kjøpte dere MC? Hvorfor?

 

Ja, ja, det jeg ville frem til er at Mellom Amerika kan anbefales og at dette er noe dere bør vurdere.

Lenke til kommentar

I begynnelsen av februar er det karneval på øya Carriacou. Det er en sjarmerende liten laidback øy som enda ikke er en turistmaskin. Det er også noen av de beste strendene og dykkemulighetene jeg noenganghar sett.

 

Kombineres gjerne med Grenada. Da jeg var på Carriacou var det ikke karneval der, men det var det på Grenada...

Lenke til kommentar
Tusen takk for flott svar!

Hvor lenge siden var dette? Tror du situasjonen er veldig annerledes i dag, enn da du var der?

Er det mye papirarbeid rundt et eventuelt bilkjøp, og salg?

Hadde du reist mye før dette? Jeg har ganske liten reiseerfaring på egenhånd, men har reist litt rundt med familien.

 

Det er 15 år siden jeg var der, så det er vel noe som er endret siden den gang. Når det gjelder kjøp av bil så tror jeg det går greit, men muligens litt dyrt for tre uker. Det kan jo være at dere ikke får selge når dere skal hjem igjen, eller at dere må selge til underpris for å bli kvitt bilen. Husk også at skal dere litt vekk fra de store byene, så er veistandarden veldig dårlig. Av og til kan det kun være 4wd (suv) man kommer frem med. Noen plasser er det f.eks. ikke bruer, men små flåter for personer og MC'er som dras over med menneskekraft. Biler må ta rennefart og kjøre over. Det var derfor vi valgte MC.

Når jeg kjøpte en MC var det viktigste at du fikk med forsikringspapirer som er et krav og er det første som etterspøres ved eventuelle kontroller. Dette papiret er en dokumentasjon tilsvarende vognkort men i tillegg inneholder det en forsikringsdel. Ble stoppet 3 ganger av politiet og det var dette papiret de ville se (og jeg hadde ikke engang motorsykkel lappen).

Hadde en del reiseerfaring fra en del arabiske land og mange turer i Europa før denne turen, men det er jo slikt at man lære når man reiser. Tror derfor at det ikke er noen problemer å reise rundt i mellomamerika. Dette gjelder særlig Costa Rica. Her er det et fredelig folkeslag. Costa Rica er det eneste lande i Sør-Amerika hvor det aldri har vært kriger eller opprør.

 

Anbefaler dere til å kontakte Nordmenn som bor i Costa Rica (prøv i alle fall). Tror ikke UD har stasjon i Landet, men prøv likevel å kontakte UD og hør om de har kjennskap til noen som kan hjelpe dere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...