Gå til innhold

2.5" i steden 3.5" s-ata


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Denne løsningen bruker jeg i min HTPC. Genialt pga lite støy og lavt strømforbruk (lav varmeutvikling). Ja, på alle de SATA diskene jeg har sett er tilkoblinger for strøm og data helt de samme som på 3,5" disker, og jeg jobber med dette så jeg har sett noen... Du kan trygt satse på dette, men husk den lavere hastigheten til 2,5" disker... Ideell kombinasjon er å lagre all musikk, filmer osv på en nettverksdisk med gigabit lan som du gjemmer på loftet, i et skap e.l.

Lenke til kommentar
Hei! Denne løsningen bruker jeg i min HTPC. Genialt pga lite støy og lavt strømforbruk (lav varmeutvikling). Ja, på alle de SATA diskene jeg har sett er tilkoblinger for strøm og data helt de samme som på 3,5" disker, og jeg jobber med dette så jeg har sett noen... Du kan trygt satse på dette, men husk den lavere hastigheten til 2,5" disker... Ideell kombinasjon er å lagre all musikk, filmer osv på en nettverksdisk med gigabit lan som du gjemmer på loftet, i et skap e.l.

 

glimrende:) dreiv og lurte på om jeg skulle kjøpe en 160Gb 7200rpm s-ata

 

Takker for kjapt svar :thumbup:

Lenke til kommentar
kan jeg bruke 2.5" s-ata disker i en stue-Pc i steden for 3.5" s-ata? passer ledningene over eller må jeg ha en kontroller?

Det passer helt fint. Både SATA-kabelen og strømkabelen er identiske på 2,5" og 3,5". Men du må jo finne fysisk plass til den lille disken. Skruhull osv.

 

<..> Ideell kombinasjon er å lagre all musikk, filmer osv på en nettverksdisk med gigabit lan som du gjemmer på loftet, i et skap e.l.

Hvis det bare er snakk om musikk og filmer så holder det i lange baner med ytelsen til 2,5" harddisker. Selv de tregeste 2,5" harddiskene er sjeldent under 30 MB/s på selv helt på slutten av harddisken. Musikk i mp3-format krever ofte bare 256 kbit/s (ca 0,03 MB/s). Høyeste mulige bitrate på Blu-ray og HD DVD er 40 Mbit/s = 5 MB/s. En 2,5" harddisk skal altså i teorien klare å overføre minst 6 Blu-ray filmer samtidig i verst tenkelige scenario. Med andre ord: Det holder i lange baner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...