Gå til innhold

Erfaringer med Nikon D3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du bruker et AF-S objektiv, vil da motoren i objektivet eller huset bli brukt?
AF-S-objektivene til Nikon har ikke kopling til motoren i huset, så du er nødt til å bruke den i objektivet (og det vil være fordelaktig uansett). Det er bare D40(x) og nå D60 som ikke har autofokusmotor, og AF-S ble utviklet lenge før de kom på markedet...
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Bumper denne jeg :innocent:

 

Er sikkert endel brukere her inne som har anskaffet seg D3, og lurer litt på hva dere synes så langt og om dere kunne poste noen bilder..

Gjerne noen nattbilder og landskapsbilder..

Ett lite spm til slutt: Hva vil være den største forskjellen på 2 bilder, der det ene er tatt med D3 og det andre med D300 med samme optikk og under like lysforhold osv...?

 

Takker for svar.. Er litt nyskjerring av meg ;)

Lenke til kommentar

Den største forskjellen på normale bilder er cropfaktoren når objektivet er likt. Enten vil D3 levere et bilde som er mye videre eller et bilde med lavere oppløsning (5 istedet for 12 millioner piksler). Ellers vil forskjellen i støy og farver variere fra bortimot ubetydelige til meget store avhengig av hvilke forhold bildene ble tatt under.

 

Med objektiver som gir samme utsnitt blir det litt vanskeligere å sammenligne siden objektivene påvirker kvaliteten og det er vanskelig å finne to "identiske" objekiver med forskjellig brennvidde.

 

Det man ser er bare en liten del av det hele. Rent fysisk så er forskjellen enorm og det påvirker også hvordan bildene blir. Man kan ta gode bilder med et dårlig kamera men man tar mange flere gode bilder med et ekstremt bra kamera.

 

Hvis noen har tilgang til D3 og D300 så vil jeg gjerne se forskjellen mellom D3 i DX modus og D300 (med samme objektiv). Gjerne orginalfilene sånn at jeg kan justere dem selv og studere dem nøye.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Var innom JP i tr.heim idag for å se på de nye lokalene og prøve (igjen) D300 og 17-55, men de hadde nettopp solgt den siste 17-55.,,

Men istede fikk jeg lagt i hendene en D3 med 17-35 påmontert..

Kjentes litt ut som feber til å begynne med, men har utover dagen utviklet seg til noe som kjennes ut som sommerfugler i magen..

 

Måtte bare få det ut..

Lenke til kommentar

Nikon D3 er intet annet enn fantastisk. Har ikke testet den så veldig mye enda, men 9 bilder i sekundet, ytelsen på høy ISO og fullformatsensoren er det som jeg har sett mest nytte i så langt. I morgen venter sannsynligvis den store testen, med konsert i et lite mørkt lokale, og fotballkamp på en godt opplyst fotballbane på kveldstid, så da får vi se hva den duger til.

Lenke til kommentar

Kan ikke si annet enn at jeg ble imponert.. Prøvde den litt på, noe som for meg er vanvittig, iso 4-6400, og støyen var knapt tilstede!! Søkeren var ubeskrivelig, men det som imponerte meg mest var balansen og grepet.

Den var ubeskrivelig god å håndtere..

Kiler litt når jeg tenker tilbake :roll:

 

Litt forelska kansje? :love:

Endret av saturnia
Lenke til kommentar
Nikon D3 er intet annet enn fantastisk. Har ikke testet den så veldig mye enda, men 9 bilder i sekundet, ytelsen på høy ISO og fullformatsensoren er det som jeg har sett mest nytte i så langt. I morgen venter sannsynligvis den store testen, med konsert i et lite mørkt lokale, og fotballkamp på en godt opplyst fotballbane på kveldstid, så da får vi se hva den duger til.

 

På foballkamp trenger du somregel ikke å tyne ISO'en om det er godt opplyst, men 9fps er definitivt godt å ha i kjappe dueller.

 

På konsert derimot er høy ISO et must. Ble vannvittig imponert over hvor god D3'en er på konsertbilder. Tok noen bilder da Jan Garbarek var i stavanger i forrige uke.

 

ISO 1250:

20080512002557_dsc_1646-red.jpg

 

ISO 2000:

20080512002514_dsc_1684-red.jpg

 

Begge er undereksponert med 2 trinn. Ikke antydning til støy. Nå er vel kanskje ikke ISO 1250 så drøyt lenger, men det ser iallefall utrolig mye bedre ut enn D2x'en!

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
På foballkamp trenger du somregel ikke å tyne ISO'en om det er godt opplyst, men 9fps er definitivt godt å ha i kjappe dueller.

 

På konsert derimot er høy ISO et must. Ble vannvittig imponert over hvor god D3'en er på konsertbilder. Tok noen bilder da Jan Garbarek var i stavanger i forrige uke.

 

Når man har et så lyssvakt objektiv som det jeg har så er høy ISO et must, selv om det er en godt opplyst Tippeliga-arena det er snakk om. Måtte nesten opp på 4000 i kveld. Konserten ble det dessverre ikke noe av, så da må jeg vente et par uker med å få testet den på konsert. Regner med at den er suveren. Når jeg brukte D200 husker jeg at ISO'en var et slit, og at jeg aldri kunne sette den høyere enn 800. Nå regner jeg ikke med at jeg kommer til å sette den under 1600 lenger.

 

En ting jeg sliter med er å få opp bufferen. Når jeg tar bilder i raw stopper den på 17, selv om det skal være mulig å få den høyere.

Lenke til kommentar
En ting jeg sliter med er å få opp bufferen. Når jeg tar bilder i raw stopper den på 17, selv om det skal være mulig å få den høyere.

Hvilken innstilling har du i "Shooting menu -> NEF (RAW) recording -> Type"? Her kan du stille inn om du vil ha lossy komprimering, lossless komprimering og ingen komprimering på råfilene. Det du har stilt inn her påvirker antall bilder i buffer.

 

I tillegg har du også "Shooting menu -> NEF (RAW) recording -> Bit depth" hvor du kan velge mellom 12- og 14-bit. 12-bit gir selvsagt plass til flere bilder i buffer.

 

Jeg har type NEF på "lossless compressed" og "bit depth" på 12-bit, og får med dette plass til 17 bilder i bufferet, slik som deg.

Lenke til kommentar
En ting jeg sliter med er å få opp bufferen. Når jeg tar bilder i raw stopper den på 17, selv om det skal være mulig å få den høyere.

Hvilken innstilling har du i "Shooting menu -> NEF (RAW) recording -> Type"? Her kan du stille inn om du vil ha lossy komprimering, lossless komprimering og ingen komprimering på råfilene. Det du har stilt inn her påvirker antall bilder i buffer.

 

I tillegg har du også "Shooting menu -> NEF (RAW) recording -> Bit depth" hvor du kan velge mellom 12- og 14-bit. 12-bit gir selvsagt plass til flere bilder i buffer.

 

Jeg har type NEF på "lossless compressed" og "bit depth" på 12-bit, og får med dette plass til 17 bilder i bufferet, slik som deg.

 

Jeg blingset litt på tallene ser jeg... I raw ligger den på 17, og i følge manualen skal det være mulig å få den opp til 18 med de instillingene du nevner. I JPG Fine derimot ligger den på 23, som er under halvparten av det som skal være mulig i følge manualen, som er 52. Det er ikke noen big deal siden jeg stort sett alltid fotograferer i raw, men noen ganger når jeg fotograferer fotball litt ned i divisjonene tar jeg bilder i JPG Fine, og savner av og til enda større kapasitet på bufferen. Dette er jo også avhengig av hvor raskt minnekortet er, men det som jeg bruker, SanDisk 8GB Ducatti Edition, skal takle dette uten problemer.

Endret av azetlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...