Gå til innhold

Erfaringer med Nikon D3


Anbefalte innlegg

De konsertbildene var utrolige fine og jevnt belyst, nesten som studiobilder.

 

Det er vel slike bilder av D3 som får oss uten penger (eller behov strengt tatt) til å sette oss ned å grine over at vi ikke har råd til D3 :)

 

Jeg velger bastant å overse kameraet og heller konkludere med at det var fint fotolys. Lys lys lys lys lys lys lys lys... Hvem prøver jeg å lure, jeg lengter etter D3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har D3 valget "Long exp.(osure) NR" i Shooting Menu? Denne halverer effektivt bufferet om den er på, og bør være temmelig unødvendig til sport.

 

Ja, både den og High ISO NR går utover bufferstørrelsen om de er på, og begge er slått av på mitt kamera.

Lenke til kommentar

Rart det der.. Sitter med akkurat de samme tankene som ThorEH.. Jeg for min del, som begynte med dslr ifjor sommer, har sikkert mer enn nok med å utnytte mitt D80..

 

Men da jeg fikk prøve D3 og like etterpå D300 så frister det egentlig ikke så mye med D300 lengre..

 

Vet det er fullstendig på tryne og all fornuft tilsier at jeg godt kan vente mange år ennda med ett eventuelt kjøp, men som med så mye annet her i livet, følelsene har det med å overstyre fornuften..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen andre som sliter med skraper i skjermen? Husker fra da det ble lansert at den nye skjermen skulle være helt ripefri og dermed ble levert uten cover til skjermen.

 

Nå har jeg hatt D3 i ca. 3mnd og har allerede fått flere skraper i skjermen. Ingen dype skraper, men mange små rundt på hele skjermen.

Lenke til kommentar

Sliter ikke med riper på skjermen på mitt D3, da jeg ikke har et D3. Men jeg tror likevel jeg kan si at ripefritt ikke eksisterer. Så lenge skjermen ikke er dekt med diamant er det helt urealistisk. At en skjerm kan stå i mot riper er en ting, men ripefritt vil det aldri være. Det er ganske enkelt slik at dersom noe som er hardere enn det materialet skjermen er laget av, med den rette skarpheten, og nok press nedover og bortover kommer borti skjermen, da blir det en ripe.

 

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Sliter ikke med riper på skjermen på mitt D3, da jeg ikke har et D3. Men jeg tror likevel jeg kan si at ripefritt ikke eksisterer. Så lenge skjermen ikke er dekt med diamant er det helt urealistisk. At en skjerm kan stå i mot riper er en ting, men ripefritt vil det aldri være. Det er ganske enkelt slik at dersom noe som er hardere enn det materialet skjermen er laget av, med den rette skarpheten, og nok press nedover og bortover kommer borti skjermen, da blir det en ripe.

 

Enkelt og greit.

 

Joda, er jo selvsagt fullt klar over at det ikke finnes noe som heter ripefritt, men hadde i det minste trodd den var et hakk bedre enn de eldre modellene siden den ikke ble levert med cover.

 

Må være en glidelås, bukseknapp eller noe som har vært borti skjermen. Har aldri hatt dette problemet med D2x eller D70, så er derfor jeg ønsker erfaringer fra folk med D3..

Lenke til kommentar

Jeg har hatt min D3 i over et halvt år nå og sliter ikke med riper på skjermen. Og mitt er forholdsvis hardt brukt da jeg arbeider som pressefotograf. Så da spørs det om du dessverre har vært uheldig og kommet borti noe skarpt som har klart å lage riper i glasset.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Jeg har hatt min D3 i over et halvt år nå og sliter ikke med riper på skjermen. Og mitt er forholdsvis hardt brukt da jeg arbeider som pressefotograf. Så da spørs det om du dessverre har vært uheldig og kommet borti noe skarpt som har klart å lage riper i glasset.

Til dere som ønsker å beskytte skjermen er det nå kommet en løsning fra www.hoodmanusa.com og koster USD 28.54 inkl. frakt

 

post-156401-1233843416_thumb.jpg

Trykk på bildet, da det er en animert gif.

 

Mvh. Rosseha

Lenke til kommentar
Noen andre som sliter med skraper i skjermen? Husker fra da det ble lansert at den nye skjermen skulle være helt ripefri og dermed ble levert uten cover til skjermen.

 

Nå har jeg hatt D3 i ca. 3mnd og har allerede fått flere skraper i skjermen. Ingen dype skraper, men mange små rundt på hele skjermen.

Har brukt mitt kamera hardt nesten daglig - absolutt ingen merker på verken display bak, det lille under eller top displayet. Favorittobjektivet mitt 24-70mm f/2.8 har faktisk flere slitasjemerker (ikke på glasset) enn D3.

Lenke til kommentar

På D90 får du faktisk med et slikt deksel som rosseha refererer til. Ganske kjekt siden du blir ikke så redd for skjermen når den dingler på skulderen din.

 

Dog, hvis noen vil bytte sin D3 mot min D90 er det bare å si ifra.

 

Nei, D3 er drømmekameraet for mitt vedkommende. Hadde det bare vært nok med huset skulle jeg vurdert å sette opp en spareplan. Dessverre krever den optikk som ikke akkurat er gratis i tillegg. Men jeg får lyst til å grine av misunnelse når jeg ser bilder på ISO 6400 med D3.

Lenke til kommentar
På D90 får du faktisk med et slikt deksel som rosseha refererer til. Ganske kjekt siden du blir ikke så redd for skjermen når den dingler på skulderen din.

Kamerahus (D3) er en bruksgjenstand. Bruk det til å ta bilder med, ikke vær bekymret for riper i displayet. Kastes/selges om noen år uansett.

 

Blir det samme som folk som kjøper ny bil og bruker bilen i 2-3 år med forferdelige trekk på setene, for så å selge den i tipptopp stand. Hva er poenget? Kjøper man noe nytt skal man bruke det og ha gleden av det.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Når det gjelder ripehysteriet (jeg bruker aldri disse tullete dekslene), så er det jo morsomt å minne om at Bjørn Rørslett uten hell prøvde å ripe opp skjermen på D3 med en kniv da han testet det.

 

Det bør gi folk en liten vekker ifht. hvor solide saker dette er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...