Gå til innhold

Nikon 105mm f/2.0D vs Nikon 85mm f/1.4 - Når bokeh teller!


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så opptatt av portretter og slikt, liker mer bilder av ting og steder, så jeg har ikke et stort bokeh-hig :)

 

En ting som du bør tenke på, er om du føler et behov for å gå for fullformat (FX) kamerahus når det kommer i D300 klassen? Hvis det er planen, så kan nok en 105 vær en bedre brennvidde, motsatt 85mm. Og ettersom jeg er i Canon leiren, så kan jeg ikke uttale meg med stor tyngde om disse objektivene.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sendt en forespørsel til en kompis som bor i Thailand. Han skal sjekke ut markedet der borte for en 105mm

 

Jeg heller mot denne fremfor 85mm av følgende grunner:

 

1. Som påpekt vil jeg før eller senere gå over til eg FX kamera. Mine barn vil hvertfall det

2. Jeg har allerede en 85mm f/1.8

3. Jeg har langt raskere objektiver som er råere på AF en disse

4. Jeg tror det kan være veldig morsomt å lære seg DC etterhvert

5. Dette er et objektiv som ikke alle andre har

6. Den gir krembokeh, den oser kvalitet

 

minusene som gjør at jeg ikke heller mot denne:

 

1. f/2 ikke like bra som f/1.4

2. Den er treg (selv om det ikke betyr noe)

3. Den har VELDIG dårlig avstandsfokus. Må nesten en meter unna jo objektet jo!

Lenke til kommentar
Har sendt en forespørsel til en kompis som bor i Thailand. Han skal sjekke ut markedet der borte for en 105mm
Du har ikke vurdert 135mm f/2 DC da? Litt større forskjell fra 85mm, og ideell til headshot på litt anstand med crop-kamera, litt nærmere med FX... Personlig synes jeg 85 og 105 er litt for like.
Lenke til kommentar

Du har helt rett k-ryeng

 

Det ble 135mm f/2 DC og en 85mm f/1.4 :whistle:

 

 

 

 

 

Neida. Jeg avventer til etter jul her. Det virkelig klør i henda etter dette, men nå skal jeg skyte inn normalzoomen min en stund, så får vi se. Foto er ekstra morsomt når man har et nytt objektiv som skal skytes inn :)

Lenke til kommentar
Du har helt rett k-ryeng

 

Det ble 135mm f/2 DC og en 85mm f/1.4 :whistle:

 

 

 

 

 

Neida. Jeg avventer til etter jul her. Det virkelig klør i henda etter dette, men nå skal jeg skyte inn normalzoomen min en stund, så får vi se. Foto er ekstra morsomt når man har et nytt objektiv som skal skytes inn :)

Hvorfor vente, du kan plukke opp en billig brukt 135 f/2 her:

 

http://www.interfoto.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=18103

Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser om 105mm og 135mm desto mer heller jeg faktisk mot 85mm 1.4

 

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ni...5_2dc/index.htm

 

Jeg er faktisk ikke videre imponert over bokehen som her vises i bildet. Tror faktisk jeg kan få mer gøy med Nikons 85mm

 

 

Eks:

 

135

 

Optical construction 7 elements in 6 groups

Number of aperture blades 9 (rounded)

min. focus distance 1.1m (max. magnification ratio 1:7.1)

Dimensions 120x79mm

Weight 815g

Filter size 72mm (non-rotating)

Hood barrel shaped, build-in

Other features Lens provides distance (D) information to the camera. Defocus Control.

 

Fordeler over 105mm er at den har raskere AF så vidt jeg har skjønt

 

 

105

 

Optical construction 7 elements in 6 groups

Number of aperture blades 9 (rounded)

min. focus distance 1.1m (max. magnification ratio 1:7.1)

Dimensions 120x79mm

Weight 815g

Filter size 72mm (non-rotating)

Hood barrel shaped, build-in

Other features Lens provides distance (D) information to the camera. Defocus Control.

 

 

85mm 1.4

 

 

Optical construction 9 elements in 8 groups

Number of aperture blades 9 (rounded)

min. focus distance 0.85m (max. magnification ratio 1:8.8)

Dimensions 80x73mm

Weight 550g

Filter size 77mm (non-rotating)

Hood Nikon HN-31, barrel shaped (screw-in)

Other features Lens provides distance (D) information to the camera.

 

 

Utfra den optiske konstruksjonen og at den er 77mm vil jeg tro at den ligger an til en bedre bokeh. Den er raskere, har bedre dof, er mer lyssterk.

 

Hva tror egentlig dere? Er DC virkerlig så bra som man skal ha det til?

Lenke til kommentar
Utfra den optiske konstruksjonen og at den er 77mm vil jeg tro at den ligger an til en bedre bokeh. Den er raskere, har bedre dof, er mer lyssterk.
Hva mener du med bedre DOF? 85mm f/1.4 er mer lyssterk, men 135mm f/2 har en fysisk åpning på 67.5mm, mens 85mm f/1.4 har en fysisk åpning på 60mm på største blender. Dermed vil 135mm gi smalere DOF enn 85mm, på tross av dårligere lysstyrke. Om den er bedre eller dårligere, i den forstand at det er penere, skal jeg ikke uttale meg om, men DC skulle gi potensiale for å kontrollere det litt selv, hvis jeg har forstått det rett. Om bokeh (altså overgangen fra området i fokus til området utenfor) er penere, vet jeg heller ikke. Det er ikke mulig å lese seg frem til, og spesifikasjonsmessig er disse like (9 avrundede blenderlameller).

 

Når det er sagt, 85mm f/1.4 vil gi deg en litt bedre utgave av noe du har, 135mm f/2 vil gi deg noe nytt. Er jo bare du som kan avgjøre om du ønsker det ene eller andre (evt. dama di avgjør at du ikke har lyst på noen av dem ;o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Fikk en førjulspakke inn døren i ettermiddag, med blant annet en 85mm f1.4AF-D.

 

Etter noen raske tester ser dette virkelig lovende ut, sylskarpt med krem bokeh. Har ikke noe å sammenligne med nå, men har en 105mm f2.5 AI-s på vei. Skal prøve å få til en test når den har kommet!

 

 

Lurer litt på en sak dahle, ingen problemer med Fruen når du bruker uendelig mye tid på forumet? (særlig etter at hun knep deg med bortgjemte godsaker)

 

Er redd for det samme her, men har heldigvis stort skap med mye gammelt og nytt gadget

hvor det er lett å gjemme bort saker og ting. :innocent:

 

Ikke f2, men f2.5 :blush:

Endret av Finnsen
Lenke til kommentar

Dette er såpass dyre objektiver at du burde være rimelig klar over hva du selv ønsker og ikke minst har behov for før du kjøper.

Begge er laget for å ta bilder i lite lys og blir også derfor mindre skarp etter f5,6 (105mm) og f8 (85mm). Når bilder skal taes i lite lys er det også en fordel med AFS, noe 105mmDC ikke har. Ellers er jo begge noe av det beste Nikon har laget.

Jeg ville valgt 85/1.4 fordi den dekker mitt behov for å ta portretter i inne-lys og kan brukes som en kort og rask tele i f.eks en sportshall, den er også skarp fra største blender. DC har jeg ikke har behov for i mitt bruk av kamera.

Hvis penger ikke er vesentlig og du kjøper fordi du har lyst på et nytt leketøy og ikke etter behov spiller det vel kanskje ingen rolle hvilken du velger.

Lenke til kommentar
Dette er såpass dyre objektiver at du burde være rimelig klar over hva du selv ønsker og ikke minst har behov for før du kjøper.

Begge er laget for å ta bilder i lite lys og blir også derfor mindre skarp etter f5,6 (105mm) og f8 (85mm).

 

De fleste objektiv yter best blendet ned 2-3 trinn. På f/8 er 85'en blendet ned 5 trinn, så no surprise at den bikker ørlite ned etter f/8. Den har forøvrig sin peak på f/5.6, samme som Canons f/1.2 utgave.

 

Jeg er usikker på om min 85L virker med mindre blender enn f/5.6.......get the point? ;)

 

(enig med deg angånde første setning)

Lenke til kommentar
Når bilder skal taes i lite lys er det også en fordel med AFS, noe 105mmDC ikke har.

Hva i allverden har AFS med AF-egenskaper i dårlig lys å gjøre!? Ingen av de to objektivene er forøvrig utstyrt med SWM, men det er klart at f/1.4 er bedre enn f/2 når det skal fokuseres i dårlig lys.

 

Uansett har Hr. Dahle gjort det klinkende klart at det er et rent portrettobjektiv han er ute etter - da er neppe AF-egenskaper det viktigste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...