Gå til innhold

Akam.no: Anbefalninger innen optikk til dSLR?


Anbefalte innlegg

Flott artikkel :thumbup: Den tror jeg er veldig etterlengtet hos mange.

 

Bare en liten kommentar på en av anbefalingene. Jeg var selv på utkikk etter en superzoom med EF-S fatning for en måneds tid siden. Jeg benyttet meg selvsagt av forumet og fikk mange tips som jeg undersøkte nærmere. Etter lesing på diverse sider og sammenligning av grafer, tilbakemeldinger om byggekvalitet osv så kom jeg frem til at Sigma 18-200 mm ga mer for pengene enn Tamron 18-200 og Tamron 18-250 som dere anbefaler i artikkelen.

Sett i forhold til prisen så mener jeg at det ikke er verd å betale 1400 kr mer for Tamron 18-250. Det har sine fordeler og ulemper og oppsummert er det lite annet som skiller dem enn 200 vs. 250mm.

Gode tekniske analyser og brukererfaringer av de tre finnes her:

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/175/cat/31

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/170/cat/23

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...uct/1009/cat/23

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen erfaren fotograf akkurat (har ikke kamera engang), men er 50mm godt egnet til innendørs fotografering? Har låne speilrefleks med 50mm og 1.5x crop på fest, og jeg måtte stadig løpe til bakerste vegg, og selv da fikk jeg ofte ikke så stort utsnitt som jeg ønsket. Er det bare jeg som er uduglig, eller er det noe i det jeg sier?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er ingen erfaren fotograf akkurat (har ikke kamera engang), men er 50mm godt egnet til innendørs fotografering? Har låne speilrefleks med 50mm og 1.5x crop på fest, og jeg måtte stadig løpe til bakerste vegg, og selv da fikk jeg ofte ikke så stort utsnitt som jeg ønsket. Er det bare jeg som er uduglig, eller er det noe i det jeg sier?
Det blir påpekt i anbefalingene at det er egnet til portrettfoto innendørs, og pga lysstyrken gjør det seg ofte bra, men at det ikke egner seg spesielt til gruppefoto o.l. Det spørs dermed litt hva du fotograferer innendørs. Skal du få et fint bilde av jubilanten, med litt dus bakgrunn, egner det seg meget godt. Skal du ha bilde av hele selskapet, må du ha noe videre.
Lenke til kommentar

Det er absolutt et poeng. 50mm*1,5 = 75 mm blir fort for smalt for oversiktsbilder på fest og store gruppebilder innendørs. Derimot kan det egne seg bra til portretter av en person eller små grupper på 2-3 personer som står/sitter relativt tett.

 

Selv ser jeg etter et fast objektiv i størrelseorden 24-35mm med 1,6 beskjæringsfaktor for generell innendørs bruk med portretter og små gruppebilder. Dvs. tilsvarende 38-56 mm med fullformatkamera. Etter litt surfing er foreløbig denne favoritt til formålet. Men jeg skal la tanken modnes litt før jeg slår til. Hvis jeg er riktig heldig så kommer det en oppdatert versjon med USM innen jeg får bestemt meg.

 

Til Nikon kan de anbefalte Nikon AF 35mm f/2D og Sigma 30mm f/1.4 DC HSM passe mitt formål, men til store gruppebilder vil jeg anbefale å gå ned til 15-24mm med 1,5 beskjæringsfaktor. F.eks Sigma 20mm F/1.8

 

Her er en nyttig omregningstabell for synsvinkel og brennvidder (fullformat).

Lenke til kommentar
Etter lesing på diverse sider og sammenligning av grafer, tilbakemeldinger om byggekvalitet osv så kom jeg frem til at Sigma 18-200 mm ga mer for pengene enn Tamron 18-200 og Tamron 18-250 som dere anbefaler i artikkelen.

Jeg har også sett Sigma komme svært godt, men det objektivet jeg finner spesielt interessant er Sigma 18-200mm OS. Denne skal også komme svært godt ut av det mot Nikon sitt AF-S 18-200 VR, men hvis jeg ikke husker helt feil så er Nikon noe bedre i vidvinkelenden, mens Sigma er noe bedre på tele. Så får det være opp til leserne å vurdere hva som gir mest for pengene, jeg for min del vet at jeg rimelig sikkert kommer til å ende opp med Sigma 10-20 og Sigma 18-200 OS som to kompakte reiseobjektiver.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg vurderer ogsaa a kjope inn ny optikk. Kjopte nettopp et d300 i kina, og har forelopig bare standard nikkor 18-55 som jeg er rimelig fornoyd med fra mitt d40 kamera. I tillegg saa kjopte jeg et 55-200 VR nikkor, men jeg maa si at jeg er misfornoyd med det objektivet. Mulig det er jeg som er komplett udugelig, men jeg har ikke klart aa faatt ett eneste skikkelig klart bilde med objektivet paa 200mm, vr paa eller av og i gode lyforhold. I tillegg synest jeg fargene er noe blasse. Er dette noe jeg maa forvente av slike zoom objektiver, eller er det andre objektiver som er aa anbefale. vurderer aa kjope noe nytt, da det er irriterende aa maatte bytte ut 55mm med zoom hele tiden naar man er ute og reiser.

 

Ville en Nikkor 18-70, og en 18-200 (ferielinse kan du si) vere en god kombinasjon ? (evt en 70-200 i tillegg). Eller er det andre merker aa anbefale. Jeg har stort sett kun sett paa Nikons objektiver, da jeg som nybegynner har folt meg trygg paa de.

 

Jeg har ikke saa mye greie paa dette her, sa denne artikkelen var mye oppklarende, men vet lite om forsjellige merker etc.

Lenke til kommentar

Desto mer jeg lærer om foto, desto vanskligere syns jeg det er å anbefalle optikk. Dette fordi vi alle har ulike behov og kanskje derfor trenger ulike objektiver. Noen ønsker et objektiv som dekker "alt". I Nikons verden er det noen som gjør det.

 

Nikon 18-200 VR

Tamron 18-250

 

Fordelen her med Nikon foruten å være orginaloptikk har VR, noe jeg personlig mener er et must over 150mm. Et annet rimelig alternativ her er faktisk Sigma 50-150 mm f2.8 - som for øvrig kommer i ny utgave nå snart. Hadde sigmaen fått på en bildestabilisator hadde det vært det ultimate objektiv i mine øyne. Men det er fordi den dekker mitt behov hvis man ser på brennvidden.

 

18-70, 17-55, 50-150, 70-200 sier noe om brennvidden på objekitvet og noen trenger lengre spenn, mens andre klarer seg med fastoptikk: 50mm, 30mm, 85mm etc....

 

Spørsmålet er hvordan du ønsker å fotografere. Jeg har venner som har et objektiv: 70-200 og klarer seg med det. En av de har kjøpt en Sigma 30mm f1.4 i tillegg for å dekke sitt behov til innebilder.

 

 

En ting er sikkert: IKKE BLI UTSTYRSFREAK! Noen bare må dekke hele brennvidde omfanget fra 10mm til 1000mm.

 

 

For mange holder en Nikon 18-200 VR resten av livet. De har ikke spesielle behov, og tar bilder stort sett i fint vær på dagtid. Andre er litt mer intressert og skal ha bilder av Tiurdans på våren 1 km unna i skumringen.

 

Tommelfingerregel er at jo dyrere = desto bedre.

 

Jeg er blitt avhengig av lyssterke objektiver, og dette for å få skarpe fine bilder i alt for dårlig lys, spesielt av hunden min som løper som et lyn...

 

Mange muligheter. Selv kjøpte jeg en 17-55 fordi jeg trodde jeg trengte det, men vet ikke om dette kjøpet rettferdiggjør prisen :(

Lenke til kommentar
Desto mer jeg lærer om foto, desto vanskligere syns jeg det er å anbefalle optikk. Dette fordi vi alle har ulike behov og kanskje derfor trenger ulike objektiver. Noen ønsker et objektiv som dekker "alt". I Nikons verden er det noen som gjør det.

 

Nikon 18-200 VR

Tamron 18-250

Og igjen: Hvorfor er ikke Sigma 18-200 OS med?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Noe utstyrsfreak er jeg nok ikke..og haaper ikke jeg blir det heller :) Men det passet seg bra aa kjope utstyr naar det var saapass rimelig i Kina (men ikke SAA rimelig at det er fake ;)). Skal til Hong Kong om en uke, og derfor tenkte jeg aa se paa objektiver ogsaa.

 

Personlig liker jeg aa ha minst mulig med objektiver, enkelt og greitt for at jeg ikke liker aa bytte hele tiden (sikkert noen proffe som synest det er morro og). Men naar man reiser rundt, saa er det alltid en eller annen situasjon man virkelig skulle onske aa fange der man trenger aa zoome inn, og andre der man trenger videre vinkel. det jeg har hittil er en liten zoom, og en middels (55-200) men jeg finner det veldig upraktisk da man aldri vet naar man trenger aa bytte.

Grunnen til at jeg spor er at en del mener zoom linsene med stort spenn (18-200 etc) gir vesentlig daarligere kvalitet enn om man har to separate med mindre omfang. Jeg er selvfolgelig ikke interresert i vesentlig daarligere kvalitet paa bildene mine, og som sagt saa har jeg litt daarlig erfaring med 55-200 nikkor linsen min, men det er mulig det bare er meg som er aarsak til det da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Hei ZeVs^

Har du noen tips om kjøp av fotoutstyr i Kina? Vi er en gjeng utstyrsfeaker ;) som skal dit i februar, og er veldig nysgerrige på hva man kan få tak i og hvor mye det er å spare?

 

(beklager hvis dette blir off topic)

 

-J-

 

Heisann, og velkommen som ny bruker av forumet :)

 

Jeg kjopte D300, 18-70mm objektiv, UV linse og en "warranty" (selv om jeg antar dette var en daarlig rip off av en eller annen sort, de stemplet naa alt av kvitteringer og papirer) for litt under 15000Y, som tilsvarer ca 11.000 norske kroner. Dette var over en uke foer kameraet var lansert offisiellt, saa jeg var fornoyd med den prisen. men Kina er ganske stort kan du si. Jeg var paa en plass i Beijing kallt "electronics world" paa engelsk, og gaar under navnet "Hailong Dasha", og har alt tenkelig og utenkelig kamerautstyr. Jeg har ikke saa god peiling paa utstyr, saa jeg sjekket kun det jeg hadde lyst paa altsaa kameraet og objektivet, men tror det ligger rimelig godt unna norske priser. imidlertid matte det en del pruting til for aa faa den prisen, men man kan ikke prute saa altfor mye. En ca 10% vil vaere maks man kan faa avslag om man virkelig er hard ;) De osm jobber der, og antakeligvis andre steder og har overhodet ikke peiling paa kameraer, saa du maa vite hva du ser etter foer du gaar inn i de fleste butikker der..

Imidlertid saa skal kamerautstyr vaere enda mer rimelig i Hong Kong da alt er skattefritt der (men mulig det gaar opp i opp med at det er ekstremt dyrt aa bo i den byen ;)). Jeg skal sjekke priser i HK ogsaa, saa om du vil kan du sende meg en PM foer du drar, saa kan jeg fortelle hvilke priser du kan forvente der og..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Selv kjøpte jeg en 17-55 fordi jeg trodde jeg trengte det, men vet ikke om dette kjøpet rettferdiggjør prisen :(

 

Word! Jeg kjøpte et Canon EFS 17-55 F/2.8 IS ,men måtte nok etterhvert si at det var et impulskjøp. Men når jeg er ute å tar bilder så er det jo utrolig deilig å ha et objektiv hvor man kan skyte med så lave lukkerhastigheter, men sett under et kunne klart meg med et vesentlig rimeligere objektiv.

 

Før personer skal kjøpe noe så bør de spørre segselv hva de tar bilde av og om de er glade i å bytte objektiv i all slags vær og kanskje miste muligheten til å ta bildet. Jeg har mistet et par bilder pga at jeg har gått med EFS 10-22 på kamera og skal bytte til Sigma 50-500 fordi jeg ser noe artig langt borte.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...