Gå til innhold

Canon Ixus 860is vs 960is, hvem er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Vurdere disse to kameraene opp mot hverandre for kjøp. Mange forskjellige meninger og råd her men er :

860

best vidvinkel 28(35mm) er det behov for dette?

video 640*480

treg 1,3 bilder/sek? tregere en 960?

Lite funksjoner ? har denne låsing av en farge resten svart/hvit?

Uskarp i hjørnene? Synlig med blotte øye?

8 Mp er dette nok?

Billigst

960

Dårlig eller vanlig vidvinkel 36(35mm)?

Video 1024*768 (står det fra Canon men på akam sin side står det kun 640*480)

Er denne treg 1,5 bilder/sek eller raskere en 860?

Har den alt av funksjoner?

Er denne uskarp og dårlig bildekvalitet pga så mange pixel?

12 Mp trenger man så mye?

Dyr?

Er det noen som har noen gode svar på spørsmålene over ?

Og kan anbefale et av disse to og fint om dere har noen erfaringer med et eller begge.

Endret av thomasfoto
Videoannonse
Annonse
Skrevet

860:

Vidvinkel kan være greit om du skal ta bilder av en gruppe mennesker innendørs. Hjelper deg å gå bakover "inn i veggen" på en måte.

1,3 bilder i sekundet er ganske normalt for kompakte kamera, og ikke spesielt merkbart tregere enn 960IS.

Ja, den er litt uskarp i hjørnene, men de fleste familiefotografer merker ikke dette.

8 megapiksler er mer enn nok.

960:

Bedre videofunksjon, men er ikke det viktigste på et digitalkamera. Vanlig TV viser ikke så høy oppløsning en gang.

Har ikke "alt" av funksjoner. Det er det for øvrig ingen kamera som har, men den har uansett ikke mer funksjoner enn et "lommekompakt" kamera. Altså ganske lite, og ikke så mye mer enn 860IS så vidt jeg vet.

12 megapiksler er egentlig alt for mye, men ettersom den har en fysisk større sensor enn 860IS, så er det ingen stor ulempe i forhold. Men noen forbedring på grunn av megapikslene vil du ikke merke.

De relle fordelene med 960IS er i mine øyne at det er litt mer solid (Titan-hus) og at det har bedre optikk. Ja, også har den optisk søker som kan hjelpe på påskefjellet i sterk sol.

Skrevet (endret)

Hvilket mener du er best? 960 is pga optikk eller 860is pga vidvinkel? De har jo samme pris ås og si.

Eller har du noen andre kameraer du anbefaler/liker bedre.

Ganske opptatt av at fargegjengivelsen er korrekt og at det er raskt på avtrekkeren, for det er ikke mitt 5 år gamle kamra.

Endret av thomasfoto
Skrevet
Begge er gode på farge, og raske på avtrekkeren.

Hvilket som er best for deg, avhenger av om du foretrekker vidvinkel eller noe skarpere optikk. Forskjellen er ikke enorm.

Jeg har nylig vurdert de samme kameraene, mitt valg ble klart 860is.

Kameraet skal brukes i jobb og fritid, allsidighet, størrelse, enkelthet og mulighet til avansert bruk -var viktig.

Ixus 860 har en ubetydelig uklarhet i hjørner, noe som ikke er unormalt ved vidvinkel, men med lik vinkel vil det neppe oppdages forskjell mellom kameraene.

Da jeg ofte må fotografere på trange steder, og innendørs, er vidvinkel et must, samtidig er zoom til 105mm akkurat passe. Objektivets zoom område er (etter flere runder med forskjellige objektiver for speilrefleks) det aller mest anvendelige.

Ixus 860 har nok et mer kostbart objektiv, for meg er det i hvertfall svært verdifullt, det var egentlig nok til å velge kameraet, men det er mer:

960 har et dyrere titanbelegg som kanskje ikke ripes like snart, men i min situasjon med tøff behandling vil en ripe eller 20 ikke ha noen betydning så lenge det tar bildene jeg trenger. Et digitalkamera vil ikke "slites ut" før en går over til ny teknologi. Ixus 960 er større, noe mer "klumpete" og ikke like elegant i lomma, det har også mindre skjerm enn Ixus 860.

Fargegjengivelsen antas å være lik og svært bra, for de som liker å være litt mer brune eller lysere, er det standardinnstillinger for å velge lys/brunere hudtoner.

Menyen er veldig bra - i kjent Cannon stil.

Begger har bildestabilisator og mulighet for manuell instilling av ISO område til 1600, noe som muliggjør fotografering selv når blitsen ikke strekker til.

Min vurdering er at det for Ixus 860 er brukt penger på objektiv, mens det for Ixus 960 er fokusert på Titan og høy oppløsning.

Er godt fornøyd med 860 så langt, eneste å bemerke er at av/på bryteren kunne sittet enda dypere, så det ikke slår seg på når en tar i det akkurat der bryteren står.

Skrevet

Mitt valg falt også på 860 da 12Mp er for mye for et kompakt kamera og da heller vidvinkel er ønskelig.

Så da får vi bare se om det blir bra (julegave så vi får ikke brukt det før etter julaften..!-)

Takk for svar.

-Thomas-

Skrevet
Hei

Vurdere disse to kameraene opp mot hverandre for kjøp. Mange forskjellige meninger og råd her men er :

860

best vidvinkel 28(35mm) er det behov for dette?

video 640*480

treg 1,3 bilder/sek? tregere en 960?

Lite funksjoner ? har denne låsing av en farge resten svart/hvit?

Uskarp i hjørnene? Synlig med blotte øye?

8 Mp er dette nok?

Billigst

960

Dårlig eller vanlig vidvinkel 36(35mm)?

Video 1024*768 (står det fra Canon men på akam sin side står det kun 640*480)

Er denne treg 1,5 bilder/sek eller raskere en 860?

Har den alt av funksjoner?

Er denne uskarp og dårlig bildekvalitet pga så mange pixel?

12 Mp trenger man så mye?

Dyr?

Er det noen som har noen gode svar på spørsmålene over ?

Og kan anbefale et av disse to og fint om dere har noen erfaringer med et eller begge.

hei!

kanskje et dum spm men har 860 bedre vidvinkel enn 960 når 860 har 28(35mm) mens 960 har 36(35mm)?

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

For å si det forenkelt, så er lavere tall bedre vidvinkel. Synet ditt tilsvarer ca 50 mm (35 mm), og 25 mm vil si dobbelt så stor vinkel (vidvinkel), slik at du får med dobbelt så mye på bildet. Med 100 mm får du halvparten så stor vinkel (tele), slik at du får med halvparten så mye på blidet. I det første tilfellet blir hvert enkelt objekt i motivet halvparten så stort (forminsket), i det siste tilfellet blir hver enkelt motiv dobbelt så stort (forstørret).

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja. Canon er helt håpløse på navn. Denne heter altså Ixus 960 IS, Powershot SD950 IS og Ixy Digital 2000, alt etter hvor du kjøper den. Men Powershot SD750 er ikke IXUS 750, det er IXUS 75, som også er kjent som IXY Digital 90. Powershod SD850 er ikke Ixus 850, men Ixus 950. Ixus 850 er naturligvis Powershot SD800, som ble tterfulgt av henholdsvis Ixus 860 og Powershot SD870.

Canon har et alvorlig behov for å i det minste samkjøre numrene de bruker. Det virker jo uansett ikke som de følger de mest stringente kriterier heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...