Gå til innhold

Din oppfatning av ordet "javel"


MrQuote-on-Quote

Anbefalte innlegg

Er fra Rogaland (Karmøy) selv, og her jeg bor er det ikke vanlig å si "javel" når man hilser på noen. Har jeg faktisk aldri hørt.

 

Hvis noen hadde kommet bort til meg og sagt "Javel?" så hadde jeg misforstått det noe jævlig. "Javel?" er noe jeg sier når jeg er skeptisk til noe som nettop ble sagt.

Gjelder sannsynligvis bare sør for Boknafjorden dette da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bor på retta sidå i karmøy kommune :p og har aldri hørt noen bruke javel som "hei, hvordan går d" , javel er rett og slett det samme som OK , et irritert OK og JAVEL er likt , opplysende OK og JAVEL er likt.. så jeg bruker javel og ok til de samme tinga... men ikke noe mer enn d..

 

men er enig med noen her.. det at de bruker JAVEL som er negativt ladet som svar til til istendefor ok ... jeg gjør ofte det.. , tror eg... :p

 

men JAVEL og OK kan brukes likt.. i ALLE tilfeller tror jeg..

Lenke til kommentar
Nei det gjelder flere steder i rogaland. Bor i stavanger selv og slik kan man hilse på hverandre (viss man kjenner hverandre).

 

Meg: Javel.

Du: Javel.

Meg: Fin dag :)

Du: Enig.

 

Så javel blir brukt som en hilsen og møte ord. Ofte litt : javeeeel.

Ja, Stavanger ligger jo sør for Boknafjorden da ;) Mesteparten av befolkningen i Rogaland ligger sør for Boknafjorden faktisk.

Endret av Irgendwer
Lenke til kommentar

Jeg kommer fra Ringsaker i Hedmark, og her brukes ja vel stort sett på to måter:

 

- Når man er skeptisk til noe som blir sagt f.eks

Jeg har 25 søsken.

Ja vel?!

 

- Når man er uinteressert i noe som blir sagt f.eks

Euglena er en éncellet mikrobe som lever i dammer, pytter og strandmudder.

Ja vel...

Lenke til kommentar
Er fra Rogaland (Karmøy) selv, og her jeg bor er det ikke vanlig å si "javel" når man hilser på noen. Har jeg faktisk aldri hørt.

 

Hvis noen hadde kommet bort til meg og sagt "Javel?" så hadde jeg misforstått det noe jævlig. "Javel?" er noe jeg sier når jeg er skeptisk til noe som nettop ble sagt.

 

Er også derfra, og har opplevd det ganske vanlig. Dvs; ikke bare "javel", men at man først sier en vanlig hilsen (Hei, Goddagen e.l.) - og så liksom følger opp med feks; "Javel?....hvordan er det med deg.." etc

 

Noe som forresten blir brukt ganske mye her som en hilsen alene er å bare si: "ja ja" (uttales som "jaia")

 

Faren min ble av og til hissig på meg om jeg sa "javel" etter han hadde forklart noe. Det var liksom ikke godt nok det :roll:

Endret av groenn
Lenke til kommentar
bor på retta sidå i karmøy kommune :p og har aldri hørt noen bruke javel som "hei, hvordan går d" , javel er rett og slett det samme som OK , et irritert OK og JAVEL er likt , opplysende OK og JAVEL er likt.. så jeg bruker javel og ok til de samme tinga... men ikke noe mer enn d..

 

men er enig med noen her.. det at de bruker JAVEL som er negativt ladet som svar til til istendefor ok ... jeg gjør ofte det.. , tror eg... :p

 

men JAVEL og OK kan brukes likt.. i ALLE tilfeller tror jeg..

 

Hehe.."retta sidaa", hvilken er det da, fastlandsiden? Men har hvertfall hoert baade veabuer, skudesnesbuer og torvestadbuer som har hilst med "javel"

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest member-101642

Som andre har påpekt er tonefallet essensielt for å skjønne betydningen av ordet. I mine kretser er det vanlig at ordet brukes når man gir faen i noe.

 

- "Jeg kjøpte en film i dag."

- "Javel."

Lenke til kommentar

Alt har med hvordan det sies. De eneste tilfeller hvor det blir brukt av meg er om en klassekamerat for eksempel nettopp har funnet ut noe som han anser som revolusjonerende, men er å regne som allmenkunnskap. Ellers har vi tilfeller hvor personen forteller om noe han har gjort, men som du ikke fatter hvorfor han gjorde, du forstår hvertfall ikke hvorfor han gjorde det. "Javel" må i tilfellene beskrevet dras på, som i "Jaaveeeel...?", som i "Ok, du er skrudd i hodet..." eller "Du må ha en heidundrande god forklaring på hvorfor du sier dette..."

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...