Gå til innhold

Nikon 105mm f/2.0D vs Nikon 85mm f/1.4 - Når bokeh teller!


Anbefalte innlegg

Jeg elsker bokeh, og jeg er ikke alene. Det er rett og slett helt vanvittig digg å se på et bilde hvor det som skal være i fokus er i fokus og alt annet er som en deilig krem. Noen objektiver er bedre enn andre, og noen har kanskje fått legende status. Jeg skyter Nikon, og som overskriftene lyder må vi derfor diskutere objektiver jeg kan benytte til mitt Nikon kamera, selv om kanskje Canon, Leica eller andre har noen bedre....

 

Har kommer frem til 2 kandidater:

 

Nikon Nikkor AF DC 105mm f/2D

 

Nikon Nikkor AF 85mm f/1.4D IF

 

Pris spiller ingen rolle mellom disse, da de er tilsvarende like i pris. Jeg opplyser her at jeg allerede har Nikon Nikkor AF 85mm f/1.8D IF

 

 

105mm får 9.9 på fredmiranda

 

95mm får 9.6 på fredmiranda

 

 

Rare arikler jeg leser meg grønn på om dagen

 

 

Dette er et objektiv jeg har lyst skal gå i arv til mine kommende barn, og dermed er jeg villig til å legge noe ekstra i det. Når disse er gamle nok har jeg tro på at det er fullformat som teller og crop er en saga blott. Dette må komme inn under vurderingene...

 

Er det noen fler der ute som burde vært med i vurderingen?

Eks 135mm f/2D

 

Min objektivpark som er med meg i baggen:

 

Nikon 17-55mm f2.8

Nikon 85mm f/1.8

Sigma 50-150mm f/2.8

 

 

 

 

Når det gjelder spørsmålet mitt er jo hvilken av de diskuterte kandidatene bør vurderes?

 

Fordelen til 85mm fremfor 105mm: Lystyrken, bedre dof

Fordelen til 105mm fremfor 85mm: Skarpheten

 

Noen som kan oppsummere fordeler og ulemper her, og ikke minst komme med sin mening. Bare så det er sagt er 105mm allerede bestilt, men jeg har ennå mulighet til å snu....

 

Hjelp?

Kan noen hjelpe meg med å virkelig sitte igjen med følelsen av å eie det aller aller beste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du mangler er en Nikkor 28mm f1.4 AF-D, og det veit du godt! haha

 

..ellers bør Sigma 50-150mm byttes ut med Nikkor 70-200mm AF-S G VR om du virkelig mener alvor med at du SKAL ha best mulig bokeh.

 

Grattis med en ny dille..

 

 

P.S.

Skulle gjerne sett hvor du tar det fra at 105mm DC skal være skarpere enn 85mm AF-D ved like blendere.

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar
P.S.

Skulle gjerne sett hvor du tar det fra at 105mm DC skal være skarpere enn 85mm AF-D ved like blendere.

Jeg gjetter på at det er photozone.de. 85'en kommer ut med temmelig dårlige oppløsningstall på store blendere. Jeg mistenker at det har sammenheng med kontrastegenskapene.

Lenke til kommentar

Jeg har følgende objektiver som alle gir utmerket bokeh:

 

Nikon 85 f1.4 AF KONGE 1 (Det finnes til og med Canon folk som bruker denne med adapter...)

Nikon 300 f2.8 AF-S Mk1 KONGE 2 Litt tung og lang brennvidde men creme de la creme

Nikon 70-200 f2.7 AF-S VR

Sigma 180 f3.5 Macro

 

 

"ønskeliste" som aldri oppfylles... (har vel ikke helt behov.)

Nikon 200 f2 AF-S VR

 

Les også her så får du enda flere tips:

 

http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID6/18373.html#6

Lenke til kommentar
Jeg gjetter på at det er photozone.de. 85'en kommer ut med temmelig dårlige oppløsningstall på store blendere. Jeg mistenker at det har sammenheng med kontrastegenskapene.

 

Jeg har aldri lagt merke til at det er lagt inn 2 MTF for 85mm f1.4 AF-D der før nå. Variasjonen mellom de to eksemplarene var jo betydelig vil jeg si! Det forklarer vel kanskje også de sprikende oppfatningene om hvorvidt 105 og 85 er skarpest på blender f2

Lenke til kommentar

I dag var helvete på jord her i huset.

 

En kjærste som ryddet fant min godt gjemte 17-55 og lurte på hva dette var for noe. Hun er jo smart og ringte rundt og fant ut pris på denne + filteret som var foran. Ble konfrontert med at jeg hadde handlet bak hennes rygg for 12k. Prøvde å ro det i land med at jeg kun hadde betalt 8k for det, men hun så på meg som om jeg var tilbakestående. Hva med alle de du allerede har i hylla da?

 

Hvis hun så mye som så en eneste ny linse (som hun kaller det) uten å ha konfrontert henne først kunne jeg flytte ut umiddelbart :S

 

Så jeg kjøper allikevel 105mm f/2, men den blir først i hus i januar for å bevare julefreden. Har en kompis som skal til Los Angeles (har dere fotobutikker der som dere vet om, så rop ut).

 

Dog er jeg usikker på om jeg skal gå for 105mm f/2 eller 85mm f1.4

eller 105mm f/2.8 VR. Sistnevnte gir jo mulighet å fotografere med en skikkelig nærgrense som de andre ikke tilbyr.

 

 

Noen som har tester der de tester disse opp mot hverandre?

 

Noen innspill til en som nylig har fått juling og ikke får smake sex på denne siden av jula?

Lenke til kommentar
Hun vil jo aldri se at jeg har erstattet f/1.8 med en f/1.4

 

Du mener hun ikke ser forskjellen på en pistol og en kanon?

 

 

Er de så ulike i størrelse?

 

Hehe, både større og tyngre (naturlig nok). Kan ikke påstå at de er direkte like av utseende heller. Men du klarer kanskje å overbevise henne om at det er samme objektiv hvis du er dyktig ;)

 

Størrelse:

1,4: 80×72.5 mm og 550 g (filterdiameter 77 mm)

1,8: 71.5×58.5 mm og 380 g (filterdiameter 62 mm)

Endret av El chico
Lenke til kommentar

Noen elementære feil her mr. Dahle:

 

1. Hadde 17-55'en din stått i hylla med alle de andre i stedet for å være "godt" gjemt hadde hun ikke merket noe. :innocent:

2. Det første du gjør etter å ha blitt fersket er å komme inn på Akam og pønske ut hvordan du skal lure henne en gang til. :no:

 

Tror det er bra du har noen som passer litt på deg jeg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...